[FOTO] Binnenbak foto ZZ combinatie.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

robincera

[FOTO] Binnenbak foto ZZ combinatie.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-08 11:49

Als fotografe van deze dressuurruiter maak ik regelmatig foto's voor de verkoop.
Afgelopen keer hebben we dit binnen gedaan, maar ik wil graag tips hoe ze beter kunnen Lachen

Afbeelding

Liselot

Re: [FOTO] Binnenbak foto ZZ combinatie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 18:46

ik vind hem al heel goed voor een binnenbak foto, waarmee fotografeer je?

als ik jou was zou ik de sluitertijd nog net wat korter maken. je hebt nu net is bewegingsonscherpte bij de benen. met een kortere sluitertijd heb je dat niet meer

robincera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-08 18:54

Nikon D40 + 55-200 1:4-5.6 Lachen

Ja daar zat ik ook al aan te denken, net het rechtervoorvoetje zou wat scherper mogen zijn.

Dankjewel!

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 18:58

Geen kenner, foto is mooi licht en helder voor binnenbak Ja Maar jammer dat de ruiter net tegen die paal aanrijdt. Foto op het midden van 't spant is mooier denk ik.

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 19:01

Wow wat een prachtig paard zeg!
Verder ben ik geen expert, het is alleen jammer van het rechtervoorbeen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 18:06

Wat betreft voorbeen onscherp: houdt in dat de sluitertijd nog net te lang is. Je hebt niet echt een lichtsterke lens, dus ik ga er vanuit dat je je diafragma al op volle opening had ingesteld. Dan is de enige mogelijkheid in deze (zo te zien behoorlijk lichte!) binnenbak de ISO nog wat opschroeven om je sluitertijden nog wat korter te houden. Of je moet alweer gaan kijken naar een F2.8-lens...

Verder inderdaad uitkijken in binnenbakken dat er geen palen uit hoofden groeien Lachen

Dan is er verder niet echt commentaar te geven, das sowieso lastig aan de hand van 1 foto. Als je nu een hele serie had geplaatst, konden we ook nog een leuke indruk krijgen van hoe het zit met bijvoorbeeld je timing...

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 18:07

Voor verkoopfoto's zou ik toch echt naar buiten gaan Ja

Verder vind ik de foto goed gelukt voor in de binnenbak.

Barco

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 18:10

mooie foto. echt verstand heb ik er niet van, maar laat hem niet bergafwaarts lopen. Dan lijkt het alsof hij op de voorhand loopt.

robincera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-08 18:52

Dankjullie!
Als ik idd echt verder wil gaan met fotografie komt die lichtsterkere lens er, maar voorlopig red ik het hier nog mee Haha!

Afbeelding

Hier nog een foto.

Er waren redenen om in de binnenbak te rijden, dit was niet aan mij!

Betreft foto + moment, er worden foto's gekozen waarop het paard/beenwerk het beste uitkomt. Fototechnisch vind ik bijv. sommige foto's goed gelukt, maar dan is er weinig spectaculairs te zien. Zo ook met die paal in de beginpost, het moment was er net Lachen

Iedereen iig bedankt!

Edit:
Deze vind ik bijvoorbeeld fototechnisch goed gelukt
Geen vreselijk storende elementen, mooi scherp en fijne kleuren.
Deze foto is alleen niet gebruikt omdat het paard hier blijkbaar minder op uitkomt Lachen
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door robincera op 09-05-08 18:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 18:56

robincera schreef:
ij!

Betreft foto + moment, er worden foto's gekozen waarop het paard/beenwerk het beste uitkomt. Fototechnisch vind ik bijv. sommige foto's super, maar dan is er weinig spectaculairs te zien. Zo ook met die paal in de beginpost, het moment was er net Lachen

Met zo'n paal dat kan inderdaad eens voorkomen. Als het moment dan goed is, kan zo'n foto natuurlijk net zo goed de selectie halen. Ik begrijp uit bovenstaande dat je na het maken van de foto's op de computer een selectie maakt van de foto's die zowel technisch als qua moment goed zijn. Dan wordt het nu tijd om timing te ontwikkelen, zodat je in een serie misschien nog maar enkele "verkeerde", "minder charmante" of "minder spectaculaire" momenten hebt, zodat het overgrote gedeelte qua moment in ieder geval al goed is. Foto's maken op verkeerde momenten is namelijk in feite niet eens nodig Knipoog

robincera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-08 18:57

Ja timing is af en toe nog een probleempje.
Heb nu wel aan een kwartier shooten 27 goede foto's overgehouden Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 19:01

En hoe veel waren er qua timing nog niet goed? Knipoog 27 goede zegt me niet zo veel, er zijn mensen die 150 foto's maken in 4 minuten...

robincera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-08 19:06

Ehm volgens mij had ik er iets van 80/100 geklikt, heb me beetje moeten inhouden omdat paard best reageerde op de 'klik', in zo'n galmende binnenbak.
Vooral veel galopfoto's waren niet goed, omdat als je eenmaal een serie klikt op de lange zijde, zijn ze al gauw allemaal verkeerd Nagelbijten / Gniffelen

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 20:19

Mooie foto's voor in een binnenbak. Knipoog

Wat ook nog een idee is, is om het paard over de middenlijn te laten lopen.
De wand is dan in verhouding verder weg en zal daardoor minder scherp in beeld komen.
Hierdoor komt het paard wat meer los van de achtergrond.

