[CENTRAAL] Amigurumi ( Haken ) #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 19:34

Kan mijn berichtje nu niet meer aanpassen maar door Barvrouwke kan ik toch mijn hond vandaag nog afmaken!!! *\o/*
Ontzettend bedankt voor het toesturen van het gedeelte wat ik nog moest doen, ben er heel blij mee want was vanmorgen flink teleurgesteld, waar bokt maar weer toe kan leiden :)

iloona jij vroeg laatst naar leuke blogs, moeten dit nederlandse blogs zijn of kun je ook uit de voeten met engelstalig, ben je al lid van ravelry?

dobbel

Re: [CENTRAAL] Amigurumi ( Haken ) #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 21:18

revelry is echt geweldig leuk er staat zo veel op.

hebben jullie freubelweb al bekenen, is ook super leuk, en veel nederlands.

wat fijn annemieke dat je hem toch af kan maken, had al gezocht voor je maar had hem nog niet gevonden, fijn dat barvrouwke hem wel opgeslagen had, zo zie je maar weer, als je aan een gratis patroon op een blog begint eerst opslaan in vervolg (ga ik maar doen vanaf nu)

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 22:08

yup die heb ik inderdaad al in mijn favorieten staan, maar mijn lijst met favorieten is onderhand al enorm:)

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 23:26

erg he, groeit maar zo verder, ik kijk ook vaak bij lion brand (even googlen) ook leuke patronen te vinden ken je die al

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 13:04

Een poosje terug heb ik hier wat gepost, maar daarna heb ik hier eigenlijk niet meer gereageerd. Omdat jullie tips en voorbeelden wel heel erg geholpen hebben wil ik toch het eindresultaat laten zien. Dit is de koptelefoon in oorwarmersformaat geworden:

Afbeelding

Het is een simpel patroon aangezien ik verder nooit haak, maar het resultaat is wel waar ik op gehoopt had. Nogmaals bedankt allemaal :)

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 13:18

mooi geworden zeg, wow

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 10:32

Wauw, wat een mooie koptelefoon is dat zeg!

Ik heb een hoes gemaakt voor over een kussenrol. Gehaakt met 2 draden tegelijk: paars en zwart.
In het midden een baan opengehaakt met vierkantjes om er een dikke (draad van Noodles) doorheen te lussen. Daar kan ik dan het kussen uit de hoes halen om de hoes eens te wassen als het nodig zou zijn.

Mijn dochter heeft hem ingepikt voor op haar slaapkamer :+ .
Alsof ze nog niet genoeg kussens heeft daar :P .

Ik had van dik Noodles garen 2 paarse vierkanten gehaakt. Daar hebben we bij Leenbakker 2 grijze kussens bij gekocht (1 lichtgrijs, 1 donkergrijs met roosmotief op voorkant). Op de achterkant heeft mijn moeder de paarse gehaakte lappen vastgenaaid. Een beetje van....Leenbakker ern een beetje van mezelf :D .

Hier de 2 kussens + kussenrol. Ik krijg helaas de kleur van het paars van het kussen niet goed op foto, lijkt hier wel blauw, maar is echt felpaars.
Afbeelding

Ben nu bezig met allemaal driehoekjes te haken van restbollen die ik heb, volgens een patroon in een haakboekje. Later maak ik die dan aan elkaar en dan heb ik weer een deken erbij. Wordt dan wel een hele bonte deken denk ik, want ik heb veel verschillende restkleuren en ook nog van verschillende garens. Ben benieuwd hoe dat uit gaat zien :) .

Jojoju

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 10:39

Wat mooi gemaakt allemaal!

ik heb een vraag... ik heb in het weekend een uiltje gemaakt , een heel schattig dingetje :) Had het patroon al iets aangepast want ik vond Ollie Uil niet groot genoeg.. nu hij af is zit ik me te bedenken dat ik eigenlijk nog wel een rondje op zijn buik wil meehaken met een andere kleur.. maar hoe kan ik dat doen? Is het een mogelijkheid om met 2 draden te haken en iedere keer maar een draad te gebruiken en de kleur die je niet gebruikt te laten ´hangen´ ? En hem dan oppakken als je een ander kleurtje wil? Of moet ik iedere keer afhechten en aanhechten?

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 12:09

afhechten en aan hechten is het mooiste, zeker als de afstand lang wordt je kan ook een rondje haken nu, en dat dan op de buik naaien, gebeurdt ook veel, en is ook leuk.

Jojoju

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 13:30

true.. dat is inderdaad ook leuk :P en ik maar denken dat ik iets géniaals had bedacht :D

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 19:56

doe je evene en fototje als het klaar is :)

Jojoju

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 11:10

Uiltje is al gevuld.. denk dat het dan niet zo makkelijk / mooi is om daar nu nog een rondje op te maken? Ach..ik wilde toch een tweede uil maken :D Misschien wel een bonte-kleuren Uiltje! :D

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 12:30

ja hoor kan prima zo dien we dat allemaal als het gevult is het er op naaien met een stopnaald, echt gaat heel makkelijk, veel patronen moet je dat ook pas later als het diertje dus klaar is het er op naaien, omdat je dan pas echt goed kan zien waar je hem wil hebben, omdat het gevuld er toch altijd wat anders uitziet als ongevuld.

