[INFO] Breitopic, deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sheran

Re: [CENTRAAL] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 00:24

Oooh dat soort dingen vind ik zo frustrerend! Maar heel fijn dat het weer op te lossen is :)

Fotootje? :D

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 00:54

Zal morgen ff een fotootje maken!
Na inzet hulplijn, meerdere keren kijken, overleg, weer zelf kijken en nog een keer overleg, blijkt dat ik geen steek hoef te minderen! Er is een steek in het patroon niet opgeschreven die op de foto wel duidelijk te zien is! Dus, morgen lekker aan de slag en verder met mijn blokkendeken!

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 00:56

Even een vraag. Ben met een sjaal bezig die echt mooi wordt. Nu lees ik hier iets over opspannen ofzo om hem mooi glad en strak te krijgen. Kan iemand uitleggen hoe dat werkt? Want hij krult wel een beetje om, dus wil hem wel mooi plat maken, als dat lukt.

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 12:10

Opspannen heb ik eigenlijk nooit gedaan..... Volgens mij moet je het werk wassen en dan op een rechte plank of andere rechte ondergrond d.m.v. spelden vastzetten en lichtjes op spanning zetten.... Maar vast genoeg info over te vinden op Google!
Ik heb de eerste herhaling van mijn patroontje af!Afbeelding

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 12:15

Met blocken wil het inderdaad wel eens rechter worden. Breiwerk wassen en plat laten drogen. Ofwel ergens onder geplet ofwel heel goed vastzetten met spelden.

Dat ziet er heel mooi uit Danseresje! :)

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 12:25

Ik heb het breien ook weer opgepakt. Ben nu de trui voor m'n man in elkaar aan het zetten. Vind ik vreselijk werk om te doen. Maar hij moet eerst in elkaar voordat ik het boord kan breien en dan is hij ook klaar.

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 17:46

En het blok is klaar!
Afbeelding

Tas die ik klaar had en nog moest vervilten is ondertussen ook uit de wasmachine!
Voor:
Afbeelding

Na:
Afbeelding
Afbeelding

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 18:17

Zo zeg, jij hebt lekker doorgebreid! Hoe lang doe je daar nou over?

En mooie tas, wat een verschil na het vilten :)

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 18:39

Vindt die tas echt geweldig! Wil ik zelf ook nog een keer proberen....

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 18:48

Had rond twaalf uur de eerste herhaling van het patroontje, om vijf uur foto naast familie gestuurd dat het blok klaar was. Tussendoor niet continu zitten breien, ook eten gemaakt, thee gedronken, zitten internetten. En de onderste rand ribbel had ik gister al gedaan....

Die tassen vervilten blijf ik geweldig vinden. Dit was een probeersel aan de hand van een eerder patroon van al gemaakte tassen en was heel benieuwd hoe het zou uitpakken! Nu nog even een knoop scoren om de flap dicht te doen!
En ja, het verschil in grootte, bizar hè....

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 19:54

En drie blokken af *\o/*!
Afbeelding

Één probleem, paar jaar geleden toen ik met deze blokken begon, was mijn breien strakker..... Deze blokken zijn dus groter dan de andere..... Denk dat ik de eerste zes dus opnieuw moet gaan doen.... -O-

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 10:27

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 10:43

Ligt het niet aan het patroon danseresje? Zeker met kabel- en ajoursteken geeft hetzelfde aantal steken nog wel eens een ander formaat..... Misschien dat blokken helpt, dat je het daarmee wat op kan rekken. Anders zou je ook nog kunnen overwegen om er een rand omheen te breien.

Ik zal even naar je patroon kijken swartbeessie.

Edit: Welk gedeelte begrijp je niet? De raglanvermeerdering? Of het apart zetten van de mouwen?

