[TEK] trekpaard

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Fnanne

[TEK] trekpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-08 21:33

Afgelopen tijd bezig geweest met een interessante opdracht. Een meneer wilde een trekpaard getekend hebben, maar dan zo eentje als dat hij zich herinnerde uit zijn jeugd. Het moest een grote, grove fries worden, die kracht uit zou stralen maar toch sierlijk zou zijn. Die in een wat ouderwets tuig zou lopen en bij voorkeur een hooiwagen voort zou trekken. Qua sfeer moest de tekening in de buurt komen van een oude gravure...
Oké, dat klonk als een uitdaging Nagelbijten / Gniffelen
Het lastige tijdens het schetsen was, dat hij een idee in zijn hoofd had zitten en ik moest proberen daar aansluiting bij te vinden Lachen

De eerste schetsen, puur om een houding neer te zetten:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Iets meer met kleurtjes gespeeld (dat beviel mij wel, maar was niet de bedoeling van de opdracht)
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Na overleg gekozen voor een paard in draf, vervolgens een opzetje gemaakt:
Afbeelding

En de uitwerking:
Afbeelding

Het eindtotaal kwam goed in de buurt van het beeld wat hij voor ogen had, dus dat was helemaal mooi Lachen Zelf denk ik dat ik eens wat ga proberen met de schets in kleur (paarstinten) die spreekt mij persoonlijk erg aan.

pinuts

Re: [TEK] trekpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 21:36

wauw prachtig, mooi dat je ook in zoveel stappen werkt. Elke schets heeft wel weer iets. Doe je dat allemaal zo uit je hoofd? knap hoor

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 21:36

wouw... dat is echt mooi

Alleen jammer dat het hooi niet écht'lijkt

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 21:37

idd, ik moest ff lang kijken voordat ik zag dat t hooi was.. t hadden ook bladeren ofzo kunnen zijn. Paard erg gedetailleerd, hooi niet

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 21:44

Zo, nou dat is duidelijk een geslaagd resultaat, ik mag hopen dat die meneer er blij mee is Ja
Ik vind het heel leuk dat je zo veel schetsen hebt gemaakt, je hebt duidelijk zitten spelen met het idee en je bent steeds dichterbij gekomen.

Ik vind zelf die paarsig/blauwe heel interessant, vanwege de speelse kleurtje en ook de highlights vind ik leuk, heb je dat gewoon met stift gedaan? Die daaronder vind ik ook goed, omdat ie op een klein etsje lijkt en dat spreekt me wel aan. Persoonlijk vind ik de éénna-onderste het meest boeiend. Het kostte me even om te bedenken waarom precies, maar toen kwam ik er achter dat ik schrikbarend veel van mijn eigen tekenstijl en handschrift erin herken Bloos Nagelbijten / Gniffelen

Wat ga je er nu nog meer mee doen? Lachen

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 21:48

Moooi! En wat een interessante studies ook Ja
Ik vind het eindresultaat een beet MC Escher aandoen; ookal zijn het geen in elkaar overvloeiende vormen Knipoog
Ik twijfel alleen over de vorm/de houding van de hals...of heb je met opzet niet helemaal natuurgetrouw gewerkt? En het paard draagt een hoofdstel inclusie bit, maar er zitten geen leidsels aan.

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 22:04

Geweldig mooi, ik vind het gaaf om te zien wat voor stappen jij maakt als schetsen en hoe jouw denkpatroon een beetje gaat.
Persoonlijk vind ik de bovenste erg mooi, ga je verder nog iets met deze schetsen doen?

Ik vind het een mooi geheel geworden. Zeker met de achtergrond zo, de leidsels mis ik ook wel een beetje, hoewel ze anders waarschijnlijk misplaatst zouden zijn. Welk formaat is dit? Is de achtergrond met hetzelfde potlood gemaakt als de rest van de tekening?