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 12:36

Met dank aan Barvrouwke... Puppy pillow is af!
Gisteren en vandaag wat dagen om de verschillende projectjes in elkaar te zetten, ik heb nl een hekel aan het in elkaar naaien al werkt het hetzelfde als met haken, hoe meer je het doet hoe mooier het eindresultaat uiteindelijk wordt heb ik al door.

Vraag me niet hoe maar ik heb het gisteren voor elkaar gekregen om het hoofd verkeerd om op het lijf te naaien van de puppy... tenminste eigenlijk het lijf verkeerd om op het hoofd >.<, daarna doorgegaan met de staart. Toen ik de poten erop wilde gaan zetten wilde ik ze eerst even vastspelden zodat ze allemaal op dezelfde hoogte zaten... toen merkte ik het pas, puppy keek naar beneden ipv omhoog, kon dus alles weer loshalen en de staart ook want deze wees opeens depressief naar beneden, en aangezien ik de draadeindjes al afgeknipt had moest ik weer creatief zijn om er een draad aan te krijgen op een fatsoenlijke manier.
Al doende leert men, maar mèeèèèèèn heb ik nu nog niet 'genoeg' fouten gemaakt?

Nieuwe leerpunten:
- Als je je project in elkaar gaat zetten doe dit op een vlak oppervlak zoals bijv de tafel, op schoot naaien zoals ik deed werkt dus niet echt (of je moet alles minimaal 1x over willen doen)
- Knip de draden pas af als alles in elkaar zit en niet direct nadat je het erop heb genaaid, als je een onderdeel toch nog iets wilt verplaatsen heb je draad nodig :')

Hopenlijk heb ik vanavond foto's van mijn projectjes tot nu toe, kon ik eerder nl niet plaatsen aangezien ik geen beschikking heb over een digitale camera momenteel.

Wiebke, ook na het vullen kun je er nog wel wat opnaaien hoor, heb ik ook gedaan met de pinguin die ik heb gemaakt, zeker als het rondje 'plat' is, je hebt juist een mooie 'rand' met vastnaaien, door ieder v-tje steek je door, dan kun je hem mooi egaal erop naaien. Echter zou ik het moeten zien hoe het er nu uitziet om te zien of ik het wel of niet zou doen.
Een tweede uil is natuurlijk ook erg leuk, ik merkte dat juist doordat ik 2 dingen van hetzelfde maakte ik veel verschil tussen de een en ander kon zien omdat je van je 'fouten' leert

Vraagje aan dobbel btw, wanneer bevestig jij de veiligheidsoogjes? En wat als je een grotere knuffel maakt en je wilt grotere ogen gebruiken?
Ik heb nl een penguin gemaakt met catania en wilde eigenlijk een grotere maat ogen gebruiken, echter ik kreeg met geen mogelijkheid het logischerwijs ook dikkere achterkantje door mijn haakwerk heen, uiteindelijk heb ik het maar opgegeven en 8mm oogjes gebruikt ipv de 14(??)mm

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 12:44

ik plaats oogjes zodra ik de plek vooorbij ben waar ze moeten komen, ik maak vaak kleine onderdelen dus dan is het vaak als ik nog een gat van 24 steken over heb, ongeveer.

als ik grote ogen moet plaatsen heb ik ook gedaan in mijn ooievaar 15mm ogen. dan pak ik een dikke haaknaald en prop dat er gewoon doorheen, (kost veel kracht hoor) op de plek waar die komen moet, wel even goed zeker weten, dan draai ik vlink wat rond om een groter gat te krijge en dan wurm ik het grote oog er doorheen, ik kijk dan altijd welke haaknaald een beetje qua dikte overheen komt met het stukje oog wat door het werk heen moet.

balen zeg dat je opnieuw moest beginnen met aan elkaar zetten, doe het zelf wel altijd gewoon op de bank op schoot, gaat goed maar ik speld wel altijd eerst alles even vast voor ik begin, zodat ik kan zien waar ik het hebben wil. en of het goed zit. en dan begin ik,

maar vaak naai ik tussendoor ook al onderdelen aan elkaar vast, vind ik zelf prettig werken. behalve voeten en armen en poten dat speld ik altijd eerst zodat ik weet dat het ongeveer gelijk zit.

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 12:46

dobbel schreef:
ik plaats oogjes zodra ik de plek vooorbij ben waar ze moeten komen, ik maak vaak kleine onderdelen dus dan is het vaak als ik nog een gat van 24 steken over heb, ongeveer.

als ik grote ogen moet plaatsen heb ik ook gedaan in mijn ooievaar 15mm ogen. dan pak ik een dikke haaknaald en prop dat er gewoon doorheen, (kost veel kracht hoor) op de plek waar die komen moet, wel even goed zeker weten, dan draai ik vlink wat rond om een groter gat te krijge en dan wurm ik het grote oog er doorheen, ik kijk dan altijd welke haaknaald een beetje qua dikte overheen komt met het stukje oog wat door het werk heen moet.

