Deze keer is het helaas niet een orginal sculpture zoals de arabier, maar een drastisch verranderde Breyer en dat betekend alsnog een hele hoop sculpen. Ik had een Breyer Morganglanz gekocht in body conditie (flink beschadigd, en mede omdat niemand dit gedrocht wil hebben spot goedkoop)
Dit is hem:
http://ponylagoon.muerte.net/photopages/morganglanzpics.shtml
Een super ruw model, draf met 4 benen op de grond, hoeven alsof ie jaren niet naar de smid is geweest, een ernstige rugblessure denk ik, gezien die hoofd hals houding en een hoofd wat niet echt paardig is. Kortom: ze wordt als een van de lelijkste breyers gezien.
Ik denk dat sommige hier haar wel herkennen en misschien ook de zwarte blackbeauty hebben. Deze kreeg je bij een abo op de penny ooit oid.
Een fotootje van haar hoofd, kijk even naar die onderlip en naar hoe ruw ze is

Ik heb haar volledig glad moeten schuren (kostte me ong 5 dagen de hele dag schuren)
Daarna ben ik drastischer begonnen, haar hoeven bewerkt (en van de onderkant gecarved zoals een echte hoef) bespiering gemaakt in de benen, benen in een iets actievere draf gezet, haar hoofd er af gezaagd en de hals verwijderd.
Vervolgens heb ik haar hoofd weer gemonteerd en een nieuwe hals gesculped. Dit is zeer lastig want het hoofd moet, aangezien de klei knalhard wordt, direct anatomisch op de goede plaats zitten.
Ook heb ik haar hoofd helemaal gestript (ogen neus mond ed verwijderd, zeg maar alles er af gezaagd tot er alleen een hoofdvormig plasticje overbleef) en het hele hoofd opnieuw opgebouwd. Na wat ruzien om alles anatomisch correct te krijgen ben ik begonnen met de afwerking: knotjes gesculped, merie onderdelen er op gezet, bloedvatjes erbij (onder de buik en bij de billen).
vervolgens een staart gemaakt, mijn eerste keer een gesculpte 3d staart op dit formaat
Dit is namelijk zeer moeilijk (wie nu denkt: klompje klei en dan wat strepen er in zetten heeft het compleet mis, ik kan je gerust een foto laten zien van wat je dan krijgt, maar je krijgt dan dit zeker niet
)vervolgens heb ik haar geverfd in vliegenschimmel met velen mini 'vliegjes'. 2witte beentjes, roze neusjes met pigmentverlies plekjes, uitgewerkte ogen en dat soort details. De hoefijzers er ondergeplakt die ik al eerder had gemaakt en klaar is ze.
Ze is trouwens nu +/- 22 cm tot aan haar nek, en 30 cm van neus tot staart.
De foto's zijn een pietsje donker. Maar ik zou zeggen, hou vooral de foto's van het orgineel er even naast.

Met dressuur tuig: (duidelijk is dat het tijd is dat ik weer eens wat mooiers/moderners ga maken dat deze al weer oude set. De neusriem kon niet dicht en de singel was veeel te kort
)
hmm die ketting zit ook niet meer op de goede plaats

En met mijn dressur doll. Ze heeft de teugels niet vast want dat is erg lastig.

Mocht iemand nog graag in progress foto's zien dan roep maar even
en knáp priegelwerk verricht.
Ik zie nu dat je in Ewijk woont, ik woon 2 dorpen verderop 

Wát een geduld moet je hier volgens mij voor hebben.. Echt een schitterend werkje om te zien. Je herkent 'm helemaal niet meer.
)

)