[INFO] Hoeveel is mijn tekening waard? Deel 3.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

riz95

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 18:37

_Bitje_: €20

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 18:47

Pag.3

_Bitje_ (vogel met boom), al een mooi begin, jammer dat het zo krasserig is. Maar toch heeft het wel wat. 15 euro.

koetje10: Probeer meer kleur te gebruiken in je paard. Het paard is nu erg eentonig van kleur. Ik ben persoonlijk niet zo'n fan van de bloemen op de voorgrond. Probeer iets minder krasserig te tekenen. 15 euro.

HorseyDude: Het zou mooier zijn als je niet van die witte lijnen overal ongeschilderd open laat. Verder vind ik 'm niet echt kloppen. De beesten zien er erg plat uit, niet 3D. De bek van het rechterdier heb je bijv gewoon plat geschilderd, maar het voorhoofd wel weer wat 3d achtig geprobeerd. Dit geeft een raar effect. 10 euro

Pag. 4
BlackDancer: Leuk! 20 euro

Horse_Art: Denk om het oog, maak deze niet te ruitvormig (dit is iets waar ik ook de neiging toe heb soms). Het oog zelf is een bol, geen ruit. Het oog mag ook nog wat donkerder. Verder mooi kleurgebruik. 20 euro.

_Mariskaa: Ik vind je fotos erg onduidelijk, geeft niet echt een goed beeld! De eerste 18,50? De anderen vind ik niet echt goed te beoordelen door de kwaliteit van de foto's.

HorseyDude: Deze keer heb je netter ingekleurd en ook wat meer 3d gewerkt. Ik vind het wel lastig te beoordelen omdat ik zelf gewoon niet van zulk soort werken houd. :o 5 euro

drafbalk: Probeer nog wat meer contrast te gebruiken. Maar voor een tweede tekening al heel leuk! 10 euro.

_Bitje_: Vind wat je normaal gesproken doet leuker, ipv dit korrelige. Maar toch leuk. :j 20 euro.

En dan nu van mij nog twee tekeningen. :)

Afbeelding

&

Afbeelding

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 20:42

wuis: 1e: super gedaan! VOOR a3: 55, VOOR a4: 45
2e: ook gaaf zou er het zelfde voor geven, misschien iets meer :))

nu mijn pelikaan :D
digitaal gemaakt (1280 x 770 pixels )
Afbeelding

Pebble

Re: [INFO] Hoeveel is mijn tekening waard? Deel 3.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 20:53

Wuis;
1: mooie tekening, maar ik vind wel dat de oren erg spitsig zijn.
Ongeveer 30 euro
2: die springt echt van het papier zeg! rond de 40 euro
bitje;
Tussen de 30-40 euro :)

RicardoOpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 21:05

Ik ben geen doorgewinterde creatieveling, maar hier een vrij kunstwerkje. Opdracht voor school was: maak een schilderij uit de stromingen; kubisme, realisme of surrealisme.

Acryl op soort karton. Helaas heb ik de geblokte rand niet helemaal af kunnen krijgen.

Hier met schets, kleur komt beter in beeld dan bij de andere foto. Schets is een half A4tje.
Afbeelding

Hier zonder schets.
Afbeelding

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 21:16

graag zelf min. ook 2 taxeren ;)

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 22:05

Taxaties weer: RicardoOpa: €20,- (elk 10, vindt abstract niet mooi)
Bitje: €34,-
Wuis: Paard: € 45,- - Leeuw €50,-

En dan nu de mijne:
Afbeelding
VERKOCHT INMIDDELS VOOR 45,-

Zappa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 12:15

Ik kijk al tijden mee in de taxatie topics :D en nu kan ik eindelijk ook eens wat plaatsen haha
Ik zal mijn best even doen op de taxatie's , let wel...dit is een mening

pagina 1

Horseydude Ik moet eerlijk zeggen dat ik je werken vaak tegen kom op UK en ik vind dit echt 1 van je betere werkjes
Verhoudingen kloppen hier en daar niet maar eigenlijk vind ik dat bij je stijl passen
Ik zou voor deze tekening om en nabij 10 á 15 euro willen geven

