Waar zijn wij fotografen mee bezig?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

love_wiepke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 19:01

Het stukje wat gezegd word over voorrijkosten die komen te vervallen is niet helemaal waar.
Ik heb laatst een monteur over de vloer gehad.. 40,- lichter en had nog geen poot uitgestoken.

Het zou een stukje service kunnen zijn van het bedrijf.. maar gebeurt niet overal!

Edit/ Brechtje_A was me net een paar sec. voor :Y)

love_wiepke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 19:03

Air schreef:
Ja en? Dat heb je toch bij ieder beroep? Reistijd gaan doorberekenen naar de klant is gewoonweg absurd. Doe dat bij een normale werkgever en hij lacht je vierkant uit :=

Mijn tweede opmerking: waarom moet je meer betalen maar krijg je in ruil daarvoor minder of zelfs maar enkele foto's?
Dat is hetzelfde als meer betalen aan een schilder omdat die beter is dan een concurent en dat hij dan maar je huis voor de helft schildert.

De tijd dat de fotograaf bezig is.. is deze ook echt bezig toch? Net als de schilder.
Maar probeer die vergelijking los te laten. Het ging mij om het uur tarief, wat normaal is.

Ik zelf maak een ruime selectie van alle foto's, daarna kan de klant uit uit die selectie een keuze maken.
Want.. waarom zou de klant een foto willen hebben waar ze met de ogen dicht op staan? Of een beetje vreemd lachen.. of net knipperen?

_Denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 19:06

Marit schreef:
Ik ben het niet met je eens. Of je de verhouding prijs-kwaliteit normaal vind, is een persoonlijke mening. Ik vind dat sommige fotografen ook veel vragen voor kwaliteit die ik er niet voor zou betalen, maar dat maakt niet dat die fotograaf dat niet zou moeten vragen. Iedereen is daar vrij in. Hoe duurder zij zijn, hoe meer klanten ik heb :D Dus ik vind het best :')

Ik vraag voor een fotoshoot 60 euro, en daarvoor krijg je meestal zo'n 25 digitale bestanden. Ik vind dat vrij veel.
Nu ik een hogere prijs vraag voor fotoshoots ga ik bijna niet meer naar fotomeetings, omdat ik dat niet meer eerlijk vond. Overigens krijgen mensen bij meetings van mij maximaal 10 foto's, nooit zoveel als bij een echte shoot. Ik ga nu alleen nog naar fotoshoots die écht een aanvulling voor mijn portfolio zijn en met een goed geregelde organisatie etc. Paardenmeetings doe ik al niet meer.

Maar als je na gaat is 60 euro echt niet zo veel hoor. Soms zit ik daarvoor heen en terug 8 uur in een trein, ben ik daarna nog uren bezig foto's te bewerken, laat ik mijn apparatuur regelmatig schoonmaken, koop ik zelfs regelmatig (iets te regelmatig :') ) nieuwe apparatuur om mijzelf te verbeteren en betaal ik elk jaar een abonnement voor mijn website en fotobewerkingsapparatuur. Ik heb een foto opleiding gedaan die belachelijk veel geld heeft gekost. Ook heb ik een achterlijk dure laptop aangeschaft om nog beter als fotograaf te kunnen werken. Die 60 euro komt niet zomaar uit de lucht vallen, zeg maar :+
Overigens heeft het ook 5 jaar zowat geduurd om tot deze prijs te komen. Ik begon gratis, en toen een paar jaar voor een tientje. Toen de kwaliteit begon te groeien, ging ook de prijs mee. Dat lijkt me niets meer dan logisch.
Inmiddels heb ik niet zo heel veel voordeel van de meeste geboekte shoots die ik doe. Het is gewoon een opdracht van de klant, ik probeer daaraan te voldoen en de klant een prachtig resultaat te geven. Ik doe het niet omdat ik zo nodig een uitgebreid portfolio wil, die fase heb ik nu gehad. Ik doe het omdat de klant mij boekt. Dat betekend soms ook amper gepoetste wollige shetlanders fotografen op 3 uur reisafstand. Daar heb ik geen drol aan en is voor mij ook niet per se de leukste klus, maar waarom zou die klant niet ook recht hebben op mooie foto's? Ook daar doe ik dus mijn uiterste best voor.
Op deze manier wordt fotografie dus hoe langer je bezig bent, echt 'werk' op sommige momenten. En voor werk wordt je betaald :)