Lol grof geweld dus >.<

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 12:46

yep :)

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 12:51

Citaat:
balen zeg dat je opnieuw moest beginnen met aan elkaar zetten, doe het zelf wel altijd gewoon op de bank op schoot, gaat goed maar ik speld wel altijd eerst alles even vast voor ik begin, zodat ik kan zien waar ik het hebben wil. en of het goed zit. en dan begin ik,

Ach krijgt mijn vinger een beetje rust door 2 dagen achtereen dingen in elkaar te zetten.

Ik ben nl afgelopen jaar gestopt met nagelbijten na 30 jaar gekloven te hebben, ben best trots op mezelf aangezien eerdere pogingen altijd maar een aantal weken aanhielden en nu heb ik al een half jaar lange(re) nagels. Echter als ik geen nagels meer had om te kluiven ging ik door met velletjes trekken/kluiven en daar ben ik nog niet geheel vanaf. Door het haken worden mijn handen enorm droog (neem aan dat het huidvet opneemt?) en ontstaan er sneller velletjes, wel... ik heb iets te hard getrokken/gekloven en nu ligt het een beetje open, ik haakte dus al dagen met een pleister om mijn wijsvinger, maar iedere keer je haaknaald erin of net ernaast steken helpt niet erg met de genezing :j

Heb nu 2 van de 9 stekels gehad van Dibbus, nog 7 te gaan...

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 12:59

o je bent nu dibbbes aan het haken, leuk is die he, heb hem ook gemaakt,

nagels (vingers) kluiven ken ik, maar ik doe het nog, kan er niet vanaf komen, knap dat het je gelukt is.

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 13:03

Dibbus was mijn eerste project (nou ja tweede, eerste was een mislukt vogeltje die het in elkaar naaien stadium nooit gehaald heeft), maar hij ligt al een hele tijd in stukjes, heb iedere keer wel een beetje in elkaar gezet maar ben hem nu aan het afmaken.
Tevreden ben ik er niet over... maar ja het is mijn eerste project, zie mijn fouten nu veel beter.

Moet mijn nagels nog wel altijd kort houden hoor... ze zijn ontzettend week door jarenlang bijten en zodra het boven mijn vingertopje uitkomt (zodat je het 'hoort' op de tafel zegmaar), moet er weer een stuk af, want als hij scheurt bijv... wel ik weet van mezelf dat als er 1 afligt de rest al snel volgt onder het mom van 'alle 10 weer bij 0 beginnen' _O-

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 18:25

Laatst bijgewerkt door Annemiek80 op 10-01-12 18:44, in het totaal 6 keer bewerkt

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 18:37

o ze zijn allemaal heeel leuk geworden zeg, goed bezig geweest hoor, je hond is echt toppie geworden.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 10:01

Die hond en draak zijn echt ontzettend leuk, vooral die draak met zijn stekelrug.

Ik moet heel eerlijk bekennen dat ik weinig heb met al die gehaakte kleine diertjes en frutsels die ik vaak voorbij zie komen :o . Ziet er wel leuk uit, maar wat moet je er allemaal mee? Zou mij alleen maar in de weg staan.Ik ben meer van het "nuttige" haken :+ : ik haak dus kussenslopen, dekens, hoezen, een tasje, poncho's (waar ik echt al heel veel leuke reacties op heb gekregen als ik aan het winkelen was, want tja....die vind je niet in de winkel :D )
Maar die grote kussendieren/knuffels vind ik ook echt geweldig leuk!

Zoeiets als die koptelefoonhoes vind ik ook een goeie: ik heb zo'n koptelefoon, maar die drukt/snijdt me in mijn hoofd met zijn scherpe randen. Als ik daar nou eens een hoes om haak, is dat ook meteen verholpen en heb ik weer een "nuttige" reden om te haken :D
Laatst bijgewerkt door Isabonny op 11-01-12 10:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Jojoju

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 10:01

zoooooo mooie werken heb je gemaakt zeg!! *is jaloers* Echt heel leuk!

Kayila

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 10:09

Gaaf zeg die knutsels!!

Ik ben met de giraf van kookeridoo bezig, maar bij word ie een koe (had nog wit en zwart liggen dus laat de nek achterwege).
Ik heb alleen wel een vraagje....

Als ik ga haken krijg ik nooit mooie ronde vormen, ik heb bv nu het lijfje af en hij heeft aan begin en eind een puntje. Bij het vullen word het wel wat ronder en mischien moet het ook wel om hoofdje op te zetten e.d. maar bij bv dibbes de draak en ook het hondje zie ik zulke mooie rondjes waar ga ik de mist in??

Kan dat hondje patroon nog ergens gevonden/gekocht worden? Ik vind hem echt waanzinnig leuk!