[TEK] Tekenuitdaging Zomer 2020

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ayasha
Blogger

Berichten: 58122
Geregistreerd: 24-02-04

Re: [TEK] Tekenuitdaging Juni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-20 00:15

Morgen eens met potlood kijken of dat nog een optie is of dat ik het zo laat. :j

Voor mij mag er een nieuw topic komen, heb vandaag weer een stukje aan mijn raven gewerkt, hoop die in juli af te krijgen. :+

Maar ik volg de meerderheid. Vorige keer wilde men eventueel gewoon ‘verder’ gaan?

Ibbel

Berichten: 49325
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: [TEK] Tekenuitdaging Juni

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-20 08:43

Ja, misschien zinnig om een mod te vragen om de titel in juni/juli/aug te veranderen. Of in 'zomer 2020'. Zelf heb ik het gevoel dat er meerdere zoals ik zijn die 's zomers meer buiten dan binnen zijn :+

Ayasha
Blogger

Berichten: 58122
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-20 16:16

Ik wel iig.. Voor mij mag het een zomer-editie worden.

Jouw tip was een goede kuggur maar lukte niet meer met de bestaande tekening dus heb een nieuwe schets gemaakt net. :j ik vind veren toch leuk. Het is haast een soort mediteren voor mij, dit type werk. :j

Haar gezicht is wel anders. Want ik krijg het nooit twee keer exact hetzelfde. Moet nog beslissen of ik dat erg vind. :+ maar in de eerste tekening vond ik het gezicht ook niet goed tot de vleugels ook wat fineliner hadden. Toen ‘pastte’ het. Dus hoop dat dat nu ook zo wil gaan. _O-
Heb de veren nu ook iets anders opgezet kwa richting Minder ‘af hangend’. Ga nu rijden. Hopelijk straks een deel in fineliner zetten. :j je zou denken dat het nu makkelijker te zien was hoe die vleugel moest plooien en waar de schaduw moet vallen maar was weer op dezelfde plek aan’t klooien als de 1e keer. _O-

Elanor

Berichten: 6791
Geregistreerd: 25-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-20 19:57

‘Zomer 2020’ lijkt mij ook prima! Ik TeM wel even.

Hij wordt gaaf Ayasha! Wat ook kan helpen om beweging te suggereren, is om de meest snel bewegende delen (voor jou de buitenkant van de vleugels) onscherp of iets onaf te laten. :)

Ik heb voor mezelf een opknap-projectje aangeschaft: een houten hobbelpaard. Dinsdag haal ik ‘m op, kan haast niet wachten. Wordt nog een hele beste klus denk ik, hij heeft op plekken best te lijden gehad. Maar ik vond ‘m zooo gaaf. Was altijd al verliefd op de paarden in de grote stoomcarrousel van de Efteling en hij heeft ook dat klassieke uiterlijk. Zou zo leuk zijn als het lukt deze mooi op te knappen! <3

Anoniem

Re: [TEK] Tekenuitdaging Zomer 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-20 20:05

Zomer 2020 it is! :D Aangepast!

Ibbel

Berichten: 49325
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: [TEK] Tekenuitdaging Zomer 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-20 20:07

Nice. Hoeven we ons niet meer schuldig te voelen :))
Ik ga écht heel snel weer eens wat tekenen, beloofd! Ik heb m'n werkkamer tenslotte weer terug, manlief is bijna echt met pensioen - per 1 augustus - en is nu vakantiedagen aan het opmaken.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58122
Geregistreerd: 24-02-04

Re: [TEK] Tekenuitdaging Zomer 2020

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-20 21:11

Goede tip Elanor! Moet wel even nadenken hoe ik dat ga toepassen!

Elanor

Berichten: 6791
Geregistreerd: 25-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 19:52

Heb je er al wat ‘schwung’ aan kunnen geven Ayasha?