Weet je, wat maakt het uit dat andere fotografen een fortuin vragen. Moeten zij toch weten? :+ Ik speel erop in door mijn fotoshoots relatief 'goedkoop' te houden en daarmee hoop ik meer klanten te trekken. Klanten vinden snel iets duur, vanaf 50 euro wordt het eigenlijk al te veel.

Hier ben ik het he-le-maal mee eens...

Ik vraag 45 euro excl btw, excl reiskosten, dus dan kom je rond de 52 euro voor een reportage van (elk dier is anders natuurlijk) +- 1uur. Ik lever dan ongeveer 40 foto's en allemaal op dvd.

Want ik vind het ook zo raar dat wanneer je als klant een reportage boekt, daar geld voor betaald, dat je dan ook nog niet eens alle originelen krijgt. Als je dan een mooi fotoboek wilt maken of wat foto's wilt voor in je huis kan je daar ook nog extra voor betalen.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 19:09

Reizen om naar je werk te komen valt niet onder 'aan het werk zijn'. Om daar dan 40 euro per uur voor te rekenen is idioterie.

Er zijn fotografen waarbij je boven de 100 moet betalen en dan maar enkele webformaat foto's krijgt. Vind ik persoonlijk absurd en vandaar ook de vergelijking met de schilder die je huis maar voor de helft schildert.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 19:12

Ik zie vaak prachtige en minder prachtige foto's voorbij komen op bokt. Als ik een shoot zou willen doen met een dier dat mij heel dierbaar is en ik absoluut mooie foto's wil dan vallen er al veel af, ze zijn het net niet. Als de fotografen die overblijven dan duurder zouden zijn heb ik daar vrede mee want ik wil geweldige foto's en daarvoor zal een fotograaf ook al diep in de buidel hebben getast want de beste foto's krijg je met veel talent en absoluut de beste materialen.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 20:13

sflj schreef:
Fading schreef:

Inderdaad, :j

No offense hoor maar wat is jullie achtergrond, dat je dat kunt beoordelen? ;)

En echte fotografen, fotograferen in RAW en die moet je altijd bewerken.
Een perfectionist is dan met 1 foto erg lang bezig en dus kan 1 foto, in jouw ogen, erg duur zijn. De apparatuur doet er veel minder toe. Een dure camera enz. zegt niks.

We zijn beide fotografen: Weliswaar zonder opleiding maar toch met een aantal jaren ervaring. Ik fotografeer al sinds 2009. Ofja, helemaal zonder opleiding zou ik niet zeggen: Ik doe een media opleiding waar ook fotografie aan bod kwam.
Maar ik ken mensen uit de 'media business' die ook echt een fotografieopleiding gedaan hebben, maar waarvan de foto's technisch op zich wel in orde waren (scherpte goed e.d.) maar qua uitsnijding en soms nabewerking gewoon absoluut niet mooi/goed waren.

Ik fotografeer altijd in RAW en meestal ook zónder JPG omdat ik ze toch nog na wil bewerken en RAW is daar gewoon het beste middel voor. Ik durf van mezelf niet te zeggen dat ik een 'prof' fotograaf ben, omdat ik nog veel oefen en er niet mijn brood mee verdien, maar voor een hobbyist die dit naast zijn studie doet ben ik zeer tevreden over mijn kwaliteiten. Daarnaast is mijn fotografie en design bedrijfje 'echt': Ben bij de KVK ingeschreven en moet BTW berekenen over mijn diensten.

Air schreef:
Sorry, maar bij reistijd zet ik al mijn vraagtekens. Hoezo €40?! Ik ken geen enkel beroep waarbij je voor je reistijd betaald krijgt... :+

Dan ken je weinig beroepen: Als ontwerper kan je reistijd betaald krijgen (ligt aan de ontwerper zelf) maar ik werk zelf bij als ServiceDesk analyst (IT-branche) en de vaste medewerkers krijgen hun reistijd ook betaald.

