[TEK]Tekenuitdaging mei

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Re: [TEK]Tekenuitdaging mei

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 17:16

Ooh!!! Ruilen? _O-
(Oké echt... mensen worden gewoon nooit volwassen. _O- )

Ik dacht trouwens dat jij een vrouw was. :o

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 17:26

Schattig hè? Ja voor de beeldvorming, ik ben een vijftigjarige kerel. Met een roze dolfijnfiguurtje op de plank van m'n tekenspullen... _O-

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 17:28

Zelfs een stoere IJslandse schapenboer heeft zo z'n zachtere kanten ;)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 17:29

Hier is veulen nummer twee trouwens geboren, dus misschien dat ik één dezer dagen weer eens een potlood ter hand neem of zo.
Veulen nummer drie komt over een maand, dus ik kan weer even rustig aan doen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 17:40

_O- Och ja, aan wie scheelt niks. Ik heb een verschrikkelijk rommelige bureau. Heb een stel schapen op de rand van mijn boekenkast zitten. Ergens steekt een eenhoorn uit een nis (waar boeken en een bewaarmap met oude tekeningen in gepropt zit.) tegen de muur staat een gewonnen stenen paardenornament (wat ovrigens erg mooi is en eigenlijk een mooiere plek verdient en dat ook zal krijgen zodra ik fatsoenlijk geïnstalleerd ben.

Ik heb een verslegen Las Vegas tas van mijn broer (was een cadeau van toen hij in Amerika was) waar penselen in zitten. Mijn quarel potloden liggen altijd langs me open. Er staan twee modelpaardjes op mijn bureau die ik gekregen heb van mijn man die lijken op mijn eigen paarden. (:+:)
Overal slingert eigenlijk wel wat. :o Ik heb ooit zo'n bureau ding gekocht omdat ik dacht dat dat goed was om te ordenen maar dat werkt dus niet voor mij. Denk dat ik dat ding beter zou weg doen en twee "blikken" in de plaats waar ik pennen en potloden apart in kan steken. :=

Enfin, tis een zooitje ongeregeld op mijn bureau. Maar ik weet wel alles liggen. Tenzij mijn man iets verlegd heeft. :=
Vroeger had ik een hele kamer en nu niet meer dus nu is het allemaal op elkaar gepropt. _O- Schiet niet op.

Ibbel; proficiat! Alles gezond tot nu toe?

Vrijdag komt de DA hier scannen om te kijken wanneer die trut van mij hengstig wordt want die toont niet wanneer ze hengstig is. :roll:

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 17:47

Ibbel schreef:
Hier is veulen nummer twee trouwens geboren, dus misschien dat ik één dezer dagen weer eens een potlood ter hand neem of zo.
Veulen nummer drie komt over een maand, dus ik kan weer even rustig aan doen.

Gefeliciteerd met je veulens Ibbel..

Hier is vanmorgen lam nr. 100 geboren. De tweede bronst groep is bezig, nog 12 ooien te gaan.
Dus ik zou binnenkort ook weer eens wat meer kunnen posten hier ( tekeningen dan, geen kinderei figuren).

Ik heb meestal het soort chaos dat Ayasha beschrijft op mijn teketafel, maar in een zeldzame aanval van opruimwoede heb ik hem een paar dagen gelden opgeruimd; alle spullen in de kast en op planken, alleen dat erbij pakken wat je nodig hebt voor waar je aan werkt ( dit ga ik niet lang volhouden... :') )

Hier is overigens een houtskooltekening van een maandje of zo geleden;

Afbeelding
Mijn hond Seimur, op de keukenvloer, wilgenhoutskool, geperst en witte houtskool, a3 formaat.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 17:47

Ayasha schreef:
Vrijdag komt de DA hier scannen om te kijken wanneer die trut van mij hengstig wordt want die toont niet wanneer ze hengstig is. :roll:

Zulke trutmerries heb ik ook. Handig, want je hebt met rijden geen last van ze als ze hengstig zijn, maar erg onhandig als je er af en toe een veulen uit wilt fokken...

