[TEK] wolf in pastel. tips?? WIP

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

AliesMeijer

[TEK] wolf in pastel. tips?? WIP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-08 09:44

oeps.. dit is nu mn 3de tekening waar ik mee bezig ben.. maar ik heb nu vakantie dus tijd zat.
ik heb sinds kort pastelpotloden.. en wat ik het moeilijkste vind is de vachtstructuur en het durven met kleuren. en toen zag ik een plaatje van een wolf Haha! . en daar zat dat moeilijke allemaal in.. toch ben ik dit plaatje maar gaan tekenen als oefening. dit wordt dus waarschijnlijk heel lelijk, maar ik hoop dat ik er wat van leer Knipoog

Afbeelding
Afbeelding

als je dan toch hebt gekeken, wel even een berichtje achterlaten hea? Tong uitsteken ik hoop op tips!

Anoniem

Re: [TEK] wolf in pastel. tips?? WIP

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 14:12

Vind hem er goed uitzien Ja
Hij oogt wel heel vrolijk voor een wolf Tong uitsteken
Oren mogen van mij spitser en wat langer. je kijkt bij deze compositie meer bovenop de neus, dan ervoor, dus dan moeten de oren ook langer Knipoog
vind het oog er goed uitzien!mooi kleurrijk en sprekent!

Ga zo door!

AliesMeijer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-08 14:33

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 19:39

mooi plaatje Wow!

mischien komt dat straks nog, dat hij wat vuriger kijkt Knipoog
bij mij kijkt de schets ook altijd vrolijker dan het eindresultaat Knipoog komt omdat je de schaduw van de mond dan niet ziet Tong uitsteken
je ziet alleen zon vrolijke lijn lopen *LOL*
oren heb je goed nagemaakt van de foto! (ik zie vaak wolven met spitsere oren, maar op deze foto zijn ze ook rond, dus goed gedaan!).

AliesMeijer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-08 11:23

haha ja ik was ook helemaal verliefd op dat plaatje! Haha! het lijkt nu indd net alsof ie glimlacht Clown .. bedankt voor je reactie weer!

AliesMeijer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-08 19:59

nog iemand?

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 20:35

Het ziet er al leuk uit Lachen
Hij kijkt inderdaad erg vrolijk, haast lief Haha!
Ik zou wel wat meer kleur erin verwerken, wat meer schaduw en niet teveel van dezelfde kleur op een plek. Wat meer overgangen enzo.
Ik weet dat de vacht erg moeilijk is, ik zie dat je al wat donkere tonen ertussen aan brengt maar dat mag nog wel wat meer voor de diepte. Ik zal wel even een voorbeeldje voor je zoeken Lachen
Edit: Deze tekening van een wolf heb ik eens zelf gemaakt, zie je de donkere vachtplekken voor de schaduwen. Dat zorgt voor diepte, als je er dan wat lichtere haren overheen maakt oogt het ook al meer als diepte Lachen http://i174.photobucket.com/albums/w111 ... 154085.jpg

AliesMeijer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-08 17:08

@ fiffil bedankt voor de tips! ik zal het gaan proberen. ik moet echt nog even uitvinden hoe ik met die pastel potloden moet werken, en hoe ik er indd meer diepte enzo in kan brengen. en wat die kleuren betreft heb je ook gelijk. ik durf dat niet Tong uitsteken maar ik heb nu al geprobeerd wat meer kleur erdoor heen te doen.(bijna alle potloden gebruikt. (niet dat dat er zo veel zijn.. Clown )) mooie tekening trouwens!!

hier weer een update:

Afbeelding
en deze foto was voor de lol, maar ik plaats m toch even. doordat de flits er minder op te zien is, zijn de kleuren iets beter te zien.(let niet op mijn rommel Knipoog
Afbeelding

nog meer tips? Haha!

edit. het zwarte bij de ogen ga ik nog wat meer laten overlopen in de rest.

_Shaan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 11:33

ik vind hem ook erg leuk!! *LOL* alleen ze oren lijken meer op die van een beer al zeg ik het zelf Bloos

AliesMeijer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-08 15:27

_Shaan_ schreef:
ik vind hem ook erg leuk!! *LOL* alleen ze oren lijken meer op die van een beer al zeg ik het zelf Bloos

bedankt voor je reactie!
aliesjeh schreef:
bedankt! Haha! ik denk dat de oren er straks wel wat langer uitzien, als iik de rest van het oor heb getekend.. haha en hij kijkt indd vrolijk.. wat op het plaatje juist niet zo was Haha! Clown . foutje.. Bloos het plaatje nog even. (ik kijk ook naar andere plaatjes, maar dit is het basisplaatje zegmaar..http://animals.nationalgeographic.com/staticfiles/NGS/Shared/StaticFiles/animals/images/1024/grey-wolf-snow.jpg
<---- op het plaatje heeft ie ook ''ronde'' oortjes Haha! .

