[CENTRAAL] Breitopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jiwa

Re: [CENTRAAL] Breitopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 18:36

Bizar hé?

Daarom ga ik ze zelf breien, ben gekke henkie niet. Daarnaast vind ik het leuk om te breien, dus geeft me weer wat te doen.
Sjaal is af, ben nu aan een zwarte kolsjaal bezig, dubbelegerstekorrelsteek.

Jiwa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 18:43

patpen schreef:
Volgens mij wordt er een boord gebreid op rechte naalden (met knoopsgaten) en na het boord verder op een rondbreinaald. Na x cm worden er wel minderingen gebreid (vooral goed te zien op de 1e en 3e foto) zodat je alleen door de laatste paar steken een draad trekt.
Er zijn wel patronen voor mutsen met kabels maar ik kan zo 1-2-3 niet een patroon vinden van dit model.
Op welke site heb je deze 2 mutsen gevonden? Staat daar niet ergens bij waar een patroon te vinden is?

Edit: die met de kabels is niet zo moeilijk uit te vogelen (ik heb nog even naar een iets groter beeld gekeken). Dat is een vlechtkabel over 12 (?) steken met daartussen 3 steken boord. Daar zou ik 5 steken van maken zodat je die gaten er niet tussen krijgt ;)

Ik zie nu net je aanpassing, dankjewel. :) Zonder minderen; hoe sluit je dan? Gewoon een draad erdoor aan het eind ? Krijg hij dan geen puntje?
Kabels breien heb ik nog niet eerder gedaan maar mijn moeder wel zei ze, en het schijnt te doen te zijn.

Als ik een kabelmuts wil breien die niet baggy is (bijv http://www.freebits.nl/images/33728873_ ... 86_819.jpg of http://www.freebits.nl/images/282il_570xN.jpg ) moet ik wel minderen?
En zijn deze ook op rondbreinaalden gemaakt?

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 18:56

Zo te zien zijn beide mutsen geminderd in het averechte gedeelte. Rondbreinaalden of sokkennaalden, is allebei mogelijk, net wat je persoonlijke voorkeur heeft.
Zonder minderingen rijg je idd gewoon een draad door alle steken aan het eind. In principe krijg je dan geen puntje. Je kunt ook een vlechtkabel breien met averechte steken ertussen (ipv de boordsteek van die blauwe) en daarin minderen. Want ik vind die vlechtkabel wel erg leuk, weer eens wat anders in een muts ;). Kabels zijn helemaal niet zo moeilijk om te breien.
Hier http://www.garnstudio.com/lang/nl/search.php staan veel patronen van mutsen, met en zonder kabel (pagina is niet altijd even snel!). Verschillende diktes van naalden. Zelf heb ik 134-10 nog ergens op de pen staan in het rood......

jibberjabber

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 19:07

Jiwa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 20:29

Patpen, heb je een voorbeeld van een kabelvlechtsteek?
Ik heb geen ervaring met kabelbreien, ik weet dus niet wat er allemaal mogelijk is.

Bedankt voor de site Pat en Jibber!

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 21:13

Jiwa schreef:
Bizar hé?

Daarom ga ik ze zelf breien, ben gekke henkie niet. Daarnaast vind ik het leuk om te breien, dus geeft me weer wat te doen.
Sjaal is af, ben nu aan een zwarte kolsjaal bezig, dubbelegerstekorrelsteek.

Is dat officieel 1 woord? :wow: Leuk voor galgje :P

Muts, dat wordt mijn volgende project denk ik. Hoewel, als het echt snel koud wordt, ga ik het misschien even tussendoor doen := Dalijk eerst lekker met de poncho verder :D

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 21:55

Jiwa: dit mutsenpatroon :') heeft een vlechtkabel + beschrijving http://www.garnstudio.com/lang/nl/visop ... 47&lang=nl

Heb ik van die geweldige capoorwarmers (1 woord????) gebreid, laat ik ze thuis liggen ;(. Suf want nu had ik wel warme voeten dankzij die gebreide kousen maar koude oren omdat mijn oorwarmers thuis lagen. Denk dat ik ze maar standaard in de auto ga leggen. En ik wil nog een oorwarmers breien bij mijn kousen. Toch iets meer steken want ik vind ze vrij krap om de sluiting heen <<).

