[TEK] Palomino

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

JoSav

[TEK] Palomino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-08 13:49

Deze tekening had twee uitgangspunten:

1. Een experiment van allerlei proefmateriaal dat ik de afgelopen tijd heb gekregen bij mijn vaste kunstenaarsbenodigdhedenwinkels in Amsterdam (heb er twee waar ik regelmatig kom). Een oefening van het neerzetten van kleur zonder vooraf te weten hoe de materialen zouden reageren.

2. Een opzet voor een schilderij.

Ik had nog nooit een palomino getekend en doorgaans begon ik dan eerst met een realistische uitvoering alvorens me te buiten te gaan met kleur in een ander werk. Nu heb ik gekozen voor het gewoon durven met kleur. Hij is dus niet echt realistisch, maar dat is dus een bewuste keuze geweest. Ik heb de indruk dat je gewoon nog kunt zien dat het een palomino is. Vork

Het uiteindelijke schilderij zal inmiddels toch wel even op zich moeten laten wachten vanwege andere verplichtingen en werken die voorrang hebben (opdrachten enzo) dus vandaar dat ik de tekening nu toch maar alvast plaats om te toetsen of de stijl wordt verafschuwd/gewaardeerd of niet. Ben dus gerust eerlijk als je het enorm lelijk vindt. Knipoog

Het tapijt links vloekt als een paasei met het paard rechts, maar toch past het op een of andere manier (je mag het gerust oneens zijn, laat het weten). Ik zal uitleggen hoe het komt dat het tapijt zo anders oogt dan de rest, maar ik zal eerst de materiaallijst geven voor de geinteresseerden. De materialen hebben vaak een beperkte kleur omdat ik alleen die kleuren heb gekregen in een proefpakketje (bijv alleen geel en blauw of alleen blauw en rood).

Materialen (en kleuren):

merkstiften en markers; zwart, rood, blauw, geel
caran d'' ache neocolor wax pastel; rood en blauw
caran d'ache prismalo aquarelle kleurpotlood; geel en blauw
zacht pastel en hard pastel; ongeveer 35 verschillende kleuren.

Papier: hahnemühle ongebleekt zwaar papier 40x40, ongeveer 25 bij 35 beslaat de tekening, de rest is zwart geverfd.

Ik heb de tekening vrijwel direct in zwarte watervaste stift getekend, dat is niet heel makkelijk want dan valt er niks te gummen. Kritiek over dat sommige aspecten (bijv de oren of de schedel) iets beter hadden gekund heb ik dus niets aan want het is direct in stift gedaan, dan staat het er nu eenmaal en ik had nog maar 1 vel hahnemühle dus tja overdoen is dan geen optie. Ik stoor me evenwel nergens aan en vind het zelf best een prettige tekening en een prima opzet voor een schilderij.

Het Teke tapijt (Turkmeense stam die de beste Turkomans fokt en ook beroemd is om de tapijten) heb ik toen in stift ingekleurd maar toen ik dat gedaan had kwam ik erachter dat ik het paard onmogelijk een soortgelijke look als dit schilderij kon geven (slechte foto origineel is vele malen mooier en verkocht) met dit type stiften aangezien die helemaal niet mengen. Dus toen ben ik gaan experimenteren met allerlei losse materialen die ik had liggen en een laag over het tapijt getekend in dat materiaal, maar op de scan zie je het nog minder dan in het echt. Het wax pastel had een hele fijne textuur en kon lagen aan, vond het erg prettig werken dus ga er zeker een setje van halen voor dit soort werken omdat het zachte pastel toch wel wat veel stuift en niet zo enorm fel is als het wax.

Er zitten veel lagen in het paard met name en jawel ik wilde opzettelijk die rare kleuren behouden omdat die stijl me bevalt. Ook heb ik de indruk dat veel opdrachtgevers vooral hierover te spreken zijn. Daarom wilde ik eens toetsen wat Bokt ervan vond.

Ter vergelijking nogmaals het schilderij waarop dit geinspireerd is (deze is verkocht, mijn vriend vond dat erg jammer en dus heb ik besloten 1 voor hem te schilderen maar eerst een opzet te tekenen, deze opzet dus) is hier te vinden.

Ik heb dus veel minder doorgemengd op het werkblad dan ik meestal doe en deze is dus nog verder van het fotorealisme dan mijn andere recente werken.

Mooi of lelijk?
Goed of slecht?
Aantrekkelijk of niet?
Vloekt het te erg of zit er ook samenhang in/heeft het op een of andere manier toch uitstraling?

