LEES HET VOLGENDE EVEN 'GOED' DOOR!!!
Om te beginnen willen we even wat duidelijkheid creëren..
Er bestaat al zoiets als het AmateurfotografenTopic, oftewel; AT. Ooit was dit een topic waar fotografie absolute hoofdzaak was en iedereen ontzettend veel opstak van elkaars tips en trics.
Helaas is dit het laatste jaar enorm veranderd en is het topic omgetoverd tot een rasechte huiskamerpagina. Degene die al het langst lid zijn en het meest trouw zijn aan de goede oude status van het topic, zijn opgestapt. En sterker nog, de rest merkt dat niet eens! Ik denk dat dat opzich al genoeg zegt. Het is gewoon niet meer bij te houden en het overzicht is compleet verstoord.
Discussie's over maatregelen en mogelijke opties voor verbeteringen zijn al vaak gevoerd en uiteindelijk kwam er een aantal topics uit welke we voor wilden leggen aan de moderators. Hieruit is er slechts 1 voortgekomen, namelijk een topic over taxaties en prijzen, welke niet echt op een succes uitliep.
Vele mensen in AT streven naar een serieus fotografentopic waar offtopic berichten ten strengste verboden zijn. Hier is de huiskamer niet het juiste forum voor, waardoor wij nu besloten hebben het hier te proberen.
We weten dat het risico op een slotje groot is, maar we willen toch vragen ons een kans te geven dit topic tot een succes te maken. We weten namelijk zeker dat het een grote vooruitgang zou kunnen boeken op het huidige topic(!)
Waarom een verzameltopic en niet gewoon allemaal een apart topic openen met foto's waarop fototechnisch commentaar gewenst is?
Omdat we de laatste jaren een groep hebben gevormd. We kennen elkaar inmiddels redelijk goed en kennen daardoor ook beter elkaars fotografiestijl. Daarbij denk ik dat met een groep waarin mensen elkaar kennen, er meer (nuttige) reacties op foto's gegeven zullen gaan worden. Dit omdat de mensen die hieraan deelnemen zichzelf ook verdiepen in het vak en dus ook meer kunnen zeggen dan alleen; Ik heb er geen verstand van, maar ik vind het een mooie foto! Op deze manier kan iedereen de lat voor zichzelf steeds hoger gaan leggen en hopen we in een kortere tijd meer vooruitgang te kunnen boeken.
Nu, de regels in dit topic:
1) Het is de bedoeling dat hier enkel foto's geplaatst worden waarop men graag serieus fototechnisch commentaar wilt. Voor iemand een foto plaatst, dient men eerst goed na te denken of hij wel de moeite waard is!
2) Het plaatsen van een foto is pas toegestaan als je vooraf commentaar met een, wanneer mogelijk, toegevoegde waarde hebt gegeven op een voorgaande foto.. Zet dus je commentaar bovenaan je bericht en kom daarna met de foto. Heb je al eerder commentaar gegeven op die foto's, dan kun je dat er ook even bij vermelden
.3) Plaats geen foto's waarbij je het grotendeel van het commentaar zelf al duidelijk aan zag komen, bijvoorbeeld een zeer storende achtergrond. "Ik kon er niks aan doen" is geen geldige 'smoes', het resultaat telt!
4) Wanneer iemand commentaar geeft op andermans foto, dient dit goed onderbouwd te zijn! Leg je argument duidelijk uit en geef daarbij aan wat beter had gekund of juist heel goed is. Complimenten mogen gegeven worden, maar reacties als "Leuke foto" zijn niet toegestaan, hiervoor hebben we namelijk geen fototechnisch topic nodig..
5) Alle takken van fotografie zijn welkom, dus we richten ons niet alleen op paardenfotografie! Op deze manier hopen we meerdere mensen te kunnen helpen en leer je zelf ook een breder inzicht te krijgen op meerdere gebieden.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Bij deze vast 2 foto's, van ons beide 1, als opstapje van het topic.
Foto 1, gemaakt door Saskia van Es - Hippo in Vision;

Foto 2, gemaakt door Esmée Franken - E.Fotografie;

We hopen met een groep sérieuze mensen een nieuwe frisse start te kunnen maken en weer veel van elkaar te kunnen gaan leren!
Heel veel succes gewenst, namens:
Esmée Franken & Saskia van Es
.
.. 
.