Marjoow schreef:
Reistijd betalen vind ik idioot. Reiskosten mogen wel vergoed worden.

Je kan het idioot vinden, maar het is heel normaal.

Over fotografen die meer dan 100€ vragen: Kijk naar hypo/kynofocus.
Je betaald er flink voor, maar de kwaliteit die je geleverd krijgt is super. Ik heb er ooit een portfolioshoot mee mogen doen en kreeg toch enkele webformaten en één origineel, maar ik erg tevreden mee was. Volgens mij heeft Femke ook geen fotografieopleiding gevolgd.

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 21:51

Ik vraag ook reistijd vergoeding vanaf een bepaalde reistijd (+2 uur enkele reis).. Ik reis soms 5 uur heen en 5 uur terug voor een fotoshoot, en krijg daar geen vergoeding of niks voor wnat ik reis ook nog gratis. Dan ben ik mijn hele dag kwijt aan een fotoshoot van 2 uurtjes :+ Dus dan vraag ik wel iets extra's ja.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 21:55

ik vind het heel spijtig dat fotograferen niet meer een gewaardeerd beroep/hobby is. Ik vind juist dat er veel lage prijzen voorbij komen... Genoeg mensen die voor hun plezier een schilderij maken, tekenen of weet ik veel wat, daar word toch ook gewoon voor betaald? waarom niet voor fotografie? Als fotograaf zijnde investeer je enorm veel in goede apparatuur, kennis en ervaring. Althans, degene die dus naar zegge veel te veel zouden vragen. Het is niet alleen maar op een knopje drukken hoor :+

Ik vraag overigens meer als 100 euro. Niet extreem veel meer, maar ik zit wel over dat bedrag heen. Is dat dan idioot veel geld? Steek er onwijs veel tijd in. als ik uurtarieven zou gaan rekenen zou het veel hoger uitkomen :+ (reistijd, shoot zelf en nabewerking)

Marit

Re: Waar zijn wij fotografen mee bezig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 22:04

Ik zou eigenlijk voor mezelf ook wel meer willen vragen. Vind jouw prijzen (Renee) ook echt heel prima. Maar mensen vinden alles gauw duur, zodra ik meer ga vragen verlies ik al mijn klanten..

Manou_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 22:20

Ik ben het volledig eens met de reacties die een paar van jullie gaven op het feit dat ik zei dat professioneel voor mij gediplomeerd is. Ik vind inderdaad ook dat sommige niet gediplomeerde fotografen veel beter werk leveren dan sommige wel gediplomeerde fotografen. Het lastige is alleen, waar hangt het anders vanaf of iemand wel of niet professioneel is? Ik hou die opleiding meer een beetje als 'richtlijn'. De meeste mensen die een afgeronde opleiding fotografie hebben maken er wel hun beroep van en beroepsfotografen zijn vaak wat professioneler dan sommige hobby fotografen (naar mijn idee).

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 22:23

Manou_xxx schreef:
Ik ben het volledig eens met de reacties die een paar van jullie gaven op het feit dat ik zei dat professioneel voor mij gediplomeerd is. Ik vind inderdaad ook dat sommige niet gediplomeerde fotografen veel beter werk leveren dan sommige wel gediplomeerde fotografen. Het lastige is alleen, waar hangt het anders vanaf of iemand wel of niet professioneel is? Ik hou die opleiding meer een beetje als 'richtlijn'. De meeste mensen die een afgeronde opleiding fotografie hebben maken er wel hun beroep van en beroepsfotografen zijn vaak wat professioneler dan sommige hobby fotografen (naar mijn idee).