Steek van wal en ben niet bang me te kwetsen, smaken verschillen nu eenmaal. Ik heb in elk geval enorm veel plezier gehad in het maken van deze tekening omdat ik tevoren echt niet wist wat ik kon verwachten van de materialen.

Afbeelding

Noot: door de compleet andere aard van het materiaal heeft het uiteraard een wat andere aanblik dan het schilderij in de link. Knipoog

Even voor de goede orde: het is een Teke Turkoman. Deze is nauw verwant aan de Akhal-Teke.
Stel gerust vragen.

Rinske

Re: [TEK] Palomino

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 15:06

Hmm, persoonlijk vind ik het tapijt inderdaad niet zo passen bij het paard, misschien omdat het er zo "bijhangt". Mag ik vragen wat je doel is met het tapijt? Het is ook wat overheersend door de felrode kleur, daar valt het paard mijns inziens wat bij weg.
De kleuren is het paard daarintegen vind ik echt fantastisch! Ik kan goed zien dat het een palomino is, zonder dat deze kleur echt alleen is gebruikt zeg maar. Wel is zijn rechterschouder voor mijn gevoel wat te puntig, maar daar kun je niks meer aan doen zoals eerder door je gezegd Lachen .

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-08 15:28

@Rinske: ik zoek altijd naar een bepaalde spanning in een compositie, daarom kies ik doorgaans voor actieportretten. Omdat dit geen actieportret zou worden wilde ik toch iets 'anders' doen dan zomaar alleen een paard in een redelijk vlak landschap en het alleen op 'felle' kleurtjes gooien. Het tapijt is net als het paard een kenmerk van deze bevolkingsgroep. Ik had het tapijt als achtergrond willen kiezen maar omdat ook het paard veel kleur zou krijgen werd dat teveel, daarom heb ik beide naar elkaar toe proberen te werken door het Turkmeense tuig. Omdat het materiaal andrs uitpakte dan ik gehoopt had bleef die integratie toch wat uit jammergenoeg.

De schouder is idd te puntig zelfs voor een Turkoman, was mij ook al opgevallen. Bedankt voor je mening. Het tuig had denk ik ook wat feller gemogen maar omdat ik met de blauwe stift uitschoot wilde ik het maar blauw maken, maar dat zag er niet uit dus ben ik later met wax pastel en zacht pastel eroverheen gegaan waardoor het dus minder fel is dan het tapijt, helaas. Ik vermoed dat als die ook zo fel waren geweest het beter geintegreerd was geweest, maar ik vind het persoonlijk juist wat hebben dat de eerste blik naar het tapijt gaat en niet naar het paard terwijl het toch een paardenportret is...

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 18:54

Persoonlijk trekt het mij helemaal niet, ik hou niet echt van al die felle harde kleuren bij elkaar. Maar ik kan het zeker wel waarderen dat je het aandurft om te doen, en dan vooral in een toch wat vernieuwende stijl wat heel goed samen uitpakt. Ik vind het kleurgebruik hier mooier passen dan in je oudere tekeningen Lachen .

Palomino kan ik er alleen niet uithalen, daarvoor vind ik er teveel groen en blauw in zitten, palomino is toch meer geel, oranje, rozig, bij een donkere zelfs nog rood. Hij doet mij nu meer champagne aan, alsof er een koperglans over zit terwijl palomino juist meer goudglans is.

De verhouding van het paard vind ik wel fijn, ookal is die niet realistisch het koppie is heel sprekend zo met het kleine snoetje, ik denk dat als je in deze stijl hele realistische verhoudingen gaat gebruiken dat dan het hele effect weg is. Voor het ras had de nek geloof ik wel wat langer gemogen maar dit pony achtige vind ik juist wel lief, mijn oog blijft naar het hoofd gaan Lachen
De compositie vind ik alleen wel minder, of het paard groter en meer achter het kleed zoals dat andere schilderij of een stuk bovenkant afsnijden en een stukje onderkant zodat je liggend formaat hebt, denk dat ik dat laatste het spannendst zou vinden om naar te kijken.

Het kleed op zich vind ik niets mis mee maar omdat het paard en de achtergrond zoveel groen bevatten (en blauw, maar wel een groenige tint blauw, met een paarsblauwe had het weer wat minder geweest) en het kleed juist niet wordt het een beetje afgestoten, als je dan een stuk van de bovenkant zou snijden en al dat blauw kwijtraakt zal dat weer een stuk minder zijn doordat aan de onderkant wel weer meer rode tinten zijn gebruikt.
Dat andere schilderij vind ik daarom ook mooier uitgebalanceerd qua kleur.

