[VER] Ik heb je liever dan lief…

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

soeboenoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-20 14:00

Na de les economie, waar ik overigens flashbacks kreeg naar mijn afgelopen studie en het liefst wegkroop onder het tafeltje, is het tijd voor de pauze. Welgeteld 15 hele minuten om iets te eten naar binnen te werken en als je het goed speelde, je precies 2 bekertjes koffie kon drinken.

Ik liep achter Biebs aan de docentenkamer in, waar ze me meteen verliet omdat ze nog even snel de mentor van de “takkenwijf-jongen” op de hoogte moest stellen.
Ondanks de vele voor mij bekende gezichten, voelt het toch ongemakkelijk om ergens bij aan te schuiven. Ik speur de docentenkamer rond en zie Eric druk bellend achter in de docentenkamer staan, die optie is dus afgestreept.
Niels en Daniëlle komen samen binnenlopen en ik zie duidelijk dat ze een geagiteerd gesprek hebben. Ik doe ontzettend mijn best om niet op te vallen en als ik me als jas had kunnen vermommen was ik de berg jassen aan de kapstok ingedoken, helaas heeft Niels me al gezien en wenkt naar mij om aan te sluiten terwijl ze zich settelen aan een tafel.
Zo nonchalant mogelijk pak ik een bekertje koffie uit de automaat en pak mijn appel uit mijn tas. Terwijl ik naar hun tafel loop voel ik steeds meer een bal in mijn buik vormen, ik wil niet bij deze man aan tafel gaan zitten.

‘Daniël, ken je haar nog?’ Hun gesprek is duidelijk door hem afgekapt en ik ben de afleidingsmanoeuvre, fijn. Ik steek beleefd mijn hand uit naar Daniëlle en stel me voor. Waarop ze vriendelijk probeert te lachen, maar haar hele gelaatsuitdrukking straalt uit dat ze geërgerd is omdat hun gesprek bot afgekapt is door Niels.
‘Kom Syl, ga zitten, dan kunnen we even een afspraak maken om te kijken wat je precies wilt in het onderwijs. En of je hier meer dan een dag rond wil lopen.’ Ik probeer mijn gezicht in de plooi te houden, maar blijkbaar lukt me dat niet zo goed als ik dacht. Ongemakkelijk zeg ik; ‘Ehm, ik weet nog niet wat ik precies wil…’
‘Niels, laat haar eerst eens rondkijken en dan kan ze altijd nog beslissen of ze het ziet zitten om hier een verdere stage te lopen.’ Enigszins dankbaar kijk ik naar Daniëlle, ze knijpt haar ogen even dicht en glimlacht alsof ze wil zeggen; “Geen probleem.”
Toch heeft Niels hier weinig boodschap aan; ‘Juist daarom is het handig om daar even over te babbelen samen!’ Daniëlle rolt – voor Niels ongezien - met haar ogen. Ik moet er stiekem een beetje om lachen.
Nog voor ik antwoord kan geven op Niels, schuift Biebs aan. ‘Niels, is Dirk nog bij jou geweest voor het akkefietje van vorig uur?’ Ze beginnen een gesprek over Dirk en raken verwikkeld in een discussie over de consequentie die ‘takkenwijf’ met zich mee moet dragen. Daniëlle en ik raken buitengesloten van het gesprek en zitten in de eerste instantie wat onwennig tegenover elkaar. ‘Dus, Syl was het hè?’ Ik knik. ‘Sorry, maar ik moet eerlijk zeggen dat me jou niet helemaal meer voor de geest kan halen. Heb ik jou in de klas gehad?’ ‘Ik heb in de tweede en derde in uw klas gezeten, maar dat is al meer dan 7 jaar geleden hoor.’
‘“Je” is genoeg hoor, hoor heel de dag al “U”. Nee, er gaat nog steeds geen belletje rinkelen, maakt verder ook niet uit.’ En ze wuift met haar hand in de lucht.
Ik heb écht geen zin om wéér over mijn naam te beginnen om haar geheugen op te frissen, het is tenslotte ook 10 jaar geleden dat ik als verlegen 15-jarig meisje achter in die klas heb gezeten. Ik was geen sprankelende aanwezigheid in de klas, dus logisch dat ze zich mij niet herinnerd.

