photoshop: kunst of nep?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

pinuts

photoshop: kunst of nep?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-08 19:15

Hallo Haha!

Ik zat zo op Uk te kijken, zie ik topics met mooie fotos..
Je ziet vaak de reactie: dat kun je beter weg photoshoppen.. of.. de foto is al gephotoshopt.
Ik vind photoshop een mooi programma, leuk ook.
beetje fotos kunnen bijwerken, digitaal tekenen.
Ja, echt een leuk programma. Knipoog
Nu dacht ik eens.. een foto is toch om een moment vast te leggen?
Het is toch juist de kunst om een moment vast te leggen op DAT moment, en er dan een knallende foto uit te halen? Pling
Of.. is het tegenwoordig de kunst om een mooie/middelmatige foto te maken, en dan zo goed in photoshop te zijn dat je de foto thuis zo bijwerkt dattie wel erg pakkend is?
Ik geloof wel dat je met photoshop kunst kan maken. Maar hoe kijken jullie nou tegen een ge-photoshopde foto aan? Is dat nep? Of is het juist nog meer kunst omdat diegene er met een programma op de computer er nog meer uit kan halen?
Ik vind de kunst van fotografie persoonlijk als je uit je camera alles kan halen. ( en we hebben tegenwoordig zulke mooie cameras!) en niets hoeft te photoshoppen.
Nu moet ik toegeven dat ik zelf ook welleens photoshop, maar dat ik dan altijd het gevoel heb van: bah, had ik deze foto nou maar gewoon goed gemaakt, en ik heb het gevoel dat ik DAT moment van toen aan het verprutsen ben. Alsof het niet meer echt is...

Ben benieuwd hoe jullie hier tegen aan kijken Haha!
Dus brand los!

Pistasche

Re: photoshop: kunst of nep?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 19:17

Je hebt echt een goed punt.
Ik gebruik nooit photoshop alleen paint voor een ©.

En ik vind het ook veel beter als een mooie foto zonder bewerking is..

Goed punt heb je hier OK dan!

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 19:18

hier heb ik al eerder een topic over gezien geloof ik...

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-08 19:19

oh zou best kunnen hoor.. zal ff zoeken:)
.. kan niets vinden wat hier echt op lijkt, en wat recent is. Als anderen dat kunnen vinden hoor ik t graag Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 19:25

Zonder een goede basis, kom je er met photoshop ook niet. De kunst blijft dus het perfecte plaatje te schieten en deze dan met photoshop tot het ultieme plaatje te laten "bloeien". Want eerlijk is eerlijk, het is heel vaak gewoon nodig. Om een oneffenheid weg te halen, een storend element in een landschap te verwijderen (in Nl kom je vaak niet om een electriciteitsmast heen en die wil je eigenlijk niet op je foto.. dat maakt de perfecte foto namelijk niet ultiem). Of om even de kleur wat op te peppen, zodat het al perfecte plaatje net wat meer spreekt.

Maar photoshoppen is daarmee wel kunst.. doe je het niet goed, dan is het al snel nep.
De kunst is om een foto zo aan te passen, dat het een foto blijft en niet enkel een creatie van photoshop, een neppe compositie, maar een levende creatie, een mens, een dier, een landschap of een gebouw.

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-08 20:36

daar heb je ook wel een punt. Maar is het niet mooier als het zonder al die bijwerkingen ook kan? Ik bedoel.. ik weet genoeg plekjes zonder mast, en ik ken genoeg fotos die niet bewerkt zijn en toch mooi..

LisaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 20:57

Ben het hier totaal mee eens ookal gebruik ik zelf ook wel eens photoshop om een pukkeltje even weg te halen hihi of iets dergelijke, of ik had een foto van mijn overleden hondje Luna en daar had ze roden ogen dus dat had ik veranderd maar ik vond gelijk niet meer mooi, omdat ze zo speciaal was en ik nu geen foto's meer van dr kan maken kán ik dat niet neppen, wel maak ik soms haar foto's wat fleuriger dat ze beter zichtbaar is maar de orginele foto's plaats ik meestal ook , zoals op mijn profiel heb ik zo'n prachtige foto van haar *trotseerd* die had ik gevonden ik vond hem zo mooi! Lachen niet bewerkt hihi

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-08 21:00

ik heb soms het gevoel dat je wel moet photoshoppen.. omdat iedereen dat doet weetje. Het hoort er nu bij. Als je een opleiding doet op fotonica, leer je werken met photoshop. Ergens vind ik het natuurlijk een geweldig programma, maar ik heb t gevoel alsof je wel HEEEEL goed moet zijn om zonder photoshop er nog tussen te komen. Het fotograferen lijkt met photoshop gewoon zoveel makkelijker..( natuurlijk begrijp ik wel dat je er kijk op moet hebben, hoe je een foto maakt.. maar hoeveel er tegenwoordig gephotoshopt word! dat is niet voor niets.. dat is omdat het orgineel niet goed genoeg is..)