Bitje heel erg mooi , ik vind het een pakkend plaatje erg lieflijk en originele pose maar vind hem ook iets te krasserig naar mijn smaak
Nu snap ik dat dat de vachtstructuur is maar toch had het naar mijn idee iets dichter gemogen
Nu heb ik totaal geen verstand van digitaal werk dus doe maar een gooi
35 euro

Casperzot Ook erg mooi maar ik vind dat je het paard iets meer had kunnen afwerken in de zin van schaduwen en het geheel wat dichter en voller maken wel vind ik je hoofdstel leuk gedaan
Ook kloppen de verhoudingen niet helemaal
Voor dit werkje zou ik als het mijn paard was geweest 15 euro willen geven

Wuis Heel erg mooi , mooie vachtstructuur ook en mooie blik van de hond maar toch kijk ik wat raar tegen de massieve snoet en het neusje maar misschien is dat hond eigen
Sprekende tekening
50 euro

HorseartHier kan ik toch geen commentaar op geven :D
Durf mijn eigen tekening niet eens meer te laten zien haha
prachtig , 60 euro

XxJustinexXIk vind je kleurkeuze erg leuk en vind dat rooie met het witte hoofdstel leuk gelukt
Probeer wat meer schaduw erin te krijgen en wat meer aandacht aan de verhoudingen te besteden want deze kloppen soms niet en dan komt het geheel minder massief over denk ik
Toch zou ik hier wel 10 euro voor geven

RockMooie kleuren !! Toch vind ik het geheel net niet aanspreken maar dat is persoonlijk , ik vind de boom wat te centraal maar daarintegen de kleuren wel erg mooi , krijg er wel een bepaald gevoel bij
25 euro

Kyno Ook weer zo'n aansprekend koppie en een hele leuke schaduwverdeling , ik vind hier het ''krasserige'' er wel bij passen
De aderen aan de zijkant van het hoofd vind ik te aangezet maar verder erg leuk werkje
10 euro

Pagina 2

WuisDeze vind ik dan op de 1 of andere manier wat minder
Het oog valt voor mij wat weg (vooral de pupil) en ik vind het iets teveel wang
Het vachtje vind ik dan wel weer donzig overkomen
20 euro

AlenaOh wat een heerlijk speelse plaat , die blik en die vacht ..
Heel mooi maar idd de hals steekt een beetje af bij de rest
Maar daarintegen vind ik het hoofd weer erg aaibaar , word er trouwens helemaal vrolijk van van die blik haha
30 euro

DeniseIk vind het erg moeilijk om je eerste werkje te taxeren
Ik zie dat er veel werk in zit en vind de kleuren dan ook weer prachtig
Mij persoonlijk spreekt de tekening wel aan maar vind de staart iets te abrupt stoppen
30 euro

De tweede tekening vind ik prachtig wat een heerlijk losse stijl
Ook het streperige spreekt mij aan
Zie echt beweging in de vis
30 euro

Wuis is goed bezig haha
De pauw vind ik erg mooi maar het had nog sprekender gekund
Ik vind hem nu wat flets overkomen , kan ook aan de foto liggen
Vind de details weer helemaal geweldig en de veren ook prachtig
50 euro

_I_amanda_I_Ook weer een erg leuk werkje
Vind de vacht iets te , mocht naar mijn idee net even wat fijner (ook voor een wintervacht)
Vind digitaal heel moeilijk te taxeren ..20 euro

Bokker88Vind het een hele leuke poging maar ik zelf zou toch even verder oefenen
Ik vind wel dat je goed gekeken hebt naar de schaduwen
Probeer het geheel iets dekkender te krijgen
Gewoon veel gaan oefenen en dan denk ik dat het helemaal goed komt

BlackdancerWat een ontzettend leuke pose heb je gekozen en wat kijkt die kat heerlijk brutaal
Toch vind ik in het hoofdje ergens iets niet kloppen maar misschien is de kat idd echt zo
Als het mijn eigen kat was geweest had ik je hier zeker wel 25 euro voor willen geven

