[TEK/SCH] Challenge 2024

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 14:59

Aan de ene kant was het eerst vanwege het milieuaspect m, nu heb ik deze verf zo ‘ in mijn vingers’ en vind ik het kleuraanbod zo mooi en rijk dat ik niet meer over wil stappen

Afbeelding

Dit bedoel ik met glaceren

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: [TEK/SCH] Challenge 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 16:47

Milieuaspect? Die snap ik niet :o .

Acryl is plastic, dan zou je toch eerder olieverf gebruiken?

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 16:55

_San87_ schreef:

Wellicht verkeerde omschrijving
Excuus
Het voelt voor mij meer belastend, misschien dan meer voor mijzelf :+

Is dat echt het enige wat je eruit haalt?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 16:59

Sall schreef:
_San87_ schreef:

Wellicht verkeerde omschrijving
Excuus
Het voelt voor mij meer belastend, misschien dan meer voor mijzelf :+

Is dat echt het enige wat je eruit haalt?

Oh ja dat kan natuurlijk :D. Niks mis met acryl of olie en waar je voor kiest, was gewoon benieuwd.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 18:24

Ik heb ook met Golden open gewerkt, hele fijne verf qua pigment :j maar ik werk nu toch liever met olieverf. En daar gebruik ik juist meestal weer een medium die het drogen versneld, maar dan is het nog steeds langer nat dan gewone Acryl.

Je hebt voor olieverf te kiezen nu gelukkig qua verdunners/schoonmaak die (wat) milieuvriendelijker zijn.

Met schoonmaken van mijn penselen heb ik een "ritueel" om zo min mogelijk door de gootsteen te spoelen. En als ik weet dat ik de volgende dag weer ga schilderen maak ik mijn penselen niet schoon maar gaan ze in een potje met lijnzaadolie.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 18:31

Ik maakte altijd schoon met (olijf)olie, dat werkt al honderden jaren :P. Terpentine is een hoofdpijngoedje, en inderdaad heel slecht voor t milieu.

Maar dat is acrylverf door de gootsteen spoelen ook.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 19:33

Haha zoveel meningen en opties.
Ik maak de kwasten schoon met water :+

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 20:03

Ja dat hoef je met olieverf op oliebasis niet te proberen natuurlijk :)). Acryl moet je ook niet met olie doen, alleen olieverf op oliebasis. Watergedragen gewoon met water/schoonmaakmiddel.

Verfwater en vloeibare verfresten moeten naar t klein chemisch afval. Niet door de gootsteen, dat is zwaar vervuilend, geldt ook voor watergedragen verfsoorten.

Ik had een jerrycan van 10 liter, geloof ik, waar ik verfwater in opving en die ik eens in de zoveel tijd naar de milieustraat bracht.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 20:31

Voor acryl hier ook een pot waar ik mijn penselen in spoel daarna met keukenrol droogtrekken herhalen en dan pas verder schoonmaken onder de kraan, helemaal niks door de gootsteen is niet haalbaar als je je penselen goed schoon wilt hebben.
En naar de milieustraat als het water te vies wordt. Zelfde geldt voor potten met verdunner enz voor olieverf :j

@Janine, je kan met olie over droge acryl schilderen andersom zou ik niet doen

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 09:58

Wat een interessante conversatie hier over de impact op het milieu, ik heb er (schandalig, als grote natuurliefhebber!) nooit erg bij stilgestaan. Ik werk wel voornamelijk met inkt en aquarelle. Heel af en toe dus met acryl.

Ik ga kijken of ik een jerrycan kan vinden voor mijn verfresten. Jis_ die pot waarin je spoelt ververs je dan ook niet zo vaak gok ik?

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 13:47

Klopt, ik gebruik er 2. Eerst spoelen in de meest vieze, afvegen en daarna nog een keer spoelen in de schonere. Is de meest vieze niet meer te doen dan vul ik een nieuwe. Zelf gebruik ik geen jerrycan, wel een goed idee om zo langer te kunnen verzamelen.

Ik gebruik zest it voor het schoonmaken.
En deze gebruik ik ook sinds kort, Iris Frederix Collectie Biologische Penselen Reiniger 500 ml

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 16:02

Ik heb zo'n blokje zeep voor mijn penselen gekocht in de kunstwinkel. Van het merk Da Vinci dacht ik. Op plantaardige basis. Dat werkt wel fijn.

Jindai

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 21:01

Interessant idd, ik moet eerlijk zeggen dat ik er ook nooit zo bij stil heb gestaan. Spoelde en depte wel altijd eerst alle overtollige verf eraf, maar ja, je houdt altijd resten over natuurlijk. Een jerrycan is een goed idee!

Welkom Janinevv, leuk dat je mee komt doen!

Ik heb de challenge niet gehaald, veel te druk geweest deze maand. Morgen even een bijleesrondje!

