[CHALLENGE] Tekenen/schilderen 2025

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Thats_Me

Re: [CHALLENGE] Tekenen/schilderen 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 18:36

Dat schild wordt echt gaaf!

Zelf ben ik weer bezig geweest met mixed media. Ik heb twee hondjes getekend en deze vervolgens in stukjes overgetrokken en uitgeknipt uit eerdere gemaakte gelafdrukken.

Vervolgens heb ik er een collage van gemaakt.

Afbeelding

Afbeelding

vikawiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 19:58

Dank jullie :)

Echt leuk gedaan @thats_me! Die eerste kan zo in een tekenserie voor kinderen :D

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 11:37

Ik ben er ook weer!
Oooooh je schild @vikawiek. Gaaf

En die beer met eendenkuiken is te gek. Wordt dat ooit een prentenboek?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 12:02

Gave dingen komen voorbij <3

Ik wil kijken of ik morgen ook weer iets kan maken. Blijf iig meelezen voor inspiratie :D.

ElfBeau_067

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 21:06

Gaaf Vikawiek! :wow:

Oke misschien niet in vijftien minuten ( := ) maar hij is er: maple syrup. Hoewel ik het zo vaak niet gebruik vind ik het wel heel lekker. Ik heb het receptenboek van Carla Kamphuis gebruikt en er na suiker te hebben getekend mijn eigen draai aangegeven. Het receptenboek vond ik heel leuk om mee te werken en ik ga er binnenkort weer iets nieuws mee maken!
Afbeelding

Suiker (niet voor de challenge):
Afbeelding

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 21:27

Dat boek is inderdaad erg fijn. Ziet er leuk uit.

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 10:56

Ik zie echt megacreatieve ideeen voorbij komen, heel gaaf.

Ik vind de suiker en syrup afbeeldingen echt heel erg mooi geworden. De combi aquarel en pen is altijd mooi.

@Signe bedankt voor het compliment maar mijn ambities reiken niet naar een prentenboek, dat kunnen anderen echt veel beter en mooier. Misschien ooit, zoals mijn eigen oma eens deed, een mooi verhalenboek met tekeningen voor eigen kleinkinderen.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 11:50

Eva, ik denk dat je je eigen kunsten enorm onderschat. Jouw werk heeft echt de kwaliteit voor een prentenboek of andere illustraties. Dat je ambitie er niet ligt, dat kan maar de kwaliteiten heeft het absoluut!

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-25 13:27

Eens met Tazzey!

Wat tof Elf! :wow:

Wat leuk gedaan Thats_Me, heel origineel <3

Gaaf vikawiek!

Heel tof Ezellover :j

Leuke wip gelato! Alweer verder mee?

Hele gave schets tabbbladen, ik vind het knap, in 20 minuten

Hier 2 opdrachten aangenomen die een uitdaging gaan geven, want kinderportretten en 1 daarvan met een donkere huidskleur. Een prachtig meisje die in Indonesië woont met Nigeriaanse, Filipijnse en Chinese roots.
Wordt even zoeken straks na de onderschildering naar de juiste huidkleuren.
Druk bezig met de onderschildering van beide.

Ezellover25

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 16:05

Deze geprint en ingekleurd. Wil dingen proberen.
Afbeelding

Probeersel.
Afbeelding

Deze getekend.
Afbeelding

Afbeelding

Ezellover25

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 17:18

Deze net afgemaakt.
Afbeelding

Jindai

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 23:11

Leuk, een nieuw topic! Ik meld me ook weer. Ik was het vorige topic volledig uit het oog verloren. :\
Nou ja...nieuw jaar, nieuwe kansen!

Ik vond een tijdje geleden een leuke bullet journal en had nog geen idee wat ik er precies mee wilde. Jaren geleden al eens Pantone postcards voorbij zien komen, maar niks mee gedaan. Nu toch maar gekocht om die journal mee te vullen. Hoeft niet per se in een jaar af, maar zou het wel leuk vinden om het plezier in schilderen weer terug te krijgen. :)

Afbeelding

Afbeelding

Ik ben even degene kwijt die het gemaakt heeft, maar die schildering van de beer met het kuikentje is echt zo mooi en schattig! <3

Hele leuke en mooie dingen komen er nu al voorbij!

