[ART]Welke bokkers actief op het (de?) naaimachine?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 18:08

Keet schreef:
Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinsten. Zag ze op facebook langs komen :)
Jammer dat je qua stof niet geslaagd bent. Voor kinderstoffen zijn de stoffenspektakel en stoffencircusen geweldig. Volgens mij had je net zaandam gemist

Ja stoffenspektakel is een fenomeen dat ik via facebook meegekregen heb. Dat lijkt me echt superleuk, maar moet natuurlijk dan wel net zijn als ik in Nederland ben.

Dorus

Re: [CENTRAAL]Welke bokkers actief op het (de?) naaimachine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 20:32

Ik weet niet waar je woont, maar het stoffenspektakel wordt ook in België, Luxemburg en Frankrijk georganiseerd.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 20:19

Wie kan me helpen? Wil een naaimachine aanschaffen, maar heb geen idee waar ik op moet letten...

Hoeft geen zeer uitgebreid ding te zijn, maar wel sterk genoeg voor bijvoorbeeld een winter deken, neopreen en ook schaap (Edit en jeans stof en zo). Hoe zie ik dat? En waar moet je nog meer opletten?

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 20:31

Weet niet of je de mogelijkheid hebt om naar een naaimachine handel te gaan om machines uit te proberen. Iedereen zweert bij een ander merk namelijk.

Zou voor een machine met zo min mogelijk poespas aan extra steken kijken. En een zo sterk mogelijke motor die je op halve snelheid kan zetten zonder vermogen te verliezen.
Wellicht met ingebouwd boventranssport.

Wij zijn dol op Bernina. Maar anderen weer op husqvarna of brother.

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 21:21

Quir schreef:
Wie kan me helpen? Wil een naaimachine aanschaffen, maar heb geen idee waar ik op moet letten...

Hoeft geen zeer uitgebreid ding te zijn, maar wel sterk genoeg voor bijvoorbeeld een winter deken, neopreen en ook schaap (Edit en jeans stof en zo). Hoe zie ik dat? En waar moet je nog meer opletten?

Ik heb juist een redelijk complete machine gekocht omdat die veel werkruimte heeft en heel sterk is. Het is een Janome.
En achteraf vind ik al die verschillende steken wel erg handig!
Ik repareer vooral, ook dekens en dekjes, daar gaat ie dwars doorheen.

Wat Keet zegt een snelheidsregelaar is wel erg handig. Ik kwam er dus achter dat die niet op een simpele machine zit.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 21:59

Veel ruimte is ook wel prettig, zeker met een paarden deken of dekje.

Wat is precies een sterke machine? Waaraan kun je dat zien, Watt? En hoeveel?

Snelheid regelen heb ik in ieder geval opgeschreven om op te letten. :D

Wat is vrije arm naaien? Kom dat regelmatig tegen, maar kan niet vinden wat het precies is. :=
Ben nog een echte leek wat machines betreft.

Ik ken zo nergens waar ik machines kan uit proberen, zit in Zweden en nog niet zo lang. Maar er is zoveel keus en zo enorm groot verschil in prijzen.

Kent iemand Singer Confidence 7467? Is dat wat?

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 22:22

Dorus schreef:
Ik weet niet waar je woont, maar het stoffenspektakel wordt ook in België, Luxemburg en Frankrijk georganiseerd.

In Oostenrijk in een klein bergdorpje tegen de Italiaanse grens. Helaas is alles hiervandaan ver weg :')

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 22:28

Ik heb net een nieuwe brother innovis 10, maar nog geen ervaring met dikkere stoffen met deze machine. Het is een simpele machine, maar wel net met wat handigheidjes waar ik met mijn oude machine tegenaan liep en de steken zijn wel echt heel mooi netjes.
Mijn goedkope totyota is erg sterk daar heb ik draagzakken mee gemaakt, die had mijn moeder goedkoop bij de blokker vandaan in een aanbieding.

