[Info] Het digitaal tekenen topic!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Xyris

Re: [CENTRAAL] Het digitaal tekenen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 20:37

Thanks ik zal er even in duiken! Ik heb zelf al een betaalde versie van photoshop waar ik erg blij mee ben maar met complexere zaken zal ik kijken wat SAI voor mij kan betekenen +:)+.

Voor nu een projectje afgerond, erg benieuwd naar jullie mening. Heb ook een topic geplaatst met daarin de volgende tekst; feedback is fijn!

Citaat:
Weer wat uurtjes aan het tekenen geweest. Dit wordt een A-1 canvas poster voor mijn kleine nichtje die binnenkort een jaar wordt. Het is een pittige kleine meid met als sterenbeeld ram. Mijn plan is om haar sterrenbeeld zelf op het canvas te zetten met iets van glitters of nepdiamantjes, daar ben ik nog niet helemaal uit (tips zijn erg welkom!) Ik heb gekozen voor een wolf omdat dat op de 1 of andere manier bij haar lijkt te passen. In zekere zin past het ook bij haar sterrenbeeld omdat kenmerken voor haar sterrenbeeld zijn: Moedig, beschermer en eerlijk. Dit heb ik dan ook geprobeerd terug te brengen in de uitdrukking van deze wolf.

Anyways, ik ben niet zo thuis in sterrenbeelden en dat soort zaken, maar vond het leuk er eens wat mee te experimenteren. Kenmerken opzoeken van het sterrenbeeld, en daar wat mee in elkaar zetten. Een ander aspect hiervan is daarom ook de vage zonsopkomst en de maan, ook beiden elementen van de ram. Daarnaast is ook de vuuropaal de steen van de ram, de kleuren zie je dan ook terug in het oog van de wolf.

Ik ben heel benieuwd wat jullie er van vinden. Ik zit te twijfelen of ik nog wat moet doen met de lucht, wolken? iets anders? Ik weet het niet zo, zeker ook omdat ik later nog die steentjes toe moet voegen voor het sterrenbeeld. Maar ideeën zijn erg welkom!

Ps, ik heb gekozen voor paars in de lucht omdat roze niet echt werkte, en het toch een meisje meisje is :p.

Afbeelding

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 21:01

Tof! Die gaat zeker mooi staan bij de uk op de kamer. :D Het enige punt dat ik heb is het feit dat de ogen misschien niet helemaal 'in' het hoofd lijken te staan, maar ik weet helaas ook niet hoe je dit zou kunnen oplossen. :o

Die vacht trouwens!

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 21:06

Thanks :p ik denk dat ik wel weet hoe ik dat op moet lossen, tis dat je me er op wijst, het lichtste deel van het oog zit bij mijn tekening helemaal beneden, terwijl dat in het echt ietsjes hoger zit, oftewel het bovenste stukje van het geel en het onderste stukje van het oranje zou dus geel moeten zijn, en het onderste deel oranje, ik ga morgen even kijken of dat inderdaad het probleem oplost!

Sanne_com

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 21:21

hij is leuk!
Ik zou zelf ook nog wat meer schaduw onder het oog doen, het oog licht wat 'dieper' in het hoofd. Voor mijn gevoel zou er onder nog een donkerdere lijn/stukje moeten

emmaudb

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 10:45

Ik meld mij hier. Ik zie echt prachtige tekeningen voorbij komen. Dat kan ik echt niet :+ toen ik 11 was heb ik vooral digitaal getekend. Nu wil ik dat weer oppakken.

Nu alleen dan met m’n iPad. Heb de app procreate (volgens mij heet hij zo) gekocht.

Dit was een schetsje voor ik de app had in notities

Afbeelding

Ik moet dus nog heel veel oefenen met kleuren enzo. Volgende tekening wordt weer een roos. De lijnen en de eerste kleur heb ik al staan. Nu begint het echte werk :\
Dus tips nu al zijn zeker welkom

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-18 14:25

Xyris schreef:
Thanks ik zal er even in duiken! Ik heb zelf al een betaalde versie van photoshop waar ik erg blij mee ben maar met complexere zaken zal ik kijken wat SAI voor mij kan betekenen +:)+.

Voor nu een projectje afgerond, erg benieuwd naar jullie mening. Heb ook een topic geplaatst met daarin de volgende tekst; feedback is fijn!

Citaat:
Weer wat uurtjes aan het tekenen geweest. Dit wordt een A-1 canvas poster voor mijn kleine nichtje die binnenkort een jaar wordt. Het is een pittige kleine meid met als sterenbeeld ram. Mijn plan is om haar sterrenbeeld zelf op het canvas te zetten met iets van glitters of nepdiamantjes, daar ben ik nog niet helemaal uit (tips zijn erg welkom!) Ik heb gekozen voor een wolf omdat dat op de 1 of andere manier bij haar lijkt te passen. In zekere zin past het ook bij haar sterrenbeeld omdat kenmerken voor haar sterrenbeeld zijn: Moedig, beschermer en eerlijk. Dit heb ik dan ook geprobeerd terug te brengen in de uitdrukking van deze wolf.

