[INFO] Breitopic, deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Re: [CENTRAAL] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 17:57

Of je breit een proeflapje zodat je je eigen stekenverhouding weet, laat iemand je maten opnemen en laat met die gegevens de app raglanify een patroon voor je maken. Maar dan heb je geen versieringen in de zin van kabels, kleurtjes, etc. Je kan wel kiezen of je een V-hals wilt of een ronde en er zijn nog wat keuzes die je kan maken, bijvoorbeeld aansluiten of juist los vallend.

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 21:27

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 16:16

Ik heb een ingewikkelde vraag en hoop dat iemand hier me kan helpen!
Ik ben bezig met een deken van verschillende lapjes en wil daar uiteindelijk een deken van maken door ze aan elkaar te naaien. Als de deken compleet is wil ik er een rand om heen. Nu zat ik al naar crochet te kijken en is dat best wel een optie, maar zou ik het liefst een mooie kabel rand willen.
Die wil ik echter niet los aan ieder lapje naaien, maar echt uit een stuk om de hele deken heen.

Krijg het niet voor elkaar om het beter uit te leggen en google helpt ook niet!

edit; Simpel gezegd, ik wil een kabel breien rondom een vierkant stuk dat al gebreid is maar weet niet hoe ik de steken op het verticale gedeelte aan het bestaande breiwerk moet zetten.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 16:36

Er staan veel tutorials op YouTube over steken oppakken. Het lijkt me hetzelfde principe als steken langs bijvoorbeeld een halsboord oppakken :). Ik zit helaas in de trein dus kan even niet kijken voor je.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 17:37

Mooie trui iriscope, maar ik geloof dat ik nooit aan zoiets zou beginnen als ik niet gaandeweg zou kunnen passen. Want wat een werk en dan heb je hem straks in elkaar en dan past hij niet..... risico zou mij te groot zijn.

Voor de deken: Je kan dan eerst alle vierkanten aan elkaar zetten tot 1 deken en dan rondom gewoon steken oppakken. Om steken op te nemen bij de pennen kan je het beste even kijken naar je steken verhouding, hoeveel steken je per hoeveel pennen op moet nemen.

Makkelijker zou zijn denk ik om de rand gewoon los te breien en later 1 keer aan de deken zetten. Dan kan je gewoon kijken hoe lang en breed hij moet worden.

Hou er ook met de steken rekening mee dat een kabel minder breedte geeft dan hetzelfde aantal steken gewoon recht gebreid.

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 18:24

Ik snap hoe jullie het zien, dus even een tekeningetje om het duidelijk te krijgen;

Afbeelding
Middelste steken is dus oude werk, buitenste eromheen is mijn getekende versie van een kabel, inclusief dus de breirichting vd kabel

De steken die ik moet oppakken worden dus niet zoals zo opgepakt en als basis gebruikt;

Afbeelding
En ook niet zo
Afbeelding

Omdat ik niet over de lengte van de deken ga breien, maar de kabel in de richting die aangegeven staat moet breien. De kabel wordt dus elke rij opnieuw aan de zijkant aan het oude stuk gezet en niet dmv een hele rij steken oppakken en vanaf daar gaan breien.

Ik denk inderdaad dat het een optie is om de kabel in zn geheel te breien en er dan later aan te zetten, maar ben ook bezig met een manier om het toch in een keer aan elkaar te krijgen.

Wat ik nu heb gedaan is eerst de steken voor de kabel opzetten en 1x breien, tot de laatste steek.
De rij rechts leggen, het breiwerk dat ik al had links.
De laatste steek (degene naast het oude breiwerk) niet breien, maar haken. Dus door de steek (van je breinaald afhalen en op haaknaald laten glijden) Dan door de eerste bestaande rij, draad erom heen en door beiden heen halen. Terug zetten op je naald als de laatste steek van die rij.
Breiwerk om draaien incl oude breiwerk, zelfde herhalen met de eerste steek vd nieuwe rij.
Dus eerste steek op haaknaald zetten, door rij van oude werk heen, lus door beide steken heen haken en terugzetten op je breinaald als eerste steek.

Het ziet er op zich goed uit, maar door de rij haken er tussen is het niet naadloos. Zal er later nog even naar kijken en verder zien of er andere mogelijkheden zijn.

Is het nu iets duidelijker waar ik tegenaan loop?

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 09:06

AngeliqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 20:59

Iriscope: Kijk eens op YouTube naar Knit on edging. Ze gaan dan uit van de laatste rij die je niet afkant maar een rand dwars op breit. Wellicht kun je met de laatste steek van je (kabel)rand 1 steek van je werk oppakken en meebreien.

