[TUT] Dazenval maken (met foto's!)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Fotografie91

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 06:59

Dabo schreef:
Voor wie de foto's graag wil zien van draaakje (de topicstartster)
De hele gebruiksaanwijzing incl. foto's staan ook op de paardenknutselsite: http://paarden.hobby-site.com :D

Het hele topic gelezen maar wil toch graag een upje doen omdat het naar mijn mening nog actueel is.

hoeveel dazen vangen jullie gemiddeld met je val en de eerste vallen zijn die nog in leven?

edit: er staat een patroon bij van iemand ergens en deze zal ik als het mag toch ook graag willen :o

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 10:35

Bedankt voor de tips. Geen zwarte skippybal in huis, maar wel blauw. Ik heb de bal een zwart tshirt aangetrokken, lekker simpel en doeltreffend.
:)*
Hoef ik niet naar de stad voor zwarte verf.

Kijken of we wat vangen

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 12:05

janouk schreef:
Bedankt voor de tips. Geen zwarte skippybal in huis, maar wel blauw. Ik heb de bal een zwart tshirt aangetrokken, lekker simpel en doeltreffend.
:)*
Hoef ik niet naar de stad voor zwarte verf.

Kijken of we wat vangen

Is het niet de bedoeling dat de bal, omdat hij zwart is en van plastic, erg warm wordt en daardoor dazen aantrekt?

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 15:48

Zwart t shirt wordt ook warm. Net de eerste daas gevangen binnen 1 uur, blijkbaarcwerkt het in praktijk. Blij mee

xAnthea

Re: [TUT] Dazenval maken (met foto's!)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 21:28

Mijn papa was zo lief om te helpen met het maken van een dazenval! Moet je weten dat die beste man geen interesse in paarden heeft haha :+

Afbeelding

Dit is het resultaat :)
Ik zei tegen papa om een gemakkelijk systeem te vinden voor de fles te legen aangezien er bij ons verschrikkelijk veel dazen zitten.
Papa dacht dat dat niet nodig was, hij zei dat die dazen wel gewoon vanzelf doodgingen en dat je dan de 'trechter' er kan uit halen en klaar.

Nu was hij af en gingen we hem ophangen, maar we moesten nog een beter systeem vinden (hij hing in de wei bij de paarden en veel te laag). Dus een halfuurtje gezocht naar een oplossing en toen we terug gingen kijken zaten er al iets van een 30-40 dazen in!!!! :oo
Werkt goed! Maar we moesten nog steeds een nieuwe plek vinden, maar terug mee naar huis nemen was geen optie meer xD
Uiteindelijk de paarden even vastgezet zodat ze er zeker niet bij konden en dan een nieuwe plek gaan zoeken, nu hangt ie goed :)

Aangezien er al zoveel dazen inzaten op zo'n korte tijd en dan nog met bewolkt weer, gaat papa zo'n giftabletje kopen om erin te gooien want nu is ons systeem niet erg handig om ze te doden xD
Dan zijn ze snel dood, kunnen we het bakje legen en dan is het weer schoon voor de volgende lading.

In totaal heeft de val ons 20 euro gekocht en ze werkt super :j

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-14 21:35

Wat lief van je vader, ziet er goed uit!
Inmiddels is onze eigengemaakte val overleden, zit heel erg te twijfelen of ik er weer 1 ga knutselen of 1 ga kopen.

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 21:36

Ja, ik hoop dat deze het even gaat uithouden.. Er zitten daar ook katten die erg speels zijn, dus ik hoop niet dat ze er gaan inhangen, want dan is de val zo stuk :+

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 06:33

Helpt dat ding ook voor gewone vliegen? het stikt er hier van. Hun hoofden zijn er zwart van......

LieveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 08:13

Ik kan de foto's niet zien :( heeft iemand een link waar ik het weer kan vinden?

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 18:04

http://dabo-design.nl/paardenhobby/dazenval.html

Mijn dazenval werkt super!!!!!! :D
Hij hangt sinds zondagavond op. Dus dan niet zo'n ontzettend grote vangst. Maandag was het dan wat bewolkt en regenachtig, dus ook niet veel extra dazen.
Vandaag was het rond een uur of 1 erg zonnig en om half 5 's avonds ging ik kijken. Er zaten behoorlijk wat dazen in hoor! :oo
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 18:25

lekker ;)
Tip voor diegenen die het vermoeden hebben dat de val veel meer zou moeten vangen…verplaats hem eens een meter, dat kan soms veel verschil maken. Gewoon even experimenteren met de plaats van de val.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 18:32

Bij ons is er iets fout gegaan denk ik..

