[TEK] Paard met pastelpotlood

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

mariettek

[TEK] Paard met pastelpotlood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-08 15:43

Ik teken al langere tijd met grijs potlood, maar vond het een tijdje terug ook wel leuk om eens te experimenteren met kleurpotlood.
Ik ben aan de slag gegaan met pastelpotlood op zwart fotokarton en ik ben zeer tevreden over het resultaat. Haha!

Hier zaten de eerste lagen potlood erop:

Afbeelding

Dit is hem geworden:

Afbeelding

Schuin genomen waardoor de kleuren beter uitkomen:

http://i323.photobucket.com/albums/nn46 ... 010169.jpg

Orgineel (is deel van grotere foto):

http://i323.photobucket.com/albums/nn46 ... /paard.jpg
(ik heb bewust de houding van het paard gewijzigd, dit om een wat natuurlijker beeld te geven)

Laat maar horen wat je ervan vindt, ik ben niet van suiker, dus wees maar kritisch!! Knipoog

lynne_berna

Re: [TEK] Paard met pastelpotlood

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 15:45

Hoi,
Ik heb weinig verstand van tekenen, maar ik vind hem wel mooi. Vooral de ogen, ik vind de kleur van zijn manen alleen niet zo mooi. Ik zou die donkerbruin ofzo maken, het is nu zo onrealistisch met dat oranje/rood.

x_Charlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 15:47

Mooie verhoudingen, erg mooi getekend Ja
Vind het alleen jammer dat het paardje
niet de natuurlijke kleuren heeft Knipoog Had
liever een bruin of schimmelkleurig paardje
gezien! Maar; ga zo door Lachen

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-08 15:48

Hmm, ik heb daar juist bewust voor gekozen, maar ik begrijp wat je bedoeld. Bedankt voor de tip! Lachen

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 15:49

Dat vond ik dus ook. Maar die ogen zijn echt schitterend.

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-08 15:49

x_Charlie schreef:
Mooie verhoudingen, erg mooi getekend Ja
Vind het alleen jammer dat het paardje
niet de natuurlijke kleuren heeft Knipoog Had
liever een bruin of schimmelkleurig paardje
gezien! Maar; ga zo door Lachen

Wat bedoel je hier precies mee? Ik heb het paard van een bekende getekend, en die heeft nu eenmaal geen standaard kleur. Volgende keer weer wat anders Lachen

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 15:50

Met de kleuren bedoelt ze dat je geen echt paard ziet die geel met rode manen is.

Karlijntjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 15:51

mooie tekening, goede kleurewerk!

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-08 15:52

Aha, ik houd ervan om kleuren te overdrijven, maar dat is natuurlijk mijn eigen mening. Moet er de volgende keer dan maar rekening mee houden dat niet iedereen dat dus leuk vindt... Knipoog

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 15:53

Agh, het is weer eens wat anders.

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-08 15:57

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 15:58

Nee, vind ik niet hij heeft een mooi bruin/vos kleurtje. Mooi blesje erop.

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-08 16:03

Dat vind ik grappig, hij is voor een groot deel paars! Knipoog Haha!

Ik vind zelf de tekening bovenaan de pagina realistischer, toch komisch dat iedereen op een andere manier naar tekeningen kijkt.

(ik weet het, ik ben niet objectief, het zijn immers mijn tekeningen, maar ik vind het daarom juist leuk om jullie meningen erover te horen!)

Slotty

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 16:04

ik vind het mooi, ook met deze kleuren.
Vind de 1e niet realistischer dan de 2e of andersom, want paars is erg overheersend bij de 2e.
Ik vind het oog érrug mooi! Lachen

x_Charlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 16:06

Ja, ik bedoelde inderdaad dat het er onrealistisch
uit ziet Knipoog Daar houd ik persoonlijk niet zo van.
Daarom vind ik deze laatste tekening ook niet zo
leuk, omdat je toch grotendeels veel paars ziet.
Vind het wel heel origineel van je Ja

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 16:12

Ten eerste wil ik even zeggen dat JIJ niet degene bent die "rekening" moet houden met wat de rest "mooi" vind. Knipoog Je tekent lekker voor jezelf omdat je dat leuk vind (dat neem ik aan), dus teken dan ook zoals je dat leuk vind.

Ik vind je tekening qua kleuren helemaal niet zo onrealistisch. (Het kan veel "erger", bijv. deze tekeningen van mij: klik en deze klik, om maar even wat te noemen.)
Het is daarnaast ook goed voor je kleurengevoel en je schaduw/lichtvalverhoudingen.
Ik gebruik tegenwoordig zelfs helemaal geen zwart meer in mijn tekeningen, dat maak ik door allerlei kleuren door elkaar te mengen. Lachen

Ik vind het een erg leuk portretje, de kleuren spreken me aan. Lachen
De verhoudingen zien er ook goed uit. Het geheel mag van mij nog wel wat dekkender of, als je minder dekkend wil werken, met vloeiendere overlopen. Dat het iets minder krasserig oogt.