FnanneEn ook hier :D kan er geen commentaar op bedenken
Prachtig (moed zakt me steeds meer in de schoenen om eigen tekening te laten zien)
70 euro

Pagina 3

Pebble Erg leuke tekening maar naar mijn mening vind ik hem te grof
De vacht is net te ..
Je hebt een erg leuke poging gedaan vind ik verder(wat moet er een tijd in die vacht zijn gegaan)
10 euro euro

Red SavagePrachtig , helemaal mijn stijl
50 euro

Wuisis on a role.....
Weer een mooi werkje , deze spreekt mij erg aan
Heerlijk die appeltjes :D 25 euro

Horseydudeheeft ook de smaak te pakken :D
Leuke speelse plaat (dus dat is je gelukt)
Maar ik vind deze moeilijk te taxeren omdat hij mij persoonlijk niet aanspreekt
maar toch 20 euro wel

SaarHele leuke poging met heel mooi kleurgebruik
Toch is de tekening mij nog te ''plat'' en zijn de verhoudingen soms een beetje weg , de ogen daarintegen vind ik erg mooi
Als je nu BV het oog wat naar binnen laat vallen doormiddel van wat schaduw zou het in mijn ogen er heel anders uitzien
Toch een hele leuke poging
15,00

BitjeHaha wat een heerlijk koppie , doet me aan mijn opa denken :D
Ook deze vind ik moeilijk te taxeren
35 euro

Wuisdeze heb ik ook nog in de lijst staan om te tekenen :D
Mooie tekening en je hebt het moment goed te pakken
Toch is er ''iets'' met de hoeven/benen voor maar ik kan mijn vinger er niet helemaal opleggen
25 euro

de tweede spreekt mij persoonlijk niet aan dus vind het heel erg moeilijk te taxeren dus als ik de plank missla ...
30 euro

Bitjewauw wauw wauw
Heel erg mooi , die zou ik zo aan de muur hangen
Wat een prachtig moment , alles klopt
45 euro

Koetje10Wat een heerlijk aparte compositie :D
Spreekt me helemaal aan , ik vind het alleen jammer dat je de bloemen iets minder hebt uitgewerkt en bij de neus van het paard
25 euro

HorseydudeOok weer voor mij een tekening die ik moeilijk te taxeren vind
In ieder geval duidelijk je eigen stijl :D
17,50

Pagina 4

blackdancerprachtig , kan er niet meer over zeggen
Paarse achtergrond vind ik ook erg passend
45 euro

HorseartOok weer een erg mooi werkje , het enige waar ik tegenaan loop is het oog , ik vind het net niet genoeg ''sparkelen'' als je begrijpt wat ik bedoel
35 euro

Mariskaook een mooi werkje , ik ken alleen de hele persoon niet (en ja ik leef onder een steen)
Ik persoonlijk hou heel erg van hoog contrast maar toch vind ik je tekeningen aanspreken
Soms vind ik ze wat te krasserig ..

1e tekening : 20 euro
2e tekening : 17,50
3e tekening : 17,50

HorseydudeWederom helemaal jouw stijl :D
17,50 euro

drafbalkWat een leuke compositie , erg origineel
maar het had van mij nog ''harder'' mogen wezen (contrast)
De compositie spreekt mij echt aan
20 euro

Bitje wederom een erg mooie tekening , heel aaibaar
Kan er verder geen commentaar op vinden behalve dan dat ik misschien een grotere foto zou willen zien
Vind zijn vachtje erg mooi
40 euro

Wuispaard: erg mooi ! maar er is iets wat mij stoort en ook daar kan ik mijn vinger niet opleggen
Ik denk dat het hoofd en de neus wat grover had gemogen
Kleurgebruik vind ik erg mooi trouwens
35 euro

Leeuw : Prachtig , heerlijk losse stijl
45 a 50 euro

BitjeHeel erg mooi !!
Ergens vind ik het ''streperige'' erg mooi , ook weer zo'n lekker vlotte losse stijl
Digitaal taxeren vind ik erg moeilijk ..
35 a 40 euro