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 01:06

Super super bedankt! Ik kwam er een tegen met hoe je een icord over de lengte heen breit.
Wat ik nu ga doen is de steken oppakken alsof ik een gewoon boord maak, dan 1 rij breien en dan gebruik ik steeds de opgepakte steek als eerste steek van de rij te die averecht op mn werk staat en dus de kabel wordt. E
Misschien nog wat onduidelijk uitgelegd, maar ik ben helemaal blij, want dit gaat werken!

Ga vd week een swatch maken en dan laat ik het even zien :)

AngeliqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 07:51

Ik snap het! Een knit on edging met kabel!

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 08:05

Yes :) Super fijn, ik ben zo blij haha.

Jetske

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 18:53

Oeh een breitopic, ik wist niet dat dat er ook was :D Prachtige creaties komen er voorbij! Trui op pagina 42 vind ik helemaal tof!

Als kind heb ik mezelf leren breien, 'leren breien' als in: uitgevogeld hoe je steken opzet, de twee basis steken, maar ik wist niet hoe je het van de naalden afkreeg/vormen maakte, dus heel veel verder dan rechte stukjes stof kwam ik toendertijd niet :Y)
Sinds Januari kreeg ik echter (geen idee waar dat opeens vandaan kwam) zin om het weer eens te proberen en sindsdien ben ik helemaal verslaafd. Zeker sinds ik de 'circular' breinaalden heb ontdekt, wat een verademing is dat t.o.v. rechte. :P

Momenteel ben ik bezig met mijn eerste paar sokken en twee shawls.

Mutsen zijn ondertussen mijn go-to project als ik gewoon lekker wil breien en niet te moeilijk wil doen. Helaas is het nu toch wel een beetje te warm om ze te dragen :z
AfbeeldingAfbeelding

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 16:24

Die mutsen zijn erg leuk!
Wat een interessant topic dit. Ik heb er al vreselijk veel inspiratie uit gehaald.

Momenteel zit ik met een gebroken pootje op de bank. Dus alle tijd om te breien.
Alleen hebben jullie zoveel leuke dingen geplaatst dat ik niet kan kiezen... een muts, een trui voor mezelf of voor een baby of toch gewoon sokken... :=
Keuzes keuzes.

Ik loop wel altijd tegen het probleem aan dat mijn steken breder maar lager zijn dan die van patronen in het boekje. Is dus altijd wat creatief breien en tellen :')

Net afgerond projectje:
Afbeelding

En project in progress:
Afbeelding

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 16:53

oeh wat leuk zeg! Is die laatste een tijgerprintje?
Rot van je pootje maar goed excuus om te breien! Is het probleem van de breedte van je steken niet opgelost als je je projecten na het breien blokt?

Ik ben net terug uit Nederland en heb daar helaas ook de wol voor mn paps zn deken niet gevonden. Dus de deken maar weer mee terug, hopelijk vind ik de wol voor hij me komend jaar komt opzoeken!

Ben uiteindelijk met bijna 40 bollen wol vanuit Nederland terug naar huis gegaan, veel leuke wol gescoord dus. Moest in een vacuum zak terug want anders paste het niet in de koffer :+.
Bijna alle wol;

Afbeelding

Nu weer thuis en volop winter hier. Goede reden om lekker te breien en dat heb ik dus al volop gedaan.
In Nederland heb ik 3 kussen hoezen voor mn mams gebreid, 1 met het patroon van die leuke sjaal die ik hier ooit heb geplaatst.

In het vliegtuig ben ik met mn rondbreinaalden aan de trui begonnen van het YT kanaal van InterUnet. Daar moet ik nog aan verder maar er zitten wat fouten in (was te donker om goed te breien want had nacht vluchten maar was te eigenwijs om te stoppen of mensen met mijn lees lampje lastig te vallen) Dus ik denk dat dat froggen en opnieuw beginnen wordt.

Op de heenreis heb ik een eerste t-shirt afgemaakt, die moet ik nog even afwerken en dan zal ik foto's plaatsen. Heb hem bottom up gebreid en dat ging lekker vlot!

Verder had ik leuke dikke acryl van de Action gekocht en ben dus met een trui daarvan bezig. Als die klaar is ga ik daar in wonen denk ik. Het is in huis nu 10 graden brrr!

Oh ik vergeet nog de trui die ik voor onze Sharpei gebreid heb! Die arme hond heeft zo'n dun vachtje, truitje voor hem is nu klaar, komt er nog een voor de Beagle en van dezelfde wol een voor mn vriend :D. (leuk voor de Kerst kaarten :') )

Afbeelding

En zn favo plekje, voor het straalkacheltje
Afbeelding

Voor degene die willen vliegen met breinaalden; op de heenweg mochten mijn plastic naalden wel mee maar de houten niet. De rondbreinaalden waren op geen enkele vlucht ( Kaapstad-Doha, Doha-Amsterdam en Amsterdam-Faro, Faro-Amsterdam) een probleem en mochten zo door de security :D.

