[CENTRAAL] Breitopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 11:50

Men heeft mij in de wolwinkel verteld dat als je de bol wol van binnenuit pakt, je erg veel kans hebt dat het garen vastloopt en daardoor beschadigd. Met bepaalde soorten schijnt het ook nogal lastig te kunnen (maar dat merk je dan vanzelf wel toch?). Eerlijkheidshalve pak ik het meestal van binnenuit, omdat ik dan die bol gewoon in mijn koekenbus kan stoppen en nergens last meer van heb! Van vastgelopen of beschadigd garen heb ik nog nooit last gehad. Zelfs niet bij het zeer goedkope Zeeman en Wibra spul.

Ik heb wel een probleempje, ik heb de nieuwe Zelda in huis en die wil ik nu ook heel graag spelen. Ik probeer de vrije tijd maar te verdelen, te lang achter de Wii is slecht en te lang breien is ook slecht. Leuk ik het ook allebei.

Sjaals heb ik niet meer gemaakt, de laatste die ik gemaakt heb is voor cursus, ik draag die dingen bijna nooit. Ik heb altijd jassen die héél ver dicht gaan.

Ankem, je hebt een leuke steek voor de sjaal uitgezocht.

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 11:58

Maartje_M schreef:
bedoel je dan misschien 15 mm? Want naalden van 15 cm zijn wel heul dik :P Ik dacht namelijk dat je de lengte bedoelde, dus ik snapte het niet helemaal.

hahaha ja dat bedoel ik, had ik cm opgeschreven oei hahah dat is helemaal niet te doen.
zit nu af en toe wat te breien en tussendoor even de playstation hahah

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 12:47

Maartje_M schreef:
Ja, het wordt de damessluiting :j Nog wel ff een rare vraag trouwens: Ik brei hem nu dus rond, dus zit de 'goede' kant dan niet aan de binnenkant en moet ik hem dan straks als ie klaar is niet eigenlijk omdraaien? Oftewel: staat de sluiting zoals beschreven in het patroon dan niet eigenlijk goed? :+

Nee, je breit niet rond na het kruisen. En ook in het rond, zit de goede kant buiten. Waarschijnlijk zie je dat nu nog niet omdat je (denk ik) nog bezig bent met het patroon van 4 re/4 av. Dan zie je niet wat de goede kant is, het kan allebei. Zodra je die meerderingen hebt gedaan naar 6 re/4 av dan zul je zien dat je buitenkant de goede kant is.
Ik ben nu bezig met die sokken op 5 naalden. Dus in het rond. Maar de goede kant zit buiten.

Maartje_M

Re: [CENTRAAL] Breitopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 14:28

Heb de meerdering al gehad hoor :j Heb zelfs het kabelgedeelte al gehad en moet nu nog 3 naalden voor ik moet gaan kruisen := Maar dus gewoon voor in de steek beginnen met kruisen.

Nog 1 vraag (naja, er zullen er vast nog wel meer volgen :+ ). Er staat: Neem na deze 1e nld 1 st op aan de achterkant van de eerste 23-23-24-24 st op de breinld = 137-147-160-171 st (dwz de eerste ca 18-18-20-20 cm in het middenvoor kruisen elkaar). De rest van het werk wordt nu heen en weer gebreid.
Hoef ik maar 1 naald gekruist te breien dan? En het gaat dus om 23 steken die gekruisd gebreid (zeg je dat zo?) moeten worden.

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 15:56

Maartje: je hoeft maar 1 naald gekruist te breien (voor in de steek inderdaad). Als je de kabels al gebreid hebt, moet je kunnen zien dat de buitenkant je goede kant is. Want daar horen nu namelijk de kabels te zitten!
Om de sluiting zeker te weten, zou je hem voor je kunnen houden. Dan kun je het zien dat als je achter in de steek die 23-24 steken opneemt, de sluiting wordt zoals de foto (= heren). Met het opnemen van de steken aan de voorkant, komt de overslag bovenop te liggen en sluit je dus rechts over links (= dames). En wees blij dat het maar 1 naald gekruist breien is. In het begin lastig genoeg hoor ;)

