[CENTRAAL] Kleding maken is niet moeilijk!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 15:38

Voetjes wisselen is niet zo moeilijk hoor :n
Bij mij zit er een klein knopje achter het voetje, en als ik die indruk valt hij er vanzelf uit en kan ik er een andere indrukken. Nou gebruik ik ook alleen maar een gewoon voetje en een ritsenvoetje, dus dat is nog wel te overzien wanneer je die moet gebruiken :+

noekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 15:39

Haha oke, dat wordt met de naaimachine dus! Ja ik denk dat mn moeder me er wel mee kan helpen. Als er iets stuk is overhandig ik het dan ook altijd aan haar :+

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 15:40

Bij dat rokje heb ik een stevige bruine spijkerstof gebruikt.. (heb me laten adviseren in de stoffenwinkel, daar patroon en stof gekocht) maar persoonlijk vind ik achteraf de stof te dik en stug voor zo'n plooirokje.. ALs ik de plooien er net in heb geperst zit het nog wel mooi, maar al snel niet meer :n Draag het ook nooit :+

Voor een elastische stof werkt een zigzagsteek dus prima? Dat rekt genoeg mee?

Standaartpatronen passen mij niet altijd even goed vrees ik (heb weleens maten zitten opnemen en dan kwam ik nooit uit := ) heb best wel taille, brede heupen en lange armen :+ Wil graag zelf een zomerjasje maken omdat tot nu toe alle leuke jasjes die ik zie te korte mouwen hebben :7 Moet ik me eerdaags misschien toch maar eens aan gaan wagen dan :=

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 15:40

Zwartwitje schreef:
Evelli, deed ik vroeger ook idd altijd. Zodra de machine een raar geluid ging maken, raakte ik niks meer aan en riep ik om mijn moeder :)) tegenwoordig woon ik op mezelf en moet ik het dus wel zonder hulp stellen :D

Daarom laat ik de machine thuis staan en ga ik regelmatig bij moeder buurten :D Het is ook haar machine....

Iceprinses: gaaf hoor :D als mijn eigen model weer wat geslonken is wil ik ook meer gaan maken qua kleding. Nu moet ik alle patronen nog aanpassen ;)

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 15:42

IcePrincess schreef:
Of ik een patroon gebruik ligt eraan wat ik maak, meestal gebruik ik een standaard patroon als basis maar pas het vervolgens helemaal aan naar mijn eigen ontwerp en lichaam.
Jurkjes meestal geen patroon maar gewoon draperen op mezelf of een pop (wat je bij project runway bijvoorbeeld ook vaak ziet :') )
Stoffen is vooral uitproberen, bij veel patronen staat wel welke soort stof het meest geschikt en als je het veel gedaan hebt weet je snel zelf wat je het beste waarvoor kunt gebruiken :) .

Hoe pas je een standaart patroon dan goed aan aan je eigen maten? :)
Ik heb hier nog een paar patronen liggen en een paar Knip boekjes :) Heb ook nog stof die niet zo heel duur was waar ik wel eens wat mee kan gaan proberen :)
Naar zo'n pop heb ik ook zitten kijken... Maar er is geen pop die in te stellen is op zowel mijn bovenmaat als mijn heupmaat :+ (zijn 2 maten poppen voor zover ik kon vinden? Boven moest ik de kleine maat hebben en onder de grote :+ )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 15:42

Wendy15 schreef:

Ja, stik maar eens een zigzagje op een rekstof en rek de stof dan uit. Dan zal je zien dat ze zigzag (als je hem erg uitrekt) als het ware "plat" wordt, als je hetzelfde doet met een gewone steek dan breekt je stiksel.

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 15:43

Eindelijke een omschrijving he ik wat doen naaien kan ik wel, maar ik doe alles zonder patronen, ik het helemaal na en maak het na, dank je voor de tips, ziet er makkelijker uit dan ik dacht

KDS

Re: [ART] [WIP]Kleding maken is niet moeilijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 15:45

Ik moet zeggen, de naaimachine heb ik inmiddels helemaal door, de lockmachine begint te komen. Had altijd ruzie met het spoeltje van de naaimachine, de lockmachine heeft 4 draden dus werd ik ook even niet goed van haha :D

Maar naaien is niet moeilijk alleen veel werk. Heb nu eindelijk mijn jas af... op 4 drukknopen na dan. Mijn winterjas, misschien zelfs in de winter af dit keer :D

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 15:47

Blijheid schreef:
Wendy15 schreef:

Ja, stik maar eens een zigzagje op een rekstof en rek de stof dan uit. Dan zal je zien dat ze zigzag (als je hem erg uitrekt) als het ware "plat" wordt, als je hetzelfde doet met een gewone steek dan breekt je stiksel.

Maar dan is de rek beperkt tot hoe grof het zigzagsteekje is.. Werkt dat ook wel met van die superelastische stofjes of alleen als het een beetje rekt?

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 15:48

Blijheid schreef:
Voetjes wisselen is niet zo moeilijk hoor :n
Bij mij zit er een klein knopje achter het voetje, en als ik die indruk valt hij er vanzelf uit en kan ik er een andere indrukken. Nou gebruik ik ook alleen maar een gewoon voetje en een ritsenvoetje, dus dat is nog wel te overzien wanneer je die moet gebruiken :+

O, dat klinkt makkelijker dan ik had gedacht :D
Nou heb ik wel 5 verschillende voeten in mijn naaimachinebakje liggen, dus ik zou uberhaupt niet eens weten hoe de ritsvoet eruit ziet. Maar dat ga ik wel even googlen tegen de tijd dat ik iets ga maken met een rits :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 15:49

De rek is wel wat beperkt ja, maar als je een heel breed en kort zigzagje instelt komt je een heel eind. Je hebt ook naaimachines met speciale stretch-steken er op, maar daar heb ik geen ervaring mee, ik heb een simpel oud tweedehandsje.

