[INFO] Hobby borduren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 13:14

magriet schreef:
1 september zijn we albijna. Hopen dat je niet veel meer hoeft. Ik ga straks ook nog een stukkie doen

Nog best wat :o
Maar t is geen giga project, dus met paar een aantal uur achter elkaar doorgaan komt ie misschien wel af.. Ik ben meestal meer van de kleine stukjes per keer :P

Pikkepor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 13:53

Hallo hallo!

Ik kom even binnenvallen (heb niet het hele topic gelezen, mijn excuses).
Ik zou graag beginnen met borduren. Het lijkt me echt leuk en ontspannend om te doen. Maar ik heb het nog nooit gedaan en (behalve een demente oudtante) niemand in mijn ffamilie/omgeving die me kan helpen in het begin. Dus ik zoek hulp.
Waar begin ik? Wat heb ik nodig? En waar vind ik dat? Waar vind ik makkelijke beginnerspatronen?

Ik zou het liefste een kussen borduren, omdat ik dat gewoon leuk vind :) Nu heb ik op internet al van die pakketten gezien, maar ik weet niet welke makkelijk of moeilijk zijn en zit daar écht alles in?

Wie kan mij helpen? Mag ook in een PB of course :)

magriet

Re: [CENTRAAL] Hobby borduren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-12 14:24

Veel mensen, waaronder ik beginnen vanuit het midden. Hetmidden staat vaak op het patroon aangegeven. Je vindt het midden van de stof door de stof beide kanten dubbel te vouwen. Meestal zijn de kussenpatronen wel compleet maar moet je zelf nog voor een kussen zorgen.

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 17:03

Als je het echt nog nooit gedaan hebt zou ik misschien niet met een kussen beginnen, die zijn vaak nogal groot en dat kan het enthousiasme een beetje temperen. Ik zou als ik jou was eens op zoek gaan naar een handwerkwinkeltje bij jou in de buurt, en daar voor je eerste projectje een klein (max 100x100 kruisjes ofzo) kant en klaar werkje kopen, met niet te veel verschillende kleuren (max 10?). Hiervoor zijn vaak Disneyplaatjes bijv. erg geschikt als je dat leuk vindt, maar ze hebben ook wel bloemen of dieren meestal. Dan kun je eerst even de techniek te pakken krijgen. Ik merkte zelf namelijk dat borduren op stof toch echt weer ietsje lastiger is dan puur op van dat borduurspul (geen idee hoe het heet :') ) en dan is het wel fijn als je de basistechniek al een beetje te pakken hebt. En dan daarna lekker meteen een kussensetje kopen idd! Op stof vind ik uiteindelijk toch ook wel leuker.
Om te zien of iets makkelijk is of moeilijk: hoe meer kleuren hoe moeilijker, hoe minder grote vlakken maar veel losse kruisjes in verschillende kleurtjes hoe moeilijker. En hoe groter hoe meer werk en hoe meer kans op fouten uiteraard ;).
Heel veel plezier!

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 17:07

Sofy schreef:
Ik ben trots! Ik heb eindelijk het saaie gedeelte van m'n borduurwerk af: de lucht en het gras. Nu de rest nog ;)
[ Afbeelding ] [ Afbeelding ]

Maar deze gaat nu even in de wacht, ik heb nog een projectje liggen voor de verjaardag van m'n broertje dat ik eerst af wil maken. Maar ik moet nog beginnen en het moet voor 28 augustus af zijn :+ Onhaalbaar, maar wel leuk om te proberen.

Hee, die heb ik ook gemaakt, ik blijf het een hele mooie vinden.

@renskep: bij borduurzaken hebben ze van die hele kleine 'kinder'-pakketjes, b.v. met een dolfijn of paardenhoofdje, dat zijn hele simpele pakketjes, vaak borduur je die met een enkele draad wol (alles zit in het pakket, soms zelfs een lijstje). Dat zijn wel makkelijke dingetjes om mee te beginnen, met een duidelijke uitleg.
Als dat lukt, kun je een minipakketje borduren, en dan zou ik die van Lanarte aanraden, want daarvan is de kwaliteit van wat er in het pakket zit gewoon goed. Ik heet je bij deze vast welkom in deze verslaafdengroep :D .
Laatst bijgewerkt door MarChak op 24-08-12 17:11, in het totaal 1 keer bewerkt

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 17:10

Sofy, aïda stof bedoel je, denk ik :) Dat is denk ik idd handiger om mee te beginnen :j (Tenminste, ik heb 't nog nooit op iets anders gedaan, maar ik was ook niet van plan dat anytime soon te proberen _O- Of valt dat eigenlijk wel mee? Dat lijkt me zo ingewikkeld ineens..)

