[CENTRAAL] Amigurumi ( Haken ) #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 11:18

waarschijnlijk kan dobbel dit beter beantwoorden, maar zal mijn gedachten eens laten gaan...
Begin je met een magic ring of haken in de tweede losse van de ketting?
Met puntje bedoel je 'tuutje' zegmaar? dat hij helemaal rond is maar de bovenkant/onderkant eruit piept? als dat zo is zou je eens op moeten letten of je overal wel met dezelfde spanning/kracht haakt, ik zit met het begin of einde altijd best te prutsen omdat ik best strak haak (denk ik) en dus amper de haaknaald erdoor krijg, vaak maak ik het gaatje waar het in moet eerst even ietsje wijder met een stopnaald voordat het dikkere puntje van de haaknaald erin gaat, dit is altijd bij de eerste ronde na de magic ring en dan vooral de eerste steek.

Verder rol ik tijdens het vullen en na het afsluiten van het rondje het altijd een aantal keer in mijn handen (zoals je een sinaasappel rolt voor je hem wilt pellen), zodat de vulling zich mooi verdeelt, en vul ik op het laatste moment nog bij, dus net voor het sluiten mbv de achterkant van mijn haaknaald, mijn vingers passen nl niet meer in het gaatje dan.

Het patroon van de hond heb ik helaas niet voor je, het was een gratis patroon echter tijdens het maken ervan werd het patroon verwijderd van haar site/blog en heeft ze haar blog gesloten voor 'vreemden', ook heeft ze haar winkel waar ze haar patronen verkocht gesloten, wat er precies aan de hand is weet ik niet, ik hoop dat ze/het wel weer terugkomt, misschien op een andere manier oid want ze had echt prachtige ontwerpen en ik stond net op het punt er een of meerdere aan te schaffen, was aan de puppy begonnen om te kijken of haar manier van beschrijven in patronen me beviel aangezien ik nog steeds redelijk 'nieuw' in het haken ben.
Ik was dus nog bezig met de hond toen het patroon verwijderd werd en had het nergens opgeslagen, dankzij bokt (ik had het hier in het topic gezet) heb ik het ontbrekende deel van het patroon toegestuurd gekregen zodat ik de poten en staart kon maken.

Heb wel onderhand een enorme lijst met blogs/patronen, echter wel in het engels, de meeste van de projecten die ik nu gemaakt heb zijn in het engels (alleen dibbus niet) dus onderhand ben ik handiger in engelse termen dan in nederlandse lol, mocht iemand geïnteresseerd zijn wil ik de links best even per pb toesturen (of hier in het topic zetten).

Isabonny, als je patronen voor verschillende kussendieren wilt hebben moet je maar een gil geven, hoewel puppy uiteindelijk kleiner is uitgevallen als ik in eerste instantie had gedacht (en nee heb hem niet met katoen gehaakt dus dat is de reden niet), kan het niet echt een kussen noemen, gewoon een normale maat knuffel zegmaar, maar wel groter dan de amigurumi diertjes.
Ben er nu met 1 begonnen die 60 vasten breed is, dat zou meer richting kussenmaat moeten gaan, echter ik moet het patroon daar wel op aanpassen aangezien het patroon maar van 30 vasten uitgaat, of me dat gaat lukken om hem 'netjes' af te krijgen is maar de vraag dus, dit is wel een projectje die ik overal tussendoor ga doen als ik even alleen een stukje wil haken ipv priegelen _O- , dus zal wel even duren voor hij klaar is

dobbel

Re: [CENTRAAL] Amigurumi ( Haken ) #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 12:05

annemiek je hebt het goed uitgelegt, ik rol net als jij ook even de boel door de handen, en vul het op het laatst ook nog extra op, dan gat dichtmaken en weer rollen. dan moet het goed komen,
hoe begin je met een magische loop of zoals annemiek al zij met lossen en dan in de 2de vaste de 6 vasten daar in, met een ML is het gat boven in kleiner en strakker en krijg je mindersnel een puntje.

wat ik met die kleine sleutelhangers doe, nou uhm af en toe verkoop ik wat, af en toe geef ik wat kado, heb zelf dekn een stuk of 6 sleutelhangers in een bak liggen, en als iemand hier komt (die me na staat) en er graag een wil mag die uit die bak wat uitzoeken, heb ze echt niet allemaal voor me zelf haha, moet er niet aan denken, net wat je zegt het zit me in de weg,

ik heb nu een tas gehaakt, maar ben nog niet een hele ervaren naaister, (iemand hier wel?) ik wil daar een binnenvoering in naaien, dubbelzijdig zeg maar, dus wat je door de gaatjes ziet moet dan paars worden, en wat je in de tas ziet wit met vlinders (noem maar even wat) ik wil natuurlijk in de tas geen naainaadjes zien, en ook de klep moet gevoerd worden, in een keer met de achterkant, pff ben al een poosje aan het denken hoe moet ik dat doen. als iemand tips heeft graag :)
en dan is die bijna klaar voor gebruik, echt voor mezelf gemaakt dus.

verder hier ook een kussentje liggen, ik heb ook een poncho gehaakt,(weggegeven) en een sprei voor mijn zoontje, boekenleggers voor familie die graag leest, ook allemaal super leuk om te doen.

