ik heb eigenlijk niets met de achtergronden
Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Foresttravel schreef:NieneWiep schreef:Scherpstellen doe je meestal ook met een ring om de lens.
ja maar bij een ander type camera niet met een knop lijkt mij
gabyfedde schreef:Wil je die sluitertijd truc eens uitleggen?
Snelheid (bv 100) : 1 = 100. Gebruik je dan 1/100?
Vind het jammer dat je foto's wat schuin van boven genomen zijn, maar begrijp dat dat vanaf die plaats lastig is. Kleuren vind ik erg mooi en met de scherpte zit het ook wel goed.
Jettie schreef:Dat van dat digitale wil ik nog best even uitleggen
Als je langere sluitertijden gebruikt zul je vaker óók de auto's onscherp hebben en dus aardig wat foto's verknallen. Maar aangezien je digitaal fotografeert maakt dat niet uit
ok, ja klopt idd.verography schreef:Foresttravel schreef:
ja maar bij een ander type camera niet met een knop lijkt mij
idd zoals bij de Pnasonic DMC ZF7 zit geen ring om de lens. die heeft daar een knopje voor (die het alleen maar moeilijk maakt) geef mij maar de ring om de lens
met een knopje stel je ook nie scherp 

..... laatste had je mischien wat meer mogen inzoomen?! verder leuke fotos jammer dat het maar .. van 1 kant is en geen spanende compesite (of hoe je dat schrijft
) mischien dan is wat meer gaan inzoomen... meer van de vrachtwagen en mider van het land.. maar zo is het ook mooi aleen wordt het een beetje saai
! 
En ik wou nog even zeggen dat ik Kanzi's commentaar toppie vond. Komt positief over en je leert er wat van, kunnen nog veel mensen iets van leren waaronder ikzelf
Foresttravel schreef:met een knopje stel je ook nie scherp
een macro-objectief heeft een prima AF erop zitten.
als je close-up fotografeert met een normaal objectief is MF vaak wel handig.
ik heb en gewone digi van Panasonic. En panasonic maakt geen spiegel reflexrn
dus die van mij heeft een MF met een knopje wat heel lastig is
Kanzi schreef:Ik denk dat je foto's uitstekend geschikt zijn voor een bedrijf om z'n wagenpark te laten zien.
Vind ik sprekender en dynamischer dan een stilstaande vrachtwagen.
De auto's staan er mooi scherp op en dat is bij meetrekken niet altijd makkelijk.
Fototechnisch gezien kan je er denk ik nog wel iets meer uithalen.
Voor panning mag de achtergrond van mij nog wel iets meer vervagen.
Dit betekent een langere sluitertijd en dat kan prima met een gewone kitlens.
Je krijgt je scherpte niet door een beter objectief, maar door het juist hanteren
van de techniek; nauwkeurige timing en een vaste hand dus.
Jou sluitertijdregel moet je denk ik meer als richtlijn zien dan als gouden regel.
Als het resultaat niet voldoet ben je als fotograaf natuurlijk vrij om hierin te variëren.
De snelheid van je onderwerp is namelijk niet de enige factor bij panning,
maar ook de afstand en de hoek waaronder je staat.
Als je op 5 meter afstand staat moet je veel sneller meetrekken dan bij 50 meter.
Ook wat compositie betreft kan het plaatje spannender.
Misschien lastig onder de omstandigheden, en ik vind het goed van je
dat je de veiligheid van de bestuurders niet uit het oog verliest.
Maar je zou bijvoorbeeld de auto ipv centraal ook eens onder in de hoek kunnen plaatsen.
Of probeer de auto niet recht van de zijkant de schieten, maar schuin van voren.
Hierdoor krijg je automatisch ook wat diagonale lijnen in je foto
waardoor het plaatje wat meer spanning krijgt.
Lukt dat niet op de plek waar je staat, probeer dan een plekje te vinden
waar dat wel kan.
Tenslotte is het echt geen schande om je foto's wat te bewerken op de computer hoor.
Uitgangspunt moet natuurlijk een goede foto zijn, maar ik denk dat veel
(zoniet alle) beroepsfotografen hun foto's nabewerken.
Vroeger deden ze dat in de doka, tegenwoordig in Photoshop.
Zelfs de winnaar van de zilveren camera (weet je nog, die paarden in Marum) heeft
de foto bewerkt 'om de dramatiek iets te verhogen'.
Wil je ze echt niet bewerken, dan hoef je eigenlijk niet in RAW te schieten
maar kan je gewoon in hoge kwaliteit Jpeg fotograferen.
Scheelt een hoop ruimte op je kaartje.
Mag ik vragen voor welke pers je fotografeert?
) maar ik mis er wel degelijk scherpte in. maar dat zie je hier niet goed.
JW18 schreef:pannen is idd. lastig. Je hebt de snelheid er redelijk goed inzitten en wat keur en scherpte betreft is het redelijk goed.(had het zelf nog wel ff door photoshop gehaald), echter vind ik dat je wel naar 1/60e had kunnen gaan om nog meer beweging in de foto's te krijgen.Had je de camera overigens op a servo staan?
Je zegt dat je de foto's verstuurt of maakt in opdracht van een bedrijf. Dan vind ik dat de naam of vrachtwagen/ bus wel wat duidelijker in beeld had mogen staan en een andere compositie maakt het wat spannender.
Kijk hier eens en dan vooral naar de foto's van chrisw (vooral van die rode dag met witte oplegger) http://www.dutchphotozone.com/viewtopic ... highlight=
Succes
Faelivrin schreef:Vrachtwagenfoto's waarbij de vrachtwagen praktisch uitsluitend van de zijkant op de foto staan zijn matig interessant. Hooguit voor techneuten die bepaalde details interessant vinden, maar daarvoor zijn bewegende foto's weer niet geschikt.
Wel is de snelheid redelijk zichtbaar en met een beetje oefenen zouden ze voor de website / het kantoor van de betreffende bedrijven gewoon leuk zijn. Volgende keer maar eens proberen wat meer van de voorkant/zijkant in beeld te krijgen? En dan proberen te focussen op de voorhoek van de cabine.
Veel succes!