En idd, met een setje beginnen: daar zit meestal een gebruiksaanwijzing bij en dan hoef je niet meer op jacht naar allerlei losse spullen die je niet hebt. En weinig kleuren draad :j En dingen lijken misschien wel heel klein, uiteindelijk zijn ze voor een eerste werkje toch weer groter dan je denkt is mijn ervaring. (Ik heb over mijn eerste projectje 3 jaar gedaan :') Wel met flinke pauzes ertussen, maar je snapt 't idee :)))

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 17:15

Aïdastof is inderdaad makkelijker om mee te beginnen dan gewone borduurstof of 16-draads kaaslinnen ;) .

Bij pakketjes wel even uitproberen of de bijgeleverde naald makkelijk door de stof gaat, soms zit er een beetje een dikke naald bij. Ik heb zelf altijd een voorraadje van de kleinste maat borduurnaaldjes in mijn portemonnee (handig voor onderweg, ook geschikt als tandenstoker).

Keandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 19:08

een stille meelezer komt even invallen

een goede site waar je veel borduurpakketten en wol kunt aankopen is
http://www.nafra.eu
vaak ook tegen een meer dan degelijke prijs

Zelf ben ik nu ook met een werkje bezig met draad die continu van schakering veranderd.
Verder heb ik al enkele telpakketten genaaid in kruisjessteek, waaronder een groeimeter van Winnie de Pooh, een Egyptisch tafereel en enkele werkjes van Vervaco met paardenhoofden.
Ik zal straks of dit weekend daar even een paar foto's van maken.

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 19:15

Ik bedoelde aidastof idd :).

TE5: voor het borduren op gewone stof (in mijn geval een t-shirt) gebruik ik nu waste canvas. Dat is eigenlijk gewoon aida stof, alleen kun je die door het nat te maken uit elkaar trekken waardoor je alleen het borduursel op het t-shirt overhoudt (hoop ik dan iig, zo ver ben ik nog niet _O- ). Daardoor heb je wel het gemak van het borduren in duidelijke vakjes, maar wat er lastiger aan is, is dat je goed moet zorgen dat je stof strak onder het waste canvas ligt, anders krijg je rimpels in je t-shirt. Is bij mij helaas al een beetje gebeurt. Hiervoor was een borduurring wel handig geweest.
Ik vind het overigens wel erg leuk, want nu heb ik het idee dat ik straks ten minste ook iets kan met m'n borduursels :)! Dus ik kan het zeker aanraden, maar niet als allereerste projectje :).

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 21:19

Sofy, als je zulke stof toepast, is het misschien handig om het met grove steken op de ondergrond vast te maken, dan schuift het niet steeds.

Pikkepor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 21:53

Aah bedankt voor de tips! Echt super! Ik ga eens neuzen naar een leuk pakketje en hopelijk meld ik me later weer als verslaafde :+

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 22:29

Bedankt voor de tip MarChak! Dat had ik ook gedaan en dat helpt inderdaad wel. Maar het is een nogal groot vlak, en het t-shirt is behoorlijk rekbaar, dus ondanks dat ik het had vastgemaakt kun je de stof van het t-shirt nog steeds een beetje oprekken waardoor het uiteindelijk niet helemaal uitkwam. Probleem is daarbij ook dat het hier gaat om een cirkelvormige band ipv een vlak, waardoor je dit al sneller krijgt.
Ik zal binnenkort eens een foto plaatsen, ondanks dat hij een klein beetje gerimpeld is ben ik er toch wel trots op :).

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 14:00

Sofy schreef:
TE5: voor het borduren op gewone stof (in mijn geval een t-shirt) gebruik ik nu waste canvas. Dat is eigenlijk gewoon aida stof, alleen kun je die door het nat te maken uit elkaar trekken waardoor je alleen het borduursel op het t-shirt overhoudt (hoop ik dan iig, zo ver ben ik nog niet _O- ). Daardoor heb je wel het gemak van het borduren in duidelijke vakjes, maar wat er lastiger aan is, is dat je goed moet zorgen dat je stof strak onder het waste canvas ligt, anders krijg je rimpels in je t-shirt. Is bij mij helaas al een beetje gebeurt. Hiervoor was een borduurring wel handig geweest.
Ik vind het overigens wel erg leuk, want nu heb ik het idee dat ik straks ten minste ook iets kan met m'n borduursels :)! Dus ik kan het zeker aanraden, maar niet als allereerste projectje :).

