[VRAAG]Tastbaar portfolio

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Verosjaak

[VRAAG]Tastbaar portfolio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-07 14:55

Sorry voor als het fout staat maar ik ko geen ander board hiervoor bedenken.

Oke vandaag naar de studiebeurs gegaan. Heb 4 potentiel goede scholen gevonden waarin ik kan afstuderen in de fotografie. Uiteraard moet je bij allevier de scholen een portfolio meenemen.
Nu weet ik al ongeveer wat het gaat worden, maar heb ik nog wel wat vraagjes over de afmeting. Ik heb namelijk staande en liggende foto's en ik weet niet of mensen het irritant vinden om het boek telkens te draaien. (dus als ik een liggende foto er staand in doen omdat het portfolioboek voor staande foto's is).
En anders misschien 2 boeken. 1 boek voor staande foto's en 1 boek voor liggende foto's. Ook vraag ik me af waar je zoiets kan halen. Ook moeten de foto's continu verwisseld kunnen worden.

Hoop dat iemand me kan helpen Lachen

8nnemiek

Re: [VRAAG]Tastbaar portfolio

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 15:46

Ik zou gewoon alles in een album doen. Je hebt misschien ook wel eens series met staande en liggende foto's door elkaar.
Ik doe zelf altijd de foto's vastplakken met fotolijm, dat is gemakkelijk weer eraf te halen als je een andere foto erin wil plakken.
Liggende foto's en staande foto's doe ik altijd allemaal rechtop, dus niet dat het portfolio gedraaid moet worden, dan is inderdaad best vervelend.
Ik heb altijd portfolio's in A4 maat, en foto's 13 x 18 cm. Dan passen ze liggend en staand heel mooi erin. En dan één foto per pagina, of bij een serie twee liggend onder elkaar.

Edit, ik heb trouwens altijd albums met zo'n foliemapjes. Daar doe ik dan zwarte A4 vellen in met de foto's daar op geplakt en een kleine tekst eronder.

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-07 16:01

Dit is een idee in mijn hoofd.

Ik wil mijn stijlkleuren erin hebben en dan zorgen dat ik de foto's constant kan wisselen. Ik wil de 2 bladen waar de foto dan in komt te liggen met drukknopen aan de aanhechtzijde vast maken. Heel ingewikkeld dat wel, maar heb het ultieme beeld al voor me.

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 17:45

Beste tip van allemaal: investeer in een mooie goede portfoliomap.

Dat helpt ontzettend veel voor je presentatie en geloofwaardigheid.
Zelf heb ik een kalfslederen map van ongeveer 35x45cm met speciale bladen erin die net als helder glas zijn (komen de kleuren mooier uit dan gewoon plastic). Verschrikkelijk duur maar oogt wel een héél stuk professioneler dan een goedkoop hema-mapje met plastic blaadjes.

Ga eens kijken bij Harold's in Rotterdam, die hebben een mooie collectie portfoliomappen, allerlei soorten maten materialen en verschillende prijsklasses.
Zij kunnen je ook helpen met 'hoe het hoort'.

Zelf doe ik zoveel mogelijk staand of liggend achter elkaar zodat ze niet bij elke foto hoeven draaien.

Doe ook vooral niet teveel series erin, kies 1 of 2 foto's van dezelfde, enkel je beste maar niet dat je bijv 50% van je map hetzelfde paard ziet. Laat afwisseling en diversiteid zien maar houd wel als lijn je eigen stijl erin. Foto's op A4 1 per pagina heeft de voorkeur.

Kijk ook uit dat je niet teveel erin doet, 15-20 foto's is meer dan genoeg, na een paar foto's weten ze al of ze willen hebben of niet, teveel afbeeldingen helpt je niets. Zelf heb ik achterin mijn map nog een speciaal hoesje voor een cdrom, daar staat meer werk op als ze meer willen zien.

Nu zullen ze je er niet op afrekenen als je met een goedkoop mapje en goedkope afdrukken komt, je zult dit allemaal tijdens je opleiding wel te horen krijgen, maar als je bij de intake al laat zien dat je weet hoe het zit wanneer je voor een echte sollicitatie zou komen dan zal dat je alleen maar helpen Lachen .

