[TEK] WIP: Het Friese Paard

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Fenrir

[TEK] WIP: Het Friese Paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-07 18:32

Zo, om eens origineel te zijn *kuch* heb ik ook maar weer eens een WIP topc gemaakt.
Het is een Fries paard, compleet met menhoofdstel. Haha!

Aquarel, op Aquarelpapier van 32 x 40 cm.
Let op, dit is mijn eerste (poging tot) een Aquarel Lachen

Het eerste inkleuren:
Afbeelding

Detail oren:
Afbeelding

De neus al wat meer ingekleurt:
Afbeelding

En nu heeft de neusriem ook al een laagje gekregen:
Afbeelding

De neus:
Afbeelding

Commentaar en tips zijn welkom, ik ben niet van suiker Haha!
Laatst bijgewerkt door Mireille op 02-09-07 19:30, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: [WIP] is geen tag. Het mag in je titel, maar dan liever niet in tag-vorm. :)

evanescence

Re: [TEK][WIP] Het Friese Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 18:41

Bente je tekening is weer prachtig.
Heb zelf aleen geen tips voor jou. want zelf kan ik echt niet tekenen. Knipoog

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-07 18:41

Toch bedankt hoor Marleen Lachen

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 18:43

Mooi werkje. Ziet er goed uit voor de eerste keer aquarel. Ja Ik vind alleen de verhouding van het hoofd niet helemaal kloppen, het is wat te kort in vergelijking met de breedte van z'n koppie. Maarja, daar kan je toch niets meer aan doen. En ik denk dat als ie af is, dat je daar helemaal niets [meer] van ziet. Lachen

Ben benieuwd naar de volgende update. Ja

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-07 18:44

@ Smeetjoew: Ik zie wat je bedoelt. Ik zou eventueel nog de kaaklijn wat smaller kunnen maken.
Bedankt, Aquarel werkt best lekker Ja

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 18:47

Dat kan, maar ik zou er niet teveel meer aan rommelen. En als je het doet, zou ik het voornamelijk doen waar de onderkant van de neusriem zit. Die lijn zou ik iets 'hoger' zetten, zodat zn hoofd íets smaller is. Lachen De kans dat het met verbeteren minder wordt is groot. Nagelbijten / Gniffelen

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-07 18:49

Ja, anders klopt het ook niet meer in verhouding tot de oren. Ik zal kijken wat ik eraan kan doen Haha!

Aislinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 18:52

Ziet er goed uit! Het hoofd is inderdaad wat te kort, helemaal voor een fries. Maar dat commentaar is al gegeven dus ik zal niet zeuren Knipoog Ik ben echt benieuwd naar het resultaat Ja

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-07 18:59

Ik ken eigenlijk alleen Friezen met wat kortere hoofden, maar dat kan wel aan mij liggen Vork Maar dit was ook niet helemaal de bedoeling hoor. Ik zal proberen het zo goed als ik kan te veranderen.

Aislinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 19:04

Fiffill schreef:
Ik ken eigenlijk alleen Friezen met wat kortere hoofden, maar dat kan wel aan mij liggen Vork Maar dit was ook niet helemaal de bedoeling hoor. Ik zal proberen het zo goed als ik kan te veranderen.

Haha, ik had het er gister met mijn oom over dat friezen van die lange hoofden hebben Haha!
Maar goed mijn oom is geen paarden mens en ik rijd zelf niet vaak op friezen.
hmm misschien had ik maar beter niks kunnen zeggen Clown

Fantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 19:05

mooi begin al Ja
zie ook kleurtjes wat het gelijk een stuk levendiger maakt.
ben benieuwd naar de volgende stappen!