Wat betreft materiaal gebruik vind ik het goed uitgepakt. Ik kan me voorstellen dat het wax pastel hier uitermate geschikt voor is Ja .

Enige wat ik me afvraag is of dat wanneer je het paard iets duidelijk omlijnt aanzet hij dan meer van de achtergrond loskomt. Of is juist de bedoeling dat het allemaal samensmelt zoals glas in lood?

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-08 19:21

@Iceprincess: dankjewel voor je uitgebreide input! Ik geef je helemaal gelijk mbt de compositie en het overheersen van de lucht. Heb mijn hand er eens over gehouden en idd is hij veel sterker en beter geintegreerd als er wat minder lucht is. Ik ga dat dus denk ik gebruiken voor het schilderij. De kleur is ook wat minder vol omdat het met verf gewoon mooier uitpakt en pastel voor mij niet diep genoeg is (en het is al vrij intens maar voor mij niet genoeg). Dat het je smaak niet is kan ik begrijpen, het is nu eenmaal heel kleurrijk. En ik ben het ook met je eens dat het bij deze stijl naadloos past en bij een meer realistische stijl toch wat minder. Het was idd mijn bedoeling dat het paard samensmolt met de achtergrond, er wordt gedacht dat ze vaak zo'n aparte glans hebben omdat ze dan ook minder opvallen in de woestijn of op de steppe. Ik denk alleen dat een wat dikkere lijn in het algemeen niet zou misstaan, dat wel.

De hals ben ik niet met je eens. De Tekke Tejen Turkoman is toch wat kleiner dan de Tekke Akhal Turkoman (of Akhal-Teke) en heeft daardoor meer weg van een heel licht gebouwde pony dan het paardachtige dat de AT heeft. Ik vond zelf het hoofdje ook onweerstaanbaar lief, haha. Tis net een hertje wat dat betreft.
Nogmaals bedankt voor je commentaar! Ik noem het zelf een soort glas in lood stijl, dus dat komt al over. Ik kan zeker wat met je reactie, dankjewel.

En ja ik denk sowieso dat ik in een schilderij de kleuren wat meer kan balanceren, hier wilden er gewoon geen kleuren meer over het markerstift-gedeelte van het tapijt dus dan houdt het snel op. =(

En mensen: reageer gerust, ook als je het helemáál niet mooi vindt. Daar kan ik namelijk ook wat mee. Ik teken en schilder nl. niet alleen in déze stijl. Knipoog

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 20:35

Ik weet eigenlijk niet of ik bij je vorige schilderij (die als link in de openingspost staat) heb gereageerd, maar ik vond hem schitterend en ook dit schilderij spreekt me erg aan. Ik begrijp echter dat je graag meer commentaar wilt dus ik heb mijn best gedaan om iets verder te kijken dan de eerste indruk. Lachen

De felle kleuren van het tapijt vind ik mooi en ik vind de combinatie van paard en tapijt erg leuk. Misschien dat je nog iets kunt spelen met de compositie? Wellicht kun je het paard meer van achter het tapijt laten komen (maar dan krijg je misschien erg veel tapijt?) Een drieluik (hoofd/stand/beweging) die je op zo'n manier kunt ophangen dat je een compleet tapijt krijgt (weet niet of dit duidelijk is) lijkt mij ook wel wat, maar dat is natuurlijk nogal een klus en lastiger te verkopen misschien. Je mag het natuurlijk altijd aan mij geven. Haha!

Wat betreft het paard vind ik vooral het hoofd prachtig, vooral omdat het zo mooi droog is. Die droogheid brengt me tegelijkertijd wel een beetje in verwarring, is dit een veulen of een volwassen paard? Na lang turen stoort het me een beetje dat het rechteroog en -oor iets groter lijken en ik kijk ook een beetje raar tegen de hoogte van het kaakbeen aan. Ik dacht nog dat het te maken kon hebben met de stand van het hoofd, maar juist het linkerneusgat lijkt weer iets groter dan het rechter. Jij weet hier veel meer van dan ik, maar het valt me nu op. Wat ik nu ook zie is dat de midden- en achterhand van het paard vergeleken met de voorhand rondere vormen heeft. Het paard lijkt op de ribben wat schraal maar de buik is aan de onderkant vrij rond, en ook verder naar achter zit er meer vlees op de botten. Ik vind zelf het schrale en 'puntige' wel iets hebben en zou het best nog extremer willen zien. Overigens kan ik niet garanderen dat ik het dan nog mooi vind, maar misschien is het wel interessant om wat mee te experimenteren. Knipoog

Wat betreft de kleur vind ik het jammer dat het paard een beetje wegvalt tegen de achtergrond. Zoals eerder werd gezegd vind ik de kleuren ook wat vaal vergeleken met het tapijt. Overigens zie ik er wel een palomino in en ik vind het altijd erg bijzonder om te zien hoe je al die verschillende kleuren weet te combineren tot een mooi geheel.

