[FOTO] Panning langs de snelweg

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

_Nikki_

Re: [FOTO] Panning langs de snelweg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 19:54

ik snap die truc ook niet helemaal.. Tong uitsteken
ik heb eigenlijk niets met de achtergronden

Jettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 21:02

Dat van dat digitale wil ik nog best even uitleggen Haha!

Als je langere sluitertijden gebruikt zul je vaker óók de auto's onscherp hebben en dus aardig wat foto's verknallen. Maar aangezien je digitaal fotografeert maakt dat niet uit Knipoog

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 10:17

Foresttravel schreef:
NieneWiep schreef:
Scherpstellen doe je meestal ook met een ring om de lens. Lachen

ja maar bij een ander type camera niet met een knop lijkt mij Knipoog

idd zoals bij de Pnasonic DMC ZF7 zit geen ring om de lens. die heeft daar een knopje voor (die het alleen maar moeilijk maakt) geef mij maar de ring om de lens

Mireille

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 11:39

Moderatoropmerking:
Ik vind het lichtelijk kinderachtig om elkaar hier persoonlijk aan te vallen. UK is daar niet voor bedoeld, heel Bokt sowieso ook niet. Graag dus ontopic met onderbouwd commentaar en blijf netjes tegen over elkaar.

Rosaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 11:44

Ik vind ze erg goed gelukt! Dat je met die grote snelheden ze dr toch net scherp en helemaal er op hebt gekregen, en ook met die grote afstand dat de kleuren mooi fel zijn gebleven.. Knap echt waar.. Petje af Vork

Foresttravel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-07 15:24

gabyfedde schreef:
Wil je die sluitertijd truc eens uitleggen?
Snelheid (bv 100) : 1 = 100. Gebruik je dan 1/100?

Vind het jammer dat je foto's wat schuin van boven genomen zijn, maar begrijp dat dat vanaf die plaats lastig is. Kleuren vind ik erg mooi en met de scherpte zit het ook wel goed.

1/(onderwerpsnelheid) dus S=1/100 idd.
en idd, maar op deze manier kunnen automobilisten mij niet goed zien.
waardoor ze minder snel schrikken.

Foresttravel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-07 15:25

Jettie schreef:
Dat van dat digitale wil ik nog best even uitleggen Haha!

Als je langere sluitertijden gebruikt zul je vaker óók de auto's onscherp hebben en dus aardig wat foto's verknallen. Maar aangezien je digitaal fotografeert maakt dat niet uit Knipoog

Lachen ok, ja klopt idd.
maar ik ben erg krisitsch dus er gaan al heel wat foto's weg

Foresttravel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-07 15:26

verography schreef:
Foresttravel schreef:

ja maar bij een ander type camera niet met een knop lijkt mij Knipoog

idd zoals bij de Pnasonic DMC ZF7 zit geen ring om de lens. die heeft daar een knopje voor (die het alleen maar moeilijk maakt) geef mij maar de ring om de lens

Ja idd. en scherpstellen gebruik ik altijd AF.
of het moet een heel moeilijk onderwerp zijn dat de AF niet werkt.
maar de AF is altijd precieser dan jij.

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 15:30

ik ook, met een ring eromheen en macro objecten doe ik wel HF maar zoals paardenfotografie die rennen lukt dat vaak erg moeilijk. en met een knopje is helemaal geen doen

Foresttravel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-07 16:32

Tong uitsteken met een knopje stel je ook nie scherp Tong uitsteken
een macro-objectief heeft een prima AF erop zitten.
als je close-up fotografeert met een normaal objectief is MF vaak wel handig.

_Charlotte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 20:28

1 ste foto jammer dat je de autos niet in het midden hebt zitten Knipoog ..... laatste had je mischien wat meer mogen inzoomen?! verder leuke fotos jammer dat het maar .. van 1 kant is en geen spanende compesite (of hoe je dat schrijft Bloos ) mischien dan is wat meer gaan inzoomen... meer van de vrachtwagen en mider van het land.. maar zo is het ook mooi aleen wordt het een beetje saai Knipoog !

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 12:33

Ik denk dat je foto's uitstekend geschikt zijn voor een bedrijf om z'n wagenpark te laten zien.
Vind ik sprekender en dynamischer dan een stilstaande vrachtwagen.
De auto's staan er mooi scherp op en dat is bij meetrekken niet altijd makkelijk.