Hier lekker intuïtief een klein schetsplaatje gemaakt. Ik dacht een mensje in bed, iets met een droom, een paard, werd een bloem, werd water. Aquarelpotlood voor iets kleur en zo is dit er komen uitrollen. Ik moet duidelijk aan de slag met ‘hoe maak ik dunne bloemblaadjes’, maar vind het toch wel een schatje. :)

Afbeelding

Ayasha
Blogger

Berichten: 58122
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-20 20:00

Nee. Het lukt eigenlijk niet. Ik slaagde er ook niet in om het onscherp te maken... dit is poging 2:

Afbeelding
Gok dat er nog een 3e aan komt :=
Het is te ‘statisch’
Vind ook niet echt voorbeelden. Vaak als ik het effect een keer ‘gezien’ heb snap ik het wel. Ga eens kijken of ik het in foto’s van vogels vind. Veren zijn veren ten slotte

Ik vind de jouwe wel erg geslaagd trouwens.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 08-07-20 20:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Elanor

Berichten: 6791
Geregistreerd: 25-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 20:02

Ik ga eens ff een voorbeeldje of twee opsnorren, misschien heb je daar nog wat aan. De veren op de vleugeltips zijn wel echt spectaculair bij deze, gaaf uitgewerkt!
Als idee misschien nog om bij de achterste vleugel (rechter tip voor de kijker) een langere schaduw te maken waar hij onder de voorste vandaan komt, dan maak je meer duidelijk dat hij verder weg zit dan de voorste (linker tip voor de kijker).
Laatst bijgewerkt door Elanor op 08-07-20 20:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Ibbel

Berichten: 49325
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 20:02

De vleugels zijn ook wel heel erg lang in verhouding. Ik denk dat het wel logisch is, ook al bestaan engelen niet, om even in gedachten te houden dat ook een engel niet over z'n eigen vleugels wil struikelen als-ie ze opgevouwen heeft :+

Ibbel

Berichten: 49325
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 20:04

Ik heb afgelopen week een torenvalk lopen stalken met de camera. Op deze foto zie je nét iets van bewegingsonscherpte aan de vleugeltipjes. Heb je daar wat aan?

Afbeelding

Ayasha
Blogger

Berichten: 58122
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-20 20:08

Ik vind het wel steeds makkelijker om diepte in de veren te krijgen. :j nu nog ‘flow’ _O-

Ik vind jouw bloemblaadjes trouwens juist wel passend bij dit ontwerp.

Ibben: dat viel mij nu idd ook op. Ergens wilde ik niet te veel ‘been’ verliezen maar misschien maakt dat het ook deels statisch. Want als ze zou tollen zouden haar vleugels om haar benen ‘Wikkelen’ natuurlijk.

Ik ga morgen jouw foto eens op mijn pc bekijken. :j lig nu op de zetel van mijn infuus van vandaag. Ga zo wel wat schetsen maar op de bureau stoel zitten ben ik te lamlendig voor en op mijn mobiel zie ik het niet goed. Maar ga toch ten vroegste morgen weer uitwerken dus thx voor de foto! Dan kan ik die ‘onscherpheid’ proberen te verwerken. :j
En dan de vleugelpunten nog ‘ronder’ om haar lichaam... zeker die achterste vleugel is wel een boeiend effect. :j

Elanor

Berichten: 6791
Geregistreerd: 25-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 20:10

Even gezocht. Dit zijn maar miniwerkjes op postkaarten hoor. Maar voor het idee. Deze beweegt door het bewegende deel (poten) een paar keer vaag naast elkaar te zetten:
Afbeelding

En deze door maar een paar lijntjes te nemen in plaats van de hele poten:
Afbeelding

Kun je misschien ook eens testen op een vereenvoudigd versie van jouw vleugels, leuk om te zien of het zou kunnen werken.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 00:23

Ik experimenteer wat verder met m'n nieuwe waterverf. Altijd meer getekend, dus nu eens een simpel pentekeningetje gemaakt, met waterverf. Een eenzaam boompje.

Afbeelding

Ayasha
Blogger

Berichten: 58122
Geregistreerd: 24-02-04

Re: [TEK] Tekenuitdaging Zomer 2020

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-20 14:24

Fijn zacht en toch dekkend gedaan Kuggur. Mooi!