Professioneel heeft niks met diploma te maken. Het heeft te maken met het feit of die persoon zijn brood er mee verdient of niet. Het zegt dus ook niks over kwaliteit :) Genoeg prof's die geen bal er van kunnen maar wel supergoed zijn in het marketing gedeelte en dus nog steeds veel opdrachten binnen halen (en dan spreek ik over het algemeen, niet paarden fotografen :P )

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 22:47

Dat inderdaad. Van die studio fotografen die van dat ongelooflijke cliche werk afleveren waarvan ik denk, goh dat kun je na 2 cursussen ook :') Voor een achterlijk bedrag.
en toch zitten die studio's elke dag weer vol meisjes en vriendinnen die een shoot willen.

Manou_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 22:50

Puur omdat dát dus voor de meeste mensen het beeld van 'professioneel' is lijkt me!

Manou_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 22:52

lifaya schreef:
Manou_xxx schreef:

Professioneel heeft niks met diploma te maken. Het heeft te maken met het feit of die persoon zijn brood er mee verdient of niet. Het zegt dus ook niks over kwaliteit :) Genoeg prof's die geen bal er van kunnen maar wel supergoed zijn in het marketing gedeelte en dus nog steeds veel opdrachten binnen halen (en dan spreek ik over het algemeen, niet paarden fotografen :P )

Inderdaad, maar er zijn meer beroepsfotografen die er echt 'hun brood mee verdienen' dan hobbyfotografen. Hobbyfotografen hebben er meestal nog een baan naast.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 23:52

Manou_xxx schreef:
Inderdaad, maar er zijn meer beroepsfotografen die er echt 'hun brood mee verdienen' dan hobbyfotografen. Hobbyfotografen hebben er meestal nog een baan naast.

Als een 'hobbyfotograaf' er zijn brood mee verdiend is het geen hobbyfotograaf :)

Manou_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 09:11

Precies :j

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 11:20

Je zegt het verkeerd. Je bent een beroepsfotograaf als je je brood ermee verdient en een hobbyfotograaf als je het erbij doet :P

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 12:13

Maar eigenlijk is dat raar. Stel dat je 2 baantjes hebt en een daarvan is 2 dagen per week huisarts zijn. Dan ben je ook gee hobby huisarts toch? :')

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 12:47

De fotografie-wereld is veranderd: beelden en foto's zijn tegenwoordig 1-2-3 te maken met je smartphones en meteen op internet waardoor ze bijna gemeengoed worden. Iedereen kan het pinnen, delen, ect.

Ik ben er ook van overtuigd dat je als fotograaf steeds meer moet kijken naar klantprijsverhouding, dan kostprijsverhouding. Wat niet wil zeggen dat je onder je kostprijs moet werken. Maar klanten willen tegenwoordig veel bestanden, digitaal. Foto's nabestellen tegen hoge tarieven heb ik nog vrij weinig. Een enkele canvas verkoop ik nog wel, maar dat is ook niet veel. Daarom heb ik mijn prijs aangepast: een bijna-kale shoot en de mogelijkheid om alle foto's digitaal af te nemen tegen een x-bedrag. Zo ben ik alleen uren kwijt aan nabewerking en heb ik verder geen hoge inkoopkosten of iets dergelijks. Ik ben ook niet meer druk met nabestellingen. Aan mij de taak om mijn nabewerking/workflow zo optimaal mogelijk te maken zodat ik de foto's zo snel mogelijk digitaal kan afleveren en ik er dus zelf zo veel mogelijk aan over hou.

Je kan 101x vertellen dat je als fotograaf BTW betaald, inkomstenbelasting, apparatuur/computer/programma's, verzekeringen, benzine, auto en dat je ook nog graag je hypotheek en de boodschappen wil betalen, maar dat is echt verspilde moeite.

Als professioneel fotograaf moet je tegenwoordig zo in de markt zetten dat je boven de grote soep van de middenklasse fotograaf uitkomt. En of dat is om je foto's, om je werkwijze, om je persoonlijkheid of iets anders: work it! Klanten willen echt wel 'meer' betalen als er op één of ander manier voordeel voor hun aanzit: een fijne band met de fotograaf, door de weeks kunnen, een stijl die bij hun past, feeling met het bedrijf/gunnen.