Jiwa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 21:59

Wat leuk, zo'n vlechtkabel!

Capoorwarmers? Hoe zien die eruit?

Jiwa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 22:01

Maartje_M schreef:
Is dat officieel 1 woord? :wow: Leuk voor galgje :P

Muts, dat wordt mijn volgende project denk ik. Hoewel, als het echt snel koud wordt, ga ik het misschien even tussendoor doen := Dalijk eerst lekker met de poncho verder :D

Leuk, een poncho! Welk patroon doe je? Heb je foto's? :)

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 22:34

Jiwa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 22:34

+:)+

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 23:08

Ah, patpen heeft je al verder geholpen zie ik. Ik zal deze week nog eens een update-foto maken. Nu kun je het overlappende deel al beter zien.

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 23:25

Ja, sorry, ik was zo brutaal Maartje :=. En gaat hij op zijn damens sluiten? Kun je nu goed het verschil zien nu je wat verder bent?

Ik heb trouwens even gekeken bij de link van die mutsen. Deze http://jaslamb.weebly.com/cabled-santa-beret.html vind ik wel erg leuk! Lang niet alle patronen zitten kijken hoor want er staan er heel wat op :j. Bij sommige patronen moet je echter wel opletten dat de naalddikte er in de US maat bijstaat. Even omrekenen want anders krijg je wel een hele bijzondere muts :+.

xMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-11 23:55

Wat een drukte hier ;) Al die technische verhalen heb ik niet doorgelezen... daar werd ik helemaal duizelig van :P

Ondertussen probeer ik vingerloze handschoenen voor mijn moeder te breien :):)

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 00:50

Welke technische verhalen :?. Valt toch wel mee? Bij de 2 uur durende chat met Maartje van de week vlogen de technische termen over het scherm :j.

Ik heb vandaag maar 15 pennen gebreid van mijn kous. Wel bijna voorbij de kuitspie dus dat scheelt zo meteen weer 16 steken! Sinds gisteren erg veel last van mijn (toch al zo slechte) rechterhand, alleen de pink. Hoe dat nou weer komt? Het doet zelfs pijn dus dan moet het wel slecht gesteld zijn als ik dat voel. Ik kan me gerust aan een speld prikken zonder het te voelen. Iets dik, niet rood, wel blauw, moeilijk te buigen, geen wond(je), maar het lijkt niet op een ontsteking. Kan me ook niet herinneren me gestoten te hebben (als ik dat al gevoeld zou hebben). Overbelast door het vele handwerken lijkt me ook stug want mijn pink gebruik ik niet echt bij het breien. En haken heb ik al een paar dagen niet gedaan.

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 14:27

Wat gaan jullie hard hier! Zoveel tijd om te breien (en te posten) heb ik ook weer niet. En binnenkort vanwege werk nog wat minder. Maar ik blijf tussendoor natuurlijk wel braaf meelezen. Die cap/helm oorwarmers zien er wel grappig uit! Ik heb het in elk geval in mijn favorieten gezet. Als het echt koud is krijg ik het voor elkaar om koude oortjes te hebben op mijn paard en dan is dit wel een leuke goedkope oplossing om zelf te maken. Ik heb vanavond weer breiles, waar ik dit keer weer braaf naartoe kan. Verkoudheid is weg en ik denk dat mijn rug het wel volhoudt om twee uurtjes (met pauzes) op een stoel te zittten.

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 17:01

Kan iemand mij uitleggen hoe je zonder knoopjes nu eigenlijk van kleur veranderd ? :P Ik ben een sjaal met streepjes aan het maken, maar die knoopjes zijn zo lelijk ... :') ik weet dat het zonder kan :P maar niet hoe.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 18:41

patpen schreef:
Ja, sorry, ik was zo brutaal Maartje :=. En gaat hij op zijn damens sluiten? Kun je nu goed het verschil zien nu je wat verder bent?