‘Je loopt hier nu één dag stage?’
‘Ze noemen het op de opleiding een “snuffelstage”, ik moet blijkbaar kennis gaan maken met de rol van maatschappijleer in de samenleving.’
Ze kijkt me een beetje moeilijk aan.
‘Ik vind het zelf ook idioot klinken, maar aangezien dit mijn 2e studie is en ik deze wel graag af wil maken, doe ik maar wat ze van me verwachten.’
‘Dat is sowieso verstandig, maar wil je ook daadwerkelijk het onderwijs in? Ik bedoel maar te zeggen, maatschappijleer is zo ontzettend breed.’
‘Ik weet nog niet of ik daadwerkelijk het onderwijs in wil. Ik ken Bibi al zo ongeveer vanaf de basisschool en ze werkt hier, dus was dit een goede optie voor deze ene dag.’
‘Als het aan Niels ligt, loop je volgende week een volwaardige stage hier.’ Grapt ze en knikt zijdelings in zijn richting.
‘Laat ik eerst vandaag maar eens afwachten, dan kan ik altijd nog beslissen of ik hier stage kom lopen.’ En ik lach vriendelijk terug.

De 15 minuten zijn voorbij en de zoomer introduceert het einde van de pauze. Als een kudde wilde buffels die opgejaagd wordt, staan alle docenten op om weer naar de lokalen te vertrekken. 'Succes nog vandaag!' zegt ze terwijl ze haar tas pakt en weg stapt richting de uitgang van de docentenkamer. Ook ik sta weer op, ik mag zo meteen aansluiten bij het daadwerkelijke vak maatschappijleer van ene Mick van Rhenen.
Biebs is nog steeds druk in gesprek met Niels en ik maak dankbaar gebruik van het moment om te ontsnappen aan een afspraak met hem. Over de vide, langs het verzorgingslokaal, linksaf de gang in en aan de andere kant van het trappenhuis is het lokaal waar maatschappijleer gegeven wordt. Het lokaal bevindt zich drie lokalen naast het lokaal van Niels, dus ik moet straks zorgen dat ik óf heel snel vertrokken ben óf een tijdje blijf hangen zodat hij mij niet opmerkt. Die afspraak zie ik zó niet zitten…

Joanne1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 14:42

Het leest zo lekker weg! Als het een boek was, was het zo uit. Ik wil iedere keer snel verder lezen :))

Ga zo door ts!

Xanthippe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 14:46

Joanne1997 schreef:
Het leest zo lekker weg! Als het een boek was, was het zo uit. Ik wil iedere keer snel verder lezen :))

Ga zo door ts!

Ik wou ook exact dit typen :)

soeboenoe

Re: [VER] Ik heb je liever dan lief…

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-20 14:52

Dankjewel voor de mooie complimenten! :o

primera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 17:47

Ik lees ook mee vanaf je eerste post :) leest leuk weg

soeboenoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-20 18:34

Ik vind het fijn om te lezen dat er mensen volgen, iedere reactie motiveert toch weer nét een beetje extra om door te schrijven :)

lovefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 20:02

Ik zit ook aan mijn scherm gekluisterd. Super leuk geschreven!

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 20:03

Het blijft ook erg sterk.
En ik moet zo lachen om de snuffelstage. Bij mijn moeder werkte er vroeger altijd een hele zwik mensen die ik weet niet wat precies deden in de kantine. Nou en die noemden we dus altijd assistent snuffel stagaires _O-

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 21:00

Blijven schrijven hoor!

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 22:20

Ik lees ook al mee vanaf het eerste stuk. Je schrijft erg pakkend en het leest makkelijk weg :)
Zoals al gezegd werd, als het een boek was geweest, had ik hem al uit

paardnmeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 23:29

Hier ook een meelezer vanaf het begin, leest heerlijk weg! En inderdaad, als het een boek was wilde ik het in 1 klap uitlezen

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 09:13

Als het een boek zou zijn, welk genre zou het dan zijn?

soeboenoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-20 11:23

Alja schreef:
Als het een boek zou zijn, welk genre zou het dan zijn?

Ik denk dat het onder de noemer 'Roman' zou vallen. Maar eigenlijk wil ik het veel meer laten worden dan het standaard "ik ben verliefd, ik kan de wereld aan."

Het idee is dat je compleet meegezogen wordt in de gedachten en gevoelens van de hoofdpersonen, maar dat je zelf aanvoelt wat de realiteit voor uitwerking heeft en welke beslissingen het beïnvloed.

Het zou eigenlijk zo moeten zijn dat je wanneer het verhaal af is je een soort van gevoel hebt dat je afscheid neemt van een stel vrienden/goede kennissen die iets enorm hebben meegemaakt waarbij jij degene was die ze in vertrouwen hebben genomen.

