[TEK] Eyes (kleurpotlood en grafiet)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Wendy15

Re: [TEK] Eyes (kleurpotlood en grafiet)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 18:26

Als je geld wilt verdienen kun je beter werk zoeken. Tekenen moet je imo doen omdat je het leuk vind, er plezier aan beleefd, niet voor het geld... Alles wat de gek ervoor geeft is mooi meegenomen, maar dat moet niet je hoofdreden zijn om iets op papier te zetten..

highwaykind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-07 08:24

Hoe staat "men" hier tegenover het gebruik van een grid dan?

Zo uit de losse hand lukt me nog niet, maar met twee extra lijntjes (1 horizontaal, 1 verticaal) kloppen de verhoudingen al wat beter.
(maar bij erg veel hokjes zit je i.m.o. toch ook praktisch over te trekken, alleen duurt het veel langer? Dus waar ligt die grens?)

Lontje

Woonplaats: pak de kaart van NL, hou hem voor je en kijk recht vooruit... daar woon ik!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 09:23

Ik vind niet dat je, als je gebruik maakt van een raster, dat je dan zit over te trekken. Ook dan als je een hokje niet goed 'ingvuld' hebt kloppen de verhoudingen niet, dus is het ook dan een kwestie van heel goed kijken wat je doet om niet het totaalbeeld uit het oog verliezen. Ik vind wel dat een raster heel veel voorwerk is en makkelijker om het zonder te doen Knipoog
Een vlakverdeling zoals je hierboven vermeld kan inderdaad ook een goed hulpmiddel zijn. Ook hierbij moet je zelf leren kijken en letten op verhoudingen.
Ik sluit me trouwens ook helemaal aan bij wat er gezegd is over 'gevoel in een kunstwerk' stoppen. Tekenen is leuk, leren te tekenen nog leuker tenminste... dat is mijn opvatting. Daarnaast vind ik ook dat het leren nooit ophoudt Clown

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 10:08

Lekker bezig!
Ik zou zeggen, richt je vooral op het plezier wat het tekenen je brengt!

highwaykind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-07 11:54

Nou Wendy, dat mag ook wel wat aardiger... en werk zoeken is niet voor iedereen even makkelijk.

Plezier in tekenen, en het leren (stopt inderdaad nooit, maar dat is met alles zo Knipoog) is inderdaad het "belangrijkste", maar als je in opdracht zou kunnen werken is dat toch erg mooi meegenomen?
En die discussie begon toen - doordat ik stap 1 overtrek/overtrok - de mogelijke prijs van veel naar niets ging.
Ik was het er wél mee eens dat overtrekken niet helemaal de bedoeling is, maar ik was het er níet mee eens was dat dat dan ook meteen maar moest betekenen dat het 20/30 + uur "invullen" waardeloos was, omdat je dan toch ook heel goed op de verhoudingen moet letten, en waar het schaduw/licht is (en hoe licht en donker dat precies is), en hoe zo'n rimpel naast het oog precies loopt en, en ...
Maar ik heb hier ook geen verstand van verder, daarom is het erg leuk de meningen van anderen te lezen en te overdenken.

Anyway.
Ik ga van overtrekken naar een raster (heb nu 4 vakken, maar als me dit niet hard genoeg "opschiet" met de vooruitgang neem ik nog een extra tussenstapje met een fijner/meer vakken raster zodat het wat makkelijker is).

Lontje - ik bedoelde dat een heel klein raster - bv. cm blokjes op A4 - en even snel overtrekken bij mij hetzelfde resultaat opleveren. De een is hokjes tellen zoveel naar links zoveel omhoog ,bij de ander verschuift er wel eens wat - blijft lastig zo'n groot vel Knipoog - en dan let ik even veel/weinig op de verhoudingen en meer op de "wiskunde" of of alles nog een beetje recht ligt.)

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 17:22

Je moet het niet verkeerd opvatten he.. Op een forum komt iets misschien harder over dan het bedoeld is Knipoog Wil alleen maar zeggen dat je met tekenen niet moet verwachten dat je bakken vol met geld verdient. Het plezier moet voorop staan en zoals ik al zei alles wat je ervoor krijgt is mooi meegenomen Lachen

highwaykind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-07 18:14

Verkeerd opgevat dus, alles weer goed Knipoog

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 18:17

Ja Gelukkig zo duidelijker Lachen

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 22:48

Wow! 5 pagina`s en ik ontdek je tekeningen hier nu pas...
Jammer dat de discussie zo over geld gaat. Ik vind je rechtstreeks uit de hand getekende werken echt niet onderdoen voor die waar `overgetrokken` is, ze zijn zelfs bijna beter, omdat alles meer als 1 geheel toont.
Wat voor bedragen je ervoor vraagt doet verder niet ter zake, als jij tevreden bent en je klant ook, dan heb je het super voor elkaar.

highwaykind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-07 20:28

Ik ben aan het gridden!

