[INFO] algemene tips voor tekenaars en schilders.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anne_Baukje

Re: [INFO] algemene tips voor tekenaars.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 20:49

Bij dit portret zitten ze over het hele gezicht. En heel lichtjes te zien. Maar wel kenmerkend en mooi voor die persoon. Dus eigenlijk moet ik ze wel tekenen. Lastig := Maar thanks voor de tip! Ik ga het proberen :)

koetje10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 17:20

Hey,
ik heb nog een vraagje, en ik hoop dat jullie me kunnen helpen!
Ik teken eigenlijk altijd met (kleur)potlood, en dat gaat wel aardig geloof ik :P Maar ik loop steeds tegen hetzelfde aan: de manen die ik maak, lijken niet bij het paard te horen en daardoor lijkt de tekening direct niet echt realistisch. Heeft iemand een tip hiervoor? Kleurpotlood is niet echt uit te gummen, dus het moet bijna in een keer goed... En eerst een donkere basiskleur en dan de lichtepunten erin tekenen gaat ook niet met potloden, of in ieder geval niet goed genoeg. Alvast bedankt!!

drafbalk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 22:42

Koetje, heb jij misschien foto's tips, van de laagopbouw die je gebruikt met het tekenen van potlood. Zag je Boxer pup al en die is heel realistisch.
Maar weet niet hoe je de laagopbouw maakt.
Dus met welke kleur je begint, en dan, en dan , en dan enx.

koetje10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 14:41

@drafbalk: Bedankt voor het compliment! Ik zal een poging doen om het uit te leggen, maar het meeste doe ik op gevoel, moet ik eerlijk toegeven.
Ik begin eerst altijd met het zoeken naar de juiste basiskleur, dat doe ik op een kladpapiertje. In het geval van de boxer een soort lichtbruin. Dan begin ik met een bepaald deel van de tekening, meestal het oog. Ik vind dat die moet spreken, anders is voor mij de tekening al mislukt ;)
Ik begin eerst met een dun laagje, en dan eerst de lichte kleuren, zodat ik goed in de gaten hou waar de lichte plekken in een tekening horen te zitten.
Ik heb het idee dat dat met potlood moeilijker is dan met pastel: potlood kan je niet weer uitgummen en als iets echt wit moet zijn, kan ik dat later niet weer veranderen. Ik heb geen ervaring met pastel, maar door de tekeningen op UK krijg ik steeds meer het idee dat je aan het eind best nog even met een wit krijtje wat lichtpuntjes aan kant brengen.
Dan voeg ik langzaam de donkere kleuren mee toe, en zorg dan dat de lichte plekken zo licht mogelijk blijven. Het resultaat daarvan is meestal een soort zebra/bont dier :P Maar je kan later altijd de lichte plekken nog wat donkerder maken, andersom is veel moeilijker ;)

En ja, wat zal ik er nog meer van zeggen? gewoon goed, echt heel erg goed kijken naar je voorbeeld foto. Ik zit meestal voor ik begin eerst een kwartiertje te kijken naar vorm en verhouding, en probeer zoveel mogelijk verschillende kleuren te zien in de tekening. Wat je ook kan doen, is de foto een beetje te bewerken op de computer. Ik doe dat met Picasa, en dan maak ik de foto lichter van kleur. Door steeds meer licht 'in te vullen' komen steeds andere kleuren naar voren, wat uiteindelijk dus leidt tot de echte kleur.

