[CENTRAAL] Breitopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 12:46

Totaaloverzichtje van alles wat ik nu heb gebreid:
Afbeelding

Detailfoto:
Afbeelding

Die onderrand kreeg ik ook met geen mogelijkheid recht, ook de eerste keer dat ik ging breien niet.

patpen

Re: [CENTRAAL] Breitopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 13:28

Onderrand is bij het origineel ook niet recht; kun je zien als je heel goed kijkt op de foto. Problemen zitten zo te zien in het stuk boordpatroon (M4) en de kabel (M2). En M3 (ribbel) zet weer te veel uit. Alleen M1 en M5 lijken de normale verhouding te hebben.
Pfff, wat moet je daar nou mee? Het is een patroon uit de jaren 70, toen was alles wel wat strakker. Maar als je de maat genomen hebt, steekverhouding klopt, waarom kom je dan nu 8 cm per pand te kort :?.

Ik heb even met mijn hulplijn gebeld ;). Het is een nauwsluitend patroon maar door de lichaamswarmte zal het straks naar je lichaam vormen. Bij die groene trui (paar pagina's terug) had mijn moeder hetzelfde probleem. Proeflap klopte (moest ook wel want het materiaal was hetzelfde) maar toen de trui af was, of iig zover dat ze het kon nameten, was hij ook veel strakker. Mijn moeder had geen zin om de hele trui uit te halen, heeft hem afgemaakt met de mededeling: verplicht dragen! Eenmaal aan, zat hij perfect (en ik twijfelde ook heel erg of ik hem wel zou passen!).

Conclusie: waarschijnlijk zit je hier met hetzelfde. Nu lijkt hij (veel) te strak te worden maar grote kans dat hij straks wel goed is als je hem aantrekt. Grotere maat breien heeft weinig zin; dat wordt met het dragen te groot. Maar het is dus een patroon wat nauwsluitend is!

Opties: je breit door en dan heb je straks een strakke trui (= gewoon het patroon) of je haalt hem uit en breit een heel ander model Y;(.

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 13:52

Superbedankt voor je tijd en moeite patpen!

Hoeveel cm kwam je moeder dan tekort op het patroon? Nog een aantal cm en dan moet ik gaan splitsen, dan kan ik evt kijken of het om mijn heupen past. Als blijkt dat dat niet lukt, dan haal ik uit en begin ik opnieuw.

Ik brei alles even 'strak' of 'los', maar net hoe je het wil zeggen, maar hoe komt het dan dat bij mij die boord zo intrekt en dit op het plaatje niet gebeurt? Zou dat komen omdat zij hem aanheeft? Dat het rechter getrokken is?

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 14:01

Ruim 5 cm kwam zij te kort. Maar mijn trui is getailleerd en niet te vergelijken! Toen ik hem zag, had ik zoiets van: en dat moet mij passen???? Wat is er gebeurd dat hij zo veel strakker is? Hetzelfde materiaal, maat genomen, hij moet toch goed zijn? Ja dus, hij is goed!
Boord trekt bij het origineel ook in maar omdat zij hem dus aan heeft, lijkt het niet zo te zijn. Dat zal straks bij jou ook zo zijn. Boord en kabel trekken nou eenmaal in, maar geven mee als je de trui aan hebt. Nogmaals, het is een nauwsluitend patroon dus verwacht niet dat je bij het passen 5 cm overwijdte hebt! Je hoeft niet te wachten tot je gaat splitsen: trek hem gewoon over je hoofd heen met een paar naaldstoppers op het eind (zodat je steken er niet afvallen....)

Edit: aan je foto's is te zien dat je een regelmatige hand hebt van breien dus daar ligt het niet aan ;)

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 14:50

Hij zit op een rondbreinaald van 80 cm en dat gaat mij dus echt niet passen! Ik wacht dus wel even tot het splitsen!
Fijn dat je kan zien dat ik regelmatig brei.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 15:09

Danseresje: Dat is balen zeg... Maar patpen helpt je uit de brand geloof ik :D Wat ga je nu doen? Het is wel een mooi patroon met die blokjes!

Maartje: *\o/* Gaaf dat het toch gelukt is, ook weer dankzij patpen :D

Ik ben niet aan breien toegekomen, moest met mijn hondje naar Utrecht omdat ze chocolade had gegeten. In Utrecht is ze op de IC terechtgekomen zodat ze haar goed konden monitoren. Ik zag op de webcam dat het infuus er weer af is, dus dat is goed. Ik kan zometeen bellen of ze naar huis mag, dus dat ga ik maar even doen. Ik zal blij zijn als ze weer thuis is...

