candalisa schreef:Dan lees je dit net nadat mijn lieve vrolijke joy in mijn schoot is overleden net ...
Neeeeeeeeeeeeeee! Krijg helemaal kippenvel. Ik weet even niet wat te zeggen. Ik twijfelde over het gedichtje in mijn volgende stukje, maar zet hem er toch in. Voor Joy en Pop.
Ik probeer weer verder te gaan in deze stijl, onwijs bedankt voor de opmerkingen!
Juist leuk hoor, meedenken en alles!
6.
Maandag 26 augustus 2019
-“Mijn nichtje uit Australië is in Brussel. Ze komt niet naar mijn oratie” appte Prem terwijl Wouter en ik op het Piazza di Spagna stonden – we waren net weggestuurd van de Spaanse trappen omdat je daar blijkbaar niet op mocht zitten – “Hoe laat heb jij die afspraak? Ga je anders mee? Ik wil haar zien”.
“Ga maar joh”, appte ik terug - f*ck, waarom vraagt hij dit uitgerekend nu? Normaal vraagt hij nooit naar mijn plannen en bezigheden als hij Manfred heeft. Ik had hem wel verteld dat ik een afspraak had, maar niet dat die afspraak zich in Rome zou afspelen.
Als ik Prem op de hoogte stel van het feit dat de mensen om mij heen voornamelijk Italiaans praten – okay, dat is niet helemaal waar, want het lijkt eerder China dan Italie – reageert hij “op zijn Prem’s”, totaal onverschillig: "you got to do what you got to do, babe". Waarna hij alleen nog vraagt wanneer ik terug ben en ons afsluitend nog veel plezier wenst in Rome.
“Life is what happens to you when you’re making other plans” zegt Prem altijd, en niets was meer van toepassing dan dat op het afgelopend weekend. Hoewel ik dacht dat Rome me goed zou doen, rende ik in werkelijkheid van de ene nachtmerrie in de ander. Pop was mijn alles. Liefdesverdiet: Pop was er. Blijdschap om mijn nieuwe paard: Pop idem. Een nieuwe liefde: Pop was erbij. Geheime eetbuiten: Pop was getuige. Zwangerschap: alleen Pop wist het. Verdriet om de abortus: Pop ving mijn tranen op. Hoewel dat redelijk onvrijwillig was. Door Pop voelde ik me een stukje minder alleen. En nu moet ik in mijn eentje verder.
She was my North, my South, my East and West
My working week and my sunday rest
My noon, my midnight, my talk, my song
I thought that love would last for ever, I was wrong
Wouter bood aan het vliegticket terug naar Nederland om te boeken, maar we zouden de dag erna alweer terugvliegen. Ik kon toch niets doen. En eigenlijk wilde ik het moment, het “terug naar de werkelijkheid”, zo lang mogelijk uitstellen. Alsof er niets aan de hand was. Zolang je het negeert, is het er niet, toch? Okay, ik was er al eerder achter gekomen dat dat niet de beste methode is, maar ik was er nog niet klaar voor om alleen te lopen. Mijn huisje had geen pluisje meer. Maar weer een extra kruisje.
Uit de boxen schalt de “Bolero” en de tranen stromen over mijn wangen. Ik zit op de grond in Prem’s huiskamer. Naast Pop’s lege mand. Het is donker, met uitzondering van het licht van de twee kaarsen wat op mijn gezicht flikkert. Prem en ik hebben net afscheid genomen van Pop en het was vreselijk. Ik was erg blij dat Prem aanbood mee te gaan kijken. Het was veel heftiger dan ik had gedacht. En nu zit ik hier weer alleen.
Nadat ik geland was, ben ik direct naar mijn ouders gescheurd, Nou ja, ik reed eigenlijk heel langzaam. Ik was – en ben nog altijd – er niet aan toe om de werkelijkheid onder ogen te zien. Ze zaten in de woonkamer. Mijn vader was bezig onzichtbare pluisjes van de grond te plukken. Toen ik vroeg hoe het met hem ging, schudde mijn moeder veelbetekenend haar hoofd. Ik kan me niet herinneren wanneer ik mijn moeder voor het laatst heb zien huilen, maar die avond huilden we. Misschien beide door een andere oorzaak. Toen ik met Pop’s lege tuigje richting mijn auto stapte, markeerde dat een nieuwe fase in mijn leven. Al was ik me daar toen nog niet eens zo van bewust.
Inmiddels is de Bolero overgaan in de Fidelio - en in nog meer muziekstukken waarvan ik nog nooit gehoord heb, want ik luister eigenlijk bijna nooit klassieke muziek – en op het moment dat Spotify “Fur Elise” erin gooit, hoor ik de deur open gaan. Ik heb geen idee hoe lang ik hier al zit, maar ik heb een zere kont van de harde vloer en weet dat het niet langer is dan een etmaat, want de grote Bolsius-stompkaarsen zien er nog precies uit als toen ik ze aanstak. Een klein altaar en moment om mijn twee sterren te herdenken.
“Ik word zo gek van die kinderen” zegt Prem, de stilte – althans, op Beethoven na – verstorend, terwijl hij naast me komt zitten. Dat wil zeggen: hij gaat op de bank zitten, terwijl ik nog altijd op de harde, houten vloer zit. “Laat ik jou hier in je eentje achter op zo’n moment omdat mijn lieftallige dochter te lui is om de tram te pakken om van Amsterdam naar huis terug te reizen. Thuis is in dit geval haar moeder’s huis. Het huis wat Prem betaalt.
Baukje heeft inmiddels een bijbaan. Haar eerste bijbaan. Op 21 jarige leeftijd. Waarom is me ook een raadsel, want Prem betaalt toch alles. En haalt en brengt haar dus ook naar haar werk. Hij moet het allemaal zelf weten. Ik ben blij dat ik onafhankelijk ben. Ook in dit geval. Ik zal zelf moeten leren met mijn eigen verdriet om te gaan.
Veel tijd om erbij stil te staan is er overigens niet.
-“Manfred heeft me verraden” verzucht Prem. Hij klinkt gespannen. Verdrietig. “Hij heeft, toen hij hier was, foto’s gemaakt van het hele huis en doorgestuurd naar Manuela en Baukje. Dat mijn huis zo vies is”. Als ik niet zo verdrietig zou zijn, had ik het waarschijnlijk uitgeschaterd. Prem’s huis is vol, maar brandschoon. Ik ben over het algemeen de enige die er wellicht wat sporen achterlaat. Maar Prem kan er niet over uit. “Ik dacht dat hij aan mijn kant stond. Maar hij speelt gewoon een spel” – Prem balt zijn vuisten – “ze maken me gewoon belachelijk”.
Voor mij is het weer een belachelijk iets om je belachelijk over te voelen en denk na over wat een vriend zei: een kindercoach leert kinderen ouders tegen elkaar uitspelen. Manfred zit wat dat betreft in de frontlinie. Maar ik besluit mijn mond te houden. Prem zal moeten afwachten wie uiteindelijk achter hem staan.
En misschien had ik mijzelf dat advies op dat moment ook moeten geven.
to be continued