Wat ik me afvroeg is of er nog meer voorwerpen zijn die je gebruikt of kunt gebruiken in je schilderijen. Ik dacht zelf aan bijvoorbeeld een waterpijp, maar weet eigenlijk niet of dat bij die cultuur hoort. Bloos Ik vind dat wel altijd mooie dingen om te zien. *LOL* Ik vraag me nu trouwens ook af of ze daar een koffiecultuur kennen. Blond Naja, waar het om gaat, ik vind het leuk zoals je nu het tapijt met de paarden combineert en vraag me af of je dat niet met andere dingen kunt doen, het is maar een ideetje. Knipoog Ik hoop in elk geval nog meer werken van je in deze stijl te zien. Lachen

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 21:22

Volgens mij heb ik deze al eerder gezien, maar dan niet helemaal af. De kwastjes aan het tapijt en andere details waren toen nog niet zo uitgewerkt.
Ik vind het een prachtige stijl en dat glas-in-lood wat toch ander is als het echte glas-in-lood en dus orgineler, past heel mooi bij de uitbeelding van jouw favoriete rassen.
Je moet hier zeker verder in blijven gaan!
Toch zou je van deze rassen ook net iets realistischere werken moeten blijven maken. Ze zijn zeldzaam en de meeste mensen hebben geen plaatje van hoe ze er in het echt uitzien, dus kunnen je tekeningen ook een educatieve functie hebben.

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 01:02

ik schilder zelf realistisch en toen ik dit schilderij zag had ik in de eerste instantie zoiets van 'huh ? wat is dit ?' Nors opkijken
Gedurende de avond heb ik er een flink aantal malen naar gekeken, het is een werk dat me absoluut intrigeerd en ik vind het móóóóói ! Er zit sfeer in. Het paard lijkt fragiel maar tegelijkertijd sterk. De gekozen kleuren doen me niet denken aan een Palomino, maar doet voor mij niets af aan het geheel.
Het tapijt....ik weet niet hoevaak ik het tapijt heb bedekt met mijn hand, weer weggehaald, weer bedekt enz, enz, en ik (zij de gek) ben tot de conclusie gekomen dat het tapijt het geheel afmaakt, het pást gewoon. Ongewone en interessante compositie. Ik zou graag nog ietwat meer been gezien hebben zodat het paard iets hoger in het schilderij zou komen te staan.

JS...complimenten !! Zonder dollen, één van de mooiste en interessantste werken die ik op UK heb zien staan.

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 01:31

You did it again!

weer een prachtwerk van jouw, hoe vaker ik het bekijk, hoe mooier ik het vind, wat met alle werken in deze stijl is..

ik ben het eens met freespirit,

Jorieke, je werk is prachtig! (beste kunstenares van bokt... beste kunstenares waar ik ooit werk van gezien heb.. )

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 01:36

oh mijn god jorieke, ik zie nu dat je dit niet met verf gemaakt hebt!

Ik kan het daarom alleen nog maar meer bewonderen, het heeft de harde kracht van acrylverf/olieverf en tegelijkertijd de aaibare, fluwele en natuurlijke zachtheid van droge materialen zoals pastelkrijt/potlood/houtskool...

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 01:42

Ik vind hem erg mooi, en zie wel degelijk een palomino.
Zelf zou ik het voorhoofd van het paard wat smaller willen zien en wellicht is het een idee om de hrizon op de achtergrond wat vloeiender te maken, ja gaat nu van scherpe blauw tinten naar terra kleuren.
Het tapijt vind ik leuk maar idd iets té dominant, misschien was het leuker geweest om óf langere franjes te nemen,tapijt smaller te maken of het helemaal door te trekken naar onderant papier en dan zonder franjes.
Verder ben ik benieuwd hoe hij is als je helemaal klaar bent maar voor nu ben ik enthousiast... Haha!