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 23:40

Hier vooral waterverf en een liefde voor de acrylics gouache van holbein. Ik probeer mij afvalwater zo goed mogelijk te filteren.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 06:53

Ik had er ook nooit zo over na gedacht, bedankt

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 12:32

Leuk om dit eens te bespreken..
Ik baal dat mijn favorite verf in plastic tubes zit, maar ik snap wel het gemak ervan. In vroegere tijden was er minder te doen om plasticsoup maar waren de pigementen en ingedrienten van verf en verf maken vaak flink giftig. Voor de mens al, laat staan het milieu.
Een goed milieu was je achtergrond en familie en de reden waarom je echt een portret van jezelf liet maken. LoL

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 12:34

Hebben we zin in een SEPTEMBER challenge?

Ik wil de opdracht wel verzinnen, beetje later dan gebruikelijk maar nog tijd zat om er mee te stoeien voor wie wil.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 14:19

Zin wel maar tijd niet.

Nou inderdaad Signe, Loodvergiftiging kwam nogal eens voor bij kunstschilders

Citaat:
Van de 15de tot de zeventiende eeuw leden verschillende schilders hier aan, omdat ze in die tijd allemaal dezelfde verf gebruikten. Loodvergiftiging kan leiden tot agressiviteit en nervositeit. Ook heeft het invloed op het zenuwstelsel wat in sommige gevallen de dood tot gevolg kan hebben. Ook van Vincent van Gogh en Leonardo da Vinci wordt gedacht dat zij leden aan loodvergiftiging.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 15:55

Afbeelding

Ik heb een van m'n tekeningen gebruikt om boekenleggers te maken/laten afdrukken. Ik vind ze zo tof <3.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 15:59

Oeh die wil ik <3

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 21:15

Wat een gaaf idee San!
De middelste vind ik het mooist.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 21:40

Thanks <3. Ik vind ze ook helemaal leuk. Ik heb jaren terug al eens boekenleggers gemaakt met m'n roodborsttekening, en ik vind deze tekening ook erg geschikt :D.

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 15:05

Het is al even een pagina terug. Maaar… wat een leuke tekening van Nick @nick-en-ik !

En wat geweldig dat je schilderen oppakt! @Janinevv YouTube heeft heel veel goede kunstenaars, je vind vast eentje waar je wat aan hebt. Ik volg Slew and Scott Sava. Jess Karp en Ten Hundred, BlackBean.

Marco Bucci is heel goed om de basis op te pikken. Eerlijk gezegd maakt het het niet uit welk materiaal je pakt om dingen als licht en schaduw te leren. Ik glaceer bijvoorbeeld met waterverf! Veel doen, blijven tekenen en niks zijn voor jezelf.

Soms heb ik een werk dat ik geweldig vind en soms eentje die niks is, maar ik ontzettend vanuit proces heb genoten en geleerd.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-24 09:18

Die zijn tof geworden San! :j

Wij zijn op de valreep nog naar Breitner geweest in Singer Laren. De 2 werken van de meisjes in komono's vind ik fantastisch <3

En afgelopen dinsdag naar Nunspeet, de tentoonstelling van Rien Poortvliet <3 Mijn man is toen hij ongeveer 12 was in zijn atelier geweest omdat zijn vader (historicus) Poortvliet hielp met informatie voor een boek (Langs het tuinpad van mijn vaderen). Schoonpa kreeg een werkje als bedank mee en die hangt nu bij ons in de keuken :D

Gister begon mijn 2e masterclass. En begonnen met een nieuw werk, het naschilderen van een schilderij van Jean Auguste Dominique Ingres.

Afbeelding

Polarize

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 06:59

Ik heb mijn eerste week van de opleiding docent beeldende kunst en vormgeving (en na deze post als DBKV geschreven) erop zitten *\o/*
Wat een heerlijke opleiding is dit. Deze periode zijn we volop bezig met kunst en ontdekken wat we al kunnen, waar we verder mee willen, en hoe we onszelf kunnen ontwikkelen. Het zijn lange dagen, maar ik heb echt enorm veel plezier. Even een paar creaties van de tekenles van vrijdag en nog 2 van de 6 werken die ik in de atelierles heb gemaakt :D
Het is eerst terug naar de basis met tekenen, dus houtskool en stilleven. Eerder vond ik dat heel saai, maar ik moet zeggen dat ik er vrijdag echt wel plezier in had. Gewoon lekker bezig, en af en toe lopen de docenten langs en krijg je wat feedback

Afbeelding
Afbeelding

Voor en na feedback

Afbeelding

Bij deze moesten we de objecten snel en los neerzetten, en gewoon proberen het hele papier vol te krijgen. Dus overlappen, niet te verloren raken op details, echt de vormen neer zetten en door
Afbeelding

Dit was dan één van de objecten in wat meer detail uitgewerkt, ik had een houten staander gekozen. Naast dat het wel iets rechter mocht en ik iets te hardhandig was met de nerfen van het hour erin zetten met de houtskool, waardoor ze wat donkerder zijn uitgevallen, ben ik er wel heel blij mee!
Afbeelding

Ik had vorige week de schilderles gemist omdat ik maandags nog in Berlijn zat, dus die heb ik vandaag voor het eerst :D