[CHALLENGE] Tekenen/schilderen 2025

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Signe

Re: [CHALLENGE] Tekenen/schilderen 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 22:06

Tof zeg die cursus, netjes geprijsd ook. Ik was ook van plan zoiets te doen, journal/schets/studie, maar ik heb helaas geen locatie. Moet ik eens achteraan.

Wat zijn die portretten gaaf polarise! Super.

Jindai

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 21:24

Dank je Ezellover! Ik heb het ook niet zo op kwallen, maar vind ze wel leuk om te tekenen! :)

Dankjewel Signe! Ik vind de keverXtapir zo al leuk, die voetjes! <3
Maar je Zabrir.....Oooh <3 Echt heel erg cute!
Heel mooi, de tapir met zebra strepen! Vind dat tongetje zo grappig!

Wat gaaf, Thatsme! Ben heel erg benieuwd wat je allemaal gaat creëren! :)
Ik ben ook heel slecht in schetsboeken, maar heb er nu eentje in A4 formaat waar ik wel wat in probeer te doen. O.a. die kwal staat er in en de konijnXvis, al is dat eigenlijk al een beetje gefaald, omdat ik hem ook nog op een los papier heb overgenomen :P

Dankjewel Jis! Een Konis vind ik mooi gevonden! :D
Ben heel benieuwd wat je voor de challenge gaat maken, 'het wordt wel aardig' zegt ze dan :')
Jan Mankes even opgezocht.....tof!

Ben totaal niet van de F1, maar vind je portretten heel gaaf, Polarize!
Vooral die onderste, die vind ik echt mooi kloppend en tof dat je die in 1 kleur hebt gedaan! :) Welk materiaal heb je daarvoor gebruikt?

Tabbladen, ik was vanochtend nog even naar de tekenwinkel en ben alleen met een nieuwe Posca pen thuis gekomen, vond het gewoon knap van mezelf _O-
Hahaha, ja die kat, dat is Nouk en dat is echt een ontzettende bemoeial :')
Heel gezellig is ze! <3

Welkom terug Tazzey! *\o/*
En dankjewel! Ik heb voor deze de Polychromos gebruikt, heb meerdere sets maar grijp toch meestal terug naar deze, zijn super fijn! :)

Ik heb mijn Konis eigenlijk onverwachts zo goed als af. Ik had een tijdje geleden een set acryl markers gekocht en toen leek het me wel leuk om tussendoor even wat uit te proberen. Dus de Konis nog een keer overgetrokken op een flut papiertje en toen werd het opeens wat. En nou is die ene in m'n schetsboek dus nog gewoon kaal :') Konis moet alleen nog snorharen, maar dat is een beetje een dilemma: witte snorharen spatten er wel vanaf, maar vallen aan de andere kant voor een deel weg op het net niet witte papier. Een andere kleur lijkt ook niet zo te passen. En als ik wit gebruik, dan moet er misschien ook wat wit op de vinnen.....dilemma dilemma :+

Afbeelding

Afbeelding

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 21:43

Oh die is gaaf geworden!!

Polarize

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 21:48

@jindai, thanks! De monochrome schetsen heb ik gemaakt met Faber castell polychromos en dan met arrtx acrylstiften het gekleurde vak. Ik probeer de kleuren zo goed mogelijk te matchen aan de teams :')

Je konis is echt heel gaaf geworden! Ik ben helemaal verliefd op de kleuren <3

Ezellover25

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-25 01:03

Oh due konijnvis is gaaf

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-25 11:02

Oh wauw ja die kleuren en ook hoe je het konijn en de vis hebt gecombineerd :wow: ( veel beter gelukt dan wat ik aan het doen ben, vandaar wel aardig :P) heel geloofwaardig :j

Polarize

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-25 19:06

Ik was bezig met de challenge...toen las ik een feitje over het gewicht van zeesterren verkeerd en dacht ik dat er stond dat ze heel sterk waren en de rest is geschiedenis :')
Afbeelding

Tabbladen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-25 19:22

Thats_Me schreef:
@Tabbladen, ik ga deze cursus doen

https://www.saradrenth-kunst.nl/copy-of-cursus-1

Ik kwam haar flyer tegen bij de locale ijssalon. Is hier een dorpje verder op.