Ik hoop dat je er wat aan hebt! Mocht je meer willen weten zie ik dat hier vanzelf denk ik :P

drafbalk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 17:43

Bedankt vooar je uitleg.
Ben er nog niet heel veel wijzer van geworden, maar ga het wel proberen om te kijken of ik het snap. :P
Je laatste tip was wel handig, ga ik is ff uitproberen.

koetje10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 20:36

succes ermee in ieder geval, ik zei al dat ik het lastig vond om uit te leggen ;)

drafbalk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 16:34

Misschien dat het handig is om de tips in een post te zetten, zodat je niet het hele topic door moet zoeken en geen vragen dubbel worden gesteld. Heb tot nu toe alleen de eerste 3 bladzijdes gedaan.
Helaas bestaat er ook iets zoals huiswerk…

Algemene tips:
-Werk met schaduw.
Zo maak je je tekening realistischer.
- Ontdek je eigen stijl en ga daar mee verder
Teken dus niet na.
- Als je voor andere mensen gaat tekenen, vraag dan altijd om een grotere foto. Hier kan je dan beter de details zien.
- Bestudeer goed de anatomie van een paard, kijk in boeken of op internet voor plaatjes van de bouw van een paard. Dan kan je goed zien hoe de botten in elkaar zitten.
- Teken de manen/voorpluk in haartjes, dan maakt het realistischer.
- Kijk goed naar de verhoudingen.
- Zorg dat je tekening klopt, dus als het waait, dat de manen niet stil hangen.
- Zorg dat je iets kan uitdrukken met je tekening, dus bijvoorbeeld een gevoel.
- Als je begint met tekenen moet je niet naar dure materialen grijpen. Later, als je de verhoudingen etc. beter kan, is het wel handiger.
- Voordat je begint met tekenen, moet je een keer goed lang naar je tekening kijken. Kijken waar je je tekening aan kunt herkennen.
- Begin eerst met een schets. Een goede schets is het halve werk.
- In lagen werken kan het werk mooier maken.
- Maak de overgangen van kleuren geleidelijk aan.
- Als je moeite hebt met verhoudingen, kan een raster een goede oplossing zijn.
- Als je links bent, begin dan rechts met de tekening. Ook andersom.
- Kijk in een spiegel om je werk te controleren.
- Een vachtstructuur maken is niet een kwestie van inkleuren maar kijken waar welk haartje heengaat. Dus, eigenlijk een vachtstructuur maken.
- een oog krijg je sprekend door er een licht puntje (weerkaatsing van de zon) erin te maken, ook al zie je dat op de foto niet/bijna niet. Dat lichtpuntje bepaald vaak waar het paard heen kijkt, dus plaats het puntje zorgvuldig. Op een goeie plek.
- De pupil moet je met het oog 'mee' rond maken, zeg maar dat ie 'bollend' moet worden, zodat het oog niet plat is maar rond is. Bol dus.
- Pak eens een foto en kijk daar eens heel goed naar en vraag je bijvoorbeeld eens af:
''hoe komt het dat ik het paardje hier 3D zie'' en ''hoe komt het dat ie hier sprekend is en niet op mijn tekening'' zoals ik dus al zei.. zie punt 1.
- leg eens na een poosje je eerste en laatste tekening naast elkaar en kijk of je verschil ziet. Of je beter bent geworden of niet.
- werk aan het kritiek/commentaar wat je krijgt op je tekeningen.
- Pak eens een willekeurig paardenlijf/paardenhoofd foto en kijk eens naar de verhoudingen en vergelijk die eens met je eigen tekeningen. Kijk naar de bouw van het paard op de foto en die van jouw tekening.
- Neem in het begin vooral paardenhoofd foto's, die zijn vaak een stuk gemakkelijker om na te tekenen, vooral in het begin. Later kun je altijd nog hele lichamen gaan tekenen.

Potlood:

- Niet te veel vegen, gebruik liever de lichte kant van je potlood.
- Met kneedgum kun je de dingen net iets lichter maken, die scherper is als een gewone gum.
- Gebruik een doezelaar voor mooie overgangen.
-

Kleurpotlood:

- Met een kneedgum kun je bepaalde delen net iets lichter maken, die scherper is als een gewone gum.
-

Houtskoolpotlood:

Pastelkrijt:

Handige links:
http://www.elfwood.com/farp/horses/horses.html
http://www.google.nl

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 19:11

Via de zoekfunctie kom je ook een eind, zeker als je de titel van dit topic mee intikt.

xkimmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 19:21

Heeft iemand handige tips om een raster te maken? Vind het zo'n gedoe met een geo.

drafbalk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 19:23

xkimmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 19:32

Ja op de foto lukt wel. Alleen dan op mijn schetsblok.. Wat een tijd zit daarin zeg!

