Foto-opdracht: Thema van de Maand

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-26 21:48

Ik begin met 1 foto, mogelijk volgen er later in de maand nog 2.

Deze foto heb ik vandaag genomen. Wij hebben dit jaar een wat rare paddentrek. Ik zie soms wel padden lopen, maar op de plekken waar ze normaal zitten om eieren te leggen is het nu nog geheel leeg en stil. Vermoedelijk komt het door de sneeuw en ijzel die we een paar weken geleden nog hadden waardoor het water nog echt koud is in het noorden van het land.
Maar als je nu naar ondiepere watertjes gaat, dan zijn de padden daar wel bezig. Dus ik ben met mijn droogpak, een duikmasker en mijn camera zo'n breed slootje in gegaan en heb daar vele padden gezien. Het zicht was erg slecht. Maar gelukkig zijn er een paar foto's gelukt. De padden zitten dus enorm dicht aan de oppervlakte hier en normaal hoef ik mijn camera niet op te tillen zeg maar. Als je nu ligt en je camera boven water uit moet steken (7kg), dan is dat erg zwaar en ik heb nu gewoon last van m'n schouders. ;)
De foto is gemaakt met een Olympus OMD EM-5 mk2, oftewel een cameramodel uit 2015. Dit even om aan te geven dat er meer mensen met een relatief oude camera fotograferen en ook niet het nieuwste van het nieuwste hebben. De 7-14mm lens stond hier op 7mm.

Afbeelding

xoranlover

Re: Foto-opdracht: Thema van de Maand

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-26 21:50

Gaaf heb je een behuizing voor je camera?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-26 21:53

xoranlover schreef:
Gaaf heb je een behuizing voor je camera?

Ja. :D

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-26 22:00

Cool in zou denk ik alsnog doodsbang zijn dat mijn camera verzuipt :+

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-26 10:11

Cynn schreef:
Wat een leuk idee. :)

Hier lente kriebels vandaag in de tuin. Geen hoogstandjes, niet teveel over nagedacht maar wel even de camera gepakt wegens deze 'opdracht'. Gewoon zoals mijn poezen zijn, genieten van de zon <3

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Oww kijk die eens lekker genieten van het zonnetje! <3 Persoonlijk had ik de gele bloemen niet weggevaagd. Juist dat maakt het plaatje extra lente ipv een lieve foto van een kat in het zonnetje.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-26 10:03

Er komen al mooie foto's voorbij zie ik!

Ik heb gisteren even mijn nieuwe macro lens getest.
Komende week ga ik er eens op uit voor de tweede en derde foto.
Maar voor nu:

Foto 1
Afbeelding

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-26 10:06

Wauw!
Mooi gemaakt.

Polarize

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-26 10:25

Heel gaaf!

Ik hou dit topic even in de gaten, goede motivatie om fotografie weer een beetje op te pakken :D

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-26 10:32

Ik ga later deze week vast een lijstje met feedback geven. :)

Eldmodur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-26 11:31

Afgelopen zondag vond ik in een waterplas in de Baronie van Breda dit kikkertje. Snel een foto gemaakt, gewoon met m'n telefoon (Samsung GalaxyA56)

Afbeelding

Bijgesneden naar 1:1 en de auto-verbetering heeft de kleuren iets opgehaald. Een vrolijk plaatje waar ik letterlijk bijna over struikelde en blij mee ben . Tips of trics: altijd leuk!

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-26 12:47

8nnemiek schreef:
Er komen al mooie foto's voorbij zie ik!

Ik heb gisteren even mijn nieuwe macro lens getest.
Komende week ga ik er eens op uit voor de tweede en derde foto.
Maar voor nu:

Foto 1
[ Afbeelding ]

Tof die reflectie van de bloem in de druppel

Ingenting

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-26 13:13

Zelf foto's maken gaat op dit moment niet lukken, als dat andere maanden wel lukt zal ik ze ook insturen. Maar vind het wel leuk om mee te kijken en en leren van hoe andere mensen foto's maken. Als het oké is om wel feedback te (blijven) geven zonder foto's, dan vind ik dat ook leuk om te doen. Mocht dat niet de bedoeling zijn, dan zal ik het na deze post niet meer doen.