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-07 18:39

Super bedankt Ice Princess. Was idd ook van plan om wel professioneel over te komen (of id dat ga ik proberen) verder wilde ik er id ook niet teveel foto's in doen. Dacht zelf aan 10 -15 foto's. Nogmaals bedankt voor dee supertips en voor het vertellen voer die winkel, ik kan daar namelijk makkelijk even langs aangezien ik niet al te ver weg woon van rotterdam.

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 18:50

Graag gedaan Lachen

Weet je ook waar de winkel zit? kan er ook nog een routebeschrijving bij geven Haha!

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-07 18:58

oh nou, deacht anders google ik wel even, maar als je een adres hebt is dat ook al heel fijn, ben namelijk afhankelijk van openbaar vervoer Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 19:09

IcePrincess schreef:
Doe ook vooral niet teveel series erin, kies 1 of 2 foto's van dezelfde, enkel je beste maar niet dat je bijv 50% van je map hetzelfde paard ziet. Laat afwisseling en diversiteid zien maar houd wel als lijn je eigen stijl erin. Foto's op A4 1 per pagina heeft de voorkeur.

Kijk ook uit dat je niet teveel erin doet, 15-20 foto's is meer dan genoeg, na een paar foto's weten ze al of ze willen hebben of niet, teveel afbeeldingen helpt je niets. Zelf heb ik achterin mijn map nog een speciaal hoesje voor een cdrom, daar staat meer werk op als ze meer willen zien.

Mijn ervaring met toelating doen op kunstacademies is toch een andere. Hier wordt vooral geadviseerd véél en divers werk mee te nemen. Niet alleen fotografisch werk als je toelating gaat doen voor een opleiding fotografie, maar ook andere werken/experimenten. Daarnaast ook binnen de fotografie niet alleen foto's van dat-ene-paard inderdaad, maar ook weer véél en divers. Laat zien wat je allemaal al uitgeprobeerd hebt en hoe ver je daarmee bent gekomen: wat documentair werk (series moet je ook kunnen maken, ga desnoods nog even op pad om een serie te schieten!), wat paarden, wat portretten. Wat productfotografie, wat experimenteler werk, ga zo maar door. Wat kleur, wat zwart-wit. Inderdaad geen 20 paardenfoto's, maar ze willen zien waar je allemaal al van hebt geproefd.

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-07 19:13

oke ja was wel van plan om in mijn portfolio zo veel mogelijk van mijn verschillende werken te laten zien. Documentair, wat versta je daaronder. Bijv: stadsfoto's of iets anders?

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 19:14

Weet niet of ze een site hebben, maar ik kan het met mijn ogen dicht vinden Nagelbijten / Gniffelen .

Metro naar Blaak, onder de kubuswoningen doorlopen, en dan gewoon rechtdoor (rechterkant van de straat blijven lopen) dan vind je hem aan de rechterkant, eerst kom je langs de lijstenmaker (ook een aanrader Haha! ) en daarnaast is het, portfoliomappen heb je meteen als je binnenloopt, hoef je niet tussen alle teken en verfzooi door te zoeken Nagelbijten / Gniffelen

Zeker weten dat je er een mooie map vind die bij je past.

Ben nu wel benieuwd naarvde scholen waar je gaat proberen Haha! .

@Nouks, toelating voor scholen heb ik geen ervaring mee, werd meteen aangenomen zonder gesprek Nagelbijten / Gniffelen , maar wel ervaring met sollicitaties metvportfolio envwatvje daarover op school geleerd wordt. Kwaliteid, niet kwantiteid Knipoog , neem aan datveen toelating voor een school niet veel anders is dan een sollicitatie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 19:29

Jep, is wel degelijk een verschil. Voor een sollicitatie willen ze je beste werken zien, voor een school willen ze vooral zien wat je allemaal al gedaan hebt. Klein verschilletje Knipoog

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 19:44

Sollicitatie ligt eraan waarvoor, je moet uiteraard wel je portfolio erop aanpassen.

