[TEK] Digitaal paard - achtergrond ? (PSD)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

highwaykind

[TEK] Digitaal paard - achtergrond ? (PSD)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-07 13:55

Highway goes digitaal (want alle verf en potloden zitten en verhuisdozen), en mijn eerste paard is af ! (eindelijk! Lachen )
Afbeelding
(Let wel even op de copyright)

Tips erg welkom, vooral wat betreft de achtergrond! Zowel voor kleur als zwart-wit.
Heb meestal een goed idee hoe ik het onderwerp zelf doen wil, maar de achtergrond is een heel ander verhaal.

Voor de Photoshoppers die zelf een poging tot achtergrond willen doen, of willen zien hoe het in elkaar zit: hier is de PSD file met een paar lagen.
(Voor zwart/wit versie : kleur laag weg doen).

Faelivrin

Re: [TEK] Digitaal paard - achtergrond ? (PSD)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 15:04

Jeutje. Wow!

Dit is ècht levensecht. Prachtig.
Ik zit meteen te denken aan een graslandschap met een molen ofzo aan de horizon. Maar ik ga geen poging doen, ben hier niet goed in. Nagelbijten / Gniffelen

_pauline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 15:09

Wow! Wauw!! Pff echt heel knap. Ook heel erg mooi. Ik heb alleen t idee dat het neusje een beetje té puntig is? Maar dat kan ook aan mij liggen. Met wat voor programma doe je zoiets?

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 15:17

knap zeg ik weet echt niet hoe jullie dit doen

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 16:26

echt ontzettend mooi vind hem zonder echte achtergrond al heel mooi.
Waarmee maak je zoiets eigenlijk (lekker domme vraag zeker Clown )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 16:34

Wauw, super!
zijn een paar kleine details, die niet zo netjes zijn..
zo heb je een paar delen te puntig gelaten.
Verder, knap werkje.
Ben benieuwd naar verdere werken Haha!

EvelijnS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 18:15

Wat ben jij hier steengoed in!
Prachtig gedaan, kan niet anders zeggen! Wow!

Miepp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 18:17

Ik vind hem echt ontzettend gaaf gemaakt!
alleen iets aan zijn neusriem, ik weet niet precies wat het is maar het lijkt te nep. te dof ofzo.
Verder erg gaaf!

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 18:35

Heb even de psd-file geopend. En als ik het goed begrijp maak je hem dus eerst in zwart-wit, en vervolgens gooi je er een bruine laag overheen, en dan nog een beetje grijs en roze bij de neus? Dat is in ieder geval wat ik zie als ik de zwartwitte laag uitzet. Dat vind ik persoonlijk heel erg zonde. Je verhoudingen zijn super, de schaduw en highlights zitten op de juiste plek, en dan 'verpest' (niet helemaal het goede woord eigenlijk, maar kom zo gauw op niets passenders) je het door alleen maar één bruine tint te gebruiken om het 'kleur' te geven. Stap alsjeblieft van dat zwart-wit gebeuren af, en ga lekker met kleuren aan de gang. Dan gaat je werk leven en zul je echt superportretten neer kunnen zetten. Zelfde geldt voor het hoofdstel, die ziet er bijna plastic achtig uit (zeker de neusriem) omdat het gewoon kleur mist. Een bruin paard bestaat niet uit alleen bruin. Ik heb laatst ook een bruin paard in photoshop getekend, en de eerste kleur waar ik mee begon was lichtoranje! Om vervolgens met rood verder te gaan, en daarna blauw. En pas een heleboel kleuren later begon ik er heel voorzichtig bruine tinten aan toe te voegen. En toch is het een geheel bruin paard geworden.. Knipoog Ga met kleuren aan de gang en experimenteer er lekker op los! Dat is de enige manier om echt goede tekeningen te gaan maken.