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 00:58

Ik ga heel erg dapper zijn en me hier ook melden in plaats van alleen maar mee te kijken zoals in het topic van vorig jaar. :')

Ik heb sinds de tweede klas op de middelbare school (onderhand twintig jaar geleden) eigenlijk niet meer getekend of iets dergelijks, behalve wanneer het toevallig ergens voor nodig was, maar aangezien ik hier een aantal mensen zie die ik ken en niet doodeng vind (die ook nog eens dingen zeiden in de trant van 'Ja dat kan echt zonder dood te gaan'), eet de rest me vast ook niet op. :+

Met kerst het wilde plan 'We gaan kippen verven!' opgevat samen met moederlief en dat was eigenlijk wel zo leuk dat ik best wel eens meer iets met plaatjes op papier maken wil doen. :D

Afbeelding

_roodvos_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 01:23

Polarize schreef:
Roodvos, ik studeer in Leeuwarden aan NHL Stenden. Je verwacht er misschien geen kunstopleiding, maar wij hebben ons eigen gangetje met atelier, werkplaats, etc. mijn doel voor komende semester is om te kijken of we ook mogelijkheden hebben tot glas in lood werken, dat lijkt mij echt zo gaaf om te doen

Oh, ik wist inderdaad niet dat daar ook wat zat :D Lijkt me ook wel leuk zo heel klein, ik heb in Rotterdam gestudeerd en daar was echt heel heel veel aan werkplaatsen, maar dat was ook wel erg overweldigend.

vikawiek schreef:
_roodvos_ schreef:
@polarize: Geluk. Ik doe het met de achterkant van een lepel :') Soms vervloek ik mezelf wel dat ik toen ik op de kunstacademie zat niet meer gebruik heb gemaakt van de faciliteiten daar.

Ik las dit echt verkeerd, ik dacht eerst dat je je lino sneed met een lepel ipv een mesje :') vond het al zo omslachtig

:)* Dáárom dat het altijd zo stug snijdt...

Je fjord is echt heel gaaf geworden Vikawiek :D

Thats_me: Leuk zo, beetje tangram-achtig. Is dat bovenste hondje, met dat weefachtige patroon, ook van een eerdere afdruk? Hoe werkt dat, daar een afdruk van maken?
Elfbeau: Goed gelukt :j Ik ben licht jaloers op dat je genoeg geduld hebt gehad om te wachten met de pen tot de aquarel droog is zodat de boel niet uitloopt .
Wat voor kookboek is dat?
Ezellover: Je gaat hard! :oo
Jindai: welkom! :D
Juut: ik ben heel teleurgesteld dat je me niet doodeng vindt. En ik doe nog wel zo mijn best om een beetje angstaanjagend te zijn.
Je kip is fantastisch.

vikawiek schreef:
_roodvos_ schreef:
Kabouter met boek bij paddestoel en boodschappentas, ook weer in 15 minuten: (met ernaast de tas in kwestie, inclusief miniatuurprei)
[ Afbeelding ]

Hij is echt fantastisch geworden <3
En het boekbinden is ook al klaar, inclusief verhaal :Y)

Ik snapte al niets van dit bericht maar jongens dit was gewoon echt, ik kreeg vandaag opeens een fantastische paddestoel en boekje met daarin een verhaal :oo Nu moet ik alleen nog de kabouter...
Afbeelding

En de paddestoel in tekeningvorm. Dat viel nog vies tegen met al die plooien (En mijn papier werd heel ongelukkig van de combinatie aquarelstift + poscamarker voor de paddestoelstippen, t loste zo ongeveer op :') )
Afbeelding

Is er niemand die zich geroepen voelt om een challenge/prompt te bedenken? Ik weet wel iets anders, maar ik wil dat ook niet zomaar kapen omdat ik ook net pas weer binnen ben komen rollen, dus als iemand anders wil die hier al langer meepraat gaat dat wat mij betreft voor. (maar het is ook jammer als februari wel komt, maar het volgende deel van de challenge niet)
Wanneer komt dat erop meestal, op de eerste van de maand? Of eerder al?