edit: zou het paard ook graag wat hoger zien denk ik, iets meer benen

Fnanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 10:49

Eerst even antwoord geven op je vragen;
Mooi of lelijk?
Het spreekt mij persoonlijk enorm aan, kan de hardop zeggen dat ik het mooi vind.
Wat betreft de compositie, daar ben ik nog niet helemaal over uit, denk dat het de moeite zeker waard is te gaan puzzelen met de verschillende onderdelen en hun verhoudingen. (paard/ achtergrond/ tapijt)

Goed of slecht?
Dat is een lastige, ik denk zeker dat je op de 'goede' weg bent, maar of dit de juiste vorm is om volledig 'goed' te kunnen zijn daar ben ik nog niet over uit. Heeft ook te maken met het zoeken naar de meest perfecte kleurstelling en compo Lachen

Aantrekkelijk of niet?
Hoe subjectief: jazeker Ja
Mij spreekt deze stijl absoluut aan.

Vloekt het te erg of zit er ook samenhang in/heeft het op een of andere manier toch uitstraling?
Het vloekt een beetje, maar misschien maakt dat juist de spanning in het werk. Het is niet zo dat de kleuren in het tapijt op zich staan, ze komen wel weer terug in lucht/ tuig, dat zorgt weer voor een passende verbinding imo.
Uitstraling heeft het zeker, dit is zonder twijfel een werk waar ik vaak naar wil kijken en wat me nieuwschierig maakt naar hoe het er in het echt zal uitzien.

Ben benieuwd wat er gaat volgen! Lachen

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 16:23

JoSav schreef:
De hals ben ik niet met je eens. De Tekke Tejen Turkoman is toch wat kleiner dan de Tekke Akhal Turkoman (of Akhal-Teke) en heeft daardoor meer weg van een heel licht gebouwde pony dan het paardachtige dat de AT heeft. Ik vond zelf het hoofdje ook onweerstaanbaar lief, haha. Tis net een hertje wat dat betreft.

Dan heb ik niets gezegt, dacht dat al die rassen in die streek zo lang en slank gebouwd waren. Dan klopt de pony achtige uitstraling helemaal Ja .

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-08 23:07

@goeroe: allereerst dank voor je uitgebreide reactie. Haha! Ik ga absoluut wat verder zoeken met de compositie, ik denk dat dan ook het kleurenspel en het paard beter tot hun recht komen. Ik ga zeker eens nadenken over je suggestie met een drieluik om zo het tapijt in het geheel te kunnen schilderen, lijkt me interessant dus eens nadenken hoe ik dat uit zou moeten voeren. Drieluiken zijn niet perse lastiger te verkopen, er hangt alleen een wat groter prijskaartje aan dan aan 1 schilderij. Ha, weggeven dat lukt me momenteel eigenlijk niet eens meer, het meeste werk is toch vrij snel al besproken (hoera!).
Het is geen veulen maar een Tekke Turkoman, die zijn net zo droog en rank qua bouw als de Akhal-Teke alleen wat kleiner en daardoor hebben ze een nog fijnere uitstraling, bijna als een heel licht gebouwde pony. Het ras heeft een platte ribbenkast die vaak erg opvalt tov de rest en ik heb zelf niet de indruk dat het daar wringt qua verhoudingen. Het is uiteraard een bijzonder ras, waar de meeste mensen eigenlijk niet eens een voorstelling van hebben. Ik denk idd al een tijdje aan andere voorwerpen om te combineren met deze paardenrassen en denk daarbij zelf eigenlijk eerder aan de dutar (een muziekinstrument), de binnenkant van een yurt, aangezien de hengsten bij zandstorms binnen werden gehaald, of een traditionele bruid (de bruidschat is nog altijd zeer belangrijk) en of Turkoman ruiter. Koffiecultuur is me eigenlijk niet zo bij de Turkmenen opgevallen... maar ik kan natuurlijk ook uitwijken naar andere Orientaalse paarderassen om een breder publiek aan te spreken. Haha! Dank voor je inbreng!

@oneilltje79: klopt, heb hem bij de TMers geplaatst een tijd geleden. Eigenlijk heb je helemaal gelijk en zou ik dat dus moeten proberen te balanceren, want de meeste mensen hebben eigenlijk nauwelijks enig idee van deze prachtige paarden. Clown

@freespirit: dank voor je eerlijke reactie. Ik ben zelf ook realistisch begonnen, en het afstappen van realistisch is soms nog steeds best moeilijk, al blijf ik enige vorm van realisme hiernaast doen, dat wel. En zoals ik al gezegd had ga ik zéker nog wat spelen met de compositie. Ja En ik ga een beetje blozen van je complimenten. Bloos Bloos