Tenminste, dat is het idee :j

Wat betreft jullie opmerkingen dat wanneer het een boek zou zijn, het zo uit zou zijn; voelt voor mij écht supergoed om dat te horen! Écht dank daarvoor <3
En ; misschien wordt het ooit wel een boek :) . Maar ik houd deze keer een slag om de arm, de uitgeverswereld is écht keihard :j

Iepoetjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 20:38

De stukken zijn echt goed en pakkend! Ga zo door :D

Mirjam_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 10:24

Dank je wel voor het schrijven van dit verhaal! Ik geniet er echt van, echt heerlijk om elke keer even een stukje te lezen, en daarna weer door te gaan met mijn werk. Ga zeker door!!

soeboenoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-20 10:45

Een klein stuk voor nu, later vandaag komt er nog iets meer.
----
Deze keer is er een pauze van 30 minuten en er staat warme soep klaar in de docentenkamer, waar je voor €0.50 een kom van kunt pakken als je wilt. Gelukkig komt Eric naar me toegestapt wanneer we de docentenkamer binnenkomen en Niels sluit aan bij een tafel mannelijke docenten die de voetbalwedstrijden van afgelopen week aan het evolueren zijn.
Eric ziet er vermoeider uit dan aan het begin van de dag en excuseert zich omdat hij de afspraak vanmiddag niet gaat redden. Er hebben blijkbaar ouders gebeld van een toekomstige mentor leerling die vanmiddag op gesprek komen. Ik vraag of hij nog even mijn formulier wil tekenen dat als bewijslast dient om aan te geven dat ik mijn “snuffelstage” netjes heb afgerond. Hij tekent mijn formulier, zegt dat hij mij nog mailt wanneer we elkaar niet meer treffen aan het einde van de dag en loopt met zijn tas onder zijn arm weg.

Het is 13.05 en ik heb nog 25 minuten om pauze te houden, Biebs is nergens te bekennen en ik moet eerlijk bekennen dat mijn drang naar een sigaret enorm is geworden na deze halve dag op school rondgelopen te hebben. Ik loop naar beneden en besluit om eens uit te zoeken waar de rokers zich bevinden, ik kán niet de enige zijn die momenteel nog rookt. Ik loop de voordeur uit en zie om de hoek een rookpluimpje wegwaaien. Ik loop in de richting van het rookpluimpje en een handjevol docenten staan daar op hun gemakje een sigaret te roken. Ik sluit me aan bij het groepje, één van hen heeft ongeveer mijn leeftijd en de rest kan ik moeilijk inschatten.
‘Hee, nog een afvallige!’ Ik kijk de postduif grijze man aan die me grinnikend begroet. ‘Hoi.’ En ik kijk het groepje even rond. De postduif grijze man heeft vriendelijke kleine blauwe twinkeloogjes, een vrij grote neus en een vrij flinke spleet tussen zijn voortanden. Hij staat op zijn gemak een sjekkie te draaien met een souplesse zoals ik nog niet eerder zag, “dat is zéker een verstokte roker” denk ik terwijl ik niet probeer te staren naar zijn sjek-draai manoeuvres.
‘En, mede afvallige van de “niet-rokers maatschappij”, hoe kunnen we je beter noemen? Dit is namelijk niet geheel praktisch tenzij het verkort mag worden naar afvallige, maar ik neem aan dat dat jouw voorkeur niet heeft.’ Zijn ronde buik schud een klein beetje op en neer van zijn gegrinnik.
‘Syl. Dat klinkt me beter dan afvallige.’ En ik glimlach. Ik steek mijn sigaret aan en zou het fijn vinden als de aandacht van mij af gaat, maar helaas. ‘En, wat brengt jou hier? Ik heb namelijk zo vroeg in het jaar nog niet zoveel vreemde gezichten gezien.’ ‘Ik loop een dag stage hier, om te kijken of ik mijn vervolgstage ook in het onderwijs wil lopen. Maar hoe mag ik u noemen?’
‘Mari.’ En hij glimlacht breed. ‘Maar 1 dag? Dat is kort, dan ben je zo goed als klaar! Zo wil ik het onderwijs ook wel opnieuw in!’
Mari is dus schijnbaar een grappenmaker, want de ene na de andere “grappige” opmerking vliegt me rond de oren. Ik grinnik wat mee, maar ben blij wanneerhij zich weer mengt in het gesprek dat langs zijn grappen af is ontstaan. Ik sta wat mee te luisteren en kom erachter dat voor zowel geschiedenis als aardrijkskunde alle stages al vergeven zijn voor dit jaar en er zelfs nog 4 studenten aangegeven hebben op de reservelijst te willen staan.
Misschien is het nog niet eens zo’n stom idee om het gesprek wat ik straks met Niels heb wat serieuzer te nemen dan ik op voorhand had bedacht. Gezien dit mijn eerste keer is dat ik zelf op zoek moet naar mijn 1e jaar-stage, is mij compleet vreemd of er juist schaarste of overvloed is op de stagemarkt.
Na mijn sigaret gerookt te hebben, besluit ik weer naar binnen te gaan voor wat koffie, bedank vooraf Mari en gezelschap voor het leuke gesprek en zeg dat ik ze misschien later dit jaar nog zie op mijn vervolgstage.