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-07 19:07

@ Marieke_1: Ik dacht dat Friezen wel vaker niet van die lange hoofden hebben, maar dat zou ook aan mij kunnen liggen. Maar als jij het ook niet zeker weer Vork

@ Fantine: Dankjewel, ik heb er o.a. rood, groen, blauw en paars in gestopt Ja

Anoniem

Re: [TEK] WIP: Het Friese Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 19:50

wordt al heel mooi Ja
ik heb zelf geen ervaring met dit materiaal, dus daar kan ik verder niks over zeggen/op aanmerken Knipoog
wel al een heel goed begin! mooie kleuren Ja verhoudingen kloppen ook goed, alleen het hoofdje wat te breed maar dat werd al eerder gezegt Knipoog
zou ik persoonlijk niet te veel meer aan doen Knipoog valt neit zo erg op namelijk Knipoog

ben heel benieuwd naar het eindresultaat Ja

Kimmes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 20:31

Hij wordt al heel mooi. Leuk met die kleurtjes Ja
Ook ik ben benieuwd naar het vervolg.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-07 21:26

Bedankt, ik ga er morgen weer verder aan knutselen.
Ja, ik ga proberen veel met kleur te werken deze keer (weer wat anders na mijn Derwent Tinted Charcoals Knipoog )

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 21:29

Tips over kleur heb ik je al eens eerder gegeven, dus daar ga ik je niet mee vervelen. Knipoog

Ik wil je 1 gouden tip meegeven: besteed meer aandacht aan je schets. De schets is de fundering van je werk, net als bij een huis zal je tekening finaal instorten zonder goede fundering, dus zonder goede schets is het zonde zoveel tijd te steken in volgende stappen, zoals invulling van spieren en paletkeuze. Mijn verdeling is doorgaans ongeveer als volgt... zelfs bij een tekening waar in totaal 2 uur in zit, zit minimaal anderhalf uur in de schets, het bestuderen en controleren van de schets. Bij mij is een schets dan ook veel meer dan alleen een losse omtrek waar ik grofweg een oogje en een neusgat plaats: ik teken zelfs lichtnuances en bespiering in middels lijnen, behalve natuurlijk bij voorschetsen en compositionele schetsen die ik verder alleen daarvoor gebruik. Er gaat dus veel voorwerk in zitten. Ik doe dit altijd met een heel fijn (0,5mm) mechanisch potlood (en niet zo'n plastic flut ding) zonder veel druk uit te oefenen.

http://josav.com/art/00sktk01.jpg dit is bijv. een onderschets met nog weinig invulling. Dit is het absolute minimum aan lijnen. Echter, hier is al een boel schetswerk aan vooraf gegaan (die ik niet online heb, al kan ik hem wel voor je opzoeken, incl vele correcties etc).

Dit is een compositionele opzetschets: http://josav.com/art/kyact.jpg
Zo zou ik hem NOOIT beginnen in te vullen. Het risico op fouten is dan veel te groot. Ondanks dat ik in een hele losse stijl werk, komen de meeste fouten puur door het vlugge nawerk en kloppen de schetsen doorgaans super. Als je realistisch wil leren tekenen, besteed dan veel (maar dan ook veel) meer aandacht aan je schets. Je tekening en invulling zijn absoluut niet slecht, begrijp me niet verkeerd, maar het is zonde van je energie om een tekening die van tevoren al niet kan worden wat je graag wil uit te gaan werken.

Ik merk dat als ik realisme beoog en onvoldoende tijd steek in de schets, daar onherroepelijk problemen van komen tegen de tijd dat hij bijna klaar is. Zelfs bij mijn vrije werk: mijn werk wordt niet alleen afgenomen omdat er mooie kleurtjes in zitten, maar ook omdat het werk gewoon 'klopt' en enige schoonheidsfoutjes minimaal zijn en geen afbreuk doen aan het resultaat. Bij mijn digitale werk is het nog te overzien als de schets niet 100% is, omdat ik daar makkelijk aanpassingen in kan maken, maar bij handwerk verzadigt papier op een gegeven moment, en een heel been bijv anders positioneren kan dan niet, en dat is frustrerend. Mijn devies: bespaar onnodige frustratie door de eerste stap daadwerkelijk EERST te zetten. Teveel mensen die graag goed willen leren tekenen willen alles te snel doen en haken daardoor af of vervallen tot rasterwerk of zelfs overtrekken. Jij doet het helemaal zelf, maar besteedt nog te weinig aandacht aan je schetswerk.