Kabayo: Valt voor mij zeker onder de lente, jong geboren spul. Ondanks het grauwige weer vind ik de kleuren er wel mooi uitkomen op de foto. Als tip zou ik meegeven dat je hem niet iets ruimer had kunnen schieten, het is jammer dat de voetjes van de foto af vallen.

xSagan: Goed gevonden de bloesem. Qua belichting en kleuren ben ik zelf niet helemaal thuis in telefoonfoto's, maar de witte bloesem is een leuk contrast tegenover de wat donkere achtergrond en de focus ligt ook echt bij de bloemen, dus dat is goed gedaan. Als tip, misschien persoonlijke voorkeur, maar ik had de foto liever rechtgezet op de bloesemtak (dat deze echt horizontaal loopt). Of dat de hoek nog groter was diagonaal.

anca: Ik vind het zeker geen bagger foto ;). Water is gewoon lastig met reflectie. De kleuren in je foto vind ik wel heel mooi overkomen namelijk. En het lijkt wel alsof de focus ligt in de weerspiegeling van de boom op rechts.
Is het met je telefoon mogelijk om in het beeld aan te klikken waar je de scherpte op wil? Dat zou in dit geval mogelijk kunnen helpen. Wat ook een tip zou zijn is om hem anders te positioneren. Nu kijk je van boven naar beneden, de telefoon/camera wat lager zodat je er wat maar naartoe kijkt vanaf zij met het wateroppervlak mee.

Esther: Van de eerste twee foto's spreekt de tweede mij het meest aan. De bloesem op de voorgrond en daarachter duidelijk het natte voorjaar. Wel een lastige foto om te maken met dat alles zo donker is, de bloesem zou net wat meer licht mogen hebben.
Je laatste foto is anders qua stijl, maar vind ik eigenlijk gewoon heel passend bij hoe het weer was (helaas haha).

Cynn: Weer heel anders dan de voorganger, echt een voorjaarszonnetje met een levensgenieter er op. Qua kleuren zijn de eerste en derde het mooist in evenwicht, maar mijn aandacht blijft hangen bij je tweede foto. De mooie scherptediepte die daar in zit, de positie van de kat en de uitsnede, heel goed gelukt. Enige tip die ik zou geven daarbij is om te kijken naar de overbelichting op de schouder van de kat. Maar de sfeer is fijn in deze foto.

xoranlover: Ik heb nu enkel naar de foto's gekeken van deze week. De magnolia voelt heel zacht op de foto, vind het een mooie sfeer hebben. De kleuren van het katje vind ik ook passend bij de foto, maar het voelt wat kaal, plus de scherpte is wat verdeeld over het katje (neem aan dat dit met een macro is geschoten en zou dan net een hoger diafragma getal gekozen hebben om hem wat meer scherpte te geven over het gehele katje).
Dit geldt eigenlijk ook voor de laatste foto, dat je een beetje een scherpte streep ziet, maar zou graag wat meer van de bloem willen zien scherp, of juist er dieper op in gaan. Wel vind ik de positionering van de bloem mooi in het venster en de kleuren.

germie: Heel gaaf om zo'n foto te kunnen in het water. Kun je een camera nog goed instellen in zo'n behuizing of is dat dat je dat echt vooraf moet doen? Omdat ik er niet in thuis ben foto's te maken op deze manier kan ik daar niet echt tips op geven. Enige wat ik dan zou zien is dat ik de foto iets meer zou kantelen, zodat die boog van het water wat mooier in evenwicht is.

8nnemiek: Tof gedaan door een waterdruppel heen, de scherpte zit er ook mooi op. De kleuren in de druppel en het takje ogen fijn en ook top dat je de foto zo hebt gelaten (sommige mensen draaien hem om, zodat hetgeen in de druppel recht staat, maar dat voelt voor mij altijd een beetje raar)
Als tip zou ik meegeven dat je aan de bovenkant van de foto nu een heel groot geel vlak hebt, wat ook wel aandacht trekt.

Eldmodur: Altijd leuk een kikker, de kleuren komen er ook mooi uit dat groen in contrast met het water. Nu is het met (wilde) dieren niet altijd even mogelijk, maar als tip zou ik meegeven om de foto iets meer op ooghoogte te nemen. Van in dit geval de kikker.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-26 13:15

@Ingentin, top dat je feedback wil geven! +:)+
Dat is juist heel welkom!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-26 13:27

Ingenting _/-\o_ Petje af voor de uitgebreide feedback op alle foto's!