De dazen komen wel in het net, maar niet in het potje... Iemand tips?
Afbeelding

Foto is onduidelijker dan ik dacht. Zal straks een nieuwe maken.

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 18:35

Als het bij mij bewolkt is, vliegen de dazen ook niet in het potje. Schijnt de zon, dan vliegen ze er opeens allemaal in.
Ik zeg nu mss iets heel stom, maar kan het niet zo zijn dat die wigwamconstructie een bepaalde schaduw op het potje heeft waardoor het niet licht is voor die dazen? :+

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 18:39

Misschien is mijn potje gewoon te donker..
Hebben zonder overdrijven 10winkels afgezocht naar zulke doorschijnende slakommen... maar nergens iets te vinden.

Afbeelding
Afbeelding

Misschien moet ik het gewoon vervangen door een fles... als het dan werkt heeft het idd met zonlicht te maken.

De val staat goed in de zon en met de voorbije hete dagen was er geen bewolking, maar toch geen dazen in het potje. :(:)

edit: lees je reactie beter.. de wigwam zal idd wel wat schaduw veroorzaken.. anders vastmaken is ook een optie.

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 18:40

Ja, je kan idd mss eens een fles proberen! De potjes zijn idd wel wat donker vind ik... :j

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 19:08

De foto is niet heel erg duidelijk, maar wat ik denkt te zien is dat de bal ook te laag hangt? Zo lijkt het nu in ieder geval wel. Als dat zo is dan ontsnappen er nog heel veel. In het verleden is volgens mij de kleur van de trechter en fles wel eens getest. Het is in ieder geval wel zo dat een lichte fles natuurlijk ook het zonlicht doorlaat, ik denk dat de dazen eerder richting licht zullen gaan als ze in het net zitten.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 20:17

Ja ik dacht ook dat de bal te laag hing, maar ergens anders op bokt vertelde ze me dan weer dat ie goed hing.
Ga hem morgen hoger hangen en potjes wisselen.. Want ze komen we in het net.. maar niet in het bovenste gedeelte.

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 22:02

Mag dit topic weer wat nieuw leven ingeblazen worden? O:)

De meeste foto's zijn helaas niet meer zichtbaar. Bovendien ben ik benieuwd wat nu ècht het beste blijkt te werken, want ik lees dat bij bepaalde soorten ''opvangbakjes'' de dazen er weer uit konden?
Wie heeft zich gewaagd aan het maken van een dazenval en wil nieuwe foto's plaatsen? :)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 12:16

Volgens mij heb ik die foto's niet meer. Maar inmiddels heb ik al jarenlang 1 Loer en 2 vallen van paardnatuurlijk. Die 2 laatste zijn erg eenvoudig te verplaatsen, ik zet er 1 bij ons gazon in de buurt en 1 bij de wei waar de pinken lopen. De Loer is te lomp om te verplaatsen. Die vallen van PN vond ik goed geprijsd, ik zal niet zo snel meer zelf een val knutselen :D

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 12:39

Nee? Want de constructie is gewoon een stuk minder stevig en gaat sneller kapot? Of heeft het een andere reden?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 20:40

ja, klopt. Vooral de Loer is een ontzettend stevig ding. De PN vallen blijven ook erg goed staan en zijn supergemakkelijk te verplaatsen.
Net m'n eerste dazenbeet gekregen…auwwww :(

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-15 06:53

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 07:09

Mijn zelfgemaakte werkt nog steeds super. Gewoon 2 colaflessen in elkaar werkt prima en is super gemakkelijk.
en een zwart tshirt over de skippybal werkt top. Wordt lekker warm en is gemakkelijker dan de bal spuiten

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 09:37

draaakje schreef:
De foto's van mijn begin post staan nog steeds op deze website:

http://dabo-design.nl/paardenhobby/

Klopt maar ik zie niet helemaal goed hoe het nou precies met die flessen zit :o

Sjarett

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 15:45

janouk schreef:
Mijn zelfgemaakte werkt nog steeds super. Gewoon 2 colaflessen in elkaar werkt prima en is super gemakkelijk.
en een zwart tshirt over de skippybal werkt top. Wordt lekker warm en is gemakkelijker dan de bal spuiten

Hoe heb jij dat shirt over de bal bevestigt?