Ga vooral zo door, zoals je lekker zelf tekent. Lachen

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-08 16:21

Ik teken voornamelijk voor mijzelf, maar dan vind ik het het leukste om de tekeningen weg te geven. Dit heb ik ook met beide tekeningen in dit topic gedaan.
Natuurlijk moet men een gegeven paard niet in de bek (of in de kleuren Knipoog ) kijken, maar ik wil graag commentaar, opdat de mensen aan wie ik de tekeningen geef echt tevreden kunnen zijn met het resultaat.

Ik gebruik de kleuren ook voornamelijk als oefening, ik ben gewend aan het werken met grijs potlood en ik moet erg wennen aan het enorme scala aan mogelijkheden dat ik opeens heb!

Ik zal proberen om wat minder 'krasserig' te werken. Ik vind het het een flinke klus, dat werken met kleur en ben ervan onder de indruk hoeveel lagen er wel niet nodig zijn om een tekening te vormen! Maar ach, heb ik weer een leuk aandachtspunt voor de volgende keer Lachen

hallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 16:42

Ik vind het zo juist wel erg mooi Ja juist omdat het onrealistisch is! Ik vind de kleurcombinaties erg mooi Haha!

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 17:35

Ik vind de gekozen kleuren juist erg leuk.
Wel had je wat meer aandacht mogen besteden aan je basisschets, omdat de verhoudingen niet ideaal zijn.
En toen ik de eerste versie zag dacht ik 'oei wat weinig lagen' maar er stond bij dat het pas de eerste laag was. Dat schept verwachtingen dus toen ik het uiteindelijke resultaat zag viel dat toch een beetje tegen. Begrijp me niet verkeerd, het is zeker geen slechte tekening (in tegendeel!) maar wat ik mis zijn meer lagen en meer kleurnuances. Je hebt ogenschijnlijk maar voor 2 of 3 gelen gekozen bijvoorbeeld om de basisvacht te doen, terwijl je daar zonder twijfel zeker 2 of 3 keer zoveel had kunnen gebruiken, wat de tekening al veel meer diepte had gegeven. Pasteltekenen betekent in lagen tekenen, en dan dus echt minimáál 5. Ik gebruik bij pastel altijd een minimum van 20 verschillende tinten/kleuren.
Omdat je jezelf beperkt hebt met maar een handjevol kleuren (en dan niet eens in een breed scala aan tinten) lijkt de tekening nu onaf. Dat is jammer. Het mag wat mij betreft dus ook allemaal wat dekkender. Qua kleur raad ik je aan om je vooral door jezelf te laten leiden en niet door wat anderen mooi of realistisch vinden! Kortom: blijf maar lekker leuke kleuren gebruiken. Haha!

Wel wil ik je sowieso heel erg complimenteren over de enorm vriendelijke uitstraling die je hebt weten neer te zetten met dat oog.

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 17:44

vind het juist heel mooi, ik hou van aparte kleuren....

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 17:53

Een woord: wauw Ja
Ik vind het echt heel mooi. Die onrealistische kleuren die je gebruikt, spreken mij ook heel erg aan Ja

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-08 12:53

Dank jullie wel!
Over de hoeveelheid kleuren: Ik heb een doos met daarin geloof ik 24 potloden, maar erg weinig in dezelfde kleuren... Ik wil er wel wat bijkopen, maar goedkoop zijn ze niet en dan wil ik er eerst zeker van zijn dat ik het vaker ga doen! Maar bedankt voor je tip! Lachen

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 13:04

Het gaat ook niet zozeer om dezelfde kleuren, maar om het gebruiken van primair, secundair en tertiar, wat dicht bij elkaar ligt maar ook complementair om bepaalde dingen te versterken. Kleuren hebben immers onderlinge relaties: blauw en geel hebben een relatie via groen. Rood en geel via oranje. Groen en rood maakt bruin, zo kun je een hele cirkel maken van kleurverhoudingen en dus veel meer kleuren gebruiken dan alleen maar zoveel mogelijk verschillende typen geel: je kunt ook zelf een variant van geel 'maken' door te mengen met een andere tint. Lachen Ik zou zeggen waag eens een poging van een soortgelijk portret maar dan met nog meer 'gekke' kleuren zodat je die kleurverhoudingen eens leert kennen. Want met kleur valt veel meer te doen dan de meeste mensen denken (die vaak meteen een bruin pakken als ze een paard gaan tekenen...). Succes en veel tekenplezier! Haha!

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 20:04

meid tis PRACHTIG, eindelijk iets anders dan die standaart paard portretten die precies kloppen, maar toch net niet hetzelfde zijn als de foto, want dat wil nooit. DAAROM: maak er dan helemaal iets speciaals van, zo mooi als de foto word het niet, maak het dan goed anders en GOED mooi.. en dat doe je! Zie dat ajb in:)

IneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 20:09

Ik vind ze ook echt prachtig, juist omwille van de aparte kleuren.
Zou zeker zo door gaan!