Elanor: dankje voor de voorbeelden! Ben een poging aan het doen om jouw voorbeelden en Ibbel haar foto te gebruiken. :') Valt nog niet mee om de balans te vinden tussen snelheid en toch wat "diepte" maar haar gezicht is nu (in mijn mening) wel mooier dus ook als het echte "bewegen" niet lukt dan denk ik dat ik deze houd. Heb de vleugels ook iets "korter" gemaakt. Haar benen gaan grotendeels wegvallen maar ik wil kijken of het me lukt om haar tenen/voet een klein beetje er tussen uit te laten piepen. :j

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 14:58

Dankje, ik heb het gevoel iets meer controle over dat spul te krijgen...

Je engel ziet er goed uit, eens met Elenora, mooie structuur in de veren. Ik geloof dat een belangrijk deel van een succesvol werk is je toeschouwers niet vertellen wat je eigenlijk had willen bereiken....

Leuk schetsje van die bloem Elenora, doet me herinneren aan het duimelotje verhaal ( kwam die niet uit een bloemknop?).
Het wateroppervlak is goed gelukt.

Ibbel

Berichten: 49325
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: [TEK] Tekenuitdaging Zomer 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 15:06

Mij deed het meteen denken aan de Indische Waterlelies van de Efteling :))

Jouw boompje is leuk Kuggur, beetje tekenfilm-achtig. Ieder moment verwacht je miep-miep roadrunner zoef langs en dat Wile E Coyote (te laat) opduikt vanachter die stenen :+

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 15:16

Haha, ik had dezelfde gedachte, het is inderdaad een beetje een decor...
Zal in een volgende versie een of ander dier toevoegen ;)

Ayasha
Blogger

Berichten: 58122
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-20 20:00

Kuggur schreef:
Dankje, ik heb het gevoel iets meer controle over dat spul te krijgen...

Je engel ziet er goed uit, eens met Elenora, mooie structuur in de veren. Ik geloof dat een belangrijk deel van een succesvol werk is je toeschouwers niet vertellen wat je eigenlijk had willen bereiken....

Leuk schetsje van die bloem Elenora, doet me herinneren aan het duimelotje verhaal ( kwam die niet uit een bloemknop?).
Het wateroppervlak is goed gelukt.

Ah, maar dan mis ik toch gewoon kansen om te leren als ik dat in dit topic niet doe? :D

Ibbel

Berichten: 49325
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: [TEK] Tekenuitdaging Zomer 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 16:52

Vandaag naar de George Stubbs tentoonstelling in het Mauritshuis geweest. Was echt wel de moeite waard. Het skelet van Eclipse was ook meegekomen trouwens.

Rest van het Mauritshuis is ook gaaf, hangen toch wel een heel aantal topwerken: Meisje met de Parel, Gezicht op Delft van Vermeer, Anatomische les van Rembrandt, en dat hele bekende laatste zelfportret van 'm. Het beroemde puttertje van Fabricius (bleek veel kleiner dan ik dacht), dé stier van Potter, etc.
Veel werken waarvan ik dacht dat ze in het Rijksmuseum hingen.

Elanor

Berichten: 6791
Geregistreerd: 25-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 17:07

Wat leuk Ibbel! Ik ga vrijdag naar Den Haag, misschien moet ik meteen ook maar eens een bezoekje brengen. Ben er ooit wel eens geweest en ik heb Whistlejacket in Londen gezien, maar het is toch wel heel leuk om er nog eens te gaan kijken. Zeker ook al na al m’n meisjes met parels! :D

Ik kom aan oefeningen op papier die leuk zijn voor dit topic trouwens even niet toe, alle schildertijd gaat momenteel naar m’n hobbelpaardje en dan nog een muurschildering. :)

Ibbel

Berichten: 49325
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: [TEK] Tekenuitdaging Zomer 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 17:34

Je moet wel even online een ticket en een timeslot boeken, anders kom je er echt niet in.

Daihyo

Berichten: 88154
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [TEK] Tekenuitdaging Zomer 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 16:37

Mooi zacht weer Kuggur!

Ik heb weer een mandala af. Thema was complementaire kleuren en een witte rand in de mandala. Mijn brouwsel met kleurpotlood:
Afbeelding

Ayasha
Blogger

Berichten: 58122
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-20 13:24

Hebben jullie ook vaak haast van elk medium een project liggen? :=

Mooie mandala Daihyo. Dat dekkende moet ik met kleurpotlood nog onder de knie krijgen.
Ik zou het nooit zo mooi gelijk krijgen allemaal denk ik. :=