Flowerpull

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 14:01

Ik vind de foto's al erg goed voor in een binnenbak hoor!
Zou je mij misschien de precieze instellingen willen laten weten? Ik heb dezelfde camera + lens, dus wie weet leer ik er nog iets van Lachen

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 14:26

Ik vind het allemaal zeer prettige foto's om naar te kijken, de belichting is niet zo fel als je vaak ziet, composities kloppen, fijn uitgesneden; ik heb er dus geen commentaar op. Ondanks dat er geen scherpteverschil is zien ze er wel professioneel uit, vaak is dat niet zo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 14:37

ik vind het mooie foto's voor in een binnebak. en idd iso iets naar boven (niet te hoog dan krijg je korreligheid) en dan nog iets kortere sluiter tijd. mag ik trouwens vragen op welke stand van de camara je foto grafeerd ? (mijn zus heeft de zelfde camara)

robincera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-08 21:23

Dankjullie !

Ik had hem op sport, ISO 1600, ruisonderdrukking aan en dat was m Knipoog
Oh en een stille hand is ook belangrijk.. Heb ik ontzettend op moeten oefenen Nagelbijten / Gniffelen

@Redrumfox: Ze zijn niet uitgesneden Schijnheilig dankje!

@ Kanzi: over middellijn heeft geen zin, mijn lens is 55-200 en als ik dan in de hoek sta kom ik net te kort omdat de korte zijde 20 is. Dan kan ik niet fijn fotograferen Lachen

Angelaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 22:15

_lies_ schreef:
Wow wat een prachtig paard zeg!
Verder ben ik geen expert, het is alleen jammer van het rechtervoorbeen.

ga ik in mee! ook jammer dat ie dus net tegen die paal zit

Astor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 09:15

robincera schreef:
Nikon D40 + 55-200 1:4-5.6 Lachen

Ja daar zat ik ook al aan te denken, net het rechtervoorvoetje zou wat scherper mogen zijn.

Dankjewel!

op welke stand meis? Bloos

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 09:23

Misschien is een monopod (eenpootsstatief) een idee? Dan heb je een rechte horizon en kans dat je foto's nog net even wat scherper worden. Lachen Het is mij aangeraden om er zo eentje aan te schaffen (heb een D40 + 18-200 mm) voor paardenfotografie zodat je kan meedraaien met het paard en de horizon toch nog recht blijft.
Ik vind het wel een hele mooie binnenbakfoto. Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 10:10

Ook met een monopod kun je best je camera scheef houden... Monopod garandeert helemaal geen rechte horizons.

55-200 is soms niet helemaal ideaal in een binnenbak inderdaad.

robincera schreef:
@Redrumfox: Ze zijn niet uitgesneden Schijnheilig dankje!

Iedere foto is "uitgesneden" en heeft een "uitsnede". Of die nu tijdens het fotograferen al tot stand is gekomen, of na afloop tijdens de nabewerking nog iets is bijgesteld.

savale

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 10:38

Zorg dat je kost wat kost met een sluitertijd van maximaal 1/300 zit, anders krijg je bewegingsonscherpte. In een binnenbak is dat vaak wat lastiger. De iso op max is dan vaak een oplossing en zorg ook dat je diafragma zo groot mogelijk staat. Vaak kan een lens een groter diafragma hebben als je niet inzoomt. Achteraf "croppen" is dan soms een optie als je het echt niet red kwa sluitertijden. Als het nog niet lukt moet je toch gaan denken aan een andere lens.

robincera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-08 10:42

@ Nouks: Ik begreep uit de woorden van redrumfox dat ze dacht dat ze nabewerkt-uitgesneden waren, maar bedankt voor je uitleg!

Sluitertijd had ik gewoon op auto, moet nog even beetje ontdekken met de handmatige.

iso stond niet op max, (dat is bij mij HI) maar op 1600. Omdat ik het nog net redde daarmee en mogelijke ruis wilde voorkomen als hij wel op HI stond.

@ melissa: stand staat paar posts naar boven Knipoog

Statiefje lijkt mij niks, idd wat nouks ook zegt dat de horizon nog niet altijd recht is. Tenminste als je in een knollenveld aan het fotograferen bent moet je net een recht stukje hebben waar je hem neer kan zetten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 10:47

Dan nog zit er beweging in het statief (enigszins afhankelijk van het soort statief) ook nog...

Overigens: als je het qua sluitertijden NET niet haalt op ISO1600, kun je ook overwegen de foto's heel iets te onderbelichten in de camera (bijvoorbeeld 2/3 stop) en dit later op de computer iets op te halen. Lachen