Eenmaal boven heb ik nog ongeveer 10 minuten te vullen en ik realiseer me dat mijn volgende lesuur nog niet gevuld is met het bijwonen van een les. Tussen alle nieuwe gezichten zie ik mijn oude geschiedenisdocent Frans Thelissen en besluit eens aan te schuiven om te kijken of ik misschien bij hem kan komen zitten het komende uur. Ik ben onderweg naar zijn tafel wanneer ik ineens een enorme knal hoor komen uit de gang op de 1e etage. Heel de docentenkamer valt stil en een aantal mannelijke docenten zet het op een loopje richting het geluid. Wanneer ook de conciërges beginnen met rennen in de richting van de knal begint iedereen wat ongerust te speculeren over het voorval. Ik kijk nogmaals de docentenkamer rond en zie Biebs nog steeds niet…

soeboenoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-20 10:47

Bedankt voor de mooie complimenten! :D
Doet me goed! :o

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 10:56

soeboenoe schreef:
...voetbalwedstrijden van afgelopen week aan het evolueren zijn.

Evalueren. :D

Leuk weer!

soeboenoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-20 11:26

Captain schreef:
soeboenoe schreef:
...voetbalwedstrijden van afgelopen week aan het evolueren zijn.

Evalueren. :D

Leuk weer!

Ja! Jeetje, ik kwam er niet op! Dank!

Marije112

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 12:11

Goede cliffhanger! Ik heb wel een vraagje, en dat is echt oprecht omdat ik het niet weet ben en nu bang ben dat ik het al 29 jaar verkeerd doe :o . Gebruik je de leestekens niet als volgt:

"Ik ben Marije," zei ze toen ze de klas is stapte.
'Nou, dit is ook niet leuk,' bedacht ze zich nu.

:+

[EDIT] Google is your best friend :D

Loreke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 13:18

Heel leuk geschreven, net alles doorgelezen, ik volg! :)

soeboenoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-20 15:25

Ik verschans me bij de ingang van de docentenkamer om iets of wat op te kunnen vangen van wat er aan de hand is. We horen een hoop geschreeuw en gebonk uit de gang komen en een van de mannelijke docenten komt terug gerend naar de docentenkamer.
‘Welke Bhv’er is er aanwezig?!’ en aan zijn hele houding is te zien dat het serieus is. Vanuit mijn managementpositie in de horeca ben ik verplicht geweest om een Bhv-cursus te doen en te onderhouden, dus zonder na te denken zeg ik ‘Ik heb ook BHV!’ Zijdelinks word ik even aangekeken, maar er wordt enkel naar me geknikt. Daniëlle staat op en loopt wat gehaast naar de mannelijke docent om mee te gaan. Ondanks het enkele knikje, loop ik toch mee richting de plek van de knal.

We stappen het lokaal binnen en het is een grote puinzooi. Alle tafels en stoelen liggen overhoop en er liggen druppels bloed op de vloer. Linksachter in de hoek staan twee mannelijke docenten die een leerling in bedwang houden die ik in een split second denk te herkennen als “Takkenwijf Dirk”.
In de bureaustoel zit iemand die ik niet meteen kan zien omdat er een groepje mensen voor staat, wanneer deze aan de kant gaan zie ik dat Biebs met een grote dot papier tegen haar gezicht aan zit. Zonder de reactie van de anderen af te wachten sta ik met twee passen bij Biebs, die zit te trillen. ‘Wat is er aan de hand?’ en ik leg mijn hand op haar schouder.
Ze haalt de dot papier van haar gezicht af en ik zie een flinke wond langs haar linkeroog. ‘Meneer met de groene trui, wil je een schone vochtige doek en wat ijs halen. Daniëlle, bel jij voor een ambulance en zeg ze dat er een wond in het gezicht zit die vrij hevig bloedt, maar dat er verder niet bekend is of er verder letsel is en dat ze goed bij is.' Ik richt me weer naar Biebs; 'Biebs, het komt goed, het ziet eruit als een oppervlakkige wond, maar ik denk wel dat je even naar het ziekenhuis moet om even onderzocht en eventueel gehecht te worden. Wat is er in hemelsnaam gebeurd hier?’