@Jaimyliefje: Het is idd niet met verf, de geschilderde versie van dit paard moet nog komen. Haha!
Jaimyliefje schreef:
Jorieke, je werk is prachtig! (beste kunstenares van bokt... beste kunstenares waar ik ooit werk van gezien heb.. )

Bloos Bloos Bloos Bloos Bloos

@Wildgirl: Ik ben het met je eens dat het blauwe van de lucht een te harde overgang is en ook teveel aanwezig is, daarom ga ik de compositie wat aanpassen en met verf kan ik de overgangen ook wat vloeiender maken, dat wil in dit werk helaas niet meer vanwege de aard van de materialen. Het was wel absoluut een heel goede opzet en het heeft ondanks de wat mindere compositie een bepaalde sfeer weten te behouden die ik hoop te kunnen overzetten op doek. Blij dat je enthousiast bent want het is en blijft een vrij 'andere' stijl dan het meeste dat hier op UK staat, dus dat is toch wel eng en afwachten hoe de reacties zullen zijn.

@Fnanne: Ik ben druk aan het puzzelen ja. Haha! Ik denk idd zelf ook dat ik nog heel erg aan het ontwikkelen ben in deze stijl. Heb 2 jaar geleden de eerste tekening zo gemaakt en het daarna tot het einde van 2007 laten liggen, en ik deed er niets mee, tot ik op een gegeven moment toch de stoute schoenen heb aangetrokken. Ik ben zelf erg benieuwd waar het heen zal gaan maar ik ben bij verrast dat in het algemeen maar ook op Bokt de eerste reacties positief zijn. Dat geeft me moed dit door te zetten. Ja

@Iceprincess: de meeste paarden uit deze streek zien er min of meer uit als een Akhal-Teke, alleen sommige zijn toch wat zwaarder (net als sommige typen Akhal-Teke, er zijn er immers drie waaronder een vrij zwaar paard dat doet denken aan een jachtpaard of flink ontwikkelde dressuurhengst) en compacter en van alle Turkomans is de AT ook het grootst, de meeste halen met moeite 1.55m en zijn dus duidelijk wat kleiner. De AT zit meestal tussen de 1.55 en 1.60 en tegenwoordig vaak nog meer aan de maat, voorbij 1.65 zelfs. Omdat de Tekke net zo rank is als de AT doet hij vaak aan als een heel fijn gebouwde pony. Ze zijn echt super mooi om te zien en doen qua snelheid niet onder voor de Akhal. Maar je kon het eigenlijk ook niet weten, want deze rassen zijn zeer zeldzaam en eigenlijk onvindbaar buiten Turkmenistan, Iran en omringende landen. De meeste westerlingen beginnen nu pas enig benul te krijgen van de AT, laat staan de aanverwante Turkomans, die blijven vaak onbekend (en enorm zeldzaam).

Dank voor de reacties tot nu toe! Ik kan hier absoluut wat mee en het geeft me de moed door te zetten, al vermoed ik dat er onder de vele kijkers ook Bokkers zaten die minder positief waren maar helaas geen reactie hebben geplaatst. Maar gezien de positieve reacties tot nu toe vind ik dat ook niet erg. Bloos

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 14:36

Sorry Jorieke dat ik je moet teleurstellen met een positieve reactie Haha!
Ik heb hem al eens voorbij zien komen, en toen was je er zelf niet zo over te spreken Knipoog
Ik zal er proberen eens kritisch naar te kijken (en ik kan heel kritisch zijn, maar dat is meer bij mijn eigen werk maar dat weet je).
Ik vind dat je een goede mix hebt gemaakt tussen een AT uitstraling en het pony-achtige van de Tekke (nu ik er naar kijk, hij doet me enorm denken aan de jonge Zaza in haar zomervacht).
Ik vind het mooi dat de kleur van de achtergrond terugkomt in het paard. Daar heb je prachtige kleuren in verwerkt, hij lijkt meer van koper dan een palomino. Er hangt echt een glans overheen, je mag van mij vaker palomino's tekenen (hint voor Zaza)
De fijne botstructuur in het hoofd heb je heel mooi neergezet. Jammer van de puntige schouder, maar daar is nu niks meer aan te doen Knipoog
Het kleedje stoort mij niet eens zo terwijl ik de kleuren er niet helemaal bij vind passen - het paard valt mij meer op dan het kleedje.
Overigens dacht ik bij het kleedje meteen aan iets (Oost) Duits of Oostenrijks, maar dat klopt niet helemaal bij het paard Vork
Ik zou zeggen, ga lekker door met experimenteren!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 14:43

IK vind het een heel goed gelukt werk, ik hou wel van niet-realistisch. De hoeveelheid kleuren in het paard is echt heel gaaf gedaan, persoonlijk zou ik nog iets meer van staart of manen willen hebben gezien om echt aan te geven dat het om een palomino gaat en niet om bijv. een lichte vos of zelfs een buckskin.