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 21:19

Als ik in RAW fotografeer, wat naar mijn idee dertig keer beter is dan JPG, moet ik wel nabewerken.

Trouwens, er is hier kort geleden een heel lang topic over geweest.

[edit] [UK] "Fotograaf moet zonder Photoshop kunnen"
Was iets minder lang dan ik dacht trouwens Haha!
Laatst bijgewerkt door Chocopasta op 15-07-08 21:22, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 21:22

Ben het helemaal met jou eens. Ja Croppen vind ik al helemaal not done, daar verander je vaak de hele compositie mee. En verder, tja. Hooguit 1 druk op de contrastknop, of 1 op de scherpte, of zwart-wit omzetting. Verder vind ik alles eigenlijk not-done.

_Charlotte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 22:41

ikzelf hoop zodra ik mijn opleiding afheb mensen uit eigen natuur heid om zo maar te zeggen vast te leggen en niet hun huid helemaal gaan verbeteren..want ik vind dat idd nep, zo zie je veel fotos terwijl dat niet echt de realiteit aangeeft Knipoog

ik vindt een kader kunnen en het contrast enz..ook natuurlijk Knipoog maar echt het photoshoppen aan huid/dikker dunner maken van mensen vindt ik zonde en niet een werkelijk beeld geven.

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 06:00

Photoshop is een digitale Doka.
Niets mis mee, het gaat om het eindprodukt.
Aan de fotograaf de keuze of die liever meer tijd steekt
in het fotograferen of in het nabewerken.
Uiteindelijk zal je een slechte foto niet subliem kunnen maken
op de computer, uitgangspunt moet altijd wel een goede
foto zijn die je met nabewerking nog wat sterker kan maken.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 06:05

Tja, ik gebruik zo'n programma om © op mijn foto's te zetten en de foto wat aan te passen qua belichting, contrast en scherpte. Tuurlijk wil ik zelf een foto kunnen maken waar ik niets aan hoef te doen maar dat lukt niet. Huilen van het lachen Je zit gewoon vaak met problemen zoals de zon bijvoorbeeld. En het kan de foto ook gewoon net dat tikkie extra's geven.

Ik ben er wel voorstander van maar ik zou ook heel graag een foto willen maken zonder er nog iets aan te hoeven shoppen.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 08:29

ik ken een fotograaf die gigantisch goed kan photoshoppen!!

check: http://www.dennisvandenbroek.nl/Architectuur.html die eerste van onder het viaduct A27, is helemaal gesoept, zou je niet zeggen..

nog een andere fotograaf sjoept volgens mij ook altijd, zijn werk vind ik echt geweldig!!! Afbeelding

als je goed kan photoshoppen is het een verreiking voor je foto, zeker als je commercieel ben ingesteld..

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 08:39

Ik schiet ook alles in RAW, dus dan móet je wel nabewerken (belichting, contrast enzo)
Natuurlijk moet je als fotograaf foto's kunnen maken die er direct goed uitzien, maar ik vind ook dat je, tegenover je klanten, perfecte foto's moet kunnen afleveren, en als er dan op een bepaalde locatie net een klein storend punt in zit, dan moet je dat gewoon met photoshop kunnen wegwerken Lachen
Foto's worden er alleen maar beter op.

Kunst is in mijn ogen een mooi idee, een gedachte, die dan op een bepaalde manier wordt uitgevoerd. Als dat met photoshop gebeurd dan vind ik het nog steeds kunst Ja
Ik ben lid van het tijdschrift 'Advanced Photoshop', nou, als dat nog geen kunst is Haha! Echt prachtige photoshop werken!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 08:47

Je hebt perfectioneren en manipuleren.
Perfectioneren is beter maken, wat lichter, wat donkerder, wat meer contrast.
Manipuleren is dingen maken die er niet zijn of dingen weghalen die storen en alles wat daarbij hoort.

Ik photoshop heel veel, maar ik denk dat je iets verkeerd doet als je als fotograaf zegt: 'ik maak een middelmatige foto en bewerk de rest wel in photoshop.'
Ik zorg dat ik aan de foto alles gedaan heb wat mogelijk is. Dán ga ik photoshoppen.
En tja, ik vind photoshop alleen maar mooi en goed.
Ik vind dat élke foto eerst door photoshop gehaald moet worden, al is het maar om de boel wat frisser te maken, of kleurzwemen eruit te halen.