highwaykind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-07 18:59

Eliine schreef:
Heb even de psd-file geopend. En als ik het goed begrijp maak je hem dus eerst in zwart-wit, en vervolgens gooi je er een bruine laag overheen, en dan nog een beetje grijs en roze bij de neus? Dat is in ieder geval wat ik zie als ik de zwartwitte laag uitzet. Dat vind ik persoonlijk heel erg zonde. Je verhoudingen zijn super, de schaduw en highlights zitten op de juiste plek, en dan 'verpest' (niet helemaal het goede woord eigenlijk, maar kom zo gauw op niets passenders) je het door alleen maar één bruine tint te gebruiken om het 'kleur' te geven. Stap alsjeblieft van dat zwart-wit gebeuren af, en ga lekker met kleuren aan de gang. Dan gaat je werk leven en zul je echt superportretten neer kunnen zetten. Zelfde geldt voor het hoofdstel, die ziet er bijna plastic achtig uit (zeker de neusriem) omdat het gewoon kleur mist. Een bruin paard bestaat niet uit alleen bruin. Ik heb laatst ook een bruin paard in photoshop getekend, en de eerste kleur waar ik mee begon was lichtoranje! Om vervolgens met rood verder te gaan, en daarna blauw. En pas een heleboel kleuren later begon ik er heel voorzichtig bruine tinten aan toe te voegen. En toch is het een geheel bruin paard geworden.. Knipoog Ga met kleuren aan de gang en experimenteer er lekker op los! Dat is de enige manier om echt goede tekeningen te gaan maken.

Dankje!!

Het is zwart wit is omdat dit mijn eerste digitale was (makkelijker), en ik voor zwart wit een prima tutorial had gekregen (en omdat zwart wit bij mensen wel mooi is vind ik).
Ben zeker van plan om snel een keer in kleur te beginnen!

Ik heb wel meerdere kleuren bruin gebruikt trouwens, en oranje en wat grijzig, maar van het meeste een redelijk lage opacity over een ander dekkend bruin laagje heen.
Niet erg op de kleuren gelet ook verder omdat het resultaat over de zwart wit laag heen er zo ook wel redelijk kloppend/realistisch uitzag en er door de donker/licht verschilen in de onderlaag ook al kleurverschil in zit.

Omdat de kleur laag in Color Mode staat is het ook al heel anders dan wanneer je dekkend/meteen in kleur werkt.

Voor de achtergrond had je geen tips Lachen?
-----------------------
Ik zal morgen even een paar stap voor stap plaatjes neerzetten (ik gebruik Photoshop trouwens)

Maseike

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 19:04

Ik vindt het echt geweldig.
Ik kan niet wachten tot die van mij klaar is.
Aangezien ik al een klein stukje kan mee kijken naar het begin van mijn paard en man.
Vindt het geweldig alleen ik heb niks temelden erover want dat is niet aan mij weg gelegt.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 19:15

Ik heb nooit eerst in zwart-wit digitaal getekend, dus ik zou niet kunnen zeggen of het makkelijker is of niet. Heb de tutorial daarvan wel gelezen uit je vorige topic, maar ik weet niet echt of ik het mooier vind of niet. Ook gebruikt de maker van die tutorial veelvuldig de smudgetool, iets waar ik sowieso erg op tegen ben, omdat dat de structuur uit je tekening haalt. Op de hals en het voorhoofd valt dat bij jouw paard nog aardig mee, maar de neus en vooral de oren vind ik bijv. al iets te gladjes overkomen. Maargoed wat ik al zei, ga lekker met kleuren aan de gang want de manier waarop je het nu doet, doet een hoop teniet aan het portret en alle uren die je erin gestopt hebt.

Achtergrond vind ik eigenlijk wel prima zo. Het is een portret dus daar hoeft geen drukke/figuratieve achtergrond bij naar mijn mening. De kleur blauw is goed gekozen omdat dat de complementaire kleur van oranje is, waardoor je paard meer uit de achtergrond komt.

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 19:23

geweldig Highway...écht weer your way !!! Hoe lang ben je nou met zoiets bezig ? Enne..is dit naar voorbeeld ?

Wanneer komt de échte verf weer uit de verhuisdoos ? Koe

highwaykind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-07 19:42

Eliine schreef:
(knip) Ook gebruikt de maker van die tutorial veelvuldig de smudgetool, iets waar ik sowieso erg op tegen ben, omdat dat de structuur uit je tekening haalt.
Achtergrond vind ik eigenlijk wel prima zo. Het is een portret dus daar hoeft geen drukke/figuratieve achtergrond bij naar mijn mening. De kleur blauw is goed gekozen omdat dat de complementaire kleur van oranje is, waardoor je paard meer uit de achtergrond komt.