RicardoOpaHeeuuul apart ...niet mijn stijl maar echt mooi en netjes afgewerkt , kan zien dat er goed over is nagedacht en dat het veel tijd heeft gekost
70 euro

HorseydudeDeze vind ik toch echt minder en waarom ligt er een handschoen ?
Wederom echt jouw stijl
15 euro

Na al deze mooie werkjes durf ik bijna niet meer mijn eigen werk te laten zien
maar doe het toch.... :D

Grafiet stift , verschillende hardheden
A4 formaat en een uurtje of 8 werk
Ik heb gigantisch mijn best gedaan voor een goede foto en dit is echt het beste wat eruit kwam

Afbeelding

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 14:35

Pagina 3:
Pebble, 10 euro. Het geheel mag wat vloeiender en sterker gekleurd worden. Maar het paard opzich is goed en je ziet duidelijk dat je het wel zal kunnen. Misschien ook met ander materiaal experimenteren om te kijken of dat je beter ligt?

Red_Sevage, 40 euro. Ik vind hem leuk uitgewerkt. Mooie kleuren. Het onderwerp zelf spreekt me niet zo aan en ik vind het ‘hoofd’ wat onduidelijk. Ik denk dat dit werkje beter zal passen op doek. Anders zou ik het graag op een mooie manier ingelijst willen zien. Wellicht dat het dan beter uitkomt en hoger te taxeren is.

Wuis, 40 euro. Ik heb het idee dat hij niet helemaal klopt en hij is wat ‘vaag’. Er zitten weinig details in. Maar hij spreekt wel aan. Hele uitdagende pose. Lijkt me lastig.

HorseyDude, 10 euro. Ik vind hem absoluut niet slecht. Maar ik vind hem over komen als een kleurplaat. Dat is prima. Maar valt daarmee niet onder kunstwerk. Hij zou wel enorm leuk staan als muurschildering in een kinderkamer. Let er alleen wel op dat de kleuren dan vloeiender moeten lopen.

Saar, 10 euro. Let er op dat je telkens op dezelfde wijze met de krijtjes om gaat en laat het anders beter over lopen. Ik vind het voorhoofd (en tussen de ogen) wat vlak tonen. Maar het is zeker een goed punt om vanuit verder te tekenen!

_Bitje_, 15 euro. De haan heeft een goede uitstraling en je gebruikt mooie kleuren. Het is alleen nog wat vlekkerig.

Wuis, shetje; 15 euro. Hij is leuk, heeft een stoere uitstraling en je tekent fijn. Maar ik heb de foto ook gezien en ik weet dat hij niet is zoals op de foto. Ik vind het wel knap dat je deze houding aan durft en hem weet neer te zetten. Ondeugende pony! Ijslander; 50 euro ondanks dat het paardje niet helemaal klopt. Mooi rustig plaatje, veel werk en mooie kleuren.

_Bitje_ , hond; 10 euro. Dit werkje verdient meer aandacht en een wat ruimer papier.

Wuis, Fries; 15 euro. Schattig plaatje en er zal best iemand zijn die hem op wil hangen. Maar kwalitatief zeker niet het beste.

_Bitje_, Boomklever; 20 euro. Mooi losjes gedaan. Precies goed.

Koetje 10, 10 euro. Helaas zijn de kleuren wat flets. Ook vind ik het paard zo hals achter de zwevende bloemen ook niet zo’n goede afbeelding voor een kunstwerkje. Misschien in een andere uitvoering. Maar zo niet.

Horseydude, 10 euro, Ook leuk voor op de muur in een kinderkamer. Maar ook deze kan qua techniek beter.

Pagina 4:

Blackdancer, 15 euro. Een andere achtergrond en groter formaat zouden denk ik nog beter zijn. Maar het vogeltje is goed gelukt.