Ik wacht denk ik tot het eind van de maand, maar ben wel ook van plan om in ieder geval op elke foto een korte reactie te geven, wel zo leuk!

Bedankt voor de reacties op mijn foto :D Het is een heel leuke techniek die je vrij makkelijk thuis kan doen. Als je geen macro lens hebt dan kun je ook de reverse lens techniek gebruiken, heel leuk om mee te experimenteren!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-26 14:48

Ingenting schreef:
germie: Heel gaaf om zo'n foto te kunnen in het water. Kun je een camera nog goed instellen in zo'n behuizing of is dat dat je dat echt vooraf moet doen? Omdat ik er niet in thuis ben foto's te maken op deze manier kan ik daar niet echt tips op geven. Enige wat ik dan zou zien is dat ik de foto iets meer zou kantelen, zodat die boog van het water wat mooier in evenwicht is.

Ja, ik kan elke knop van mijn camera ook bedienen als de camera in de behuizing zit. Mijn behuizing was dan ook niet de meest simpele. Ik kan ook nutteloze knoppen bedienen zoals de camera op HDR zetten, heb je niet veel aan onder water. :+ De waterlijn is een lastige, want je hebt ook golven omdat water nooit helemaal stil staat. Je kunt hier dus weinig aan doen. Dan mag het en niet waaien, moet het water geheel glad zijn, mag je zelf niet bewegen, de padden mogen niet bewegen en de camera zou op een statief moeten staan. Dat kun je niet zo in scene zetten helaas. :P

Ingenting

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-26 09:41

germie schreef:
Ingenting schreef:

Ja, ik kan elke knop van mijn camera ook bedienen als de camera in de behuizing zit. Mijn behuizing was dan ook niet de meest simpele. Ik kan ook nutteloze knoppen bedienen zoals de camera op HDR zetten, heb je niet veel aan onder water. :+ De waterlijn is een lastige, want je hebt ook golven omdat water nooit helemaal stil staat. Je kunt hier dus weinig aan doen. Dan mag het en niet waaien, moet het water geheel glad zijn, mag je zelf niet bewegen, de padden mogen niet bewegen en de camera zou op een statief moeten staan. Dat kun je niet zo in scene zetten helaas. :P

Snap dat het niet zo simpel is met alles wat beweegt in/door het water. Maar wel heel tof om zo foto's te kunnen maken met zo'n goede behuizing.

Eefsel2109

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-26 10:22

Geïnspireerd door dit topic probeer ik ook mee te gaan doen :)

Afbeelding
gemaakt met telefoon, 1/900, f2.4 en iso 50

Annemarievzr

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-26 11:48

Leuk dit topic! Ik zag bij mij op kantoor deze prachtige magnolia staan. Met iPhone 16 SE de foto’s gemaakt en iets bewerkt met licht en warmte instellingen omdat het een grijze dag was. Ik ben tevreden over de close up maar de foto’s van de boom als geheel vallen wat tegen. Het is zo’n prachtige grillige stam en ze is zo overdadig aan het bloeien en dat heb ik niet echt over kunnen brengen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Annemarievzr