Fototechnisch gezien kan je er denk ik nog wel iets meer uithalen.
Voor panning mag de achtergrond van mij nog wel iets meer vervagen.
Dit betekent een langere sluitertijd en dat kan prima met een gewone kitlens.
Je krijgt je scherpte niet door een beter objectief, maar door het juist hanteren
van de techniek; nauwkeurige timing en een vaste hand dus.

Jou sluitertijdregel moet je denk ik meer als richtlijn zien dan als gouden regel.
Als het resultaat niet voldoet ben je als fotograaf natuurlijk vrij om hierin te variëren.
De snelheid van je onderwerp is namelijk niet de enige factor bij panning,
maar ook de afstand en de hoek waaronder je staat.
Als je op 5 meter afstand staat moet je veel sneller meetrekken dan bij 50 meter.

Ook wat compositie betreft kan het plaatje spannender.
Misschien lastig onder de omstandigheden, en ik vind het goed van je
dat je de veiligheid van de bestuurders niet uit het oog verliest.
Maar je zou bijvoorbeeld de auto ipv centraal ook eens onder in de hoek kunnen plaatsen.
Of probeer de auto niet recht van de zijkant de schieten, maar schuin van voren.
Hierdoor krijg je automatisch ook wat diagonale lijnen in je foto
waardoor het plaatje wat meer spanning krijgt.
Lukt dat niet op de plek waar je staat, probeer dan een plekje te vinden
waar dat wel kan.

Tenslotte is het echt geen schande om je foto's wat te bewerken op de computer hoor.
Uitgangspunt moet natuurlijk een goede foto zijn, maar ik denk dat veel
(zoniet alle) beroepsfotografen hun foto's nabewerken.
Vroeger deden ze dat in de doka, tegenwoordig in Photoshop.
Zelfs de winnaar van de zilveren camera (weet je nog, die paarden in Marum) heeft
de foto bewerkt 'om de dramatiek iets te verhogen'.
Wil je ze echt niet bewerken, dan hoef je eigenlijk niet in RAW te schieten
maar kan je gewoon in hoge kwaliteit Jpeg fotograferen.
Scheelt een hoop ruimte op je kaartje.

Mag ik vragen voor welke pers je fotografeert?

FrontC

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 15:11

Sorry hoor, maar ik vind jouw gedrag hier heel kinderachtig. Echt kinderachtig.
Waarom zie jij goedbedoeld commentaar als een aanval? Mensen hier proberen jou te helpen en beter te maken, niet af te kraken. Verwacht geen tientallen amens als je hier je foto's plaatst. En je hoeft heus niet met allemaal smoesjes aan te komen, zoals dat je in bosjes stond, niet anders kon, je camera kon niet anders, blablabla. Dat intresseerd het merendeel van ons niet en ons heb je er ook niet mee, onze mening veranderd toch niet. (ik zeg hier trouwens de hele tijd 'ons', omdat ik het met mensen over jouw topic gehad had.) Je hebt alleen jezelf ermee door commentaar niet te pikken. Normaal gesproken leren mensen alleen maar van commentaar.
Dit is trouwens ook geen aanval. Neuh ik haat je niet, noch alle andere mensen die jou onpositief commentaar gaven. Het zou je alleen goed doen om te leren anders met kritiek om te gaan. Als je over elk beetje commentaar in je leven zo gaat zeuren, wens ik jou en je omgeving sterkte.

Verder ga ik mee met Kanzi. Althans, met de punten die zij maakt. Het is jammer dat commentaar zo verpakt moet worden omdat je zonder de complimentjes die erbij zitten het niet pikt.
En eeh, ik heb je al een paar keer lezen zeggen dat je wel naar een ander forum gaat.
Doe dat dan ook, en reageer niet meer? Verward

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 16:06

Volgens mij had Fairy daar al een opmerking over gemaakt Knipoog En ik wou nog even zeggen dat ik Kanzi's commentaar toppie vond. Komt positief over en je leert er wat van, kunnen nog veel mensen iets van leren waaronder ikzelf Haha!

