[INFO]Amigurumi (Haken) #3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ijslandfan

Re: [INFO]Amigurumi (Haken) #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 07:23

Leuke rammelaar silby.

Het is de bedoeling dat de deken er ongeveer zo uit komt te zien:

Afbeelding

Ooit..... hoop ik.... :D

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 07:47

Mozaïek haken is zo leuk <3 En die deken is prachtig!

Ik ben intussen begonnen met Tunisch haken. Ook wel een leuke uitdaging :D

Mandarijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 10:29

Wat gaaf! Lijkt me nog best lastig dat mozaïek haken. Maar wel heel tof. :))

Ik ben bezig een deken te haken in wafelsteek, alleen is nu de wol niet meer verkrijgbaar in die kleur. :(
Ben aan het zoeken naar een soortgelijke, maar blijkt nog best lastig. Het gaat om de Royal van Zeeman, kleurcode 51 (beetje mosgroenachtig en ik haak 'm met naald 4,5), hebben jullie toevallig nog ideeën welke andere in de buurt zou komen?

Jojoju

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 11:17

Ik heb een spiderman deken gehaakt voor mijn zoontje

Afbeelding

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 20:25

Mozaïek haken is inderdaad een uitdaging, maar wel erg leuk als je het door hebt :') :j Vind vooral het patroon wat overweldigend als je het leest :j

Hier begint het nu eindelijk wat te lijken :') _O-

Afbeelding

Afbeelding

ijslandfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 17:38

O gaaf Wendy!

Kiimm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 17:41

Mandarijn schreef:

Ik ben bezig een deken te haken in wafelsteek, alleen is nu de wol niet meer verkrijgbaar in die kleur. :(
Ben aan het zoeken naar een soortgelijke, maar blijkt nog best lastig. Het gaat om de Royal van Zeeman, kleurcode 51 (beetje mosgroenachtig en ik haak 'm met naald 4,5), hebben jullie toevallig nog ideeën welke andere in de buurt zou komen?

Je zou nog eens een oproepje kunnen doen op de facebookpagina 'bolletje over'. Misschien heeft iemand het nog voor je liggen

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 17:44

Ik heb ook een rammelaar gehaakt voor het kindje van mijn nichtje. <3
Hij is nu nog iets te groot en zwaar. Ze leert nu net een beetje grijpen. Dus mooi voor de toekomst.
Afbeelding

Mandarijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 19:14

Kiimm_ schreef:
Mandarijn schreef:

Je zou nog eens een oproepje kunnen doen op de facebookpagina 'bolletje over'. Misschien heeft iemand het nog voor je liggen

Dankje! Die ga ik eens opzoeken, wie weet. :)

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 11:02

Hoi, ik kom even binnen vallen met een vraag, hopelijk kunnen jullie mij verder helpen.

Ik loop vast op het patroon, ronde 11/12. Ik vind het maar een vaag stukje. Ik heb nu een ketting van 4 lossen, 2 lagen, maar waar ga ik nu verder haken bij ronde 12? Bij steek 25? Of 21? :?

Afbeelding

Afbeelding

Dit moet het worden?

Afbeelding
Ja het paard wordt blauw :+

C_estmoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 11:20

ik denk dat het bij de laatste toer die je al gehaakt hebt niet helemaal goed is gegaan; als het goed is heb je in toer 10 die ketting van vier lossen gehaakt. Daarna had je voor toer 11 weer moeten beginnen bij steek 1, dus gewoon rond dezelfde kant op als dat je al deed.

Het lijkt alsof je na het maken van de ketting je werk hebt gekeerd en terug hebt gehaakt, dat is dus niet de bedoeling! (maar nu hoef je gelukkig pas 24 steken terug ;) )

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 11:24

Nee ik heb niet gekeerd, ik heb de 4 losse, de ronde erna 4 vaste er overheen gehaakt en nu zit ik vast.. Na de 4 losse heb ik 'overgestoken' naar de 1e steek van de volgende tour dus zit er een draad naar steek 1. Maar als ik dat alle rondes moet blijven doen wordt het een zooitje aan oversteekdraden.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 11:24

Ik zit te kijken, maar ik volg het ook niet helemaal. Ik denk haast dat je aan het eind van rij 10 een slip stitch moet doen in de eerste steek van de toer, zodat je weer een rondje krijgt, en dan verder moet met rij 11. Het staat er niet bij, maar dat lijkt mij het meest logisch.

Kun je niet ergens aan de maker van het patroon vragen wat precies de bedoeling is?

DaphneL

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 11:25

Niet bij steek 1 beginnen, maar bij steek 11, want je moet er 10 overslaan. Dus eigenlijk de ketting tien steken verderop weer vastmaken aan de rest en dan gewoon weer rondom verder haken. Je krijgt dan een soort gat, wat denk ik straks de knik in de nek laat ontstaan. Maar helemaal overtuigd ben ik ook niet.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 11:29

DaphneL schreef:
Niet bij steek 1 beginnen, maar bij steek 11, want je moet er 10 overslaan. Dus eigenlijk de ketting tien steken verderop weer vastmaken aan de rest en dan gewoon weer rondom verder haken. Je krijgt dan een soort gat, wat denk ik straks de knik in de nek laat ontstaan. Maar helemaal overtuigd ben ik ook niet.