vivaldi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 15:55

Waarom maak je niet eerst een onderlaag van pastelkrijt in de juiste kleurtonen? Je kunt dan heel mooi de vacht en de details met pastelpotlood over de onderlaag heen maken.Je krijgt dan ook een heel mooi veloop van de kleuren in de vacht.
Het lijkt dan heel erg aaibaar.
Ziet er verder wel goed uit en ben erg benieuwd naar het eindresultaat. Succes

AliesMeijer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-08 16:21

vivaldi2 schreef:
Waarom maak je niet eerst een onderlaag van pastelkrijt in de juiste kleurtonen? Je kunt dan heel mooi de vacht en de details met pastelpotlood over de onderlaag heen maken.Je krijgt dan ook een heel mooi veloop van de kleuren in de vacht.
Het lijkt dan heel erg aaibaar.
Ziet er verder wel goed uit en ben erg benieuwd naar het eindresultaat. Succes

heb geen krijtjes.. Verdrietig *gaat sparen* bedankt voor de tip

vivaldi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 16:58

Als je krijtjes aan gaat schaffen en je tekent vaak dieren, dan moet je erop letten dat je hele zachte hebt. Deze kun je op het papier mooi verwerken.
Zelf gebruik ik schmincke pastelkrijt.

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 17:00

Je bent al mooi op weg Ja
En nou ga ik je een hele "enge" tip geven Knipoog :
Gebruik eens hier en daar "vreemde" kleuren in de vacht. Zoals blauw, paars of groen bijv. Echt, het lijkt vreemd maar dat maakt het veel levendiger! *LOL*

AliesMeijer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-08 17:12

@vivaldi2 oke Haha! ik teken indd alleen maar dieren. er is in groningen een hele grote hobby winkel, waar ik altijd heen ga. ik zal daar even aan iemand vragen naar zacht pastel krijt Haha! . bedankt voor de tip! ik heb er namelijk helemaal nog geen verstand van, en ik was zo met hard pastel krijt terug gekomen.. ik heb nu pastel potloden van derwent.. moet ik er ook op letten dat de krijtjes ook van derwent moeten zijn ofzo?

@mamamiesje bedankt voor de tip, ik ben er al een beetje mee aan het experimenteren Tong uitsteken ik heb in deze tekening al blauw en groen gebruikt, maar ik weet dat dat veel meer kan. ik zal het zeker toe gaan passen!

vivaldi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 17:29

Het merk maakt niet zoveel uit.
Ik werk met verschillende merken krijtjes en weer een ander merk potloden

AliesMeijer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-08 18:14

weer een stukje verder:
Afbeelding

AliesMeijer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-08 11:03

nog meer tips/opmerkingen? Haha!

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 12:54

Begin idd met een onderlaag. Verwijder daarnaast je bruine, zwarte en grijze pastels uit je collectie. Zoek alternatieven om tot die kleuren te komen: het resultaat zal een veel dieper, rijker en beter portret zijn. Hij is nu vooral heel vlak, zelfs op het stuk dat je al wat meer hebt uitgewerkt (neusrug). Als je de zwarte delen gaat invullen, probeer dan helemaal geen zwart te gebruiken, als het echt niet anders kan voor het allerdonkerste deel alleen. Hij lijkt verder ook niet op de foto (wat ik zelf niet erg vind hoor) en zijn kop is erg breed, waardoor je een heel ander type hebt neergezet, veel zwaarder, bijna als een hond. Denk dat dat voor een groot gedeelte komt doordat je de kraag helemaal gelijkmatig hebt gemaakt. Daardoor oogt hij dus heel breed.

Ook vind ik dat je de vachtstructuur wat vreemd hebt opgezet. IPV een onderlaag met daarover korte en lange strengen heb je 1 laag met golvende strengen die vrijwel allemaal best lang zijn. Zo creëer je nauwelijks diepte en dat is zonde. Verder kan ik er nog niet veel over zeggen omdat hij niet af is, dus een deel van dit commentaar is misschien niet eens terecht voor wat je uiteindelijk van plan bent. Wel vind ik dat je je topic niet steeds zo omhoog moet schoppen. Er zijn meer mensen die om een reactie verlegen zitten en die wachten er gewoon netjes op. Bloos