Overigens, ik fotografeer geen paarden ;-)

Manou_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 14:27

lifaya schreef:
Je zegt het verkeerd. Je bent een beroepsfotograaf als je je brood ermee verdient en een hobbyfotograaf als je het erbij doet :P

Zei ik dat ? :oo

Keell94

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 21:08

Ik vraag €20 excl reiskosten, en dan ontvangt diegene tussen de 20 a 30 foto's op webformaat en een gratis nabestelling.
Ik maak er geeneens winst op, maar ik begon gratis en daarna €10, €15 en nu op €20 omdat mijn foto's ook beter worden.
Ik kon het gratis blijven doen maar zo kom ik nooit aan een nieuwe camera en het kost mij toch tijd.

Op fotomeetings geef ik tussen de 5 a 10 bestanden weg, en nabestellingen kosten wel geld.
Ook omdat dit anders niet in verhouding is met betalende shoots.
Echter krijg je met een betalende shoot wel persoonlijke aandacht en ben ik ruim 2 uur bezig.
op een meeting is dat misschien een kwartier per paard en moet alles dus veel gehaaster.

ik fotografeer mensen, paarden en honden, het meest paarden.

Ik vind wel dat bekende fotografen inderdaad best hoge prijzen vragen, ik heb paketten langs zien komen van rond de €600, vraag mij dan ook altijd af waar die prijzen op gebaseerd zijn en welke gek dat eraan uit zou willen geven (ik niet), maar ze zullen het wel kunnen vragen,
de klant heeft inderdaad zelf de keuze of hij/zij zo'n bedrag zou willen betalen dus.

Ik ben niet duur maar ik doe liever 10 shoots voor €20 dan 1 shoot voor €200, kost me wel minder tijd maar ik maak er wel meer mensen blij mee, ook mensen die wat minder te besteden hebben en dus geen fotoreportage van €600 kunnen boeken

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 08:16

Strasshorse schreef:
.

Ik ben niet duur maar ik doe liever 10 shoots voor €20 dan 1 shoot voor €200, kost me wel minder tijd maar ik maak er wel meer mensen blij mee, ook mensen die wat minder te besteden hebben en dus geen fotoreportage van €600 kunnen boeken

Zodra je je brood moet verdienen met fotografie, ga je dit soort dingen heel anders bekijken ;)

LynnDenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 10:54

Yucca schreef:
Strasshorse schreef:
.

Zodra je je brood moet verdienen met fotografie, ga je dit soort dingen heel anders bekijken ;)

En ik denk zelfs als je je brood niet hoeft te verdienen. De meeste fotografen kunnen hun verdiende centen in nieuw apparatuur steken, maar als je de bodemprijs vraagt en veel shoots hebt, heb je sneller dan je denkt al een nieuwe camera nodig. En diegene die bijvoorbeeld 40,- per shoot vraagt heeft de camera dan toch de helft sneller bij elkaar gespaard :)
Daarnaast vind ik het toch maar vreemd dat mensen zichzelf zo in hun vingers snijden om zoveel mogelijk anderen gelukkig te maken. Maar misschien dat ik dat gewoon niet kan snappen :=

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 15:39

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 12:00

Dat fotografie geen vak is waar je tegenwoordig je brood meer mee kan verdienen (al helemaal paardenfotografie niet) was al langer bekend, oud nieuws :)

Verder is het zelf ook inschatten wat kan en wat niet, als je hoge prijzen hanteert en steeds geen opdrachten binnen krijgt zou je zelf in kunnen zien waar dan het probleem ligt. Anderzijds ken ik genoeg mensen die tarieven hebben (150 euro + ) die omkomen in het werk, zowel commercieel als particulier. Ligt er gewoon aan op elk deel van de branche je target en wat voor soort foto's je schiet :)

Ik zelf werk als fotograaf voor een groot bedrijf waar ik gewoon betaald voor krijg, ben bezig met een sollicitatie voor een commerciele opdracht wat ook flink wat geld in het laatje kan brengen. Dus nogmaals, welk deel van de branche en wat je schiet maakt wel degelijk uit. 90% van de mensen die op Bokt fotograferen fotograferen enkel paarden en honden. Niks mis mee, maar geen deel van de branche waar nog geld in te verdienen is :)