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-26 12:29

Ik ben zelf iemand die enkel nog met de telefoon foto’s maakt. Vroeger wel met de spiegelreflex bezig geweest maar die heb ik nooit meer bij me en de telefoon wel. Ik ben een leek en kan weinig zeggen over instellingen, maar ik probeer te benoemen wat ik mooi vind aan een foto en wat voor gevoel het me geeft en wat ik zelf anders zou doen.
@xoranlover: de foto met de bij vol stuifmeel (2de foto) vind ik prachtig : de bezigheid van vroeg in de lente de schaarse nectar verzamelen straalt ervan af en de kleuren zijn mooi. In alle drie de foto’s spreken de kleuren me erg aan waarbij ik foto 1 wat erg veel paars vind bevatten, maar het idee van “kijk wat hier verstopt is” komt mooi naar voren (Zie verder beneden, ik zag de discussie)
@kabayo: prachtige foto van je pasgeboren veulen dat nog niet zo goed weet wat het van de buitenwereld vindt en de wakende merrie en als zodanig heel erg een lentegevoel. Qua compositie valt het hoofdje wat weg tegen het lijf van de merrie en het hek overheerst het beeld een beetje.
@xSagan: mooi, ook altijd mijn favoriete onderwerp want ik word zo blij van die mooie tere bloemetjes. Ik vind het wel altijd lastig om ze er goed op te krijgen en dus probeer ik vaak op 1 bloem scherp te stellen (met je vinger op het scherm tikken) en dan echt op het hart. Valt niet mee met de telefoon
@anca: dril! Lente! Ik wil met mijn rubberlaarzen in een ijskoude plas de dril met mijn blote handen opvissen en meenemen om te kijken hoe het uitkomt ! Als de kikkerdril echt je focus had, dan had die iets scherper kunnen zijn denk ik. Maar telefooncamera’s hebben echt moeite met water, of witte muren: dan weten ze niet meer waar ze scherp moeten stellen.
@Esther: van de drie foto’s vind ik het huisje het mooiste qua compositie. Ik zou de voorgrond nog wat verder afsnijden zodat je niet zoveel water in de voorgrond hebt, maar wel zodat je nog wat van die kringen van de druppels overhoudt. Dat maakt het echt dynamisch: je hoort de regen bijna vallen.
@Cynn: heerlijk die katten in het lentezonnetje. Ik vind het mooi hoe je met de scherpte diepte hebt gespeeld. De meest lenteachtige vind ik de eerste met de vage gele bloem op de voorgrond. Qua licht is het echt dat scherpe, een beetje schelle lentelicht.
@xoranlover: poging twee (of poging 1 afhankelijk van de interpretatie van de regels ) is ook mooi. Ik vind vooral het katje mooi gefotografeerd al moest ik even goed kijken hoe het in elkaar zat: harig hulsje om harig katje . Wat in elk geval duidelijk was: een nieuw begin en verder is alles nog wat kaal en bruin maar wel met een zonnetje en dat spreekt er duidelijk uit.
@germie: een echte natuurfoto en wow, dat je in het water bent gaan liggen, erg bijzonder! Erg lenteachtig en je blijft kijken en steeds weer een nieuw detail ontdekken. Mooi!
@8nnemiek: in één woord: prachtig! Zo leuk hoe de narcis is gevangen in de druppel. En de compositie vind ik mooi speels. Het groen en geel is heel lenteachtig.
@eldmodur: mooi kikkertje, prachtige levendige kleuren. Ik heb de indruk dat het beest zelf niet helemaal scherp is, zou dat kunnen?
@Eefsel2109: het contrast tussen het tere roze en diepere rozerood komt heel mooi uit. Bloesems zijn altijd een favoriet bij mij. Dat toefje bladeren geeft het ook wat extra’s. Ik weet niet helemaal hoe ik het moet omschrijven, maar ik heb de indruk dat de tak die net onder de bloesems doorloopt het beeld wat opsluit. Altijd lastig met een boom met takken op de verkeerde plaatsen, maar iets meer lucht onder de bloesems zou ze beter uit laten komen.
Erg leuk en leerzaam dit!

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-26 17:47

Citaat:
Het thema van de maand maart is Lente.
Inzendingen (max. 3) is mogelijk tot en met dinsdag 31/03/2026 23:59uur.
Aansluitend is het mogelijk om te stemmen van 1 tot 2 april 23:59uur.

Inzendingen:

Succes en veel plezier!

Leuk al die inzendingen! Ik weet niet of dit lijstje de meest handige format is.
Laatst bijgewerkt door F_Orumster op 18-03-26 17:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-26 17:49

Ik vind dat het prima kan hoor.

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-26 19:10

Leuk topic! Ik ga ook proberen mee te doen deze maand :)

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-26 19:20

Ik ga proberen dit weekend feedback te geven maar ik ben ontzettend verkouden en moet op mijn werk al de hel dag naar een scherm kijken ben blij als ik ‘s avonds gewoon rustig op de bank kan zitten en wat kan lezen.

haffiefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-26 19:25

Hier alvast 1 foto van mij, wel door mijn vriend gemaakt met een nikon p900 stand weet ik niet. :D
Afbeelding

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-26 13:03

Foto 1:
Afbeelding
Canon R6. 100mm Macrolens. f/2.8 1/640 (geen idee waarom hij hierop stond) ISO 100. Met kleur gespeeld.

Foto 2:
Afbeelding
Canon R6. 100mm Macrolens. f/5.6 1/640 ISO 800

Foto 3:
Afbeelding
Canonr R6. 10mm Macrolens. f/5.6 1/160 ISO 100