Ik lees overal dat als je veel met dikkere stoffen werkt je toch beter zit met een husqvarna, juki of pfaff. Ik kan een aankoop in een fijne naaimachinehandel wel aanraden. Daarom heb ik mijn brother speciaal in Nederland bij de vakman gehaald. Kreeg heel erg veel info en een uitgebreide demonstratie bij mijn brother. En het was een aanbieding dus niet duurder dan wanneer ik hem online besteld had.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 22:38

Singer zou ik niet doen. Dat is enkel nog de naam van vroeger, maar kwalitatief staan ze nogal onderaan de ladder.

Ik heb zelf ook janome, ben ik erg tevreden mee. Goede kwaliteit machine. Maar een Janome met veel ruimte rechts van de naald is wel prijzig, die van mij was bijna 2000 euro :o

Met vrije arm bedoelen ze vaak dat je een deel van rond de steekplaat af kan halen zodat er bijvoorbeeld een broekspijp omheen kan:
Afbeelding

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 23:09

Singer zou ik niet meer doen :n

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 00:00

Ik heb een brother innovis 15, het zijn zúlke stille machines en echt zonder moeite door meerdere lagen stof heen. Wat mij betreft idd zeker n aanrader.

Vrije arm gebruik je vooral voor broekspijpen enzo, ik heb de mijne zelfs nog nooit gebruikt volgens mij. :=

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 10:09

Singer zou ik laten staan

Janome, Bernina, Husqvarna, Brother, Juki en Pfaff (maar daar moet je mee om kunnen gaan) zijn de betere merken.

Ik heb de mijne destijds bij Wouters in Amsterdam gekocht, daar staan tientallen machines opgesteld die je allemaal mag proberen. Maar dat ligt een beetje uit de richting geloof ik :)
Zelf heb ik toen een Husqvarna gekocht, eentje uit de middenmoot. Ik naai niet dagelijks en veel, wilde daarom geen €1000 aan een machine uitgeven. Deze was rond de €350 geloof ik, kan en doet alles wat ik wil, incl dekens en spijkerstof.

Echter....... dekens met al dat zand zijn wel vreselijk slecht voor je machine.

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 10:32

Ik heb een oude pfaff, een heel simpele, alleen rechtuit en zigzag. Ik loop alleen tegen twee dingen aan, ik heb problemen de draadspanning goed te krijgen en het voetpedaal is niet zo prettig. Mijn voet is te groot om alleen op het pedaal te rusten, maar het pedaal is ook te hoog op prettig met mijn hak op de grond te werken.

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 11:29

Ik zweer al jaren bij mijn pfaffs, maar voor dekens en shabrakken zou ik voorzichtig zijn met een huishoudmachine, voor 2000 heb je ook een idustriele machine en daar kun je wel mee door dikke stoffen.. die heb ik ook een een global.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 18:09

Brother hoor ik ook goede verhalen over. Is een wat goedkoper merk en geen typisch naaimachine merk, maar is schijnbaar toch wel aardig.

balli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 19:03

Hebben jullie dat ook wel eens, dat álles fout lijkt te gaan? Ik heb net op de lapjes markt flink ingekocht, dus ik wilde lekker aan de slag: het moest een hipster worden.
Eerst knip ik de stof verkeerd, toen naaide ik 't verkeerd op elkaar en kon ik het weer loshalen, toen brak m'n tweelingnaald (omdat ik vergeten was de rechte steek aan te zetten), toen stikte ik het biaisband náást m'n stof en toen ik klaar was, wilde ik een restje stof afknippen, knip ik zo in de stof die er niet af moest... En dat allemaal voor een onderbroek... Ik denk dat ik er niet echt bij was met m'n hoofd... O:)

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 19:18

Haha het zat niet mee dus.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 10:30

Yavanna schreef:
Ik zweer al jaren bij mijn pfaffs, maar voor dekens en shabrakken zou ik voorzichtig zijn met een huishoudmachine, voor 2000 heb je ook een idustriele machine en daar kun je wel mee door dikke stoffen.. die heb ik ook een een global.

ik heb vanaf het voorjaar een pfaff omdat mijn tayota nogal vreemd deed, een heerlijke machine pffaf ambition essention. Ik ben erg tevreden , maar ik naai geen paarde spullen meer dus daar kan ik je niet mee helpen.
Ik zet er nieuwe ritsen mee in winterjassen, naai jeans en maak tassen met nylon banden en spijkerstoffen, een nylon halster naait hij dus ook.