Horse-Art, 30 euro. Ik vind hem goed gelukt. Maar het oog spreekt helaas niet. Ook vind ik de achtergrond niet helemaal mooi bij het paard kleuren. Het is wat saai.

_mariskaa, Nog even door oefenen en wellicht wat ander materiaal uitproberen. Ze zien er al leuk uit. Maar zijn voor mij niet te taxeren.

Horseydude, zelfde verhaal als bij de andere tekeningen. Maar ik vind ze leuk.

Drafbalk, Mooi begin. Ik ben benieuwd wat je verder nog gaat maken!

_Bitje_, Mooi. Maar helaas kan ik dit niet taxeren. Het ziet er in ieder geval erg goed uit. Alleen het bit lijkt erg hoog te zitten.

Pagina 5:

Wuis,Paard: 25 euro. Ik vind dat de aders er iets te veel uitspringen. De hele tekening is zacht en de aders zijn juist hard getekent. Leeuw; 45 euro. Apart. Al heb ik het gevoel dat er iets niet helemaal klopt. Welk formaat is dit? (ik ben uit gegaan van een formaat tussen a4 en a3 in.

_bitje_ , ik kan dit helaas niet taxeren. Hij ziet er mooi uit. Maar lijkt niet helemaal af.

RicardoOpa, Als hij af is een euro of 35. Heel apart om te zien en prachtige kleuren. Nu nog op doek en de prijs springt een stuk om hoog.

Su_Cr_Cheese, 40 euro. Hele mooie stijl.

En dan nu mijn tekening:
Fries in acrylverf op doek van 40 bij 50cm. Er zit 40 tot 50 uur werk in. Dit is de beste foto die ik kon maken.

Afbeelding

amanda1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 16:41

nu ben ik ook wel nieuwsgierig geworden naar jullie mening.

gr

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Pebble

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 16:46

Eerst zelf ook taxeren ;)

amanda1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 17:02

o ok hahaha

malenka, 70
cheese, 30
horseydude, 15
bitje, 45
wuis, 20 (heb mooiere van je gezien!)

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 18:12

En dan dus een aantal pagina's en niet maar een paar werken ;)
Zoals je verder ook kunt zien is dat hier gebruikelijk voor je zelf wat post :) Jij wilt dat mensen moeite doen om jouw werken te taxeren, maar ze vinden het zelf natuurlijk ook leuk als hun werk getaxeert wordt ;)

Oliebeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 19:03

_Bitje_: ik vind dat het digitale werk je beter af gaat :o €15
Wuis: deze vind ik niet zo mooi. Niet helemaal mijn smaak :+ €20 voor beide
_Bitje_: ik stoor me vreselijk aan n ogen en de achtergrond. €10
Wuis: Sorry, ook niet helemaal mijn smaak :+ €15
_Bitje_: die vind ik wel heel leuk! Misschien kun je de volgende keer beter de achtergrond laten overlopen met het onderwerp, dat het aansluit. Als je dat nog eventjes bijwerkt €30
koetje10: die bloemen XD het kleurwerk vind ik wel heel mooi gedaan, die bloemen hadden van mij niet gehoeven. €30
HorseyDude: €10
BlackDancer: €40
Horse_art: Z'n hals vind ik een beetje spastisch. €30
_Mariskaa: dit is niet helemaal mijn stijl, ik zou het nooit aan de muur hangen maar er zullen vast wel mensen zijn die het wel mooi vinden. Ik laat deze open :)
drafbalk: oh dit lijkt me echt gaaf om aan een lege muur te hangen als ie wat groter was :o nu is 'ie dus eventjes spontaan A3 goed? :D€50
_Bitje_: heel mooi! €55-60
Wuis: eerste vind ik niet zo, €20, de laatste is echt helemaal geweldig :o €55-60
_Bitje_: €50
RicardoOpa: ik vind e echt geweldig, €50
Su_Cr_Cheese: €50
Malenka: €30-40
amanda1980: €30, 20, 20 (groter tekenen?)