De uitdrukking om eerst te leren kruipen en dan te leren lopen past daarbij. Je zult nu in de problemen komen met het plaatsen van de spieren.
Bij het werken zonder foto referenties of als je nog niet zoveel ervaring hebt met realisme, is je schets je skelet en zonder zakt de boel in elkaar als een zak botten. En dat is zonde, want je hebt gevoel voor tekenen.

http://josav.com/art/tijgerskth.jpg
Zoiets bedoel ik dus. (Hij is wat zwarter gemaakt dan hij eigenlijk was, maar zo krijg je een goede indruk).
http://josav.com/tutorial_friesian3.jpg
Hier nog een. (erg oud, maar ik had hem tenminste online staan).

Veel succes ermee.
Overigens, heb je je papier goed opgespannen? Ik zelf kan totaal niet met dit materiaal overweg, maar het ziet er mooi gemengd en toch nog getekend uit.
Psst, wat mij betreft mag er nog meer kleur in, maar je bent wat dat betreft goed opweg. Alleen het allermoeilijkste (stap 1) nog. Lachen

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-07 13:34

Wow, JoSav, bedankt voor je superlange uitleg Haha! Ik snap wat je bedoelt, ik schets haast nooit heel uitgebreid, maar ik teken ook eigenlijk nooit zonder voorbeeld. Maar ik ga proberen de volgende keer flink te schetsen (dat is nu niet echt meer mogelijk). Hartstikke bedankt voor de tips Ja
En ja, ik heb inderdaad al vaker kleurenadvies van je gehad, en ik ben van plan hier heel veel verschillende kleuren in te gaan stoppen, nog veel meer dan dat er nu inzitten. Iets wat ik normaal niet doe, maar wat ik me eigenlijk wel moet aanleren Lachen

En mijn papier is goed strak gezet, anders gaat het zo lelijk bobbelen. Het is ook speciaal, extra dik Aquarelpapier dus dat zal ook wel helpen Lachen

Ik ben weer wat verder gegaan gisteren, ik ga er vanaf nu nog meer kleuren instoppen.
Oog en de omgeving van het oog is nog helemaal niet uitgewerkt (qua botten en spieren, zoals JoSav al zei, volgende keer ga ik beter schetsen).
Ook heb ik de kaak iets minder breed gemaakt.
Afbeelding

Misschien zou werken met grafiet best een goede oefening voor mij zijn, dat doe ik eigenlijk nooit. Dat is eigenlijk ook meer schetsen Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 15:23

Hij is zo mooi!
Volgens mij wrod het echt zo'n typische fries, een echte knuffel, echt van die lieverds Lovers

Ben zo benieuwd hoe die eindigt!

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-07 15:28

Bedankt, hij moet nog wat donkerder en veel meer kleuren. Ik vind het een lekker expirimentje Haha!

Liedje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 15:37

Jeetje dat je dat met aquarel kunt maken Ja
Wat is dat aan de zijkant? Schijnheilig

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-07 16:57

Dit is mijn eerste Aquarel, t'is niks denk ik, ik ken eigenlijk Aquarel helemaal niet, ook niet van anderen.

Dat wat jij waarschijnlijk bedoelt aan de zijkant (rechts) is de ondergrond van een stukje voorpluk Knipoog

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 17:19

stukje voorpluk Tong uitsteken .. gewoon een grote voorpluk Haha!

online: Het oogje gaat al wat ''uitstralen'' OK dan!

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-07 15:14

Ja, bij een Fries denk ik nou eenmaal meteen aan een grote voorpluk Haha!

En het oogje gaat al wat meer uitstralen? Dat vind ik knap, want ik heb er niks aan gedaan Knipoog

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-07 14:39

Zo, ik heb weer een beetje verder geknutseld. En ik ben tot de slotsom gekomen dat Aquarel niet echt iets voor mij is Vork
Maar, ik heb meer kleur toegevoegt en ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden.

Sorry voor de slechte foto's, maar het was gisteravond al donker.
Afbeelding

En een close-upje Lachen
Afbeelding

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 14:51

Ik geef je even geen tips nu, want ik heb een vraag.
Waar heb je je zwart vandaan?
Waar heb je je grijs vandaan?
Maak je gebruik van het RYB systeem? Of ken je dit systeem niet?
Lachen