Maar zelfs voor een intakegesprek op school geloof ik niet dat je met een dik boekwerk moet aankomen. Het is juist de kunst om met zo weinig mogelijk te laten zien wat je in je hebt, je hebt niet bergen werk nodig om ze ervan te overtuigen dat jij een goede leerling zult zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 20:07

Zoals ik al zei willen ze zien wat je allemaal al hebt gedaan. Niet alleen op fotografisch gebied. Niet alleen op paardengebied. Plus dat ze over het algemeen graag een bepaalde ontwikkeling in je werk willen zien van zeg maar een tijdspan van twee jaar.

Geloof me, ga voor de grap eens toelating doen op een kunstacademie. Je zult ervan versteld staan wat men allemaal meesleept. En allemaal op aanraden van de school. Ze willen juist ook dingen zien waar je zelf wellicht minder tevreden over bent. En niet alleen eindproducten, ook probeersels, studies, ga zo maar door.

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 20:29

TS heeft het over fotografie dus voor een fotovakschool heb je geen tekeningen of zelfontworpen kledingstukken nodig Clown .

De kunstacademie waar ik in eerste instantie heen wilde gaan (Willem de Kooning) vroeg ook maar om 15-20 werkstukken.
Maar een kunstacademie is qua vaardigheid en laten zien wat je in huis hebt iets heel anders dan een foto-opleiding.

Daarom vraag ik welke scholen, want een grafisch lyceum bijv heeft ook een afdeling fotografie waarvoor je weer heel anders zult intaken dan de fotovakschool.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 20:38

Fotovakschool... Ze heeft het er verder niet over wat voor opleiding fotografie ze wil gaan volgen. Inderdaad, op een fotovakschool zijn tekeningen wellicht minder noodzakelijk. Hoewel die ook heel veel kunnen zeggen over je gevoel voor compositie of kleur bijvoorbeeld.

Op een kunstacademie of een grafisch lyceum begin je allereerst met een algemeen propedeusejaar. Dan kun je nog zo graag fotografie willen gaan doen, het eerste jaar zul je dan in ieder geval veel meer verschillende dingen moeten doen.

Gezien de opleiding die ze momenteel doet, ben ik er vanuit gegaan dat ze waarschijnlijk wel een HBO zou gaan doen.

Faelivrin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 22:17

Voor mijn eigen portfolio gebruik ik fotobladen van de HEMA. Dit zijn bladen met over de foto's een laagje folie, en (volgensmij) kun je ze ook wisselen, mocht je nieuwe foto's er in willen doen. Doet wel aan als een foto-album, tis niet zo'n standaard fotohoesje zegmaar.

Strenge toelatingseisen trouwens. Ik hoefde maar 5 foto's te maken en daaraan zagen ze al dat ik een aanwinst was. Nagelbijten / Gniffelen

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 08:24

Ik ga vandaag naar de open dag van de fotovakschool, wil misschien fotografische vormgeving gaan doen.
Je kunt je portfolio laten beoordelen door docenten daar, dus erg leuk.
Heb er alleen geen paardenfoto's in, beetje jammer, maar mijn printer print niet helemaal lekker en die open dag kwam behoorlijk onverwachts dus kon ze neit meer afdrukken.
Heb nu: -portretten, natuur, publicaties.

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-07 14:45

ik wilde me idd gaan inschrijven bij Willem de Koning, Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht, en dan nog 2 scholen erg ver weg. Zijn allemaal kunst/vormgevingsscholen die allemaal in het eerste jaar alle vakken geven en waar je in het tweede jaar je eigen richting kan kiezen tussen fotografie/websitebuilding etc.
Ik wil dan dus wel afstuderen in de fotografie. Ik ga zoiezo bij de toelating ook zeggen dat ik aardig slecht in tekenen en schilderen ben. Heb een gesprek gehad met een meisje van de Hogeschool voor Kunsten Utrecht en zei vertelde me dat ik gewoon bij de toelating duidelijk moet zijn dat ik daar neit goed in ben, alhoewel ik wel mijn best ga doen en hoop het alsnog te leren.

Verder bedankt voor de tips, ik zal zeker even langs die winkel gaan en de tips meenemen in het maken van de portoliomap.

