Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
poes schreef:Ik vind de stukjes goed geschreven maar volg het hoofdpersonage nog steeds niet. Je laten kleineren en dan wel willen vogelen in de wc’s, hoe dan?![]()
Of dromen van die sjieke bar en er dan frieten met kaaskroketten en mayonaise etenzoveel error in mijn hoofd!
Rosebud schreef:Je wordt echt steeds beter, leuk om te lezen en volgen! Je doet mij denken aan Helen's dagboek van de vrouw (telegraaf). Dat zijn ook steeds korte stukje, maar goed en leuk om te volgen!
linoleum schreef:Ik volg al vanaf het begin, maar heb nog niet eerder gereageerd. Ik vind wel echt dat je de tips ter harte neemt en duidelijk verbeterd in je schrijven! Ik ben heel benieuwd wat dit voor verhaal wordt als het zich verder ontwikkeld.
Wel ben ik het eens dat de persoonlijkheid van het hoofdpersonage ontbreekt of onduidelijk is. Wat denk ik een goede tip is, om te beschrijven wat haar gedachtegang is qua reacties op Prem. Hiermee maak je acties duidelijker en geef je je hoofdpersonage ook meer karakter/persoonlijkheid.
Dus als Prem tegen haar zegt "Alleen nu nog wat strakker worden", hoe reageert ze dan in haar hoofd? Bijvoorbeeld: 'Prem heeft helemaal gelijk, ik ben ook wel echt te dik, echt niet dat een fotograaf dat op de foto wil zetten. Schuldbewust leg ik mijn stukje patat wat ik net oppak, weer terug op het bord.' Hier is ze erg onzeker over haarzelf, heeft zelf niet door dat Prem hier iets zegt wat niet hoort.
Andere reactie op zelfde voorbeeld: 'Ik word er wel boos van dat hij zo'n opmerking maakt, maar laat dit niet merken. Ja ik ben te dik, maar daar heeft hij toch niks over te zeggen? Omdat ik toch graag een gezellige avond wil hebben, hou ik me verder stil. Maar de vervelende opmerking blijft wel in mijn achterhoofd hangen.' Hier heeft ze wel door dat Prem iets verkeerds zegt, maar kiest ze ervoor om niet te reageren.
Ook vraag ik me af of het bewust is dat Prem veel zegt, maar je hoofdpersonage alleen nadenkt. Ze zegt weinig terug.
linoleum schreef:Voorgekauwd niet nee, maar ik (en veel andere mensen ook) lezen een boek toch met name omdat de personages interessant zijn. Daar hoort meer inzicht in persoonlijkheid en dus uitleg waarom keuzes gemaakt worden bij. Keuzes mogen best onverwacht zijn (graag zelfs!), maar moeten wel alsnog te verklaren zijn en dus passen bij het karakter van dat personage.
Dat is wat het hoofdpersonage van alleen een wanhopige vrouw die enkel volgt en onlogische keuzes maakt in een vrouw die ook interessant is om over te lezen. Dat maakt het hoofdpersonage interessant naast alleen het verhaal dat interessant is.