Daar had ik laatst idd van gehoord, dat klinkt wel heel handig :j (Misschien was dat zelfs wel in dit topic?) Dan kun je inderdaad ook eens echt iets doen met je borduursels, dus voor een volgend projectje wilde ik daar al een keer naar kijken inderdaad! (Als 't bij jou goed bevalt bij 't uit elkaar halen :P Ik hoor 't graag :) ) Genoeg dingen te verzinnen om wat leuks op te borduren..

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 09:05

ik heb hier nog ergens een cd liggen met allemaal verschillende paarden, dus wie zin heeft. :D

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 23:26

arabella, jij had een adresje in amerika toch waar je geregeld borduurspul vandaan haalde? Ik zit daar nu zelf dus verzendkosten zijn nog weer een stuk lager waarschijnlijk, dus ik wilde eens kijken of ik alvast weer een volgend projectje op de kop kon tikken. Wil je mij de website anders even pb-en?

arabella2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 22:19

Die site is 123stitch.com

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 22:20

Thanks!

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 22:45

Ik vroeg me trouwens af, gebruikt iemand hier zo'n q-snap frame? Is dat wat? En is het idd handiger dan een borduurring?
En welke grootte hebben jullie dan? En past er ook aidastof + gewone stof in?
Ik zit er over te twijfelen om het te kopen, het lijkt me wel handig maar ik vind het net te prijzig om het zonder verdere ervaring uit te proberen :o

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 03:28

En bij deze eindelijk fototjes van m'n nieuwe projectje!

Voorkant:
Afbeelding

En achterkant:
Afbeelding

Op de foto van de achterkant kun je zien dat de stof helaas iets gerimpeld is, maar ik heb daar geprobeerd zo losjes mogelijk te borduren en ik hoop dat het nog een beetje bijtrekt zodra ik het waste canvas heb verwijderd. Ik vind hem iig wel heel leuk om te doen! Helaas heb ik de deadline niet gehaald (hij was bedoeld voor de verjaardag van m'n broertje, dat was gisteren) maar nu is de nieuwe deadline 'voordat ik terug vlieg naar Nederland' (dus 15 oktober). Dat moet te doen zijn!

arabella2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 09:17

Sofy schreef:
Ik vroeg me trouwens af, gebruikt iemand hier zo'n q-snap frame? Is dat wat? En is het idd handiger dan een borduurring?
En welke grootte hebben jullie dan? En past er ook aidastof + gewone stof in?
Ik zit er over te twijfelen om het te kopen, het lijkt me wel handig maar ik vind het net te prijzig om het zonder verdere ervaring uit te proberen :o

ik gebruik een qsnap. Ik vind het veel fijner dan een borduurring. De spanning blijft er veel beter in en (van anderen gehoord) je hebt niet het probleem van steken die verdrukt zijn door de ring.
Ik heb een 11x11 inch gekocht en dat vind ik een hele fijne maat. Ik gebruik aida en dat gaat er super in. anderen stoffen gaan er ook goed in.

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 18:15

Fijn om te horen! 11x11 lijkt mij alleen vrij groot. Ik werk nu meestal zodanig dat de duim en vingers van m'n linkerhand ongeveer tot de plek reiken waar ik aan het borduren ben (met dan de rest van de stof opgerold in de ruimte tussen duim en wijsvinger). Ik ben bang dat met een 11x11 frame ik niet meer met m'n duim en vingers tot de plek waar ik aan het werken ben kan komen. Heb jij daar last van of valt het wel mee?

arabella2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 18:17

omdat de stof om het frame(in een hoes) zit hoef je de stof niet meer vast te houden. Ik houd het frame dus gewoon aan de zijkant vast.

Keandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 18:49

mag ik even vragen naar een foto van zo'n qsnap?
Ik ben nu ook aan het borduren, maar zonder ring, ik hou het gewoon vast. Heb zo al verschillende werkjes gemaakt en nog nooit problemen mee gehad.
Maar omdat ik er nu meer over hoor (en misschien andere dingen wil leren van borduren, niet alleen kruisjessteek eigenlijk) wil ik wat meer info al vinden hierover.

arabella2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 18:59

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 19:47

Bedankt voor de foto's! Ik snap inderdaad dat het niet meer nodig is om de stof vast te houden, maar ik vind het ook fijner borduren op die manier. Ik kan dan namelijk de naald richten op waar ik m'n linker duim hou wanneer ik van onder de stof naar boven ga. Dus vandaar dat ik nog een beetje twijfel...