Wel had ik voor de zekerheid mijn breiwerk op draad gezet zodatze niet afgehaald moesten worden als de naalden toch niet mee mochten. Daarbij had ik geen dure rondbreinaalden (die zaten in de ruim baggage) maar gewoon die van 80 cent van de Zeeman zodat het niet zo'n verlies zou zijn als ik ze kwijt was. Verder zaten ze in een etuitje met pennen, weet niet of dat uit maakt maar had het idee dat ze het dan misschien minder snel op zou vallen bij de security O:)

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 17:20

Breinaalden smokkelen dus :+
Wat een enorme verzameling wol. Gaaf zeg! En het truitje voor de sharpei is echt te cute.

Wat bedoel je met blokken? Ik ben nog een halve beginner hoor :o?
Het wordt idd een tijgertrui met de kop van een tijger ingebreid. Afbeelding

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 17:24

Die is gaaf zeg! Blokken (noem je het zo in het NL?) is zeg maar het nat maken van je breiwerk en het dan opspannen. Op die manier vallen je steken mooi op zn plek en wordt het geheel allemaal wat "strakker".
Het schijnt vooral met natuurlijke materialen goed te gaan maar ik heb met het blokken van acryl met een stoom strijkijzer ook goede ervaringen.

Hier een filmpje met wat tips en uitleg;

Oh misschien nog een handige tip, ik gebruik van die brede post its op mn patronen om bij te houden waar ik ben. Die hoef je dan alleen maar een rijtje op te schuiven en als de plak op is te vervangen :)

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 17:30

Ah! Thank. Interessant! Ik ga eens kijken of dat werkt. Maar ik denk dat het mij teveel werk is := :')

Die postits ook wel een goede tip inderdaad. Ik heb me nu vooraf vermaakt met het kleuren van het telpatroom. Dat werkt ook prima, maar zo'n postit is natuurlijk veel makkelijker

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 17:33

Ik vind in kleuren ook altijd zo leuk haha. Merk ook dat ik het steeds leuker vind om niet alleen het breien zelf te doen maar ook het puzzelen van patronen enzo!

Ik zou zeggen, blok er eentje en zie het verschil, dan kan je altijd zien of je het de moeite waard is!

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 17:39

Deze kon trouwens nog even niet achterblijven;

Afbeelding

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 17:56

Als de verhoudingen niet kloppen, is het een kwestie van proeflapjes breien.....
Bij elk patroon staat hoeveel steken en pennen je nodig hebt om een lapje van 10X 10 cm te krijgen. Kom je daar niet op uit, neem je grotere pennen (als je lapje te klein is) of kleinere pennen (als je lapje te groot is). Zo kom je er dan het dichtste bij, maar niet elk garen is geschikt voor elk patroon. Soms blijft het gewoon behelpen.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 18:18

Een proeflapje maak ik ook altijd. En ik brei eigenlijk altijd braaf met het garen dat bij het patroon hoort.
Grote/kleine naalden helpt bij mij echter niet. Ik brei in de breedte namelijk groter, maar in de lengte kleiner. Dan zou ik dus ipv ronde met rechthoekige/ovalen naalden moeten gaan breien :+ .
Ik brei dus mijn proeflapje en ga vervolgens het patroon omrekenen naar mijn maat. Maar dat vind ik altijd zo'n gepuzzel.

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 08:48

Helemaal blij en trots op m'n eerste echte trui :)
Deze is van polyester vd Action, ben benieuwd of hij mooi blijft maar hij krijgt me iig de winter maanden wel door!

Afbeelding

Ik heb niet echt een patroon gebruikt, hij is losjes gebaseerd op de trui v Wool and the Gang, vooral omdat ik de video voor bepaalde technieken heb gebruikt.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 09:01

Mooie trui! Niet verkeerd voor een eerste keer :j. Maar.... was het je bedoeling dat hij onderaan zo opkrult?

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 09:31

Mooi zeg! Leuke kleur ook. En dat zonder patroon. Knap.

Ik vind dat oprollende stukje beneden juist wel leuk.

Mijn trui gaat niet zo hard hoor. Kan niet wachten tot de voorkant af is, de achterkant en mouwen gaan zonder telpatroon erin vast 10x sneller :D

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 12:15

Ik wist dat ie zou krullen maar had gehoopt dat ik t weg zou krijgen met goed blokken.
Niet gelukt nog helaas, zo nog een keer proberen. Vind t opzetje zo leuk, dus wil t randje liever niet omnaaien en wilde hem ook niet ribben aan de onderkant. Als ik nog meer wol had zou ik t alsnog doen maar het is echt allemaal precies op gegaan!