Nog 1 vraag: Wat verstaan jullie onder documentaire fotografie?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 18:28

Bij de willem de kooning acedemie hoef je volgens mij niet zoveel foto's te laten zien, zolang je maar wat diversiteit erin houdt en laat zien dat je meerdere dingen kan, dus maak je niet teveel zorgen over honderden foto's en een extreem uitgebreid portfolio. ( Ik moet zeggen dat ik, van wat ik aan werk gezien heb, vind dat je redelijk snel al wordt toegelaten ook trouwens hoor)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 18:45

WildWings schreef:
Bij de willem de kooning acedemie hoef je volgens mij niet zoveel foto's te laten zien, zolang je maar wat diversiteit erin houdt en laat zien dat je meerdere dingen kan, dus maak je niet teveel zorgen over honderden foto's en een extreem uitgebreid portfolio. ( Ik moet zeggen dat ik, van wat ik aan werk gezien heb, vind dat je redelijk snel al wordt toegelaten ook trouwens hoor)

Zit jij op de WdK?

Overigens, die opmerking over "redelijk snel worden toegelaten"... kan kloppen. Op een kunstacademie leiden ze je op tot kunstenaar, met als medium fotografie. Als je de meest prachtige kunst met de meest geweldige concepten maakt, hoeft het echt niet mooi of technisch perfect te zijn om te worden toegelaten.

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-07 20:37

Thnx WW.

En nouks, hoe zouden ze aan een portfolio kunnen zien of ik er een geweldig concept achter heb zitten?? Die snap ik namelijk niet zo.

En ik zit nog steeds met de vraag wat onder documentair fotograferen verstaan word? Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 20:57

Kunnen ze naar vragen....

Mijn punt is: fotografie op een kunstacademie hoeft fototechnisch allesbehalve perfect te zijn. Want daar gaat het niet om op een kunstacademie. Wil je goed leren fotograferen, is dit dus ook wellicht niet je plek. Wil je kunst maken met als medium fotografie, dan wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 20:59

Ohja, documentair... Denk aan een documentaire in film. Je vertelt een verhaal met een serie foto's.

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-07 21:02

oh oke. ja bij de Willem de Kooning kan je in je 2e jaar kiezen om af te studeren in de fotografie. Dan krijg ik dus alleen nog maar de fotografielessen Knipoog . Eerste jaar is idd dan van alles en nog wat, maar 2 jaar kan ik dus echt kiezen voor de fotografie. En hun hebben juist heel veel documentair fotografie, vandaar mijn vraag. Ze houden zich dan ok vooral bezig met fotograferen voor een boek, krant, tijdschrift e.d. en dat is wat ik echt wil gaan doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 21:06

verography schreef:
oh oke. ja bij de Willem de Kooning kan je in je 2e jaar kiezen om af te studeren in de fotografie. Dan krijg ik dus alleen nog maar de fotografielessen Knipoog .

Zal tegenvallen. Als ik de manier van werken op kunstacademies enigszins ken, zullen ze van je verwachten dat je je opdrachten uitvoert door middel van fotografie. Maar heel veel fotografielessen zul je niet krijgen... Nogmaals, daar gaat het op een kunstacademie niet om.

Citaat:
Eerste jaar is idd dan van alles en nog wat, maar 2 jaar kan ik dus echt kiezen voor de fotografie. En hun hebben juist heel veel documentair fotografie, vandaar mijn vraag.

Een algemeen propedeusejaar is inderdaad gangbaar op kunstacademies. Wat betreft het feit dat je "niet kunt tekenen": dat zul je in het eerste jaar wel moeten. Geef bij de toelating aan dat je er niet zo goed in bent, of dat je het moeilijk vindt, maar zeg niet dat je niet kunt tekenen. Je moet vooral in een tekening duidelijk kunnen maken wat je duidelijk wílt maken.

Citaat:
Ze houden zich dan ok vooral bezig met fotograferen voor een boek, krant, tijdschrift e.d. en dat is wat ik echt wil gaan doen.

Het spijt me, maar ik betwijfel het. Dat zou nieuw voor mij zijn. WdK staat er juist redelijk om bekend een échte kunstacademie te zijn; daar leiden ze géén fotojournalisten op.