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 10:44

Foresttravel schreef:
Tong uitsteken met een knopje stel je ook nie scherp Tong uitsteken
een macro-objectief heeft een prima AF erop zitten.
als je close-up fotografeert met een normaal objectief is MF vaak wel handig.

ik heb geen spiegelreflex hoor Knipoog ik heb en gewone digi van Panasonic. En panasonic maakt geen spiegel reflexrn Knipoog dus die van mij heeft een MF met een knopje wat heel lastig is Knipoog

Foresttravel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-07 11:28

ok? nooit van gehoord. lijkt me idd zwaar irritant.

Foresttravel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-07 11:31

Kanzi schreef:
Ik denk dat je foto's uitstekend geschikt zijn voor een bedrijf om z'n wagenpark te laten zien.
Vind ik sprekender en dynamischer dan een stilstaande vrachtwagen.
De auto's staan er mooi scherp op en dat is bij meetrekken niet altijd makkelijk.

Fototechnisch gezien kan je er denk ik nog wel iets meer uithalen.
Voor panning mag de achtergrond van mij nog wel iets meer vervagen.
Dit betekent een langere sluitertijd en dat kan prima met een gewone kitlens.
Je krijgt je scherpte niet door een beter objectief, maar door het juist hanteren
van de techniek; nauwkeurige timing en een vaste hand dus.

Jou sluitertijdregel moet je denk ik meer als richtlijn zien dan als gouden regel.
Als het resultaat niet voldoet ben je als fotograaf natuurlijk vrij om hierin te variëren.
De snelheid van je onderwerp is namelijk niet de enige factor bij panning,
maar ook de afstand en de hoek waaronder je staat.
Als je op 5 meter afstand staat moet je veel sneller meetrekken dan bij 50 meter.

Ook wat compositie betreft kan het plaatje spannender.
Misschien lastig onder de omstandigheden, en ik vind het goed van je
dat je de veiligheid van de bestuurders niet uit het oog verliest.
Maar je zou bijvoorbeeld de auto ipv centraal ook eens onder in de hoek kunnen plaatsen.
Of probeer de auto niet recht van de zijkant de schieten, maar schuin van voren.
Hierdoor krijg je automatisch ook wat diagonale lijnen in je foto
waardoor het plaatje wat meer spanning krijgt.
Lukt dat niet op de plek waar je staat, probeer dan een plekje te vinden
waar dat wel kan.

Tenslotte is het echt geen schande om je foto's wat te bewerken op de computer hoor.
Uitgangspunt moet natuurlijk een goede foto zijn, maar ik denk dat veel
(zoniet alle) beroepsfotografen hun foto's nabewerken.
Vroeger deden ze dat in de doka, tegenwoordig in Photoshop.
Zelfs de winnaar van de zilveren camera (weet je nog, die paarden in Marum) heeft
de foto bewerkt 'om de dramatiek iets te verhogen'.
Wil je ze echt niet bewerken, dan hoef je eigenlijk niet in RAW te schieten
maar kan je gewoon in hoge kwaliteit Jpeg fotograferen.
Scheelt een hoop ruimte op je kaartje.

Mag ik vragen voor welke pers je fotografeert?

Dankje voor je reactie.

Bewerking doen niet alle fotografen. er zijn er die het gewoon nooit doen en daar ben ik er een van.
in RAW schiet ik zodat ik de gegevens makkelijk kan aanpassen zonder dat je kwaliteit verloren gaat. RAW houd gewoon zijn gegevens en kleuren beter. ik kan nog wel eens wat proberen met auto's maar dan niet hier. ik kan op dit moment gewoon niks langs de snelweg hier.
En dan zal ik een statief meenemden. want mijn motoriek is nooit goed ontwikkeld en ik heb dan ook een hand die altijd wat trilt. dat is vooral bij langere sluitertijden lastig.
Maar ik houd wel contact via PB verder

edit: Mijn objectief is trouwens een kitobjectief. (geen lens trouwens, zitten in een bril Tong uitsteken ) maar ik mis er wel degelijk scherpte in. maar dat zie je hier niet goed.