Anyways, ik ben niet zo thuis in sterrenbeelden en dat soort zaken, maar vond het leuk er eens wat mee te experimenteren. Kenmerken opzoeken van het sterrenbeeld, en daar wat mee in elkaar zetten. Een ander aspect hiervan is daarom ook de vage zonsopkomst en de maan, ook beiden elementen van de ram. Daarnaast is ook de vuuropaal de steen van de ram, de kleuren zie je dan ook terug in het oog van de wolf.

Ik ben heel benieuwd wat jullie er van vinden. Ik zit te twijfelen of ik nog wat moet doen met de lucht, wolken? iets anders? Ik weet het niet zo, zeker ook omdat ik later nog die steentjes toe moet voegen voor het sterrenbeeld. Maar ideeën zijn erg welkom!

Ps, ik heb gekozen voor paars in de lucht omdat roze niet echt werkte, en het toch een meisje meisje is :p.

[ [url=m/mJxyyj.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat Hiraeth inderdaad zegt, de ogen lijken er tot nu toe erg opgeplakt. Doordat je de haren zo realistisch hebt weergegeven (haartje per haartje) lijkt je wolf erg plat, ik zou persoonlijk de vacht meer suggereren met brushtextures en je strokes dan ze werkelijk echt zelf te gaan tekenen. Heb je een referentie gebruikt voor je wolf? De ogen zitten namelijk dieper in het hoofd, en lager, en de vacht komt daar wat boven uit. Het kan zelfs zijn dat je het andere oog niet ziet, ivm het haren en de bolling van het hoofd.

edit: devinellekurtz op instragram tekent erg veel dieren digitaal, maar ze slaagt er in ze heel realistisch weer te geven zonder haartje per haartje weer te geven, misschien kun je daar iets uit halen :j

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 15:05

Thanks voor de tips, de vacht kan ik nu nog weinig mee doen maar heb wel een bewegingsonscherpte toegepast van 5% om het er wat natuurlijker uit te laten zien. Het is nu niet meer letterlijk "haarscherp". Heb trouwens een brush gebruikt voor de vacht waarmee ik in 1 keer meerdere haren kan zetten. Was wel begonnen met losse haren maar dat was onbegonnen werk. De vacht bestaat uit 6 afzonderlijke lagen waarvan 1 met dikkere haren. De andere lagen zijn om schaduw/licht aan te geven en verschillende kleuren en dieptes te geven aan de vacht. Anyways, oog lijkt me nu aardig gelukt.

Ik moet het origineel trouwens aardig verkleinen omdat ik het anders niet kan uploaden op bokt, dus dat doet ook wel wat met de afbeelding. PDS-file is 742MB, deze afbeelding is op gemiddeld tot hoge kwaliteit jpeg, geen topkwaliteit in ieder geval.

Afbeelding

Oh en de referentiefoto:

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Xyris op 18-03-18 15:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 15:08

emmaudb schreef:
Ik meld mij hier. Ik zie echt prachtige tekeningen voorbij komen. Dat kan ik echt niet :+ toen ik 11 was heb ik vooral digitaal getekend. Nu wil ik dat weer oppakken.

Nu alleen dan met m’n iPad. Heb de app procreate (volgens mij heet hij zo) gekocht.

[ [url=m/ie9ChW.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik moet dus nog heel veel oefenen met kleuren enzo. Volgende tekening wordt weer een roos. De lijnen en de eerste kleur heb ik al staan. Nu begint het echte werk :\

Je doet dit met je iPad? := dat is best indrukwekkend voor het medium dat je gebruikt, wist niet dat dat zo kon!

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-18 15:12

De referentie foto heeft veel meer verkleuring in de vacht, wat helpt diepte te creëren. Ik denk dat als je het boven het oog wat donkerder maakt en een ooglid bijvoegt (wat je een klein beetje ziet bij de ref), en de ooghoek wat meer uitwerkt, dat het er natuurlijker uitziet, maar het ziet er zeker niet slecht uit! :j Verder denk ik dat je iets teveel ziet van het verste oog, in de ref zie je amper de pupil. Maar het ziet er knap uit tot nu toe, ik ben benieuwd naar het eind resultaat :j

Chasingmood

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 15:28

Ik zou ook de neus wat meer vorm geven, die is bij jou nu erg plat.
En inderdaad het linker oog, die zit veel meer verstopt achter de neusbrug.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 16:11

Thanks, ik zal het eindresultaat in het bijbehorende topic posten, dan kunnen we deze centraal houden! Ik neem jullie tips mee!

JustMyZtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 16:26

jaa ik wil mij graag ook melden! :D
(stukje motivatie voor mijzelf ook)
en wat een mooie werken komen er voorbij!
Ik ben zelf ook bezig met een werk, wat nog lang niet af is:
Afbeelding

daarnaast ben ik aan het sparen voor een Wacom Clintiq 2HD touch, ervaringen misschien? :)

emmaudb

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 16:41

Xyris schreef:
emmaudb schreef:

[ [url=m/ie9ChW.jpg]Afbeelding[/url] ]

Je doet dit met je iPad? := dat is best indrukwekkend voor het medium dat je gebruikt, wist niet dat dat zo kon!