Beide babies doen het heel goed, die van gisteren heeft benen van 2 meter lang en ziet er uit alsof-ie een week oud is, en die van 2,5 week geleden begint al lekker een beetje body te krijgen. Volgende week mogen ze samen op de wei. Eerst moet de jongste in de paddock even leren wat schrikdraad is ~~}>

Ik heb een heel opgeruimd bureau, anders kan ik niet werken. Manlief heeft dat bureau nu ingepikt als 'thuiswerkplek', curse him, dus ik zit nu op zijn kamer om te tekenen - en waarom hij daar zelf niet is gaan zitten moet je me niet vragen, en hem ook niet, want dat begrijpt-ie zelf niet _O-

Hij heeft wel heel lief een prachtige houten penselenkist voor me gemaakt. Ik had ze in kartonnen doosjes, en die lagen netjes op mijn bureau. En nu liggen ze dus in een houten kistje op me te wachten tot ik weer op m'n eigen plek mag werken. Nog 6 weken, dan gaat-ie officieel met pensioen (net als ik) *\%/*

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 17:48

Mooie tekening Kuggur, mooie hond ook! Moe van het schapenhoeden, zo te zien :))

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 19:07

Prachtig Kuggur! Heel erg veel sfeer en diepte! :+:
Iets in die sfeer zou ik zo op hangen! :+:

Ibbel: ja haar moeder kon ik letterlijk op de dag zeggen ‘nu dekken’. En dan scande ze en ja hoor, die DA zei ook ‘vandaag nog dekken.’

Maar deze trees.... :roll:
En ik wil graag een baby van ‘r :+:

Rêve had ook eindeloze benen en was heel snel een klein paardje ipv een veulen. Vind dat ergens nog steeds jammer.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-20 20:20

Die eieren _O-

Ik heb een kaartje gemaakt tussendoor.
Afbeelding

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 21:07

Bedankt voor de complimenten!
Mooi kaartje Daihyo. Is dat groen kleurpotlood?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 21:13

Leuk kaartje Daihyo!
Je krijgt dat ‘juweel’ effect goed er in joh!
Vind het ook een erg leuk ‘patroon’ (vind het juiste woord even niet.)
Heeft het papier structuur of heb je die er ook extra in moeten verwerken naast die ‘juweel glans’

En Euhj! Kinder surprises zijn cool!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 22:54

Ayasha die ook gewoon zo'n ei toevallig naast zich heeft liggen, what are the odds? _O- Nu wel vet veel trek in Kinder surprise. := Mijn kneedgummen leven trouwens overal en nergens. :') Ik heb nog een papieren zakje waar wat losse grafietpotloden in zitten, daar woont de ene; de andere woont meestal bij mijn aquarelspullen en fineliners.

Gefeliciteerd met je veulens, Ibbel! Fijn dat ze het goed maken! Wat voor merkjes zijn het - je had toch ook gangenpaard x Arab kruisingen (dacht ik ooit ergens gelezen te hebben)?

Kuggur: 100 lammeren, wow! :wow:
Prachtige tekening. Je hebt de sfeer inderdaad heel goed weten weer te geven.

Daihyo: gaaf weer, dat kaartje! Leuk om te zien hoe je met dezelfde elementen toch zoveel verschillende ontwerpen en tekeningen kunt maken. :j

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 08:32

Ja, ik heb TWH kruisingen, klopt. Maar kruisen met gangenpaardhengst zou ik best willen, alleen is daar in NL zó weinig markt voor dat ik daar niet aan ga beginnen. Dan zit ik straks met een stal vol paarden. Ik heb er sowieso al vier. Waarvan één draver maal Paso, die ik heel bewust voor mezelf heb gefokt.
Dus deze veulens zijn allemaal van Cassanova dus Bois, zijn fijne veulens qua karakter (heb er al eerder twee gefokt) en verkopen zichzelf (voorlopig nog tenminste).
Het leuke is wel dat deze tweede tölt als een malle (haar moeder ook), dus die heeft de gangenaanleg keurig geërfd. Aanleg voor gangen is ook maar een simpele puntmutatie in één gen, waardoor een bepaald eiwit korter wordt dan eigenlijk zou moeten.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 08:50

Zijn het fijne karakters ja Ibbel?
Ik ga cassanova gebruiken op mijn merrie. (veulen is voor mezelf dus commercieel maakt me geen jota uit.)
Ik begrijp dat hij erg veel gebruikt wordt. Verder fokken met zo'n nakomeling (zou het een merrie zijn.) is desalniettemin geen probleem denk ik?