Wel steek 1 toch? Ronde 9 heb je 30 steken, dan in ronde 10 20 steken (+ 4 lossen) + 10 steken overslaan. Dan kom je weer bij steek 1 van die toer uit als het goed is.

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 11:31

DaphneL schreef:

Maar dan ga ik van steek 20 - over steek 1 heen - naar steek 11? Dan kom ik 9 steken achter m'n huidige steek uit...

Als ik 30 steken heb die ronde, en ik heb er 20 gehaakt, heb ik er toch nog precies 10 over?

DaphneL

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 11:34

Jullie hebben helemaal gelijk, je begint inderdaad weer bij steek 1. Sorry voor de extra verwarring. Ik zie nu in de foto dat je dat ook gedaan hebt volgens mij, maar dat je de draad los hebt laten hangen. Ik denk dat je die gewoon strak moet trekken. Dan ga je daarna het hoofd naar boven toe dicht maken door te minderen. En ik denk dat het vervolg dan verder gaat met die ketting van 4 en de 10 overgeslagen steken om naar de hals te gaan?

C_estmoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 12:55

_Karlijn schreef:
Nee ik heb niet gekeerd, ik heb de 4 losse, de ronde erna 4 vaste er overheen gehaakt en nu zit ik vast.. Na de 4 losse heb ik 'overgestoken' naar de 1e steek van de volgende tour dus zit er een draad naar steek 1. Maar als ik dat alle rondes moet blijven doen wordt het een zooitje aan oversteekdraden.

ho, ja ik heb inderdaad je oversteekdraad even gemist. maar die had er dus - zoals Daphne zegt - niet moeten zijn volgens mij. gewoon vanuit je laatste losse weer beginnen in steek 1 en dan strak trekken. je krijgt dan dus gewoon een kleiner rondje

Bnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 13:01

Ik zie wel voor me wat je moet doen, maar ik worstel nog met hoe ik dit uit moet leggen.

In ieder geval: Je moet zorgen dat die lossen gaan aansluiten op die eerste steek van je ronde. De bedoeling is dat je een knik gaat maken, die knik van hoofd naar hals. Het zal in het begin dan voelen alsof er heel veel spanning op je werk staat. Dat is ook zo, maar dat wordt als je verder gaat weer minder.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 13:54

Je had na die 4 losse, gewoon rechtstreeks een vaste moeten haken in steek 1 van ronde 11. Dus geen oversteekdraad maar een aansluitend rondje, waarbij er dus een spleet zit bij steek 21/30 van tour 10. Je hebt op dat moment dus een rondje van 24 ipv 30 met een spleet.

Ik vermoed dat je straks aan dat gat de nek gaat haken. Dus dat je nu bij de onderkant van de keel bent en het hoofd verder rond maakt en helemaal sluit op het achterhoofd (of juist de neus) en dat je bij de nek een cirkel van 24 verhoud die je aan die spleet gaat vast haken.

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 16:54

Ah bedankt voor jullie hulp. Ik heb dit werk even aan de kant gelegd en ben met iets anders verder gegaan want frustratie :') maar heb nu een idee hoe ik verder kan denk ik!

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 17:07

Succes!

Ik heb ook een vraag: ik ben voor het eerst een kledingstuk aan het maken, en nu staat er in het patroon dat ik de onderdelen aan elkaar moet naaien met een whip stitch. Maar ik vind dat altijd zo onsubstantieel en niet-stevig aanvoelen, zou het heel erg uitmaken als ik alles gewoon aan elkaar vasthaak met slip stitches? Online kan ik niet echt vinden of hier veel verschil in zit :+

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 19:05

Hoi allen, sorry dat ik even inbreek in dit topic. Ik ben nu sinds een tijdje aan het haken geslagen en ben praktisch verslaafd :')
Nu zag ik gekophaken.nl en dat zag er wel interessant uit, maar het lidmaatschap is vrij prijzig vind ik.
Is iemand van jullie hier toevallig lid en kun je me vertellen of dat de kosten waard is?

jenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 19:55

Niobe schreef:
Hoi allen, sorry dat ik even inbreek in dit topic. Ik ben nu sinds een tijdje aan het haken geslagen en ben praktisch verslaafd :')
Nu zag ik gekophaken.nl en dat zag er wel interessant uit, maar het lidmaatschap is vrij prijzig vind ik.
Is iemand van jullie hier toevallig lid en kun je me vertellen of dat de kosten waard is?

Wat leuk dat je aan het haken bent!
Het is idd erg verslavend :D
De site ken ik niet, wat is het dat jou trekt op die site?
Op fb zijn bv ook veel haak groepen en voor patronen gebruik ik Ravelry. Daar staat zoveel op, ook heel veel gratis patronen.

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 20:26

jenne schreef:
Niobe schreef:

Wat leuk dat je aan het haken bent!
Het is idd erg verslavend :D
De site ken ik niet, wat is het dat jou trekt op die site?
Op fb zijn bv ook veel haak groepen en voor patronen gebruik ik Ravelry. Daar staat zoveel op, ook heel veel gratis patronen.

Ja de patronen voornamelijk! Ik zie dan een leuke en die zit dan achter een betaalmuur. Ik vind het niet erg om ervoor te betalen, maar een abonnement van 15 euro per maand vind ik wel een risico :=

Ravelry had ik dan nog weer niet van gehoord, dus bedankt voor de tip!