Een van de mannelijke docenten begint; ‘Toen we hier aankwamen stond hij met tafels en stoelen door het lokaal heen te gooien, de harde knal die we gehoord hebben is waarschijnlijk de deur geweest die het begeven heeft.’ En hij keek van de leerling naar de deur. De deur hangt nog half in de scharnieren en er is een flink stuk uit de binnenkant. ‘Bibi heeft een stoel naar haar hoofd gegooid gekregen.’ De man met de groene trui komt aanlopen met een vochtige handdoek en een bakje ijsblokjes, ik neem dit van hem aan en wikkel wat ijsblokjes in de handdoek. Ik neem de dot bebloed papier aan en druk de handdoek tegen de wond aan. Biebs deinst wat terug, ‘Sorry, maar je moet er wel wat druk op geven, dat helpt tegen het bloeden.’ Met een van pijn vertrokken gezicht drukt ze de handdoek tegen haar gezicht. ‘De ambulance is er in een paar minuten, ze mag wat water drinken als ze wil, maar moet wel blijven zitten. Wil je wat water?’ ‘Nee, dank je...’ Je hoort de schrik flink in haar stem weerklinken.

De twee docenten die bij de leerling staan, nemen hem mee richting de kamer van de conciërges en de man met de groene trui, Daniëlle en ik blijven bij Biebs achter. ‘Jack, wil jij bij de voordeur wachten op de ambulance? Wij blijven hier wel bij Bibi.’ De man met de groene trui, Jack dus, knikt naar Daniëlle en loopt het lokaal uit.
‘Zo Biebs, wil je me voorgoed afschrikken om het onderwijs in te gaan?’ probeer ik enigszins glimlachend te brengen. Biebs wil glimlachen, maar haar gezicht verschiet weer van de pijn.
‘Sorry, sorry, niet slim van mij!’ Ik maak altijd stomme opmerkingen wanneer ik me niet goed raad weet wat te zeggen. ‘Ik mag niet zeggen wat, maar Dirk is een apart verhaal…’ Daniëlle kijkt me betekenisvol aan, alsof ze zich wil excuseren voor het gedrag van Dirk.

Ik voel dat de adrenaline wat zakt en ik merk dat er tranen achter mijn ogen branden. “oliebol, nee, niet gaan huilen nu! Dit is zó niet het moment om in te storten.” Ik schud mijn hoofd alsof er een koude rilling over me heenloopt. ‘Zo dames, bij wie moeten we zijn?’ Twee vriendelijk ogende mannen in fluorescerende gele jassen en broeken komen met een brancard het lokaal binnen stappen. Als automatisch stappen we opzij zodat de mannen bij Biebs kunnen. ‘Mag ik even onder de handdoek kijken?’ en de man met het kale hoofd steekt zijn hand uit om de handdoek aan te pakken. Terwijl de kale man voorzichtig onderzoekt of er nog verder letsel te zien of voelen is, begint de man met de bril te vragen wat er gebeurd is.
Daniëlle antwoord dat er een leerling met meubilair aan het gooien is geweest en dat het vermoeden is dat Bibi een stoel tegen haar hoofd aangegooid heeft gekregen. ‘Een stoel? Dan moeten we de nekbrace ook aanbrengen ter stabilisatie.’
Na een paar minuten is Biebs ingepakt, ligt ze op de brancard en wordt meegenomen richting het ziekenhuis voor verder onderzoek. De mannen hebben gevraagd of er iemand achter de ambulance aan wil rijden om mevrouw in het ziekenhuis op te kunnen vangen na de onderzoeken.
‘Ik ben hier met de fiets…' Ik kijk enigszins hoopvol naar Daniëlle, ‘Ik weet dat ik nu veel vraag, maar ben jij met de auto?’

SumSum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 22:44

Ik volg! Leest lekker weg en ben heel benieuwd naar meer!

Joanne1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 11:37

Spannend!! Ben erg benieuwd naar het volgende stuk :j

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 13:26

Leest heerlijk weg, kleine opmerking alleen vanuit mijn bhv trainingen. Water of wat anders te drinken mag je nooit aanbieden in zo een geval.