leuk, ik meld me ook weer, zag bij 1 van de meiden die granny square deken en ik heb allemaal paars tinten wol besteld dus die ga ik maken!
Susanne_
Geplaatst: 02-10-13 10:28
Ik heb trouwens mijn muts af, maar ben nog niet geheel tevreden... Ga er nog even over denken wat ik er mee doe. Mijn probleem is dat ik eigenlijk een beetje te strak gehaakt heb en veel meer toeren nodig had dan op het patroon stond om hem überhaupt te passen. Ik denk dat ik hem ga uithalen en opnieuw haken met haaknaald 5 i.p.v. 4.
Ik heb ook nog een klein vraagje, ik ben voor mijn neef een patroon aan het vertalen maar ik begin toch een beetje te twijfelen. een hdc is toch een half stokje? Dat mutsje word bijna geheel gehaakt uit halve stokjes dan, ik dacht altijd dat halve lastig waren om een volgende toer erop te doen... En er staat ook hdc2tog. Dat is dan 2 steken samen haken met halve stokjes is dit niet enorm irritant?
HorseLove92
Geplaatst: 02-10-13 10:40
Ik zie op eens dit topic.. en denk: dit wil ik ook maken!! haha schattig z'n olifantje maar ik weet nog niet eens hoe ik moet haken, laat staan een olifantje maken
maar ik ga dit topic volgen en eens even op internet zoeken hoe het precies moet..
zijn er nog dingen waar ik rekening mee moet houden als ik dingen ga kopen?
Nerwen
Geplaatst: 02-10-13 13:00
Begin gemakkelijk met een goedkoop bolletje acryl of katoen in een lichtere kleur (zwart of bijv. donkerblauw haakt lastiger omdat je de steken minder goed ziet) en neem bij voorkeur een wat dikkere haaknaald. Bijv. een 3,5 mm of een 4 mm. Dan zie je tenminste goed wat je doet
Edit: de maat haaknaald is ook afhankelijk van je garen, dat vergat ik er even bij te vermelden. Welke maat haaknaald aangeraden wordt staat op het label van je wol vermeld. Maar over het algemeen zit je met een 3,5 of een 4 mm wel goed.
@ Susanne: een hdc is een half double crochet, dus een half stokje. Waarom zouden halve lastiger zijn dan hele? Gewoon doen. En hoezo irritant? Ja, je hebt iets meer lusjes op je naald staan, maar als je een half stokje kunt haken, dan kan je ook een mindering!
Ik vind hem iets fijner omdat die niet zoals een veiligheidsspeld zo'n rondje aan ene kant heeft. De stitchmarker kun je dus makkelijker alle kanten op bewegen zodat die niet in de weg zit. het maakt heeeel weinig verschil hoor maargoed ze kosten ook weinig.
ik heb gister een klein paddenstoeltje gehaakt en vandaag een slak ook ben ik sinds vandaag bezig met een grote paddenstoel. ik ben ook naar patroontjes van blaadjes op zoek, dan krijg ik een heel herfst stukje op een tafeltje
ik heb gewoon granny crochet op youtube opgezocht, en ben dat gaan doen. En toen een filmpje gezocht voor het samen voegen. Moet vanmiddag alleen een goede naald halen voor het afhechten
Jojoju
Geplaatst: 07-10-13 09:10
ik gebruik een tandenstokertje als markeer-dingetje voor mijn toeren.. eentje van GUM, werkt ook heel fijn!
Wie o wie heeft er hier ooit een sprei gehaakt? Ik heb de ambitie om er een te haken maar weet nog niet zo goed wat nou 'lekker weg haakt' om een sprei te maken.. eentje van Granny's wordt hem niet voor mij
*edit: gewoon één giga granny haken... sprei'tje klaar!*
Je hebt wel granny squares met een dichtere structuur hoor Maar dan zou je op Ravelry eens moeten zoeken op 'crochet blanket' o.i.d. Of je moet iets doen als dit: http://www.petitepurls.com/Spring10/spr ... gecko.html