Wat tof. Verschillende materialen ook zie ik. Klinkt super leuk!

Polarize schreef:
Ik heb een talens art creations schetsboek, is 140gsm dacht ik. Ik doe dat plastic dingetje wat bij de markers kwam tussen de pagina's en zorg dat ik geen schetsen op de andere kant heb of dat ik daar heb geverfd zodat je niet ziet dat het is doorgedrukt :')

Ah ja met een dekkende verf op de andere kant maakt het niet zoveel uit als het doordrukt.

Haha een zeesterk. Super leuk! Ook knap hoe je dat water hebt weergegeven

@Tazzey. Dankjewel! Winkelpersoneel met verstand van zaken is zo fijn! Alleen bestaat dan de kans dat je nog meer koopt := Ben benieuwd naar je Kitty pig.

@Jindai haha die zelfbeheersing is een schouderklopje waard. Ahw van mij mag Nouk lekker bemoeizuchtig blijven. Altijd leuk om huisdieren op te zien duiken in foto's <3 . wat is de Konis mooi geworden! Hele toffe kleurencombi.

Heeft iemand hier ervaring met conté? (Tenminste, ik denk dat het conte staafjes zijn wat ik heb gekocht.)
Afbeelding
Ik heb er eens mee geoefend maar ik merk dat ik niet met de ene kleur over de andere heen kan. Ik had een onderschets gemaakt met de lichtbruine en wou daar overheen met een donkerdere. Maar dat lukt dus niet. Ligt dat dan aan het papier of is dat gewoon een eigenschap van het materiaal? De sepia kleuren zijn wel mooi in combi met bruin papier

Afbeelding

Polarize

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-25 19:35

Soms hou ik de achterkant van een pagina ook gewoon leeg als ik met alcohol marker heb gewerkt, ik zie sommige mensen nog wel eens kleine schetsjes maken met de doorgedrukte inkt

Ik heb hier ooit conté gebruikt voor m'n opleiding, die liggen nog een beetje ongebruikt op mijn atelier thuis, want was er geen enorme fan van :') Ik vind ze niet enorm fijn werken, ben het hele zachte van houtskool gewend en vond conté in vergelijking vrij hard en wat jij ook had ja, dat je ze niet echt lekker over elkaar heen kon leggen.

Ezellover25

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-25 21:53

Wauw die zeester.

Prachtig.

Hoe heb je die achtergrond gedaan.

Polarize

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-25 09:05

Honestly ik doe maar wat :+
Nee uhh middelblauwe blobs gemaakt, met daar al iets van witte lijnen tussen. Met een lichtere blauw daar een 2e laag van die blobs gemaakt, maar dat is niet geweldig zichtbaar omdat het iets te licht was vgm
Met een donkere blauw een soort outline gemaakt van een 3e laag blobs en hetzelfde met wit. Het had netter kunnen zijn als ik er echt moeite in had gestoken :')

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-25 13:37

Die konijn x goudvis is echt fantastisch geworden. Mooi kleurgebruik ook.

Haha, humor van die gewichtheffende zeester. Nu moet ik ook gelijk aan een mier denken die ook bizar veel kan tillen.

Hier geen ervaring met conté. Dus hoe dat materiaal werkt kan ik je niet bij helpen.

Mijn rund in nu definitief af.

Afbeelding

Jindai

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-25 21:14

Thanks Tazzey!

Dankjewel Polarize! Ooh leuk, ook acryl markers! Dat merk zie ik idd vaker voorbij komen, bevallen ze goed? :) Echt tof dat je ze ook qua kleur probeert te matchen!
Oooh je ze Zeesterk, zo leuk! <3 Mooie kleuren heb jij ook gebruikt en ik vind dat losse, wat minder perfectionistisch super gaaf!