ElfBeau_067

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 08:35

_roodvos_ schreef:
<knip>

Je fjord is echt heel gaaf geworden Vikawiek :D

Thats_me: Leuk zo, beetje tangram-achtig. Is dat bovenste hondje, met dat weefachtige patroon, ook van een eerdere afdruk? Hoe werkt dat, daar een afdruk van maken?
Elfbeau: Goed gelukt :j Ik ben licht jaloers op dat je genoeg geduld hebt gehad om te wachten met de pen tot de aquarel droog is zodat de boel niet uitloopt .
Wat voor kookboek is dat?
Ezellover: Je gaat hard! :oo
Jindai: welkom! :D
Juut: ik ben heel teleurgesteld dat je me niet doodeng vindt. En ik doe nog wel zo mijn best om een beetje angstaanjagend te zijn.
Je kip is fantastisch.

<knip>

En de paddestoel in tekeningvorm. Dat viel nog vies tegen met al die plooien (En mijn papier werd heel ongelukkig van de combinatie aquarelstift + poscamarker voor de paddestoelstippen, t loste zo ongeveer op :') )
[ Afbeelding ]

Is er niemand die zich geroepen voelt om een challenge/prompt te bedenken? Ik weet wel iets anders, maar ik wil dat ook niet zomaar kapen omdat ik ook net pas weer binnen ben komen rollen, dus als iemand anders wil die hier al langer meepraat gaat dat wat mij betreft voor. (maar het is ook jammer als februari wel komt, maar het volgende deel van de challenge niet)

Superleuke paddenstoel! Ziet er echt tof uit <3

En om te reageren op je vraag, het heet boek heet: recepten tekenen (van Carla Kamphuis). Eigenlijk heb ik ook geen geduld om te wachten bij aquarel, maar ik had bij iemand gezien dat die het gewoon föhnde, dus dat maar geprobeerd :') werkt wel goed moet ik zeggen.

Thats_Me schreef:
Dat boek is inderdaad erg fijn. Ziet er leuk uit.

Dankjewel! Ik had toevallig in het vorige topic ook gezien dat jij ermee aan de slag was gegaan (of ik zit iemand door de war te halen) en ik vond het er eigenlijk echt heel erg leuk uitzien! Dus dat was wel een kleine inspiratiebron :D

En dankjewel @Eva en @Jis voor de complimenten <3

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 11:29

Ik heb veel geschetst in januari. Nagetekend. Copying the masters. Dat doe ik eigenlijk te weinig. Maar ik merk dat ik er veel van leer.

Afbeelding
John Bauer

Afbeelding
Michael Parkes

Beide kunstenaars die ik al bewonder vanaf mijn studentenjaren.

En als je dan zelf aan de slag gaat met een eigen interpretatie:

Afbeelding

Afbeelding
Deze laatste vind ik heel gaaf geworden. Ik heb hem ook gebruikt voor mijn Brisingr journal (Brisingr is mijn paardje)

Afbeelding
Heel happy met de lay-out, de kleuren deed ik zonder plan en achteraf minder geslaagd vind ik.

Ik ging deze maand weer eens naar een museum. Jopie Huisman en Henk Helmantel, beide noordelijke realisten. Schetsboek ging ook mee.

Afbeelding

Afbeelding

En ik heb weer acht nieuwe oubliettes die ik vandaag naar de winkel in Leeuwarden breng waar ik een vitrine huur.

Afbeelding

Kom maar op met de Feb challenge!

ElfBeau_067 schreef:
_roodvos_ schreef:

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 13:24

Signe wat een prachtig werk! Ik doe het ook te weinig maar ik kan echt enorm genieten om werk van van Gogh en Monet na te maken. Ik kom uiteraard niet in de buurt van het origineel maar het proces is fantastisch.
Ik zie dit maar als teken dat ik dat weer meer moet gaan doen.

Voor nu ben ik mijn paard aan het tekenen. Tussen alle hectiek in huis even een paar tellen rust gevonden om tussen de verbouwingsbende even te tekenen.

Afbeelding

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 14:49

Oh, heerlijk dat dromerige Signe!
Helmantel is prachtig. Jammer dat Workum zo'n eind weg is, andes wilde ik ook wel even die kant op.

Tazzey: Zet je die basis met de hand op, of trek je dat over ofzo? Bizar zo echt als het al ingevulde stuk oogt.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 15:05

Wat gaaf, Signe <3. Als ik jouw werken zie heb ik meteen zin de aquarel erbij te pakken.

@Tazzy, gaaf! Teken je met zwart kleurpotlood of grafiet?