__Karlijn__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 18:56

xkimmx schreef:
Ja op de foto lukt wel. Alleen dan op mijn schetsblok.. Wat een tijd zit daarin zeg!

Gewoon lekker zonder raster tekenen! Daar leer je veel meer van dan telkens er weer een raster erop te zetten.:)

drafbalk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 18:58

Als je begint met tekenen kan een raster als hulpmiddel makkelijk zijn.
Ik deed het heel in het begin ook, ik heb het nu niet meer nodig.

koetje10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 18:58

__Karlijn__ schreef:
xkimmx schreef:

Gewoon lekker zonder raster tekenen! Daar leer je veel meer van dan telkens er weer een raster erop te zetten.:)

Helemaal mee eens! ik gebruik nooit een raster, vind het zo'n gedoe! had er eigenlijk nog nooit aan gedacht, tot ik op bokt terecht kwam :P En ik geloof dat mijn verhoudingen toch wel redelijk kloppen over het algemeen... :D

xkimmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 19:27

Deed het ook vaak zonder, maar vind het nu met raster er een stuk mooier uit zien. Als ik het beter kan, kan ik altijd nog zonder proberen. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 09:55

Ik zet mijn schets altijd met carbonpapier over op het tekenpapier zodat ik daar niet op hoef te vegen en te gummen. Nou heb ik carbonpapier wat grijs aflaat, op zwart papier is dit vrijwel niet te zien. Heeft iemand enig idee of er ook carbonpapier is wat een lichte kleur aflaat?

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 12:13

Heeft iemand al ervaring met deze verf?

Citaat:
Maimeri Olio
Een nieuwe Fine-Art olieverf van Maimeri
Deze olieverf is van zeer goede kwaliteit,
hooggepigmenteerd, sneldrogend en boterachtig
van structuur. Direct klaar voor gebruik
In recyclebare kunststof tube 200 ml

drafbalk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 22:43

Wat is het verschil tussen houtskool en grafiet?

Lontje

Woonplaats: pak de kaart van NL, hou hem voor je en kijk recht vooruit... daar woon ik!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 00:01

drafbalk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 11:17

Wat voor verschil merk je dan met tekenen?

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 13:47

Houtskool is niet (of in elk geval veel minder) uitgumbaar dan grafiet. Dat is lastig omdat het wel snel vlekt. Je hebt van houtskool volgens mij in tegenstelling tot bij grafiet ook geen systeem van verschillende hardheden. :)

soeboenoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 01:17

nog een tip =) schoot me net te binnen! Leer tekenen met je gum! echt waar! klinkt raar, maar als je het eenmaal een beetje door hebt kun je mooie "lichtplekken" maken =)

drafbalk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 18:27

Als je met grafiet wilt gaan tekenen, wie weet dan een goed potlood, stift of zoiets?
En van welke hardheden?
Gewoon donker, normaal en licht. ?

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 18:32

Drafbalk, je krijgt juist extra diepte door met verschillende hardheden te werken. Ik gebruik alles tussen 9B en 5H. :D Zie ook de links van Lontje daarvoor. :) Of je met navulpotlood of een gewoon potlood fijner vind werken is een kwestie van uitproberen. Ik gebruik beide, met name voor kleine details ik haar vind ik een smal (0.3 mmm ofzo) navulpotlood prettig, maar voor de rest kan ik met vanalles uit de voeten. :)

drafbalk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 18:36

Ik werk het liefst ook met potloden.
Heb al gewoon potlood gehad, houtskoolpotlood en wil nu ook wel grafiet uitproberen, wee talleen niet welk potlood goed is.