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 16:31

Ik zal straks nog eens kijken wat volgens mij de binnen en wat de buitenkant is. Heb er namelijk niet meer op gelet :+ Ben nu in ieder geval op het kruis-gedeelte aangekomen. Ben inderdaad blij dat ik maar 1 naald hoef! Maar daar ga ik me straks pas in verdiepen, eerst maar eens even paard aan het werk zetten.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 21:03

patpen schreef:
Ik heb een vooruitziende blik want van die kruisende steken had ik wel verwacht :P. Nu nog ff bedenken hoe ik dat goed uit kan leggen :)*.
Die eerste 23 of 24 steken moeten elkaar dus kruisen. Ipv de naald aan de voorkant van de steek te steken, doe je dat nu aan de achterkant van de steek (niet van links naar rechts maar van rechts naar links). En je laat die steek niet afglijden maar gewoon op de linkernaald staan (nou ja, de linkerkant van je rondbeinaald). Zal in het begin lastig zijn maar na 3-4 naalden is dat voorbij :D. En vergeet vooral die eerste 5 steken niet in ribbel te breien ander gaat het werk krullen. Zo te zien ook de laatste naalden maar dat staat niet in het patroon aangegeven. Zou ik wel doen (naald of 5) om het krullen tegen te gaan. Dat is nou weer zo iets van Drops: wel doen, maar niet in het patroon vermelden :+
Mocht je tzt bij het kruisende stuk problemen hebben, lees ik het wel :o

Edit: ik ga het nog lastiger maken :=. Nog eens even naar de foto gekeken en de sluiting klopt niet! Dames sluiten "rechts over links" en heren "rechts over links". Als je naar de foto kijkt, is het een herensluiting O:). Dus.......eigenlijk zou je niet áchter in de steek moeten breien, maar vóór in de steek. Ben je nu nog blij met mij als hulplijn Y;(

Ik voel me echt zo dom, maar ik snap er echt de ballen van :o? Kunnen we het stapje voor stapje doen? :P Punt waar ik nu ben, is dus aan het 'begin' van mijn rondbreiwerkje, laatste naald is recht gebreid. Dan moet ik dus gaan kruisen. Maar zoals ik het zie in het patroon, komen er hier 23 steken bij. Dus voor mij gevoel moet ik ergens iets 'dubbel' breien.
Mijn logica (ik waarschuw; die is meestal niet logisch) zegt dan, dat ik 23 steken moet breien zonder af te laten glijden, en dan alsnog die 23 steken moet breien. Maar is dat ook zo?
Conclusie: stap 1: ik steek in in de 1e steek en brei deze recht zonder af te laten glijden?
stap 2: dat doe ik met de 23 eerste steken
stap 3: wat doe ik dan met die 1e steek die ik niet heb laten afgleiden? Ook breien (dan heb ik er dus 23 meer) of gewoon af laten glijden?
Ik zie echt nog niet hoe het dan moet gebeuren dat die 2 stukken over elkaar komen :+

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 21:09

Maartje_M schreef:
Ik voel me echt zo dom, maar ik snap er echt de ballen van :o? Kunnen we het stapje voor stapje doen? :P Punt waar ik nu ben, is dus aan het 'begin' van mijn rondbreiwerkje, laatste naald is recht gebreid. Dan moet ik dus gaan kruisen. Maar zoals ik het zie in het patroon, komen er hier 23 steken bij. Dus voor mij gevoel moet ik ergens iets 'dubbel' breien.
Mijn logica (ik waarschuw; die is meestal niet logisch) zegt dan, dat ik 23 steken moet breien zonder af te laten glijden, en dan alsnog die 23 steken moet breien. Maar is dat ook zo?
Conclusie: stap 1: ik steek in in de 1e steek en brei deze recht zonder af te laten glijden?
stap 2: dat doe ik met de 23 eerste steken
stap 3: wat doe ik dan met die 1e steek die ik niet heb laten afgleiden? Ook breien (dan heb ik er dus 23 meer) of gewoon af laten glijden?
Ik zie echt nog niet hoe het dan moet gebeuren dat die 2 stukken over elkaar komen :+

Jouw logica klopt: alle 23 steken moet je niet laten afglijden. Daarom is die 1e naald ook zo lastig!
Edit: Je krijgt dus 23 steken extra op je rechternaald.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 21:24

Wauw, ik begrijp er meer van dan ik dacht dus ;)
Dus, even voor de goede orde, ik begin bij steek 1 en brei recht (gewoon zoals normaal) recht, maar laat ze niet afglijden. En daarna begin ik weer bij steek 1 n brei dan recht (dus wel afglijden) en that's it?

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 21:36

Nee, sorry, toch niet helemaal. Kijk straks even naar je PB!

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 21:39

Haha, was er al bang voor. Bedankt voor de hulp vast ;)

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 22:28

*\o/* Maartje *\o/*
Met al die extra uitleg MOET je het kunnen!!!!!!

Sorry voor de rest, maar anders werd het wel erg vol. Maartje gaat straks vast melden dat ze het doorheeft en de steken op de pen heeft :j

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 22:31

Ja, straks, ooit, over een jaar of 10 :P Volgens mij ben ik echt de meest hopeloze leerling die je je voor kunt stellen :+ En patpen doet zo ontzettend haar best :(:)

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 23:15

Ik kan alvast meedelen dat het Maartje gelukt is om de steken te kruisen. Nu op naar de 2e naald *\o/*. Trots op Maartje want het was moeilijk!!!!!!!!