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 15:23

Julius. Ik teken de schets uit de losse had aan de hand van een voorbeeld foto die ik ernaast heb liggen.
Ik schets eerst de buitenlijnen en dan ga ik op het oog grof de highlights en schaduwen erin tekenen.

Dan, ik teken met grafiet potloden. Voornamelijk 8b, 10b en 14b.

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 16:16

Oh ik lees al een tijdje mee. Twijfels of ik niet ook gewoon weer wat zal gaan tekenen. Als wel, laat ik het zien.

Maar ik wilde nu toch ook reageren op de prachtige dingen die voorbij komen.

En @signe, waar in Leeuwarden hangen jouw kunstwerken? Ik ben nieuwsgierig naar de kunstwerken in het echie.

En iemand had het over Jopie Huisman Museum, oh echt een aanrader.

En de rest, ik vind jullie knap bezig. Ook met die 15 minuten challenge.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 19:34

Het hondje is inderdaad van een gelafdruk gemaakt roodvos.

In dit geval een bruine kleur waar ik met behulp van een placemat een patroon in heb gedrukt.

Ezellover25

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 20:09

Weer een kleur combi geprobeerd.
Afbeelding

vikawiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 23:20

@Jindai welkom terug weer! Wat een creatief idee :D hopelijk lukt het je hiermee om het plezier terug te krijgen

julius_juut schreef:
Ik heb sinds de tweede klas op de middelbare school (onderhand twintig jaar geleden) eigenlijk niet meer getekend of iets dergelijks, behalve wanneer het toevallig ergens voor nodig was, maar aangezien ik hier een aantal mensen zie die ik ken en niet doodeng vind (die ook nog eens dingen zeiden in de trant van 'Ja dat kan echt zonder dood te gaan'), eet de rest me vast ook niet op. :+

Met kerst het wilde plan 'We gaan kippen verven!' opgevat samen met moederlief en dat was eigenlijk wel zo leuk dat ik best wel eens meer iets met plaatjes op papier maken wil doen. :D

[ Afbeelding ]

Hoezo, roodvos en ik zijn namelijk heel erg intimiderend :))
Je kip is echt leuk, ze doet een beetje pointilistisch aan :D
Er is trouwens een Helmantel museum in Westeremden, vlakbij Loppersum. Dat is een stukje dichterbij dan Workum :)

_roodvos_ schreef:
Ik snapte al niets van dit bericht maar jongens dit was gewoon echt, ik kreeg vandaag opeens een fantastische paddestoel en boekje met daarin een verhaal :oo Nu moet ik alleen nog de kabouter...
[ Afbeelding]

Graag gedaan, was heel leuk om te doen :D Kabouter ga ik mee aan de slag, maar die gaat iets langer duren.
Citaat:
[ Afbeelding ]

Je hebt ook wel de lelijkste kant gekozen om te tekenen, ik had hier namelijk een foutje gemaakt :')
Hij is leuk geworden! En poscamarker op papier is niet fijn, nee :') dat ging hier ook niet lekker.
Gooi vooral een nieuwe prompt er in! Ik denk niet dat iemand het hier erg vindt als een nieuw iemand in het topic wat inbrengt. Dat schud de boel weer een beetje op!

@signe ik vind de sfeer die jij weet te maken zo fijn <3

@tazzey ziet er al goed uit zeg!
Ik zie trouwens een grafiet potlood van Faber Castell op de foto, krijg jij daar ook groene handen van? :') ze geven bij mij altijd erg af

@ezellover25 je bent lekker bezig :))

Polarize

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 23:39

Ohh allemaal nieuwe mensen, wat leuk!

En wat een gave dingen komen er voorbij, zoveel variatie!

Ik zit mijn planning voor het komende semester door te kijken, en ik gok dat ik het flink druk ga krijgen met de opleiding, dus ik hoop genoeg tijd te kunnen maken om elke dag even te tekenen. Blijkbaar is de 3e periode het moment waarop we 2 verschillende educatie vakken EN stage krijgen, dus ik sta ook nog eens zelf 2 dagen in de week voor de klas om kinderen te leren hoe ze creatief bezig moeten zijn :')

Stiekem wil ik mijn tuinkabouters die ik eerder voor de grap heb ontworpen wat meer uitwerken, misschien krijg ik het op mn stage wel zo ver dat ik mijn klassen zelf een tuinkabouter kan laten ontwerpen :=