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 22:11

Wow! Het lijkt wel of die voor de kar loopt te dansen.
Erg gaaf hoe met al die voorstudies dat resultaat wordt bereikt, terwijl die voorstudies op zich al super zijn. die zouden erg gaaf zijn op groot formaat.

De knik in het rechterachterbeen was voor mij even onduidelijk. In je schets ziet het er goed uit, maar op de uitwerking lijkt het deel tussen knie en spronggewricht niet met het onderbeen verbonden. Alsof er iets tussen zijn achterbenen hangt en het echte stuk been daar nog achter zit. Misschien kun je daar nog even naar kijken. (Als je mn uitleg nog snapt tenminste)

Fnanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-08 22:25

@ Pinuts: de schetsen zijn uit het hoofd gedaan en het eindresultaat ook. Wel hebben we samen verschillende boeken en afbeeldingen bekeken en dat speelt in het achterhoofd natuurlijk wel mee.

@ Peelie: klopt, dat was ook erg lastig. De bedoeling was meer een suggestie neer te zetten van een hooiwagen en niet zo gedetailleerd als het paard zelf (waar toch de aandacht naar uit moest gaan) maar echt helemaal naar mijn zin is het uiteindelijk niet geworden Knipoog

@ Zwartwitje: yups, met een pakje stiften. Geen idee welk merk eigenlijk.
Wat ik er nu nog meer mee ga doen; de pose van het eerste schetsje wil ik eigenlijk verder uit gaan werken in een schilderij deze zomer Lachen

@ MamaMiesje: het is inderdaad niet helemaal natuurgetrouw, maar wat 'over-done' zeg maar. Dus de hals is wel heel erg groot/ grof neergezet eigenlijk. Leidsels ontbreken inderdaad, in een schets had ik ze staan, maar het oogde niet prettig. Daarnaast stond op één van de afbeeldingen die we bekeken hadden en paard ook zonder leidsels voor een ploeg. Vandaar dat we hiervoor gekozen hebben Lachen

@ Fenn: formaat is A4, getekend met één en hetzelfde potloodje, B2. (mijn geliefde vulpotloodje Lovers )
@ Lau: ik snap wat je bedoelt en zie het ook. Tekening is helaas al vertrokken inmiddels.

Lontje

Woonplaats: pak de kaart van NL, hou hem voor je en kijk recht vooruit... daar woon ik!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 22:33

Wow! deze vind ik wel zo gaaf geworden! De voorstudies waren al gaaf maar het resultaat mag er zeker weten ook wezen! Het hooi op de wagen was me gelijk duidelijk ondanks dat die juist niet in detail is uitgewerkt. Ik heb er echt bewondering voor hoe je door middel van een aantal schetsen tot zo'n resultaat kan komen! *neemt petje af

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 06:04

Wauw, géweldig! Wow!
Echt goed hoe je al die voorstudies maakt.
Het wordt misschien een beetje een oneliner, maarja. Bloos
Prachtig gedaan! Ik kan me voorstellen dat de opdrachtgever er blij mee is!

Karlijntjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 06:27

ik vind dat hooi eigenlijk niet zo storen, aangezien het paard al genoeg op de voorgrond komt.
Ik vind het ook goed, dat je met wat schetsen bent begonnen.
Ik vind het een prachtige tekening

Kimmes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 07:00

Ik vind het een supergaaf geheel. Zowel de voorstudies, als het eindresultaat.
Die leidsels mis ik helemaal niet. Dan had er ook weer iemand bij moeten zitten of lopen. Nu gaat de aandacht echt naar het paard, welke je heel mooi nadrukkelijk hebt neergezet.
Ik denk dat dit helemaal voldoet aan wat hij in zijn hoofd had Ja

Verder vind ik die blauw/ paarse heel erg mooi.

IkbenMarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 08:27

Erg mooi werk Lachen Klopt helemaal met het plaatje van een ' trekpaard'. Wat ik ook erg leuk vind is dat je ten opzichte van anderen, je studies en het proces laat zien. Inderdaad, die met kleur is echt een gaaf idee! 1 klein minpuntje vind ik wel die hooiberg. Ik denk dat hij donkerder had gemoeten, want mijn 1e gedachte was dat het van die grote bladeren waren Knipoog .

Maar verder, erg mooi gedaan!

Woest

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 08:36

inderdaad super! dit moesten we in bij grafisch ontwerp ook doen maar ik kon het echt niet zoals jij nu doet!
verder vind ik de eind uitwerking super, alleen de 'ingevalle" rug maakt het paardje iets minder sierlijk dan bedoeld denk ik, qua hoofd en hals verhouding, stel ik me een toffe stoere hengst in de prime van zijn leven voor die alles zet om die kar vooruit te krijgen, maar als ik dan enkel naar het ruggedeelte kijk en ik laat het voorgezicht weg, lijkt het me meer een paard dat bijna ten einde van zijn leven is, en amper de kar vooruit krijgt.

haha gek opzicht, maar zo bekijk ik het, verder echt SUPER mooi! Haha!

ArrabelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 13:11

WOW!!!! Echt niet normaal hoe mooi je dat hebt gemaakt zeg!!
Echt super mooi!!

Dowski

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 14:27

leuk om zo het hele proces te zien 10!! vind het eindresultaat echt heel mooi, heel sprekend!
lijkt een beetje op een ouwerwetse ets.

misschien ook leuk om uit te werken in Linoleum?

EvelijnS

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 19:04

Wat is-ie prachtig geworden! Wow!
Inderdaad erg leuk om het proces te zien.
Volgens mij voldoet de tekening in alle opzichten aan de 'eisen' van de man. Ja

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 19:29

Wauw! Wow! Hij straalt zeker kracht en toch sierlijkheid uit.

Leuk om het proces en je schetswerk te zien, al vind ik sommigen toch wel echt boven schetswerk'niveau' uitstijgen, zitten schitterende dingen tussen Ja

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 11:11

Mooooooi gedaan, Fnanne! OK dan!
Al moet ik eerlijk bekennen dat ik je schetsen 100x interessanter vind dan het eindresultaat Bloos

Vooral de blauw/paarse (favokleurtjes! Tong uitsteken ) en de gearceerde in galop Ja
Laatste schets doet me aan het werk van Anton Pieck denken Nagelbijten / Gniffelen

Je hebt vele tekenstijlen in je!! *LOL*

janique

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 13:35

Ben het volkomen met Wranglerbutt eens, vind je schetsen interessanter dan het uiteindelijke werk. Wat overigens ook prachtig is, maar iet zo krachtig als het paarse trekpaard. Maar soms moet je van de voorkeur van de opdrachtgever aanhouden natuurlijK!

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 18:49

Wauw Tien!

Die paars-blauwe is echt supergaaf!
Moet zeggen dat ik vind dat er in je 1e, 2e en 4e schets echt naar voor komt dat het paard veel kracht zet. Prachtig! OK dan!

En hoe je die laatste tekening voor elkaar krijgt met een vulpotloodje.. ik vind het geweldig Haha!!

Nelleke_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 21:20

Wooow Tien deze is zoo gaaf geworden Ja

het is een mooi preoes op te zien eerst die schetsjes en dan de uitwerking. Het zoeken naar het ideaale beeld. Echt heel erg moooi. De uitstraling en de kracht de kracht spat van het papier.
Ik ben erg beneiuwd naar een eventueel andere uitwerking.

Spritz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 22:31

Gaaf zeg!
Al vind ik de nek iets te dik Schijnheilig..
Die met kleur vind ik zeker wat hebben! Ja

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 22:38

die hals is echt de stijl van tekenen denk ik.
ik mis die leidsels niet hoor, ik vind m prachtig!! Wow!