Kayila

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 15:41

Ik begin altijd met magic loop en het vullen doe ik ook al halverwege een beetje en dan later steeds beetje erbij.
Zal proberen een foto te maken van mijn koetje lijfje :+ om het wat duidelijker te maken.

Ik denk datik iets fout doe in het patroon ofzo. Ach ik dacht het ook met de slingeraapjes en die is toch best leuk geworden uiteindelijk ;)

Jojoju

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 17:58

vanavond... na het huishouden gedaan te hebben.. ga ik ..... GAMEN! hahahahaha nee hoor, dan ga ik haken! JEEJ

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 18:54

en waar ben je nu mee bezig

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 13:38

Ik ben met een nieuwe draak nu bezig, deze wordt wel een stukkie groter als dibbus, dobbel weet welke ik aan het maken ben :)

Ook hierin zitten weer een aantal technieken waar ik nog niet bekend mee was maar al doende leert men, moest bijv een piepschuim bal als vulling gebruiken voor het hoofd, in het patroon stond een bal van 7 cm, echter ik had alleen 6cm of 8cm (bij de xenos vandaan), na een beetje proppen kreeg ik de 8 cm erin, maar moest wel een aantal touren toevoegen anders zou hij enorm uit blijven steken, had berekend dat als de bal 1 cm groter is, mijn toegevoegde touren ong 1 cm moesten zijn, dus 4 a 5 touren extra en 1x vermeerderen extra.... Helaas... hij stak nog steeds uit.

Ik ben dus weer opnieuw begonnen maar nu met een 7 cm bal die ik gisteren bij pipoos gehaald had, het ziet er al een stukje beter uit qua 'uitsteken' maar echt tevreden ben ik niet, moet maar eens kijken hoe het eruit ziet als hij in elkaar genaaid zit anders begin ik nog een keer opnieuw (ws... of haal uit) om een paar extra tours in te voegen.
Probleem is dat op het moment van verminderen mijn haakwerk strakker wordt omdat ik gewoonweg minder ruimte heb om te manouvreren met mijn haaknaald.

Deze draak wordt in verschillende blauwtinten met baby blauw als 'basiskleur'
(voor dobbel, zeeman super soft, 50gr, inderdaad de 100gr bollen, royal vlgs mij? wikkel kwijt lol, haken lekkerder, maar vind ik 'ruw' aanvoelen en voor mijn gevoel hoort een knuffel enigzins zacht te zijn, of er nu mee geknuffeld wordt of niet)

Verder heb ik een heerlijk crea winkeltje bij mij in de buurt ontdekt, daar verkopen ze ook wol maar worden ook veel activiteiten georganiseerd en kleinschalige workshops, ook is er 1x per 2 weken creacafe een soort inloopavond op koopavond waarbij je gewoon je haak/brei/naai/borduur werk meeneemt en gezellig met zijn allen het doet. Of het wat is weet ik niet ben er nog niet geweest maar ben wel van plan er eens naar toe te gaan om te kijken of ik dat leuk vind, *gg* en of het niet allemaal 75+ mensen zijn >.<
De eigenaresse was in ieder geval erg aardig en er stond behoorlijk wat amigurumi in de etalage als 'showmodel'

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 14:13

heb je een foto van hoe het er nu uitziet?

Krissis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 17:25

jaaaa, foto!!!
Dobbel, heb jij een linkje voor het crea forum?

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 17:34

lol jullie verwachten blijkbaar veel meer als dat het tot nu toe is >.<
gewoon een gehaakt balletje met een uitstekend stukje piepschuim nu
Ik kan morgen pas een foto maken, jullie moeten nog even wachten dus :j, maar zal dan ook 1 van de 'mislukte' maken waar je misschien wel kunt zien wat er mis is gegaan, ben niet zeker of ik daarop voldoende kan inzoomen

Bevalt het haken nog/weer Krissis? ;)

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 18:53

Krissis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 20:45

Nope :o
Iets met visite.... (was ook gezellig maar kan dan niet lekker freubelen...)