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 15:50

Voor rekbare stof gebruik liever gewoon de lock, is het ook meteen netjes afgewerkt. Nadeel is alleen wel dat die machines heel duur zijn en heel vervelend om de draden opnieuw in te spannen :+ .

Als je een kleinere taille nodig hebt kun je ook het patroon gewoon zo overnemen, maken, passen, en dan (door iemand anders) met spelden de taille kleiner maken en dat vervolgens zo naaien.
Mouwen langer ligt aan het model, gewoon een rechte mouw dan kun je hem langer door tekenen, zit er model is dan op de rechte stukken bij boven en onderarm het patroon onderbreken en iets langer tekenen.

Op het lichaam langer vanuit de taille meer lengte in het patroon tekenen.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 15:51

Wat leuk! Ik moet voor school een jurk vermaken en heb hier vanmorgen les in gehad. Vond het ook heel moeilijk lijken, maar het valt idd reuze mee! :D

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 15:57

Op veel patronen staan de plekken ook aangegeven waar je ze kan verlengen/verkorten.

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 16:00

Bedankt voor alle tips!! Ik ga toch weer eens een leuk (simpel O:) ) patroontje uitzoeken en eens wat proberen!! :D

Ik heb geen lockmachine := alleen een naaimachine :P

KDS

IcePrincess schreef:
Voor rekbare stof gebruik liever gewoon de lock, is het ook meteen netjes afgewerkt. Nadeel is alleen wel dat die machines heel duur zijn en heel vervelend om de draden opnieuw in te spannen :+ .

Als je een kleinere taille nodig hebt kun je ook het patroon gewoon zo overnemen, maken, passen, en dan (door iemand anders) met spelden de taille kleiner maken en dat vervolgens zo naaien.
Mouwen langer ligt aan het model, gewoon een rechte mouw dan kun je hem langer door tekenen, zit er model is dan op de rechte stukken bij boven en onderarm het patroon onderbreken en iets langer tekenen.

Op het lichaam langer vanuit de taille meer lengte in het patroon tekenen.

draden inspannen wordt je vanzelf handiger in, leerde ik :P
min of meer een handigheidje, netzoals je op een gegeven moment de naaimchine blind inrijgt... zal dat ook wel gaan met de lockmachine (hoop ik)
en ideaal dat het het ook meteen afwerkt (maar als je er ook mee naait moet je wel zeker weten dat je patroon past; want er is weinig te vergroten dan nog :S

Keet

Begin eerst met een naaimachine, een lockmachine is zooooooooooo ingewikkeld :+

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 16:02

Ik heb op les wel m'n rokje met een lockmachine afgewerkt :j maar die stond al zo klaar voor gebruik :D :))

KDS

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 16:02

true true, naaimachines zijn al moeilijk genoeg...

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 16:11

Ik ga dit topic even volgen :D

Het lijkt me ook super leuk om zelf kleding te maken! Net even aan m'n moeder gevraagd of de naaimachine het nog doet (ding is minstens 20 jaar oud :') ) maar hij werkt nog :D

Binnenkort maar es aan de slag, zit al vol met leuke ideeën!

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 16:14

Onze naaimachine is inmiddels 33 jaar oud en loopt nog steeds als een zonnetje :D
Alleen bij spijkerstof gaat het wel eens moeilijk.

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 16:15

Volgens mij hebben wij onder een laag stof ook nog een naaimachine staan.

Toch maar even kijken, ik hou wel van aparte stofjes en motiefjes. :D

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 16:21

Ik doe altijd wel een draad door de verkeerde naald bij de lock :') . Vind het zo'n klote werk, hou vaak gewoon een andere kleur draad dan de stof zodat ik niet hoef te verwisselen := .
Op mijn werk was makkelijker, gewoon een paar machines met de meest voorkomende kleuren ingespannen laten staan, hoefde we geen tijd te verspillen met draden verwisselen := .

Met gewone (niet te dikke) stoffen gebruik ik meestal een franse naad om af te werken :j .
http://amandasadventuresinsewing.blogsp ... orial.html

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 16:24

Dat is ook een goede optie IP

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 17:19

lockers inrijgen is echt niet zo moeilijk hoor! je knipt je grijperdraden af en knoopt de nieuwe kleur aan het eindje. zachtjes doortrekken en klaar! ik kan het met mn ogen toe intussen (maar heb ook al een aantal jaar een locker) ben sinds kort ook eigenaar van een janome coverpro *\o/* nu kan het feest echt niet meer op.
en toch blijft die oude knar van een husqvarna van me toch het meest waardevolle (ik heb een husqvarna 2000 uit de jaren '70 als stikmachine). een gewone goede stikmachine is uiteindelijk al wat je nodig hebt om kleding voor jezelf te maken hoor (ik verkoop, vandaar de prof. afwerkingen ;) )

tegen het uitlubberen van stretchstof zijn een aantal trucjes trouwens:
een voetje met rolletjes. heb ik en werkt heel goed
persvoetdruk verlagen
steken iets groter zetten
stik en trek gebruiken
papiertape over de te stikken naden plakken. kan je nadien zo wegtrekken ;)
en uiteraard altijd met een lichte zigzag steek werken zodat je naden niet knappen als je stof meerekt.