Dankjewel Ezellover!

Haha, daar heb ik wel even mee zitten worstelen hoor Jis! :P Maar uiteindelijk maar wat geprobeerd en er niet té veel bij nagedacht, en toen had ik opeens dit haha. Dankjewel!
Komt met jouw werk vast helemaal goed, ik sta altijd versteld van wat jij maakt!

Dankjewel Tabbladen!
Ik denk dat Nouk altijd wel zo blijft haha, om volledig beeld te hebben van de bemoeial:
Afbeelding <3
Geen ervaring met Conté staafjes, is niet mijn materiaal.
Vind je schetsen super mooi, heel gaaf idd op dat bruine papier! <3

Dankjewel Thatsme!
Wat is je rund tof geworden zeg! <3 Lekker kleurrijk zo, echt leuk hoe je deze hebt uitgewerkt!

Ezellover25

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-25 21:15

Oh die schotse hooglander is meer dan geweldig.

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-25 06:06

Tabbladen schreef:
Heeft iemand hier ervaring met conté? (Tenminste, ik denk dat het conte staafjes zijn wat ik heb gekocht.)
[ Afbeelding ]
Ik heb er eens mee geoefend maar ik merk dat ik niet met de ene kleur over de andere heen kan. Ik had een onderschets gemaakt met de lichtbruine en wou daar overheen met een donkerdere. Maar dat lukt dus niet. Ligt dat dan aan het papier of is dat gewoon een eigenschap van het materiaal? De sepia kleuren zijn wel mooi in combi met bruin papier

[ Afbeelding ]

Volgens mij niet hetzelfde als Conté. Dat is echt krijt dat je in elkaar over kan vegen en ook dus ook kunt ‘Mengen’. Ik ken deze staafjes van Koh-i-Noor eigenlijk alleen als vulling voor vul’potloden’. Op de verpakking zie ik dat er sowieso een houtskool en grafiet staafje in zit. De bruine die ik in mijn potlood heb kan je met water verdunnen/manipuleren. Ik vermoed dat er een binder inzit zodat het stevige staafjes zijn en daardoor niet hetzelfde is als krijt. Je kunt ze namelijk ook slijpen als een potlood.

Ezellover25

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-25 10:29

Aantal namen gemaakt.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Polarize

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-25 17:44

Dier 1 van de combi is gekozen, een koe! Ik denk dat dier 2 een kraai wordt, nu nog zien hoe ik ze ga combineren :') eerst even losse tekeningen van beide maken om wat technieken te proberen

Afbeelding

vikawiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-25 20:30

Wat een onwijs leuke werken zie ik van de afgelopen week voorbij komen, heel leuk om te zien wat voor combinaties er worden gemaakt :D

Mijn inzending voor de challenge van deze maand heeft wat uitleg nodig :+
Ik was met Laurora, Julius_juut en Roodvos op een middeleeuws en fantasy festival (en Signe kwam ook gezelligheid langs :D ) Op een gegeven moment kwam Roodvos weer naar het kamp waar we zaten toegelopen zeggend dat hij undercover moest. De vermomming bestond uit mijn tuniek, een hoed en een schapenmasker en als 2 kleuters kabouters in een trenchcoat is hij toen in die vermomming op Julius_juut zijn schouders gaan zitten met een mantel over Juut heen zodat alleen zijn benen te zien waren.
En toen was daar geboren Meneer Schaap. Half schaap, half kabouter.
(of misschien eerder 1/3e schaap en 2/3e kabouter, gezien meneer schaap bestaat uit 2 kabouters)
Ik heb de stijl van Claude Monet gebruikt, specifiek dit schilderij

Afbeelding

Afbeelding

Ezellover25

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-25 20:43

Wauw wat leuk verhaal en super getekend.

Mijnn aardbeivis

Afbeelding

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 08:36

Mooi om je proces te zien Polarize. Ik ben benieuwd naar het eindresultaat.