Edit; sorry, dit is echt heel erg off topic. :o Misschien moet ik je PB'en als je daar uberhaupt zin in zou hebben.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-20 08:54

Je zou toch denken dat die gangenpaarden best gewild zijn, vanwege het comfort naast karakter :j

Ayasha: ik gebruik gewoon glad papier. De structuur komt eigenlijk vanzelf door de potloden niet helemaal dekkend te gebruiken.

Kugger: groen kleurpotlood. Of nou ja, geel, 4 tinten groen en zwart. En dat laagje over laagje over laagje mengen.
Mooie tekening van je hond. Uitgeteld :D

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 09:01

Tja, gangenpaarden - IJslanders in Nederland is een eigen wereldje waar ook weinig van buiten die wereld in geinteresseerd is, heb ik het gevoel. En dan heb je tenminste nog de gangenwedstrijden.
In Duitsland is er altijd veel meer interesse in andere gangenpaarden geweest, en zijn er ook gangewedstrijden voor andere rassen. Daar kan je je gangenveulen ook gewoon in het Westfalen stamboek inschrijven bv. Als ik mijn TWH-mixjes niet in het halfbloedstamboek in de VS had ingeschreven en dus een afstamming op papier had gehad, had ik ze hier nergens kunnen registreren.

De gemiddelde paardenkoper wil toch kennelijk wedstrijden, dus het gemiddelde veulen moet 'in de ring' kunnen lopen. Zelfs al roept men: ik wil een buitenrijpaard, dan nóg moet-ie eigenlijk wel minstens een L-proefje kunnen lopen. Lord knows why :+
En dan zijn de meeste gangenpaarden tóch ook nog eens redelijk klein, E-maat. Er zijn TWH van 1.70, maar die zijn ook zeldzaam.

Cassanova geeft echt hele fijne karaktertjes is mijn ervaring, ja. En over het algemeen een goede conformatie (hoewel mijn merries al aardig goed gebouwd zijn, hij hoeft niet echt ergens op te corrigeren vind ik).
Als je een beetje een warmbloed/arabisch bloed of welsh-basis merrie hebt lijkt me dat je prima kunt doorfokken met zo'n veulen.
Ik zie echter ook tamelijk 'vreemde' outcrosses met Fries, Haflinger ed. Dat geeft voor zover ik heb gezien best nette veulens, maar met zo'n kruising zou ik dan weer minder snel doorfokken.

Zo, dat was even totaal off topic :))

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-20 11:12

En zijn er genoeg instructeurs en ruiters die de gangen ook goed kunnen bevestigen?
Lijkt mij heerlijk hoor, een gangenpaard buiten op E formaat (met wel body, dat is dan wel weer een eis) :D
Dat L-niveau is er bij elk paard in te trainen. Het zal misschien wat meer werk vergen met wat extra gangen. Maar L moet elk paard aankunnen. Lijkt wel of mensen tegenwoordig steeds makkelijker worden, steeds meer eisen en zelf steeds minder willen doen. Paard moet alles al kunnen. Ik denk dan: steek er zelf ook wat werk in, dan kun je het paard creëren dat bij je behoefte past (mits karakter, bouw en werkwilligheid daar ook bij passen natuurlijk :)) ).

Maar ja, ik heb nog een bolle gekke haflinger staan die hopelijk nog 15 jaar meegaat :))
Dus voor mij nog lang niet van toepassing.
Hebben al jouw veulens tot nu toe gangenaanleg of niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 11:43

Dat zie je verkeerd, Daihyo, alleen als je een veulen koopt kun je hem "naar je hand zetten" ( :r ). Alle andere paarden zijn al vastgeroest, dan wel verknald, door vorige eigenaren (die waarschijnlijk precies hetzelfde zeiden toen ze het als veulen aanschaften :+ ), dus die moeten of kant-en-klaar afgeleverd worden, of niet. Dat was juist een van de dingen die ik minder vond aan werken met renpaarden: het niet samen als combinatie kunnen groeien. Met een beetje mazzel kreeg je één vast paard waar je wel e.e.a. aan kon sleutelen, maar vaak reed je er eentje een dag, of een paar dagen, waarna het weer rouleerde, en soms kreeg je ze dan na een paar weken "terug" met een mond als een blok beton, compleet gestrest, of hangend aan de rail of iets dergelijks, dus daar ging je harde werk. :+

