Ik zat zo op Uk te kijken, zie ik topics met mooie fotos..
Je ziet vaak de reactie: dat kun je beter weg photoshoppen.. of.. de foto is al gephotoshopt.
Ik vind photoshop een mooi programma, leuk ook.
beetje fotos kunnen bijwerken, digitaal tekenen.
Ja, echt een leuk programma.
Nu dacht ik eens.. een foto is toch om een moment vast te leggen?
Het is toch juist de kunst om een moment vast te leggen op DAT moment, en er dan een knallende foto uit te halen?
Of.. is het tegenwoordig de kunst om een mooie/middelmatige foto te maken, en dan zo goed in photoshop te zijn dat je de foto thuis zo bijwerkt dattie wel erg pakkend is?
Ik geloof wel dat je met photoshop kunst kan maken. Maar hoe kijken jullie nou tegen een ge-photoshopde foto aan? Is dat nep? Of is het juist nog meer kunst omdat diegene er met een programma op de computer er nog meer uit kan halen?
Ik vind de kunst van fotografie persoonlijk als je uit je camera alles kan halen. ( en we hebben tegenwoordig zulke mooie cameras!) en niets hoeft te photoshoppen.
Nu moet ik toegeven dat ik zelf ook welleens photoshop, maar dat ik dan altijd het gevoel heb van: bah, had ik deze foto nou maar gewoon goed gemaakt, en ik heb het gevoel dat ik DAT moment van toen aan het verprutsen ben. Alsof het niet meer echt is...
Ben benieuwd hoe jullie hier tegen aan kijken
Dus brand los!

niet bewerkt hihi
Croppen vind ik al helemaal not done, daar verander je vaak de hele compositie mee. En verder, tja. Hooguit 1 druk op de contrastknop, of 1 op de scherpte, of zwart-wit omzetting. Verder vind ik alles eigenlijk not-done. 
Je zit gewoon vaak met problemen zoals de zon bijvoorbeeld. En het kan de foto ook gewoon net dat tikkie extra's geven.