Afbeelding
50x60, mengelmoes van aquarelverf, hard en zacht pastelkrijt, houtskool en kleurpotlood. Tekening op aquarelpapier. Inkleuren zo'n 5 uur, schetsen hou ik niet bij want dat doe ik tijdens huiswerk enzo :o

close up:
Afbeelding

amanda1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 07:45

oliebeer, 30

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 07:55

Oliebeer, werk aan jde verhoudingen. Het inkleuren is mooi gedaan, maar het paard is volledig uit verhouding. Het hoofd is veel te groot, de borst veel te smal (de neus is net zo breed als de borst wat natuurlijk heel vreemd zou zijn in het echt ;) ).
Ik taxeer alles later even.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 12:47

Ik lees hier af en toe even mee. Ik ben heel benieuwd waar jullie de taxaties op baseren? Kan daar niet echt wijs uit eigenlijk. :)

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 13:57

randalinpony,
ik vraag me dat ook wel eens af. Ik zelf kijk naar het materiaal dat gebruikt is, de afwerking, originaliteit, kleurgebruik, techniek en formaat. Door al deze dingen kan ik ook een aardige schatting maken van de tijd die er ingestoken is. Zo is oliepastelkrijt minder werk dan acrylverf, maar kun je er ook niet veel aan wijzigen. Olieverf is dan al weer meer werk dan acrylverf. Echte schilderijen met acryl en olieverf moeten dus correcter zijn dan een oliepasteltekening. Maar daarintegen zijn ze bij goede uitwerking ook zeker een heel stuk meer waard. Acrylverf moet naar mijn mening gewoon op doek. Op papier of karton is toch weer minder waard. aan veel werkjes hier zie je dat er niet zo heel veel tijd aan de afwerking is besteed. Een werkje is dan al snel niet meer dan 20 euro waard. En dat is nog veel. Als ik zie dat iemand orgineel is, potentie heeft dan begin ik met 10 euro en zodra dit beter uitgewerkt is gaat dit bedrag omhoog. Een gewoon goed krijtwerk op a3 zit zo rond de 50 euro. een goed acrylschilderij op doek zit al snel op 200 euro. Een olieverf schilderij dat goed is uitgevoerd al snel op de 300 euro.

Helaas zijn er niet veel werkjes echt heel goed uitgevoerd. Ik probeer wel altijd te laten weten waarom ik een bepaalde taxatie heb gemaakt. Ik probeer opbouwende kritiek mee te geven. Ik hoop dan ook dat dit zo over komt.

Op het moment zie je veel pastelpotlood. ook daarvoor geld dat je vrij snel iets kunt tekenen. Maar je kunt er ook heel lang over doen. Dat is echt afhankelijk van de stijl die je gebruikt. Je ziet veel dat men probeert zo realistisch mogelijk te werken. Haast als een foto. Dat kost veel tijd maar vergt ook meer aandacht om echt goed te krijgen. Als je werkt naar perfectie moet het ook perfect zijn om zijn volledige waarde te behalen. Bij pastelpotlood zie je ook dat er veel gewerkt wordt met klein formaat. Logisch natuurlijk dat klein formaat ook snel minder waard is.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 14:17

Tja, maar als je alleen al naar uren kijkt en het materiaal even niet meerekent (hoewel dat bij een materiaal als olie ook flink kan oplopen als je een écht professionele kwaliteit geprepareerd linnen gebruikt en goede materialen...) dan begrijp ik niets van de prijzen die hier soms worden genoemd.
Zeker niet als het gaat om werk in opdracht voor derden, een tak van sport die je officieel hoort op te geven bij de belasting die er dan vrolijk 40% over rekent.

Een deel van het werk is natuurlijk wel zo hobbymatig dat het eigenlijk nauwelijks te taxeren valt, omdat het studiewerk is, niets meer en niets minder.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 14:32

Maar als het eindresultaat niet goed is doen die uren er ook niet meer toe. Een waardeloos werk is een waardeloos werk. Ook als er 40 uur werk in zit.

Bovendien mag je tot een bepaald bedrag (ik geloof 1500 euro maar weet het niet zeker) belastingvrij bijverdienen aan je hobby.