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 15:50

Ik heb van het weekend mijn zakje afgebreid. Wat een monikkenwerk maar hij is af ik zal van de week een fotootje maken :)

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 17:13

Mij is het gisteravond, ondanks Maartje :P, gelukt om het boord af te krijgen (grapje hoor, anders had ik het niet aangeboden!). Ik probeer al de hele dag om aan het been te beginnen maar die was komt er steeds tussendoor :+. Bovendien staat er draadjesvlees op het vuur dus daar moet ik toch ook wel op letten!

Bromfiets: hoe is het met je hondje? Chocola is niet best :n. Hopelijk is ze snel weer thuis :j

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 17:34

wat leuk!!!!! maar uhhm pff lijkt me een hoop werk hoor

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 18:41

Ik plaats een update als ik verder ben, dan is het idee ook beter zichtbaar :) Maar vanavond eerst nog even paardje trainen zo lang we nog kunnen en het niet vriest.

Balen dat het te kort is Danseresje... Het ziet er wel mooi uit!

Bromfiets, dat is schikken met je hondje! Gelukkig gaat het wel goed nu.

Geheel schuldig Patpen, maar ben je wel nog maar eens een keer eeuwig dankbaar!
Ik ga zo ook maar eens eten koken!

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 20:35

Heb een besluit genomen: ik ga uithalen en opnieuw beginnen en dan de hoeveelheid steken van de xl aanhouden. Heb net een aantal naalden iets losser gebreid in de trekkende blokjes en heb het idee dat dat wel beter gaat! Dus ja, ik ga opnieuw starten (met dus een enorme bol wol, want ik gebruik die Russische manier van aanhechten). Hoop niet dat iedereen me nu voor gek gaat verklaren, maar wil heel graag aan het eind een trui die ik pas. Ik vertrouw op zich wel op jou patpen, dat je zegt dat het een ouderwets model is en dat dat bij het dragen bijtrekt, maar de xl is 8 steken op de zijkanten extra (boord dus, want de zijkanten bestaat uit boord). Ben dus niet heel bang dat ik meteen met een te grote trui zit!

Edit: toch eerst nog maar wat shirtjes opmeten. Had net een spaghettitopje met wijdte 44cm. Ga dus nog heel even nadenken voor ik te rigoreus aan de slag ga! Enige voordeel bij opnieuw beginnen is, is dat ik het patroontje zo ondertussen kan dromen.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 21:13

Wat is de russische manier van aanhechten? Balen dat je hem toch uit moet halen zeg...

Mijn hondje is weer thuis, we hebben haar net opgehaald :D Ze was wel heel blij om me te zien, gelukkig :)) Zometeen nog even aan de brei, heb ik zin in.

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 21:22

Bromfiets, wat fijn dat het goed gaat met je hondje! Sorry, had er helemaal niet meer op gereageerd!

Bij russisch aanhechten verbind je de twee draden aan elkaar. Je draad is ietsjes dikker, maar je hoeft niet alsnog eindjes weg te werken. Bovendien is het ook sterk. Voor de techniek verwijs ik je naar YouTube, kan het niet zo goed uitleggen via internet.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 21:25

Ik zal eens gaan zoeken op youtube :) Moet ik dan gewoon zoeken op russisch aanhechten breien, dat je weet?

Edit: Zo dat is handig :D Zou dat ook gaan met katoen? :))

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 21:52

Danseresje schreef:
Heb een besluit genomen: ik ga uithalen en opnieuw beginnen en dan de hoeveelheid steken van de xl aanhouden. Heb net een aantal naalden iets losser gebreid in de trekkende blokjes en heb het idee dat dat wel beter gaat! Dus ja, ik ga opnieuw starten (met dus een enorme bol wol, want ik gebruik die Russische manier van aanhechten). Hoop niet dat iedereen me nu voor gek gaat verklaren, maar wil heel graag aan het eind een trui die ik pas. Ik vertrouw op zich wel op jou patpen, dat je zegt dat het een ouderwets model is en dat dat bij het dragen bijtrekt, maar de xl is 8 steken op de zijkanten extra (boord dus, want de zijkanten bestaat uit boord). Ben dus niet heel bang dat ik meteen met een te grote trui zit!