Edit2: Ik vermoed dat het om de raglan gaat.... aangezien ik zo weg ga, ga ik daar maar even vanuit, dan heb je hopelijk toch antwoord. Mocht het ergens anders om gaan hoor ik het later wel.
Wat ze doen, is een steek vermeerderen door 1 steek 2 keer te breien. Zodra je bij de een na laatste steek voor de twee 'seam'steken (naadsteken) bent, brei je die steek twee keer. Hoe precies is wat lastig uitleggen via tekst, maar dit is een mooi filmpje wat het uitleg: https://www.youtube.com/watch?v=yCUh1LPcrvw. Vervolgens brei je de laatste steek voor de naadsteek, en de twee naadsteken brei je weer averecht. De eerste steek na de twee averechtse steken vermeerder je weer.
Bovenstaande herhaal je elke keer als je bij de naadsteken bent.
Tip: Doe even een markeerring tussen de naadsteken, dan vind je ze makkelijker terug.

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 17:38

Dankjewel, prachtige uitleg!
Hiermee moet ik vast verder komen, dankjewel!

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 15:16

Ik meld me ook :) Had vorige week al heel enthousiast een topic geopend, maar kreeg op mn flikker omdat jullie hier al zaten :+
Ben sinds een maand of twee lekker aan het breien en nu bezig aan een sprei/deken voor mn vader, als huwelijkscadeau.
Heb zo'n twee weken online gekeken wat ik wilde toen, toen van verschillende patronen mn eigen patroon samen gesteld en nu dus bezig.

Bedoeling is dat er verschillende kabels in komen, waarvan een in de vorm van hartjes, hij gaat tenslotte trouwen. Heb wel chunky wol gehaald en brei op 10mm, dus hoop dat ik zo de 2 meter gebreid heb :P
Foto's zal ik later even maken, heb nu net mn randje af dus dat heeft nog weinig zin.

Duurt overigens wel lang, met 200 steken per rij!

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 21:17

Wow Iriscope, dat is ambitieus maar heel tof!

Ik worstel nog steeds met die raglan mouw heb t maar uitgehaald tot t weer gewoon recht is, dan doe ik zondag weer een poging.

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 21:58

Ik heb vandaag wat zitten breien en heb nu iets van 10 cm. Moest ook een paar keer uithalen en opnieuw beginnen.
Grrrr.

Maar goed, we beginnen ergens te komen. Ik heb denk genoeg wol voor 1 meter nu, dus moet nog voor 1 meter bij halen. Dan zitten er rond de 40 bollen in :O

Edit; Foto's gemaakt :)

Afbeelding
Alles opgerommeld op de 80cm naalden

Afbeelding
De rand is de fancy slip stitch (geen idee hoe die in het NL heet?)

Afbeelding
Close up van het beginnetje van het hartjes kabel patroon

Het is best wel een beetje heel erg ingewikkeld en hoog gegrepen, ik heb eigenlijk nog niet zoveel brei ervaring, maar wat ik doe heb ik via YouTube uitgevogeld, zoals deze sjaal;

Afbeelding

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 18:12

Afbeelding

Af :)

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 18:44

Wow, goed gelukt zeg, staat top! Waar heb je dat patroon vandaan?

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 18:53

WoW Iriscope, die sjaal is supermooi! Waar heb je het patroon vandaan, ik zou hem ook graag willen (proberen te) breien. :D

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 18:58

Zal je even een PBtje sturen!

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 19:12

Ik heb het basispatroongehaald van www.breienmetplezier.nl en die op mijn maat aangepast en wat verlengd en verkort hier en daar. De steek is de koffieboontjesstreek, vaak gebruikt voor sokken :P. De wol is Alpaca Fino.

Prachtig Iriscope!

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 20:17

Thanks, ik ben nog niet aan truien begonnen, durf me er nog niet aan te wagen en ben nog bezig met de deken waar ik nu denk ik 50 cm van gebreid heb, zal later wel even een update foto plaatsen daarvan.
Maar een trui staat zeker op de planning hierna :D

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 20:30

Ik ben gewoon aan een trui begonnen toen ik nog niet eens kon meerderen, minderen etc etc. Ik dacht: zo moeilijk kan het niet zijn.
Ik heb wel veel gehad aan YT-tutorials en internet. Onder andere voor de steek die ik gebruikt heb.

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 21:27

Ja zo heb ik mijn eerste sjaal ook gemaakt, dus als de deken klaar is ga ik het gewoon eens proberen!