Vikawiek, leuk om te lezen hoe dit werk tot stand is gekomen. Zonder uitleg had ik er zelf alleen geen schaap uit gehaald. Denk dat ik vooral de wolletjes daarbij mis. Wel heel gaaf die Monetstijl.

Leuk Ezellover, misschien jezelf extra uitdagen door niet alleen de combi van twee dieren (of dit geval dan een aardbei) te nemen maar ook het werk in de stijl van een bekend(e) schilder(ij) te maken?

Ezellover25

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 14:59

Wellicht een optie.

Tabbladen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 17:41

Polarize schreef:
Soms hou ik de achterkant van een pagina ook gewoon leeg als ik met alcohol marker heb gewerkt, ik zie sommige mensen nog wel eens kleine schetsjes maken met de doorgedrukte inkt

Ik heb hier ooit conté gebruikt voor m'n opleiding, die liggen nog een beetje ongebruikt op mijn atelier thuis, want was er geen enorme fan van :') Ik vind ze niet enorm fijn werken, ben het hele zachte van houtskool gewend en vond conté in vergelijking vrij hard en wat jij ook had ja, dat je ze niet echt lekker over elkaar heen kon leggen.

Oh dat is ook best een creatief idee om de achterkant te hergebruiken.

Ja het is een stuk harder. Ik vind de kleuren wel heel tof. Ik heb vrij glad papier. Misschien is het de moeite waard om pastel papier te proberen.

Ben benieuwd naar je kraai koe. De hooglander is tof! Een van mijn favoriete dieren <3

@Thats_me, jouw rund is prachtig geworden!

@Jindai, Wauw wat een blauwe ogen heeft Nouk! Prachtig katje.

@Signe, ah dat wist ik niet. Ik dacht dat het conté was. Het zijn inderdaad vullingen voor een vulpotlood. Voor drie van de staafjes staat op de verpakking wat het is inderdaad maar niet voor de bruine. Dat met water ga ik eens proberen.

@Ezellover, wat een schattige aarbeivis! <3

@Vikawiek geweldig! Goed gelukt. Mijn ouders en broer waren toevallig ook op dat festival! Met de hond. Die was ook verkleed
Afbeelding

Polarize

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 19:26

Ondertussen...buiten schetsen is leuk. Maar potverdorrie ik ben net een kromme garnaal _O-

Afbeelding

Gelukkig stond ik de rest van de tijd wel recht :')

Afbeelding

vikawiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 21:32

Tabbladen schreef:
@Vikawiek geweldig! Goed gelukt. Mijn ouders en broer waren toevallig ook op dat festival! Met de hond. Die was ook verkleed
[ Afbeelding ]

Omg wat een enorm schattig lieveheersbeestje-hond <3 <3
Ik kan me zo niet gelijk voor de geest halen of ik 'm heb gezien, maar er liepen ook best veel honden.
Hebben je ouders en broer toevallig ook een theaterstuk over prei gezien? :')

Polarize schreef:
Ondertussen...buiten schetsen is leuk. Maar potverdorrie ik ben net een kromme garnaal _O-

[ Afbeelding ]

Gelukkig stond ik de rest van de tijd wel recht :')

[ Afbeelding ]

Zo herkenbaar dit :') als ik mezelf zie op foto's denk ik altijd "fiets, ik moet echt aan m'n houding werken". Het mag een wonder heten dat ik niet constant last van m'n nek heb _O-

Polarize

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 21:44

Ik had bij deze foto's ook deels "oh jemig die jurk is wel erg kort met dat kant." En "ik dacht toch echt dat ik bruiner was geworden." :+

Maar ja die houding is echt drama, op mn atelier heb ik wel een ergnomische stoel maar daar heb je niks aan als je er met opgetrokken knieen en schetsboek in je handen op gaat zitten _O- en als ik dan eens uitrek hoor je het ook meteen in mn hele rug :')