Foresttravel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-07 11:40

Heb nu van 2 bedrijven positieve reacties op de foto's. ze zijn er heel blij mee Lachen

JW18

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 15:59

pannen is idd. lastig. Je hebt de snelheid er redelijk goed inzitten en wat keur en scherpte betreft is het redelijk goed.(had het zelf nog wel ff door photoshop gehaald), echter vind ik dat je wel naar 1/60e had kunnen gaan om nog meer beweging in de foto's te krijgen.Had je de camera overigens op a servo staan?
Je zegt dat je de foto's verstuurt of maakt in opdracht van een bedrijf. Dan vind ik dat de naam of vrachtwagen/ bus wel wat duidelijker in beeld had mogen staan en een andere compositie maakt het wat spannender.
Kijk hier eens en dan vooral naar de foto's van chrisw (vooral van die rode dag met witte oplegger) http://www.dutchphotozone.com/viewtopic ... highlight=

Succes

Faelivrin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 21:24

Vrachtwagenfoto's waarbij de vrachtwagen praktisch uitsluitend van de zijkant op de foto staan zijn matig interessant. Hooguit voor techneuten die bepaalde details interessant vinden, maar daarvoor zijn bewegende foto's weer niet geschikt.

Wel is de snelheid redelijk zichtbaar en met een beetje oefenen zouden ze voor de website / het kantoor van de betreffende bedrijven gewoon leuk zijn. Volgende keer maar eens proberen wat meer van de voorkant/zijkant in beeld te krijgen? En dan proberen te focussen op de voorhoek van de cabine.

Veel succes! Pling

Foresttravel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-07 17:47

JW18 schreef:
pannen is idd. lastig. Je hebt de snelheid er redelijk goed inzitten en wat keur en scherpte betreft is het redelijk goed.(had het zelf nog wel ff door photoshop gehaald), echter vind ik dat je wel naar 1/60e had kunnen gaan om nog meer beweging in de foto's te krijgen.Had je de camera overigens op a servo staan?
Je zegt dat je de foto's verstuurt of maakt in opdracht van een bedrijf. Dan vind ik dat de naam of vrachtwagen/ bus wel wat duidelijker in beeld had mogen staan en een andere compositie maakt het wat spannender.
Kijk hier eens en dan vooral naar de foto's van chrisw (vooral van die rode dag met witte oplegger) http://www.dutchphotozone.com/viewtopic ... highlight=

Succes

er zit van chrisw 1 foto tussen dmv panning gemaakt, en die zou ik als mislukt bestempelen.
ik maak ze niet in opdracht, dit is de 2e keer dat ik het doe. en een andere compositie is hier niet te halen. dan moet ik de auto pakken. maar de naam is voor mijn gevoel goed duidelijk, anders verwijderde ik ze. en wat bedoel je in godsnaam met a servo??

Foresttravel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-07 17:48

Faelivrin schreef:
Vrachtwagenfoto's waarbij de vrachtwagen praktisch uitsluitend van de zijkant op de foto staan zijn matig interessant. Hooguit voor techneuten die bepaalde details interessant vinden, maar daarvoor zijn bewegende foto's weer niet geschikt.

Wel is de snelheid redelijk zichtbaar en met een beetje oefenen zouden ze voor de website / het kantoor van de betreffende bedrijven gewoon leuk zijn. Volgende keer maar eens proberen wat meer van de voorkant/zijkant in beeld te krijgen? En dan proberen te focussen op de voorhoek van de cabine.

Veel succes! Pling

niet mogelijk hier. dit is ook meer en probeersel. als ik echt topkwaliteit wil moet ik eerst een goeie locatie vinden.

Faelivrin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 19:04

Als dit meer een probeersel was snap ik niet waarom je alleen maar wilt horen hoe mooi de foto's wel niet zijn. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 20:29

Ik vind de panning foto van die Chris daar qua compositie veel mooier dan de jouwe, om eerlijk te zijn. Ik snap ook niet waarom je alles weer onderuit probeert te halen, je kan ook een keer het commentaar van een ander accepteren en er het beste uithalen- daar leer je zelf alleen maar van hoor Knipoog

En 'a servo' is toch een bepaalde scherpstellingsstand op je cam, of niet Verward

JW18

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 10:51

ik heb het trouwens over de andere foto's van chrisw. Deze zijn veel mooier, scherper, betere kleuren, betere compositie en de hele combi komt er veel mooier uit dan die van jou doen. Daarnaast is die ene panning foto geen goede, maar nog beter dan die van jou zijn.
All servo = continue focus en dat heb je nodig om een panning te maken.