AliesMeijer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-08 13:50

JoSav schreef:
Begin idd met een onderlaag. Verwijder daarnaast je bruine, zwarte en grijze pastels uit je collectie. Zoek alternatieven om tot die kleuren te komen: het resultaat zal een veel dieper, rijker en beter portret zijn. Hij is nu vooral heel vlak, zelfs op het stuk dat je al wat meer hebt uitgewerkt (neusrug). Als je de zwarte delen gaat invullen, probeer dan helemaal geen zwart te gebruiken, als het echt niet anders kan voor het allerdonkerste deel alleen. Hij lijkt verder ook niet op de foto (wat ik zelf niet erg vind hoor) en zijn kop is erg breed, waardoor je een heel ander type hebt neergezet, veel zwaarder, bijna als een hond. Denk dat dat voor een groot gedeelte komt doordat je de kraag helemaal gelijkmatig hebt gemaakt. Daardoor oogt hij dus heel breed.

Ook vind ik dat je de vachtstructuur wat vreemd hebt opgezet. IPV een onderlaag met daarover korte en lange strengen heb je 1 laag met golvende strengen die vrijwel allemaal best lang zijn. Zo creëer je nauwelijks diepte en dat is zonde. Verder kan ik er nog niet veel over zeggen omdat hij niet af is, dus een deel van dit commentaar is misschien niet eens terecht voor wat je uiteindelijk van plan bent. Wel vind ik dat je je topic niet steeds zo omhoog moet schoppen. Er zijn meer mensen die om een reactie verlegen zitten en die wachten er gewoon netjes op. Bloos
bedankt voor de tips. ik heb op een ander papier met rasters gewerkt, dus de breedte zou ongeveer goed moeten zijn. verder heb ik al gezegd dat ik niet enkel en alleen naar dit plaatje kijk Knipoog . wat kleuren betreft heb je gelijk, dit is 1 van mijn eerste pastel tekeningen en ik moet nog uitvinden hoe ik alle kleuren goed kan gebruiken. en de reden waarom ik om meer reacties vraag ( het omhoog schopeen zoals jij dat noemde) is omdat ik nu metde tekening bezig ben, en de tips op dit moment heel goed kan gebruiken..

vivaldi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 20:20

Ik heb net een stukje van je foto van de wolf op de bovenste foto gezien.
Probeer eerst de donkere vacht onder het lichte snuitgedeelte te maken door deze lekker dik met verschillende kleuren op te zetten. De lijnen die je hebt gezet moet je uitgummen zodat je op het laatst met het lichte haar vanzelf gaat zien waar licht begint en donker ophoudt. Probeer deze twee kleuren ook natuurlijk in elkaar over te laten lopen. Als je te ver bent gegaan met de lichte haren kun je dit makkelijk corrigeren. Met je kleuren ga je dan uiteindelijk de vorm bepalen. Probeer niet teveel in vlakken te werken maar zie het als een geheel. Probeer ook niet te snel de haren goed te krijgen, dit moet je echt laagje na laagje doen. De tekening kan uiteindelijk wel uit 5 of meer lagen bestaan. Misschien heb je iets aan het voorbeeld hieronder van een vacht die ik vandaag heb getekend met pastelkrijt en pastelpotlood.
Bij de laatste laag gaat een tekening er eigenlijk pas uitzien zoals je het wilt.
Heel veel succes en ik hoop dat we het resultaat binnenkort te zien krijgen.
Vooral lekker doorgaan met proberen want het is o zo leuk om te doen!
Oh ja, ik zou niet met rasters gaan werken, in het begin moet je vooral goed leren kijken daar heb je bij al je volgende tekeningen steeds meer profijt van. Zelf nooit met rasters gewerkt.
Afbeelding

AliesMeijer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-08 21:00

vivaldi2 schreef:
Ik heb net een stukje van je foto van de wolf op de bovenste foto gezien.
Probeer eerst de donkere vacht onder het lichte snuitgedeelte te maken door deze lekker dik met verschillende kleuren op te zetten. De lijnen die je hebt gezet moet je uitgummen zodat je op het laatst met het lichte haar vanzelf gaat zien waar licht begint en donker ophoudt. Probeer deze twee kleuren ook natuurlijk in elkaar over te laten lopen. Als je te ver bent gegaan met de lichte haren kun je dit makkelijk corrigeren. Met je kleuren ga je dan uiteindelijk de vorm bepalen. Probeer niet teveel in vlakken te werken maar zie het als een geheel. Probeer ook niet te snel de haren goed te krijgen, dit moet je echt laagje na laagje doen. De tekening kan uiteindelijk wel uit 5 of meer lagen bestaan. Misschien heb je iets aan het voorbeeld hieronder van een vacht die ik vandaag heb getekend met pastelkrijt en pastelpotlood.
Bij de laatste laag gaat een tekening er eigenlijk pas uitzien zoals je het wilt.
Heel veel succes en ik hoop dat we het resultaat binnenkort te zien krijgen.
Vooral lekker doorgaan met proberen want het is o zo leuk om te doen!
Oh ja, ik zou niet met rasters gaan werken, in het begin moet je vooral goed leren kijken daar heb je bij al je volgende tekeningen steeds meer profijt van. Zelf nooit met rasters gewerkt.
Afbeelding