Maar om een voorbeeld te geven; ik heb bovenstaand schilderij van de fries gemaakt in opdracht. Daar is 250 euro voor betaald. Als ik uitga van 50 uur werk dan is dat 5 euro per uur en daar gaan dan mijn materiaalkosten nog vanaf.

Een fantastisch olieverf schilderij op groot formaat zoals a2 gaat over de 1000 euro heen. Maar ik denk niet dat we die hier snel tegen zullen komen.

Ik zou ook graag willen weten waarom de bedragen die hier staan voor mijn schilderij worden genoemd. wat moet er beter om de prijs hoger te krijgen? Wat is er wel goed aan waardoor dit bedrag er uit komt? Daar kan ik dan iets mee. Helaas staat dat er niet bij.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 14:40

Nou, ook bij (goede!) professionele kunstenaars liggen de prijzen niet altijd even hoog meer. Zeker in de portretbranche heb je concurrentie van de lage lonen landen (bedrijven zoals de portretfabriek enz.) die het werk natuurlijk voor ver onder de kostprijs hier kunnen aanbieden.

En er zijn gewoon erg veel mensen die dit doen. Daarnaast heb je dus inderdaad de hobbyisten die ver onder de prijs werken.
Die 1500 euro is trouwens achterhaald (was vroeger wel zo), zodra je je werk buiten je eigen kring gaat aanbieden en winst maakt, hoor je het op te geven bij de BD.
Dat gebeurt natuurlijk niet altijd en ze zullen er echt niet over vallen denk ik, maar zo is het dus wel geregeld.

Of iets trouwens 'goed' is of niet, is vers twee hoor. Dat ligt maar helemaal aan het referentiekader van de bekijker. Ik ken genoeg 'goede' kunstenaars die vast niet hoog getaxeerd zullen worden hier.

Ik vind persoonlijk eigenlijk dat hobbyistenwerk dat duidelijk nog van een beginnende tekenaar afkomstig is gewoon niet getaxeerd kán worden, dus wat dan overblijft zijn de begenadigde schilders in dit forum.

En dan vind ik dat er veel te laag getaxeerd wordt over het algemeen.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 15:08

ik ben het wel met jullie eens,
maar tegenwoordig betaald niemand meer echt veel voor een GOED schilderij, of lijkt dat nou zo ? :)

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 15:13

Het kloopt hoor wat je zegt over of iets 'goed' is of niet. Er zijn meesterwerken die ik niet mooi vind. Maar dan kan het technisch wel goed zijn. Het is logisch dat smaak de taxatie beïnvloed als je geen professioneel taxateur bent.

Vorig jaar is ons door het uwv, de kvk en de belastingdienst nog verteld dat je nog steeds een deel 'belanstingvrij' kunt verdienen. Dit ivm het opstartten van een bedrijfje. Ik heb de informatie echter momenteel niet bij de hand. Ik kan je dus ook niet vertellen hoe dat zat.

Maar waar kijk jij naar als je taxeert en wanneer is iets voor jou goed?

_Bitje_, wat is veel?

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 15:17

malenka, kijk dat is weer zo'n discussie vraag waar ik geen antwoord op kan geven :D

Zappa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 15:29

Ik krijg het gevoel nu heel erg dat er feitelijk word gevraagd :

Waarom is mijn werk niet hoger getaxeerd ?

Maar dan verpakt in een wat leuker jasje
Mocht ik het verkeerd hebben dan mijn excuses en dan geld onderstaande natuurlijk niet

Vind ik persoonlijk wat jammer , heb mijn best gedaan op de taxatie's en ik krijg het idee dat ik me moet verdedigen
Ik ben geen taxateur van beroep , ik heb puur vanuit mijn eigen gekeken en wat ik dacht wat er voor materialen in gegaan zijn

Ik persoonlijk heb geen flauw idee wat schilderijen / tekeningen enz enz kosten
Daarbij komt idd smaak bij mij om de hoek kijken
En ik denk dat dat zo werkt bij meerdere bokkers