(Na enig basis werk uit "Drawing on the right side of the brain" en wat anatomieboekjes)

De eerste serieuze poging op A3.
Niet eens zo'n groot raster (3 vakken rechts, 1 linksboven, 1 linksonder, en linksmidden nog een keer in tweeen) maar lukt verrassend goed. Heeft er nog iemand een lichtbak nodig? Clown Haha!
Beetje zielig stukje grafiet stift, maar hij is gevallen ...

Foto van ZOOM.nl door "pearl".

Afbeelding
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Britneeey

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 20:42

mooi getekend!

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 20:45

Die waar je nu mee bezig bent is ECHT heel goed. Ja

Beetje houvast, maar toch veel losser en vrijer. Lachen Petje af hoor!

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 21:51

Als ik zo eens terugblader ga je bij iedere tekening opnieuw vooruit!

janique

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 22:12

Ik heb je hele topic gevolgd, maar wilde me eigenlijk niet mengen in de discussie. Ik vind het namelijk al superknap hoe jij met lichtverschil werkt met alleen maar grijstinten, en zo te zien heb jij het overtrekken helemaal niet nodig, moet je zien wat je nu op papier zet met alleen een simpel raster! Daar heb ik alleen al bewondering voor. Ga vooral zo door ik geniet van elke tekening die jij hier neerzet! Ja

highwaykind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-07 11:52

Klaar!
voorbeeldfoto: link
klik op het plaatje voor een vergroting
Afbeelding
Achtergrond van het origineel is houtskool, ik heb de foto in Photoshop bewerkt (achtergrond "echt" zwart gemaakt en wat met levels/contrast geprutst, en handtekening toegevoegd.)

Gizzmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 12:28

Oliefjuh schreef:
Wentworth Miller? Mooi getekend iig!

haha, dacht ik ook, maar helaas niet dus. Maar e mooi hoor, ben benieuwd als ie af is, denk dat ik ook maar eens die toverstokjes aan moet schaffen Haha!

MlieZ88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 21:16

Ik ben het eiglijk met je eens TS.
ik kan opzich redelijk goed natekenen, maar voor een portret word ik te onzeker. ik heb dan ook liever de zekerheid dat ik niet na 15 uur erachter kom dat de verhoudingen niet kloppen (ookal weet je dat natuurlijk normaal gesproken al eerder).
want ik vind die laatste tekening die je laat zien van die man schitterend, maar hij lijkt eiglijk voor geen cent op de foto haha. daarom zal ik het als ik jou wa sgaan combineren. doe voor de tekeningen die veel voor je betekenen nog natekenen, maar oefen ondertussen zoals je al deed met die vrouw, ook het natekenen! want hij lijkt ook idd niet echt op de foto, maar de verhoudingen kloppen iig zo ver dat het wel een heel ander normaal persoon zou kunnen zijn. (als je begrijpt wat ik bedoel).
ik hoop dat ik je genoeg heb gesteund Knipoog
-x-

highwaykind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-07 14:37

En we gaan vrolijk verder.

Referentie : Faux Topic met toestemming.
Ref. in zwart wit dus tekening (ogen) ook Knipoog

Klik voor vergroting.
Afbeelding

De haartjes linksboven waren het lastigst.

Beetje jammer dat ik een fout potlood voor de gridlijntjes gebruikt heb (F ipv 6B) en dat je die dus af en toe er nog doorheen ziet.

Edit: beginfoto vergeten.
Afbeelding

x_liesje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 18:50

ik vind bij de vorige tekening (de man) de man opzich wel goed gelukt, met de verhoudingen enzo. maar de gezichtsuitdrukking op de man bij de foto, anders dan die op de tekening. (dus niet dat ze hetzelfde denken, zeg maar.. snap je het Bloos Clown ) maar dit is bij de foto van het meisje al veeél beter!! oefening baart kunst Clown (maar toch vind ik de tekeningen die zijn overgetrokken wel heél erg mooi, Haha!)

highwaykind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-07 20:16

MlieZ88 schreef:
Ik ben het eigenlijk met je eens TS.
ik kan op zich redelijk goed natekenen, maar voor een portret word ik te onzeker. ik heb dan ook liever de zekerheid dat ik niet na 15 uur erachter kom dat de verhoudingen niet kloppen (ookal weet je dat natuurlijk normaal gesproken al eerder).

Grid blijkt een prima vervanging voor overtrekken, kost iets meer tijd, maar het resultaat is toch wel aardig hetzelfde merk ik nu.
Dus, dank voor alle kritiek om mijn mooie lichtbakje Haha!. Had echt niet verwacht dat dit net zo goed zou werken.
(En bij lastigere tekeningen moet je gewoon kleine hokjes doen.)

En x_liesje_x en Mliez - uitdrukking/schaduw kloppen inderdaad nog niet nu ik er nog eens wat beter naar kijk.
Dus ik ben blij dat ik de man nog niet in de fixeerspray heb zitten Koe ga zo eens wat aanpassen, en een nieuwe foto zoeken om na te tekenen.