Krissis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 23:20

m'n eerste projectje:
Afbeelding

Krissis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 23:24

beetje overbelicht := Dus morgen eventueel een andere foto. M'n pootjes en handjes zijn wat raar, niet mooi dicht. Het lijfje en hoofd daarentegen wel (m'n -te-strakke haken heeft Dobbel bijna een haaknaald gekost :(:) ) dus mijn leerproces is juist wat losser haken ipv strakker.
Nu ga ik een 2e muis maken, kijken of ik daar weer 8 uur over doe :=
Maar... dankzij Dobbel een hobby hervonden! *\o/* Want in de winkel hadden ze me een onmogelijk boekje met dito (te duur) wol aangesmeerd.

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 23:32

leuk dat het gelukt is het glimt je te gemoed op het scherm haha, maar je ziet het beter worden hoofd was eerste stukje,

haaknaald vandaag nog gebruikt en doet het nog haha

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 23:40

Hij is leuk geworden Krissie!
en verslavend he?

Om mezelf te quoten:
Citaat:
- als je haaknaald verbogen is omdat je te strak haakt dan kun je hem maar een bepaald aantal keer terug buigen voor de naald het uiteindelijk opgeeft en doormidden breekt

te strak haken *check*
yup, haaknaald breken *check*

Krissis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 23:44

vandaar dat ik mijn eigen naald maar weer had opgepakt en niet de hightech naald van Dobbel, vond het niet echt handig. Als ik er makkelijk genoeg in ben, ga ik ook zo'n fijne naald aanschaffen.

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 23:46

ja die check is hier ook al geweest, maar dat leer je dan snel af hoor haha,

deze heb ik vandaag gemaakt

Afbeelding

Krissis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 23:50

poes <3
Ook erg leuk, zeker het formaatje is erg grappig voor een jassenhanger/sleutelhanger/tassendecoratie en noem maar op. Ja, leuk!

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 23:53

die is ook snoezig!

ik heb nu ook zo'n hightech naald aangeschaft (2.5, wil 3.0 ook nog maar die hadden ze niet), omdat ik het nu wel aan het afleren ben, de hond was met wol/acryl gemaakt en dat is gewoonweg niet zo sterk als katoendraad, als je daar te hard aan trekt breekt je draad... nadat dat een paar keer gebeurd was ben ik wel wat losser gaan haken

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 10:34

Dit geloof je nooit!!
Ik dacht gisteren: Wat doen mijn bovenarmen toch pijn..
Heb niks vreemds gedaan de dag ervoor......alleen maar gehaakt :o :D :D
Ik heb SPIERPIJN van het HAKEN :+ hahaha

En aangezien ik gisteren gewoon ben doorgegaan....heb ik nu nog steeds pijn aan mijn bovenarmen :D .
Krijg ik zometeen nog spierballen van het haken :D

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 11:36

:')

Haak je 'vanuit de hand' dan? Ik heb gemerkt dat ik veel ontspannender (en sneller en losser btw) haak als ik op mijn eigen bovenbeen haak, plus dat vindt mijn linkerwijsvinger wat leuker aangezien ik dan in mijn 'been steek' ipv in mijn vinger. Ik pak het pas op als ik zegmaar weer eens iets moet priegelen/tellen/concentreren, maar voor langere stukken aaneen haken vind ik dat lekkerder.
Wel heb ik regelmatig wat last van de gewrichtjes in mijn handen.

Net even mijn nieuwe clovernaald uitgeprobeerd, die vind ik toch een stuk lekkerder haken, dus maar investeren in ook een 2.0 en 3.0, dat hij wat breder is maakt dat ik ook minder spanning in mijn hand heb

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 11:40

fijn zijn ze he ik wil ook niet anders meer hoor, heb ondertussen een hele collectie clovernaalden, ik heb een leuk haaknaaldenhoesje voor mezelf genaaid, zodat ze altijd netjes opgeruimd zijn, perfect,

op het bovenbeen haken, hmm nee dat heb ik nog nooit gedaan, maar hier staat oook altijd de laptop op schoot met het patroon voor mijn neus.

Krissis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 13:29

Hier een muis bij daglicht.
Afbeelding
Was vandaag bij de zeeman en zag dat ze spotgoedkoop foeilelijke kettingen hadden. Heb ze wel gekocht want de bedeltjes die eraan hingen waren wel leuk :+
( niet alleen haakles maar ook budgetteren van Dobbel gehad)

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 14:20

Ik haak normaal zo los dat ik niet met mijn linkerwijsvinger onder de naald hoef te duwen. Ik heb dus ook geen last van mijn linkerwijsvinger.
Ik denk dat ik wat meer kussens onder mijn armen moet leggen, zodat ik het werkje niet continu omhoog zit te houden.

fantastique

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 17:36

Zo dat is lang geleden dat ik op bokt ben geweest!

Ondertussen heb ik nog steeds niks gehaakt.
Heeft er iemand een patroon voor een olifant?

Wil graag een olifant maken voor de baby van mijn zusje. (knuffel)
Hoop dat iemand iets heeft wat wel mooi is maar niet te moeilijk