Edit: toch eerst nog maar wat shirtjes opmeten. Had net een spaghettitopje met wijdte 44cm. Ga dus nog heel even nadenken voor ik te rigoreus aan de slag ga! Enige voordeel bij opnieuw beginnen is, is dat ik het patroontje zo ondertussen kan dromen.

Patroon = officieel 52 wijd. Als je 8 cm te kort komt nu, zit je toch goed? Bovendien wordt de trui dus nog wat wijder tijdens het dragen. Slaap er nog eens een nachtje over voor je alles uithaalt! Na het uithalen moet je de wil eigenlijk op een streng winden, nat maken en enigszins uitgerekt laten drogen. Dus dan kun je met die grote bol voorlopig nog niet aan de gang.

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 22:18

Heb ook nog niets uitgehaald. Zoals ik zei, eerst nog even wat shirtjes opmeten. En ja, het moet ook wel om de boezem passen en die zijn geen 88cm! Ze zijn even breed als mijn heupen, 105 op 'dikste' punt.

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 22:38

Danseresje: met deze informatie (heup = 105 cm) heb je de verkeerde maat gekozen.
Afbeelding
Met L krijg je 104 cm; voor een strakke trui écht de verkeerde maat. Model is nauwsluitend dus dit wordt te krap.
Het beste is ook om 1 hand van breien aan te houden en nu dus niet sommige onderdelen losser gaan breien, daar wordt het echt niet beter van. Ik durf het bijna niet te zeggen, maar ik denk dat je hem het beste kunt uithalen en de XL kunt breien Y;(

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 23:11

Ik heb met je te doen danseresje, ben benieuwd welke beslissing je gaat nemen.

Fijn dat je hondje weer thuis is bromfiets!
Rijden ging voor geen meter... het was mistig, koud en cheetah wilde niet meewerken. Mijn vingers voelen nog steeds bevroren, dus mijn breiwerk blijft vandaag op de kast liggen.

Jiwa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 11:37

Wat een werk! Zonde dat het uitgehaald moet worden zeg...

Vraagje aan jullie als ervaren breisters:

Ik vind deze muts:
Afbeelding
He-le-maal fantastisch, maar ik kan er geen patroon van vinden. Is een van jullie kundig genoeg om mij uit te leggen hoe ik er zo een kan maken? :)

Nog een paar plaatjes:
http://img1.etsystatic.com/il_570xN.195516573.jpg
http://www.freebits.nl/images/850il_570xN.jpg
http://img2.etsystatic.com/il_570xN.195517614.jpg

Ben ook heel benieuwd hoe je zo'n soort muts breit, met kabels:
http://img2.etsystatic.com/il_570xN.287999254.jpg
Maar daar zijn vast wel patronen voor te vinden.

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 12:58

Zo te zien in dit gewoon een rechte lap (moet boord) en dan aan elkaar naaien en door het uiteinde haal je een draad en dan trek je die aan tot de bovenkant sluit. En dqn krijg je een baggie muts :)

Jiwa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 13:00

Het gaan niet perse om hoe ik een baggy muts krijg, maar hoe ik deze brei. Met dat randje etc eraan.. en hoeveel steken er ongeveer in zitten..

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 14:27

Dat ligt aan de maat van de wol/naalden en hoe groot je hoofd is :p als je dit zonder patroon wil maken is het echt passen en meten :)

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 16:33

Volgens mij wordt er een boord gebreid op rechte naalden (met knoopsgaten) en na het boord verder op een rondbreinaald. Na x cm worden er wel minderingen gebreid (vooral goed te zien op de 1e en 3e foto) zodat je alleen door de laatste paar steken een draad trekt.
Er zijn wel patronen voor mutsen met kabels maar ik kan zo 1-2-3 niet een patroon vinden van dit model.
Op welke site heb je deze 2 mutsen gevonden? Staat daar niet ergens bij waar een patroon te vinden is?

Edit: die met de kabels is niet zo moeilijk uit te vogelen (ik heb nog even naar een iets groter beeld gekeken). Dat is een vlechtkabel over 12 (?) steken met daartussen 3 steken boord. Daar zou ik 5 steken van maken zodat je die gaten er niet tussen krijgt ;)
Laatst bijgewerkt door patpen op 22-11-11 16:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Jiwa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 16:35

Dankjewel Patpen en Annemieke!

Patpen: Etsy, dus daar staat geen patroon bij..

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 16:44

:oo Wat een prijzen voor die mutsen!!!!!!
Die blauwe/kabel is een baggy muts dus zonder minderingen.