Niet brutaal, das handig ;) Enne, ik heb nog niet gekeken of het een dames of herensluiting is :=

@Bergje: ik heb ook niet zo veel tijd om echt te breien hoor. Vanavond ga ik weer rijden, dus dan blijft het breiwerk ook op de kast. Maar ik pak het ook wel eens om maar 1 naald te breien :+ Dan schiet het ook niet echt op.

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 18:55

Lord_Ik schreef:
Kan iemand mij uitleggen hoe je zonder knoopjes nu eigenlijk van kleur veranderd ? :P Ik ben een sjaal met streepjes aan het maken, maar die knoopjes zijn zo lelijk ... :') ik weet dat het zonder kan :P maar niet hoe.

Gewoon afhechten? Dus een nieuwe kleur pakken en een staartje van 20 cm (ongeveer) laten hangen. Als het werk klaar is, hecht je de draadjes af. Knoopjes zijn heel lelijk :P

DesireeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 18:58

Lord_Ik schreef:

Ik moest je stukje even een paar keer lezen hahaha.. Ik kwam er even niet uit wat je met knoopjes bedoelde.. maar nu ik het antwoord van Patpen las wist ik het ;) Ik doe het op de zelfde manier trouwens.. dus nooit last van knoopjes..

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 19:01

Even tussendoor aan de breigoeroe vragen :P Hoe hecht je het mooiste af? Is daar een techniekje voor?

Er kwam gisteren iemand van het buurthuis met breiboekjes uit 1984 tot 1987, dan kon ik de leukste dingen kopieeren :D Heb toch weer 14 leuke dingen in de wachtrij staan, waaronder een hele mooie trui met bandjesgaren erdoorheen gebreid. Het is alleen een angorawollen trui, dus ik moet even sparen om de wol te kunnen kopen, want dat zal niet goedkoop zijn. Hij moet trouwens vanaf een bepaald punt op een rondbreinaald verder gebreid worden. Dus voorpand, mouw, achterpand, mouw op de rondbreinaald en dan de kraag in ajour gaan breien. Heeft iemand daar ervaring mee? Valt dat erg tegen?

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 19:18

Afhechten: je neemt een stopnaald, doet daar de 2 draden in, haalt hem door 4 steken heen, nog een keer extra door de 4e steek, dan de volgende 6 steken, nog eens door de laatste steek, afknippen ;).

Ik heb wel eens de pas van een trui in 1x gebreid en van de trui die op de pen staat wordt straks ook de pas in het rond gebreid. Eerst de mouwen en de panden tot een bepaald punt, lekker alle 440 steken op 1 naald proppen, en dan de raglan breien (ondertussen kabelen). Boord wordt er daarna meteen op gebreid, lekker makkelijk! Hoef daarna alleen maar een paar stukjes onder de mouwen dicht te naaien :9. Dus ja, het is te doen, je mindert behoorlijk wat steken ondertussen dat je de pas breit!
Angora is mooi maar bewerkelijk. En zeker niet goedkoop, wil je een beetje goede kwaliteit hebben....

Danseresje: hoe is het met je trui?

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 19:26

Dank je wel, daar hebben we wat aan :D

En dat klinkt goed, alles in één keer is dan wel makkelijk! Kom je dan alleen niet in de knel met je rondbreinaald die langer is dan het werk? En ik kan het plaatje van die trui morgen wel inscannen samen met de werkwijze als daar interesse voor is? Het is een hele chique trui, vind ik dan. Het plaatje is alleen zwart/wit door het kopieeren. En voor een mooie trui is een goede kwaliteit wol wel fijn denk ik, dan maar wat langer sparen. Het belangrijkste is denk ik dat de wol ongeveer overeenkomt met die van de werkwijze, anders kom je natuurlijk niet uit met het patroon.

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 19:53

In mijn geval (440 steken op een rondbreinaald) zal ik eerder het probleem hebben dat ik te veel steken heb voor de lengte :+. En je hebt natuurlijk verschillende lengtes in rondbreinaalden. Dus als je te veel naald over is, een korte naald nemen :j.
Plaatjes zijn altijd welkom wat mij betreft. Kunnen we zien wat het gaat worden!

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 20:01

Oke, dat is dus ook makkelijk op te lossen :P

Ik zal hem morgen eens inscannen, vind hem zelf wel bijzonder :)