Zwart wit is vind ik makkelijker dan kleur - ik zie veel makkelijker donker/licht dan welke mengeling van kleuren iets is. (Dat zie ik pas goed als ik het op het doek/digitale blad zet - moet eerst nog maar eens wat over kleurenleer lezen, hoewel ik met blauw dus wel goed gegokt had Knipoog ).
Ik vind zelf zwart/wit wel mooi - en uiteindelijk teken je toch ook iets dat je zelf ook mooi moet vinden Knipoog

Hoe krijg je zonder te smudgen alles mooi glad trouwens?
Structuur kan je later altijd weer toevoegen.
De oren heb ik misschien niet helemaal genoeg uitgewerkt langs de randjes, en de neus was lastig omdat er niet echt veel haar op zat, heb wel wat gespikkeld, maar is zeker zo klein niets van te zien.
Ik kijk over een week nog wel wat er bijgewerkt moet nog.

@freespirit Lachen! Ik denk dat ik hier toch zo'n 50 uur mee bezig geweest ben, en het is inderdaad naar voorbeeld. Even zoeken.
Afbeelding
(neus kan best wat puntig zijn trouwens, gaat niet altijd helemaal goed met gridden Knipoog )

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 19:48

aaach...kijk, nou zie ik meteen wat ik ietwat vreemd vond; let eens op de overgang kaak en nek, die klopt niet helemaal. Je moet bijna de lijn van het riempje naar beneden volgen. Zo lijkt het of het paard een vreemde kronkel met z'n nek maakt.

Uhmmm.....ik moest wel even twee keer kijken of ik nou wéér de tekening of een foto zag Haha!

Doe je dit met een speciaal tekenprogramma ?

highwaykind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-07 20:00

freespirit schreef:
aaach...kijk, nou zie ik meteen wat ik ietwat vreemd vond; let eens op de overgang kaak en nek, die klopt niet helemaal. Je moet bijna de lijn van het riempje naar beneden volgen. Zo lijkt het of het paard een vreemde kronkel met z'n nek maakt.

Uhmmm.....ik moest wel even twee keer kijken of ik nou wéér de tekening of een foto zag Haha!

Doe je dit met een speciaal tekenprogramma ?

Oei! Ik zie het ook nu Bloos heel die driehoek vergeten..
Mijn scherm is maar 15 inch dus het past niet helemaal lekker naast elkaar.
Wordt verbeterd! (en volgende maand komt er een 19 inch hoop ik).

Ik werk in Adobe Photoshop CS3 (of CS2).

Suusje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 08:10

Echt heeel mooi Haha! Maar je kan die neusriem als hij achter de neus weer langs gaat wat dikker maken wat nou lijkt de neusriem dik en kijk je verder is ie dun misschien ene tip om er volgende keer op te letten voor de rest is het echt machtig mooi!! Hoe maak je dat ooit?:O

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 15:30

Geweldig mooi gedaan! OK dan! Zeer goede uitwerking. Heb er niets anders dan lovende woorden over te zeggen. Oog is heel mooi glanzend, vachtje is om te aaien en het geheel is tot in de puntjes afgewerkt. Petje af! Ja

Over de achtergrond heb ik geen suggesties. Laat ik aan de anderen over. Maar wat Fealivrin zegt klinkt wel heel leuk. *LOL*

Dewii

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 18:53

Wat is het verschil tussen de foto en je getekende paard? Knipoog
Echt prachtig

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 19:20

Vind het echt onwijs mooi gedaan! het is gewoon net een foto Lachen

moby934

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 20:51

hey echt net een foto!
echt prachtig!

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 20:55

Ik vind het schilderij nog mooier dan de foto Nagelbijten / Gniffelen Clown

De achtergrond vind ik niks... maar wat wel is de grote vraag... hmm... iets van een mooi grasland met wat bloemetjes en een mooie blauwe lucht? denk dat dat toch wel erg mooi is! Of meer een bosachtig iets! Maar dit vind ik niet zo... het paard is zoooo mooi en daar hoort een minstens net zo prachtige achtergrond bij Haha!

Sannii

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 22:45

ik vind dat de neusriem een beetje nep overkomt ,ziet no zo mooi levendig uit als de rest van het hoofdstel .

Verder vind ik de achtergrond zo wel mooi , gewoon sober houden .Maar dat is persoonlijk.

SilverStorm

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 16:40

niet te geloven! ik dacht ook dat dat de foto was en dat de tekening nog kwam! wat ontzettend mooi! weet je zeker dat je wel een andere achtergrond wilt? deze zorgt ervoor dat het paard zo mooi uit komt zonder afleidende kleuren/vormen erom heen....

Nevony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 22:29

Wow!

ppfff wat ontzettend mooi, mijn digitale werkjes zijn echt gepruts! Zeker vergelleken bij dit. Wat ontzettend onwijs wouwie, ik zie gewoon allemaal kleine haartjes en woooow *is er stil van..