_Charlotte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 10:06

tja als je het zo kijkt wel jah Lachen

maar van mensen vindik het niet.. en dan heb ik het over reclame fotografie over de huid enz.. Knipoog in bladen zie je mensen met zon mooie huid dat gewoon niet waar kan zijn en bewerkt is dat vidndt ik zonde

Claudia__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 10:20

Hier is een tijdje terug ook al een soortgelijke discussie over geweest, als ik me niet vergis.
Ik vind dat een goede fotograaf z'n foto's niet bij hoeft te werken, maar ik kan het aan de andere kant wel begrijpen als ze de contrasten iets aan willen passen en dergelijke.

Ik vind Photoshop ook echt een top programma, maar die foto's die je in tijdschriften ziet zijn ook echt zwaar bewerkt. Soms zie je dat te goed, een beetje bijwerken geen probleem maar soms dan zie je het zo ontzettend goed dan vind ik het te nep lijken.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 10:23

_Charlotte_ schreef:
tja als je het zo kijkt wel jah Lachen

maar van mensen vindik het niet.. en dan heb ik het over reclame fotografie over de huid enz.. Knipoog in bladen zie je mensen met zon mooie huid dat gewoon niet waar kan zijn en bewerkt is dat vidndt ik zonde

ik weet niet of die het doet, maar check dit filmpje van Dove over perfectie door photoshop!!

http://www.zelan.be/zelan/filmpjes/935/ ... world.html

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-08 10:24

mystictinker: ik ken dat blad jah, en dat is prachtig.. maar dat vind ik dan net weer iets anders dan een echte foto.. Het is fotografie en digitaal tekenen,.. net weer iets anders dan een foto schieten.

Deesiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 20:05

Ik vind dat je met photoshop mooie bewerkingen kan maken (kunst). Bijvoorbeeld 2 fotos tot 1 foto bewerken e.d. Maar zeggen dat je met je camera een mooie foto hebt gemaakt, die hier plaatsen en er niet bij vertellen dat hij zo goed als volledig bewerkt is vind ik ronduit triest.

Ik vermeld zelf altijd in mijn topic dat de fotos onbewerkt zijn op de rand en de naam na. Knipoog

Nainkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 10:10

Kanzi schreef:
Photoshop is een digitale Doka.
Niets mis mee, het gaat om het eindprodukt.
Aan de fotograaf de keuze of die liever meer tijd steekt
in het fotograferen of in het nabewerken.
Uiteindelijk zal je een slechte foto niet subliem kunnen maken
op de computer, uitgangspunt moet altijd wel een goede
foto zijn die je met nabewerking nog wat sterker kan maken.

Helemaal mee eens!
Elke goede fotograaf bewerkt zijn foto's. Of dat nou in de doka is, of met photoshop. Het is beide bewerken.
Op een gegeven moment kun je echt goede foto's maken. Daarna word het de kunst om er echt jouw stijl van te maken, een eigen draai eraan te geven en de foto net iets bijzonderder te maken dan wat een ander ook kan.

Ik ben absoluut een grote fan van photoshop, ik gebruik het altijd, maar een foto die bijv. technisch gezien niet klopt, gooi ik ook meteen weg.

Lest

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 11:26

Ik denk dat er ook wel een verschil is tussen de doeleindes van je foto.
Wil je graag laten zien in wat voor een schitterende omgeving je woont? Of wat je allemaal kunt vinden in het bos als je niet de hele tijd naar je voeten staart?
Dan vind ik het jammer dat je de foto veel moet bewerken, dan ben je er dus als fotograaf niet echt in geslaagd om de foto's juist te maken en de juiste sfeer vast te leggen.

Maar ik vind bewerkte foto's ook een soort kunstvorm. Een foto komt op dat moment dichter bij een soort schilderij te zitten. Bij een schilderij hoef je ook niet alles naar de realiteit te schilderen het wordt juist een schilderij als je je eigen invulling er aan geeft. Juist door de bewerking kun je een soort sfeer creeëren die er niet is maar die je wel graag wilt laten zien.

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 16:15

Het gaat om het eindproduct, het plaatje wat je zelf voor ogen hebt. En hoe je tot dat eindproduct komt, dat is niet belangrijk Lachen. Maar dat is mijn mening...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 16:21

Het zal best dat je er mooie kunst mee kan maken, maar ik vind de sjeu er wel een beetje af, als je weet dat er aan geknutseld is. Daarnaast word ik gek van al die gekunstelde koppen van bekende (en onbekende) mensen in de bladen.

Ik photoshop ook wel eens wat, hoor, als mijn paard op een prachtige foto zijn pielemans er weer uit heeft hangen ofzo. Haha!

Maar ik zou laatst een fotosessie met Sam gaan doen en er had net een hengstje in zijn kudde volop in zijn lijf gehangen met zijn tanden. Clown
Tja, dan kun je alsnog foto's gaan maken en de wonden weg halen. Maar voor mij hoeft het niet zo, dus heb de sessie gecancelled. Ik wil hem puur zoals hij is op dat moment en dan maar liever een andere keer een sessie, als zijn huid weer strak en mooi is..........