wouw! heel erg bedankt voor de uitleg! hier heb ik echt wat aan!! ik krijg nu echt weer zin om aan de slag te gaan Haha! .ik ga morgen naar de stad, heel misschien ga ik nog langs de hobbywinkel voor krijtjes. deze tekening maak ik gewoon af zoals ik het nu gedaan heb. de volgende tekening ga ik zeker met meerdere lagen en kleuren proberen te werken. nogmaals heel erg bedankt voor de uitleg!! ik dacht trouwens eerst toen ik je verhaaltje nog niet gelezen had, dat het een foto was! wat kan jij goed tekenen zeg! erg leuk dat mensen zoals jij jullie kennis willen delen Tong uitsteken ik leer hier echt heel veel van. bedankt!

vivaldi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 21:09

Ik leer er ook heel veel van om naar het werk van iemand anders te kijken en vind het leuk om anderen op weg te helpen.
Ook ik leer nog steeds ontzettend veel bij door gewoon vanalles uit te proberen. Ik ben zelf pas drie maanden geleden weer begonnen met tekenen na een pauze van meer dan 20 jaar.
Je moet gewoon altijd lekker stoeien met het materiaal en kijken wat het doet.
Ik werk bij een vacht eigenlijk altijd met een colourshaper en nooit met mijn vingers. Ook het papier helpt mee aan het resultaat. Tot nu toe werk ik altijd op Mi-teint papier (de achterzijde met minder structuur). Binnenkort ga ik het eens proberen op velourspapier.
Als je krijtjes koopt moet je in de winkel uitproberen of je ze fijn vindt en of ze voor jou zacht genoeg zijn. Als de krijtjes te hard zijn kun je ze minder mooi op het papier in elkaar werken.
Oh ja, vanaf de eerste laag werk ik altijd alle lagen in de richting van de haren.

AliesMeijer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-08 21:25

oke, bedankt Haha! . en hoeveel lagen doe jij met de krijtjes dan? wanneer stap je zeg maar over op de potloden? maak je met de krijtjes ook al een beetje de vacht? sorry voor mijn vele vragen.. Tong uitsteken

vivaldi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 21:51

Geeft niet, als je niets vraagt weet je het nooit.Met de krijtjes maak ik toch zeker 4 a 5 lagen. Ik begin met te kijken wat licht moet zijn en wat donker, dat zet ik dan ook zo als eerste laag op waarbij ik verschillende kleuren gebruik. Iedere laag werk ik ook uit met de colourshapers voordat ik de volgende laag aanbreng. In de tweede laag probeer ik de kleuren wat op de juiste plaatsen te krijgen en de vorm wat beter te krijgen. Ik trek met de colourshaper gewoon grof over de kleuren of dat ik haartjes wil tekenen de kleuren lopen dan al wat in elkaar over. Na iedere laag gum ik de buitenvorm weer netjes en de vegen weg. Voordat ik met potlood aan de gang ga fixeer ik de tekening eerst een beetje anders verdwijnen je potloodstreepjes in de onderlaag.Wel eerst goed vegen e.d. weggummen en met een zachte kwast voorzichtig het gumsel wegvegen. De laatste 2 lagen werk ik met potlood af. De haartjes krijg je door met contrasterende te werken. In de muis is hij helemaal afgewerkt met eerst witte haartjes dan zwart op de juiste plaatsen daarna 2 kleuren bruin en daarna weer wit voor de lichtaccenten en zwart waar het donkerder moet zijn. Tussen de 2 potloodlagen werk ik de details al wat uit zodat de haartjes daar weer mooi op aansluiten, anders lijkt het of een oog er b.v. opgeplakt is.Als laatste maak je de haartjes die eigenlijk buiten de tekening vallen en goed op moeten vallen.
Je moet heel zacht met het potlood de haartjes maken zodat je geen dikke strepen krijgt, dus net het papier aanraken!
Probeer in de onderlagen altijd met verschilende kleuren te werken, dan wordt de vacht echter.
In de muis heb ik in de ondervacht toch zeker 8 kleuren verwerkt.
Het is een heel verhaal geworden, ik hoop dat je er nog wijs uit kunt, zoniet dan lees ik dat wel weer. Succes