Eliine schreef:(knip) Ook gebruikt de maker van die tutorial veelvuldig de smudgetool, iets waar ik sowieso erg op tegen ben, omdat dat de structuur uit je tekening haalt.
Achtergrond vind ik eigenlijk wel prima zo. Het is een portret dus daar hoeft geen drukke/figuratieve achtergrond bij naar mijn mening. De kleur blauw is goed gekozen omdat dat de complementaire kleur van oranje is, waardoor je paard meer uit de achtergrond komt.
Zwart wit is vind ik makkelijker dan kleur - ik zie veel makkelijker donker/licht dan welke mengeling van kleuren iets is. (Dat zie ik pas goed als ik het op het doek/digitale blad zet - moet eerst nog maar eens wat over kleurenleer lezen, hoewel ik met blauw dus wel goed gegokt had
).
Ik vind zelf zwart/wit wel mooi - en uiteindelijk teken je toch ook iets dat je zelf ook mooi moet vinden 
Hoe krijg je zonder te smudgen alles mooi glad trouwens?
Structuur kan je later altijd weer toevoegen.
De oren heb ik misschien niet helemaal genoeg uitgewerkt langs de randjes, en de neus was lastig omdat er niet echt veel haar op zat, heb wel wat gespikkeld, maar is zeker zo klein niets van te zien.
Ik kijk over een week nog wel wat er bijgewerkt moet nog.
@freespirit
! Ik denk dat ik hier toch zo'n 50 uur mee bezig geweest ben, en het is inderdaad naar voorbeeld. Even zoeken.

(neus kan best wat puntig zijn trouwens, gaat niet altijd helemaal goed met gridden
)