Hier een 'opdracht' (van mezelf
) voor een digitaal portret van Lodewijk's vriendje Mo. Zijn baasje is bijna jarig en zij moet natuurlijk wel een leuk kadootje. Schilderij zelf is niet het kadootje maar wat ervan gemaakt gaat worden wel en dat zien jullie pas over een paar weken
.Ik begin uiteraard met een leeg document in Adobe Photoshop, zwart vind ik het fijnst om op te werken.
Wat info voor de photoshoppers:
Grootte: 4724 x 3543 px (= 30 x 40 cm op 300 dpi)
Voor het kleuren gebruik ik HSB sliders ipv het pipetje en/of kleurvlekken. In het begin even moeilijk en je kleurenkennis moet wel goed zijn maar scheelt een hoop tijd en moeite, werkt erg fijn
.Aan de hand van een aantal foto's kies ik een compositie die ik mooi vind, het paard (Mo een 1 jarige paint ruin, dus als je denkt dat de verhoudingen niet helemaal kloppen, dat klopt
) ken ik in het echt dus dat maakt het voor mij een heel stuk makkelijker om hem lijkend te kunnen neerzetten.Meestal heb ik al in mijn hoofd hoe ik het eindresultaat wil, zo ook met deze dus veel voorschetsen heb ik niet hoeven maken.

Ik begin dus op een nieuwe laag en teken met rood mijn hulplijnen voor de verhoudingen. (lijkt wel een varken
)
Daaroverheen schets ik de lijnen van het paard, dit gaat niet in 1 keer veel gummen tussendoor, vandaar dat er af en toe wat rare lijnen staan die er niet helemaal horen
. Ik teken dus niet over een foto heen, iets wat ik helaas vaak zie gebeuren. Jammer want daarmee hou je uiteindelijk alleen jezelf voor de gek.
Tot zover het moeilijkste gedeelte, klein uurtje voor de schets aardig klopte, ja ik wordt al sneller
.En dan het kleuren!

Als eerste 3 verschillende tinten bruin om de vormen en lichtval een beetje aan te geven.

Daarna donker rood/bruin voor de schaduwen en licht geel voor de highlight. Het verfijnen is begonnen
. Ik begin eigenlijk altijd met de oren, heb ik met gewoon potlood ook altijd gedaan en digitaal dus ook
.(ik schets altijd in roze, hier zie je dat hij ook nog roze is maar omdat dat lasti was met een vos kleuren heb ik hem wit gemaakt
)Enkel het kleuren is tot nu toe ongeveer een half uurtje werk, maken van dit topic duurde langer
.Deze week wil ik dat hij af is, anders kan ik het kadootje niet op tijd laten maken. Ik weet dat er nog 2 wips rondzwerven en die schop ik ter zijner tijd ook wel weer omhoog maar kwamen steeds opdrachten of betere ideeën tussendoor
.Vragen mag je altijd stellen, maar google is een betere vriend dan ik dus als het kan vraag het hem eerst
. 
Had al die tijd gewoon veel te moeilijk zitten doen, wilde het meteen helemaal perfect maar dat werkt dus niet 

Kan de pc dat makkelijk aan in zo'n programma? De mijne heeft heel veel moeite met een 3000x2000.
!

.