De exterieurfouten die je al aangaf zie ik echter wel, in het vervolg niet meteen met stift werken. Het kleed links vind ik nieteens zo heel erg vloeken. Maar als het hiet niet om een Akhal Teke gaat maar een verwant ras, komt dat niet over (of was dat het motief op het kleed wat dat aan moet geven?)

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-08 15:19

@Fiffill: zo klein als Zaza zijn de Tekkes niet hoor. =O Ze hebben, vooral als ze jong zijn (zoals deze) een pony-achtigere uitstraling van de Akhal en zijn iets kleiner. Dit is een Tekke Tejen, die iets kleiner zijn dan de Tekke Akhal (de Iraanse tak van de AT, die veelal iets kleiner is dan de Russische en Turkmeense AT en ook niet in het stamboek MAAK is opgenomen). Ze zijn qua grootte tussen 1,45 en 1,55m. Pony-formaat dus maar zo klein nou ook weer niet. Lachen De foto's die ik van Tekke Turkomans gezien heb hadden allemaal een heel fijne, kleine uitstraling met veel lucht onder de buik en vaak een apart hoofd, aparte vorm zeg maar. Het motief van het kleed is typisch Tekke. Lachen En ik experimenteer zeker lekker verder.

@Cassidy: Dankjewel voor de reactie. Meer nadruk op de manen en staart had ik misschien wel moeten doen, al hebben de Tekke Turkomans doorgaans nauwelijks manen en vaak geen voorlok hebben ze vaak wel een best volle staart vergeleken met de Akhal-Teke. De staart zie je wel een beetje, verstopt tussen de achterbenen, maar als ik een andere compositie had gekozen had ik daar misschien wat meer nadruk aan kunnen geven ja. Nee, wat meer aandacht aan het schetsen zelf kan geen kwaad, al heb ik met stift nog steeds de neiging dan niet zo secuur te werken als de vooropgezette schets. Bloos De Tekke is dusdanig verwant aan de Akhal-Teke dat er van een onderscheid nauwelijks sprake is. Voor sommige onderzoekers is de Tekke eigenlijk de niet-Sovjet variant van de Akhal-Teke die iets minder massief gefokt is en minder aan de maat is, oorspronkelijker misschien wel. Het is zo dat de Tekke Tejen en Tekke Akhal nomaden die de grens over zijn gevlucht nav de Sovjet overheersing (die de paarden wilden slachten) dezelfde paarden fokten als de achterblijvers, maar door selectie is dit type toch wat kleiner, iets minder lang in de rug maar toch vaak dat windhondachtige dat bij deze paarden hoort. Het is dus niet een ander ras, maar een ander type dat ook onder de paraplu van de Turkoman valt. (oei leg ik het zo duidelijk uit of is het nog steeds erg verwarrend?) De AT echter heeft een apart stamboek gekregen op initiatief van de Russische fokkers, maar is voor de meeste Turkmeense fokkers (en absoluut de Uzbekische, Iraanse etc) nog steeds een Turkoman, apart stamboek of niet. Tja, het ligt in die landen nu eenmaal vrij ingewikkeld. Het is als je het dus heel simpel zou bekijken een soort kleine Akhal-Teke met wat andere kleine verschillen die voor de meeste leken totaal niet opvallen. Het motief op het kleed onderscheidt dus verder ook niet veel van de kleden bij AT, omdat het van oorsprong verwante families waren die dus nog steeds dezelfde soorten tapijten weven. *hoopt het zo goed te hebben uitgelegd*

Wederom dank voor de reacties, ik ga het allemaal meenemen naar de voortgang van dit project en volgende projecten!

Utan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 15:38

Het is niet mijn smaak maar daarom vind ik hem nog niet slecht. Ik hou best wel van niet-realistisch alleen vind ik deze een beetje te 'recht'. Ik weet niet goed hoe ik moet uitleggen wat ik bedoel maar nu heb je een realistische tekening met enkel niet-realistisch kleurgebruik, en dat is niet echt mijn smaak.