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 23:28

Woehoe!! En dat allemaal dankzij Patpen! Mijn dank is eeuwig groot! _/-\o_

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 23:45

Maartje heeft braaf naar de juf geluisterd en heeft daarvoor een sticker verdiend :'). Morgen komt het resultaat op het toppic. Ben reuze benieuwd! En dat alles via de chat :j. Dat hopeloze viel reuze mee hoor!

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 23:49

whahaha geweldig , Als ik deze trui klaar heb (al duurt dat nog wel een tijdje) en als dan begin aan mn eerste kabel werk ga ik fjin naar mn oma als ze dat dan ng wilt hihi

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 23:59

In 2 uur tijd 2 naalden gebreid maar dat waren echt lastige naalden hoor! Zeker voor iemand die daar geen ervaring mee heeft. Dus om het topic niet 2 uur in beslag te nemen met: nee, nu moet je dit of dat doen, ja maar, en ga zo maar door, hebben we het maar zo opgelost. Alleen ben ik niet aan mijn boord gekomen dankzij Maartje :+. Maar ze heeft het nu wel door, dat was nu even belangrijker dan mijn boord. Op de chat heb ik al gezegd dat Maartje een echte breiSTER wordt en promotie heeft gemaakt van "beginneling" naar "gevorderde" _O-.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 08:27

Het waren inderdaad lastige naalden... Maar het is gelukt met een super goede uitleg!

Overzichtfoto:
Afbeelding

En dan het moeilijke stukje:
Afbeelding
Hoop dat het duidelijk genoeg voor jullie is, maar er zitten nu dus 2 naalden naast elkaar :+

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 10:35

Yeah *-:). Er komt er toch nog wel een als je wat verder bent? Maar zo te zien is het goed gegaan :j

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 11:27

Maartje, wat fijn dat het gelukt is! Ik begrijp niet helemaal hoe ik het moet zien, maar het zal vast lastig zijn geweest!

Hier een kleine crisis! Kan nu echt de onderkant makkelijk meten en ik kom gewoon 8cm tekort, 16 dus in totaal. En hoe het komt? Heb mijn proeflapje netjes gemaakt, tricotsteek zoals aangegeven en met het aantal steken en naalden. Had dat toen redelijk strak gebreid, ben in trui iets losser aan het breien en toch klopt het niet.......! Zelf denk ik dat het komt door de verschillende patroontjes, want het blokje met de kabel trekt erg samen......

Iemand tips? Ik vrees dus dat ik mijn 70 naalden maar moet uithalen en dan opnieuw beginnen in grotere maat.......!

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 11:43

Danseresje: kabels trekken altijd in! Heb je de maat aangehouden nav de tekening onder het patroon? Of heb je de maat gekozen die bovenin staat, zoals je hem zou kopen in de winkel?

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 11:50

Patpen, ik heb nav de cm's die bij de tekening stonden gekozen voor de L. Zou ook wel zijn wat ik in de winkel zou hebben gekocht.

Omdat ik nu al 16 cm tekort kom, kan ik dan beter kiezen voor de xxl (zie een van mijn eerdere berichtjes voor link patroon)?
Fijn vooruitzicht trouwens, 70 naalden uithalen :(!

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 12:24

Maar kom je wel aan de wijdte van wat het patroon aangeeft? Ik had het patroon al opgezocht (wist dat het van de laatste herfst/winter collectie was). Bij maat L zou je nu 52 cm moeten hebben en jij hebt 44 cm? En je proeflap was ook 17 st x 22 nld in tricot? Het is maar een kabel over 2 steken; dat zou niet zo erg in mogen trekken dat je daardoor 8 cm te kort komt nu.

Edit: heb je de heupwijdte bij jezelf nagemeten voor je koos voor de maat L? Niet iedere L is dezelfde maat namelijk :n.

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 12:33

Ik heb inderdaad 44/45 cm wijdte. Proeflapje was in tricot inderdaad. Stukjes waar trui teveel intrekt zijn de blokjes boord (volledige blokjes boord dan, die van 8 steken aan weerszijden blijft altijd boord boven elkaar, dus daar geen probleem) en de blokjes met de kabel. De ribbel is juist weer breder,maar vertekent misschien ook omdat deze met verplaatsen in de hoogte tussen kabelstukje en boordstukje terecht komt.
De kabel heb ik wel totaal 8 keer in een hele naald.

Zal anders ff een foto maken van het werk tot nu toe.