Wat ik wel mis is de snelheids regeling, die kun je wel in het voet pedaal verstellen maar niet met een knopje ,een schroefje dus.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 10:31

balli schreef:
Hebben jullie dat ook wel eens, dat álles fout lijkt te gaan? Ik heb net op de lapjes markt flink ingekocht, dus ik wilde lekker aan de slag: het moest een hipster worden.
Eerst knip ik de stof verkeerd, toen naaide ik 't verkeerd op elkaar en kon ik het weer loshalen, toen brak m'n tweelingnaald (omdat ik vergeten was de rechte steek aan te zetten), toen stikte ik het biaisband náást m'n stof en toen ik klaar was, wilde ik een restje stof afknippen, knip ik zo in de stof die er niet af moest... En dat allemaal voor een onderbroek... Ik denk dat ik er niet echt bij was met m'n hoofd... O:)

oh jaa -:(- , ik ken het dan baal ik zo enorm!

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 18:03

Hehe zo heb ik zondag nog een boord verkeerd om aan een longsleeve genaaid :')

Kan iemand mij dit uitleggen... Als je een naadwaarde hebt van 1 cm.. zet je dan bij bijvoorbeeld een zigzagsteek een van de zijkanten van je steek exact op die 1 cm als je het goed wil doen?

Zo ja, wat is de makkelijkste manier om dat goed te doen?

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 22:09

Ik heb ook al eens een rok van een jurk verkeerd om op het lijfje gezet, twee keer een mouw...

PSM ik heb op mijn machine naast het voetje centimeters en inches staan, dan laat ik de ruwe rand daar langs het gewenste aantal cm gaan.
Je zou het er ook zelf op kunnen schrijven.
Anders bestaat er geloof ik ook iets wat je op je voetje zet ofzo waarbij je de gewenste afstand kunt aanhouden.

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 22:12

Ik heb m'n les van vanavond maar geskipt := Ben maar gewoon naar huis gegaan, uitdaging genoeg :=
Normaal eet ik bij een collega en gaan we samen heen, maar ze belde mij al dat ze thuis was dat het glad was en dat ze niet ging..

balli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 22:44

PSM: Je kunt ook je patroon ook omtrekken, zodat je over het lijntje kunt naaien. Ik doe het altijd een beetje op de gok...
Overigens ben ik pas wel een handig truukje tegen gekomen om overal dezelfde naadwaarde te knippen: door kleine magneetjes op je schaar te doen!

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 23:25

Ik gebruik veel sofilantjes en die zijn inclusief naadwaarde :') dus patroon omtrekken wordt hem niet...

Maar morgen krijt meenemen dus naar naailes?

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 11:43

Ik wil Bokker sadrina even bedanken. +:)+ Zij had het op dit forum over een hooimadam.(is om eten in een pan langszaam te laten garen) Ik had er nog nooit van gehoord, maar ben de uitleg over hoe je een hooimadam moet maken gaan opzoeken. Een tafelkleed (geblokt met rand) verknipt. Een oude synthetisch dekbed verknipt, de gewatteerde binnenbroek van een motorbroek de ik niet meer pas en het is, tot mijn grote verbazing een prachtige hooimadam geworden. Meteen toen die af was gebruikt.
Wil nu nog 1 maken voor mijn hapjespan, maar hier bestaat naar mijn weten nog geen patroon van, dus ik moet even uitdokteren hoe ik de steel buiten het geheel kan laten.