Ik wil van jongs af aan al een gangenpaard, en sinds ik ze ooit op Curaçao gereden heb, weet ik ook meteen welke: een paso fino. Alleen daarvoor moet je al helemaal niet in Nederland zijn, en dat zijn ook wel echt kleintjes. :')

Wat leuk dat één van jouw veulens ook nog steeds gangenaanleg heeft, Ibbel!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 11:51

Niet vergeten dat ze jong, doodbraaf, goed opgeleid en verkeerspaaltje moeten zijn met goede gangen en geen bemerkingen, maar niks mogen kosten want het is maar een recreatie paard. :+
Recreatie-ruiters hebben van tijd meer noten op hunne zang dan competitie ruiters. _O-

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-20 12:02

En bedankt :))
Ergens vind ik het kopen van een jong paard ook zeker wel een voordeel. Die van mij was op 3,5 jaar al zo verziekt, daar heb ik nu (12 jaar later) met bepaalde dingen nog steeds last van. Niet alles krijg je er uit.
Maar goed, je leert er wel mee omgaan. En de kick van dat je het zelf hebt gedaan is ook fantastisch.
Maar dat hij bij mij nu braaf is, wil niet zeggen dat hij dat ook bij een ander is. Hij is bij mij bomproof, braaf, alle knoppen zitten er op, ervaren. Maar mijn bijrijdster rijdt er echt niet zo makkelijk mee weg, daar kan hij nog wel bij spoken, zij stapt nog wel eens af omdat iets te spannend wordt. Terwijl dat iets bij mij vaak niet meer dan even kijken is.

Het ligt zo aan de combinatie en hoe je vanaf het begin met je nieuwe paard om gaat. Daar ligt meteen een stukje basis. Rijtechnisch en verkeersmak kun je leren.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 12:15

Ja sorry, maar als ik die eisen vaak lees op bokt. Maar dan mogen ze niks kosten want tis niet alsof ze wedstrijd gaan rijden. Ja je zoekt toch een paard om mee te werken? Of ie nu punten zal krijgen van een jury of niet heeft de verkoper die dat paard zo gefokt/getraind heeft toch geen affaires mee. Ze komen er meestal niet verkeersmak en met een goede fijne basis uit. Juist die basis is her meeste werk, die hogere oefeningen komen vanuit die basis.

Ik heb nu voor het eerst een eigen gefokt paard en ik ben bang dat ik nu niet meer anders wil. :o
Dit paard heeft me zoveel minder werk gekost dan die wat ik over genomen heb. :=

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-20 12:18

Dat kan ik me helemaal voorstellen :j
Zou ik ook zeker voor kiezen als ik geen ruin had. :+
Daarom zie ik zeker voordelen in een jong en onbeleerd paard. Maar dan moet je wel echt de ervaring hebben om die basis goed te geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 13:43

Daihyo schreef:
Dat kan ik me helemaal voorstellen :j
Zou ik ook zeker voor kiezen als ik geen ruin had. :+
Daarom zie ik zeker voordelen in een jong en onbeleerd paard. Maar dan moet je wel echt de ervaring hebben om die basis goed te geven.
Ervaring, maar imo ook zeker gevoel, en daar schort het bij een hoop mensen helaas ook aan. :+ Niet dat ik nou zo'n sterruiter ben, of een Pat Parelli, maar ik heb me de afgelopen jaren in racing wel verbaasd over het gebrek aan "horse sense" bij een hoop mensen die er toch bijna 7 dagen per week mee in de weer zijn, beroepsmatig. :=

Weer semi-ontopic: dit is een demo voor het maken van een linogravure, maar ze gaan door het hele proces van het vinden van een prompt (in dit geval in een NY Times-artikel), het maken van een mind map, het zoeken naar referentiefoto's etc. tot het eindresultaat, dus voor eigenlijk elke "discipline" wel relevant, en misschien ook interessant voor jullie: https://www.youtube.com/watch?v=EBHhZGOMojo.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 23:54

Jeetje zo is de maand weer om. Hier druk geweest met de merrie. Vandaag is ze geïnsemineerd. Had gisteren wel nog een doodle gemaakt in de wachtzaal van mijn kine.

Afbeelding