Wel de grootste iPad pro met pencil hoor. Werkt dus eigenlijk als een tekentablet. In notities kun je dus al best wel leuk wat krabbelen. Maar je hebt geloof ik niet zo geel kleuren. Echt de standaard rood, groen, geel, blauw en zwart. Procreate is ook we een mooie app. Veel verschillende brushes. Echt voor het tekenen. Ik zal eens een screenshot maken hoe dat er uit ziet. Heb er nog niet echt mee gewerkt maar dat moet maar eens gebeuren.
Heb ook nog wel een tekentablet voor bij mijn computer.

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-18 16:43

@JustMyZtje: Ik heb een Wacom Cintiq 27qhq, de touch is duurder en eigenlijk overbodig. Verder vind ik het een dure aankoop tenzij je professioneel bezig bent met digital art. Welk formaat wou je aanschaffen? Verder staan er op Coolblue soms hele goedkope 2de hands, moet je eens bekijken :j

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-18 16:45

Procreate is meer een schets app, ik ken wat mensen die eerst kun sketsches maken op de ipad en die dan importeren in CPS of Photostudio. Mij lijkt dat wat overbodig, maar het schijnt wel een leuke app te zijn, als is het niet echt geschikt voor professioneel werk ivm de beperkte opties.

emmaudb

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 17:07

Quebelle schreef:
Procreate is meer een schets app, ik ken wat mensen die eerst kun sketsches maken op de ipad en die dan importeren in CPS of Photostudio. Mij lijkt dat wat overbodig, maar het schijnt wel een leuke app te zijn, als is het niet echt geschikt voor professioneel werk ivm de beperkte opties.

Qua tekenen kan je er echt wel heel veel mee. Ligt er misschien ook aan wat je zelf kan. Je kan er inderdaad bijvoorbeeld niet later nog de kleuren aanpassen. Maar dat is dan eigenlijk meer een functie voor fotobewerking.

Alleen als schetsapp gebruiken en dan ergens anders in verder werken lijkt mij ook overbodig.

Ik ga in ieder geval niet tekenen om het vervolgens nog verder te bewerken op een andere manier. Dus prima geschikt voor mij

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-18 18:35

vandaag :)

Afbeelding

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 19:24

Jeetje wat gaaf zeg! Hoe lang ben je nou met zoiets bezig? En welke brushes gebruik je precies voor de vacht?

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-18 19:55

Voor de schets heb ik een zachte ronde brush met low opacity gebruikt, voor de achtergrond en hond een textured blokkige brush, en de haartjes waar het ligmcht raakt een rond brush met een scherp einde :) deze was een klein uurtje!

emmaudb

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 20:21

Erg mooi hoor quebelle!

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 20:27

Quebelle schreef:
Voor de schets heb ik een zachte ronde brush met low opacity gebruikt, voor de achtergrond en hond een textured blokkige brush, en de haartjes waar het ligmcht raakt een rond brush met een scherp einde :) deze was een klein uurtje!

Ik heb dus duidelijk de verkeerde techniek XD wolfje + achtergrond heeft me 14 uur gekost!
Maargoed, dit is ook pas mijn 6e digitale tekening ofzo.... :x en ik moet alles gelijk perfect op papier hebben, dat stukje tussen schetsen en afwerking zit er niet goed in bij mij -O-

Chasingmood

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 20:30

Xyris, je bent niet alleen hoor :') Als ik dieren teken ben ik ook uuuuren bezig, haartje voor haartje. Ik snap gewoon niet hoe je custom brushes moet toevoegen in PS _O-

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-18 20:53

Bij photoshop moet je die er gewoon inslepen, als je ze ergens gedownload hebt. Zelfde bij CPS al kun je er daar ook downloaden uit de database.

Haartje per haartje hoef je ook niet te doen, de meeste hoef je alleen te suggereren.

Snelheid zal verbeteren naarmate je meer oefend, en er zijn opzich geen verkeerde manieren om iets te doen, alleen snellere/handigere. Probeer wat dingen uit, kijk hoe andere mensen dingen doen en probeer ze uit.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 20:54

Chasingmood schreef:
Xyris, je bent niet alleen hoor :') Als ik dieren teken ben ik ook uuuuren bezig, haartje voor haartje. Ik snap gewoon niet hoe je custom brushes moet toevoegen in PS _O-

XD gelukkig, maar, custom brushes zijn eigenlijk heel simpel. Je maakt een brush zoals je die wilt hebben, zodra je die hebt onderneem je de volgende stappen:

Je klikt op je brush (daar waar je je brush kiest in je werkbalk)
Klik op het tandwieltje
Klik op nieuwe voorinstelling penseel
Geef je penseel een naam
En sla hem op +:)+

Of gebruik inderdaad brushes die al gemaakt zijn door iemand.

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-18 21:00

Ik vat under custom brushes, zelfgemaakte brushes op. Er is daar een manier voor, zeker ook tutorials, kijk even op youtube :j