Ik ben wel heel jaloers op jou kleurgebruik mbt het paard. Misschien voor mij iets te veel blauw( ik ben niet zo gek van blauw) maar verder echt heel knap. Ik vind het trouwens wel een gouden uitsraling geven. Je ziet iig heel goed dat het geen doorsnee bruine/zwarte/vos/schimmel is Knipoog Wel vind ik de achtergrond minder, ik vind deze te veel in 2 stukken opgedeeld wat mij persoonlijk stoort.

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-08 15:45

@Utan: de overgangen kunnen idd beter. Ik meng in deze stijl meestal de kleur wat verder door, zodat het toch neigt naar een soort van realisme, maar omdat het schilderij dat ik al noemde schijnbaar erg in de smaak viel (ik heb er vier of vijf aanvragen op gekregen dat mensen juist dat schilderij graag wilden kopen, het is dan ook verkocht) dacht ik daar ook eens wat mee te doen en te kijken of ik dan binnen deze stijl twee verschillende invullingen kan vinden: puurder zoals dit of verder doorgeschilderd. Omdat het materiaal het helaas niet toeliet heb ik dus ook niet goed een overgang kunnen maken van landschap naar lucht, hoewel ik het wel geprobeerd heb door blauw in de achtergrond toe te voegen maar dit kwam in dit materiaal niet zo goed uit als in verf dus heb ik het laten zitten. Dit had ik achteraf gezien moeten compenseren door een andere compositie keuze, maar vooraf wist ik niet wat ik van het materiaal kon verwachten. Het was dus een experiment in die zin. Kleurgebruik is vooral een kwestie van veel oefenen, verdiepen in kleurwerking en leren kijken, dan komt het eigenlijk vanzelf. Als je jezelf een zetje wil geven kun je je grijze, witte, bruine en zwarte potloden (de witte zul je wel nog enigszins nodig hebben, maar mensen gebruiken het snel te veel dus die moet ook opgeborgen worden) in een kluisje gooien en een tekening (of meerdere) gaan maken zonder dat je die kleuren direct kunt gebruiken. Dan dwing je jezelf meer na te denken over kleur en alternatieven te zoeken, werkt erg goed om het te leren, zelfs als de eerste tekeningen niet 'kloppen' zeg maar. Lachen

Utan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 00:04

Weet je wat ik altijd zo leuk vind van jou werken? Dat, ondanks dat het vaak niet mijn smaak is, hoe langer ik er naar kijk hoe meer ik het ga apprecieren. En dit is als een zeer groot compliment bedoeld, in 99% van de gevallen is het voor mij dus net omgekeerd.

Dowski

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 20:14

damn wat een lappen tekst Nagelbijten / Gniffelen oooooit eens op mn gemak doorlezen, maar wilde effe kwijt dat dit 1 van mijn favotekeningen van jou is, ik vind hem echt prachtig, kweet niet wat het is, hij spreekt me gewoon heel erg aan

misschien ben ik zo scheel als de téring.. maar ik vind het niet vloeken Nagelbijten / Gniffelen ach, ik ben altijd al een aparte geweest Schijnheilig

ik vind hem echt heel mooi en hoop meer van je werken te zien

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 21:04

ik heb wel een klein commentaartje Haha!
de frontriem zou wat meer mogen hangen, dus niet zo recht als hij nu is Knipoog

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-08 21:25

@Utan: Dankjewel dat vind ik een heel leuk compliment.

@shadowlover: idd flink wat lappen tekst. Dat is vooral veel uitleg over materiaal en over de Turkoman rassen en het verschil tussen een Tekke Tejen en een Tekke Akhal. Lachen Leuk om te horen dat hij je aanspreekt. Haha!

@jaimyliefje: klopt, maar ik vind het ook wel passen bij de abstrahering en het is een metalen frontriem met schakels die niet echt willen buigen, maar idd doorgaans mag het toch wat meer in een boogje. Ja

Ookami

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 21:53

Ik vind hem prachtig Ja Het tapijt erbij vind ik een leuk idee, en de achtergrond past er mooi bij. Ik vind het mooi hoe het paard en het tapijt gedetailleerd zijn, en de achtergrond uit vlakken bestaat. De schaduwen in het paard vind ik héél mooi. Dat je met al die kleuren toch een realistisch uitziend paard kan tekenen vind ik knap!

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-08 15:07

Dankjewel. Ik heb hem qua kleur iets meer aangezet dan ik bij een realistischer portret zou doen maar idd diezelfde kleuren zouden er allemaal ingaan. Ik denk dat dat ook kenmerkend is voor mijn manier van werken al komt het in dit werk natuurlijk allemaal nog veel meer naar voren. Lachen