[ART] sculpture arabier modelpaard

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

hoefijzer

[ART] sculpture arabier modelpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-07 16:45

Gister heb ik eindelijk mijn miniatuur arabische merrie af gemaakt. Ze is even groot als een traditional modelpaard van breyer. (ze is 25 cm t/m de oren)

Ze is gemaakt van Apoxie, een soort 2 componenten kunst hars spul. Je hebt daarmee ongeveer 3 uur werktijd, daarna word het knal hard. Grote voordeel hiervan is dat het niet krimpt, iets wat absoluut noodzakelijk is voor 3d sculptures waar je steeds wat bij plakt. Nadeel is dat het behoorlijk prijzig is. Je kan met dit spul dus gewoon je paardje opbouwen, ook in spieren, maar om alles netjes af te werken en glad te krijgen moet je heeeeeel veel schuren.
Eigenlijk is het echt veel gemakkelijker om te werken met klei die niet hard word zodat je gemakkelijk aanpassingen kan doen, maar aangezien ik geen reden zie om mijn model te casten (mal van laten maken) gebruik ik dit spul. Ik heb hem liever daarna zoals deze geverfd etc.

Ik heb haar met de hand geverfd met acryl. Ze is zwart met uiteraard bruinig in de flanken etc, maar dat valt op de foto's niet zo goed te zien. Vervolgens heb ik haar gehaird met mohair. Ik vind dat vaak erg mooi bij paarden met sluik haar zoals een arabier. De meeste mensen geven tegenwoordig de voorkeur aan het sculpen van manen en staart (hairen is eigenlijk een klein beetje ouderwets in de modelpaarden wereld)

Anatomisch commentaar is zeer welkom!
paar eigen puntjes: snuitje en voornamelijk de neusgaten zijn volgensmij iets te groot. Rechter achterhoef is iets te klein en misschien hadden de koten achter iets kleiner gemoeten. Bovendien klopt er naar mijn idee ook iets niet helemaal aan het geheel plaatje, maar het is moeilijk aan te wijzen wat er nou precies fout is.

ik heb mijn arabische props even uit de kast getrokken voor de foto's Vork (props, doll, tuig etc zijn allemaal zelfgemaakt) (oja, en dat blauwe mozaiek ding is een dinkbak voor als dat een beetje vreemd kijkt Knipoog )
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
kusje van peterstone arabieren hengst Moonshadow
Afbeelding
In arabisch costuum
Afbeelding
Afbeelding

Dit is trouwens mijn eerste serieuze sculpture. Ik heb er nog 2 eerder gemaakt( respectievelijk 1 en 2 jaar terug) alleen de klei waarmee ik toen werkte kromp erg waardoor bespering etc niet mogelijk was. (die van een jaar terug staat in mijn avatar)

(als er mensen geitereseerd zijn in meer foto's als met ander tuig/ongeverfd/inprocsess dan moet je maar even roepen want dan kan ik die altijd nog plaatsten Knipoog )
Laatst bijgewerkt door Mireille op 12-07-07 18:02, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: [art] > [ART]

Yaara

Re: [art] sculpture arabier modelpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 16:52

egt heel erg mooi gemaakt! Ja

ik zou nog wel wat foto's willen zien van toen je hem aan het maken was

maartje_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 16:58

wauuw jeetje zeg
jij bent wel heel creatief
wou dat ik daar het geduld en talent voor had

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 16:59

Wow!
echt wat knap
en wat ontzettend mooi!!!!!!!!!!!!!!!!
Wow!

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 17:00

ik ben wel heel benieuwd naar foto's van begin tot eind.
heb je hem helemaal vanuit niets opgebouwd?

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 17:04

gaaaaf!! vind die manen en staart heel gaaf, en het hoofdje, de details.. echt heel stoer..Vind alleen het wit in de ogen iets teveel, maar verder vind ik hem geweldig *krijgt acuut zin om met barbies en barbiepaarden te spelen* Nagelbijten / Gniffelen

_San_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 17:11

Ik vind jouw eigen maak, veel echter als de witte arabier. Erg mooi!!
Het lijkt net real life, knap hoor(Y)
De hoofdstelletjes etc, zo gedetailleerd. Poeh, kheb respect Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 17:12

Wauw jeetje wat mooi! Die hoofdstellen Kwijl Zo precies.
Op die eerste foto's lijkt het net een echte arabier!

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 17:18

Bloos! Wow!
Práchtig!
Ik vind dat haar juist mooier, veel realistischer Haha!

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 17:22

ik vind hem super mooi!
Alleen de benen vind ik niet zo mooi droog, met name de kogels Bloos
Jij zou ook wel super kunnen tekenen zeker he Haha!

ArabianRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 17:25

Dat ziet er heel mooi uit !!! Pling
(zegt een op en top passioneel arab fan Knipoog )

Cyntje

Re: [ART] sculpture arabier modelpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 19:11

Prachtig! OK dan! Echt de arabierenlook!
Netjes gedaan hoor, niks op aan te merken! Haha!

Jeany

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 19:16

Bloos!
wat knap!!
ik vind deze mooier vind als de modellen van Breyer!!
ik ben ook wel benieuwd naar de foto's waar je m aan het maken was!

SilverStorm

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 20:57

wat dan! heb je deze helemaal zelf gesculpt vanuit het niets? Respect! Ziet er werkelijk geweldig uit! heb je ook foto's van de voortgang? ik ben erg nieuwsgierig naar hoe je dat hebt aangepakt!

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 21:39

jeetje, wat ontzettend gaaf dat je dit kan. Ik vind hem heel mooi gelukt, lijkt me erg gaaf om (zoals SS al zegt) vanuit het niets zo'n beeld te maken. Heel knap.

Op de tweede foto heb ik het idee dat de voorbenen een beetje 'iel' zijn terwijl dat bij de eerste helemaal niet zo is. Dus kan aan de foto liggen.

Erg gaaf dat je er ook zoveel bij hebt. Knap Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 21:44

Wauw ! Echt heel gaaf Ja
Ben ook wel benieuwd naar foto's van hoe je het gemaakt hebt !

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 21:46

ik vind hem erg mooi. Knap zeg. Daar zijn heel wat uurjes in gaan zitten.Het witte randje in de ogen vind ik wat minder en ik vind de voorknieen vrij fors.

MarloesV89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 21:48

Ziet er erg gaaf uit! Ik zou alleen de volgende keer de benen iets 'droger' maken. Lijkt nu net of die achter soort van gallen heeft. Lachen

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 23:54

Heel mooi gemaakt! Verder ga ik mee met Marloesjuh

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 10:40

Wat ontzettend goed gelukt zeg! Jammer dat de staart onderin zo heel puntig maar dun oogt, vergeleken met bovein zo vol/ dik. Verder vind ik ook het paard wat angstig en gespannen kijken, maar dat si dan ook wel weer een beetje arabier eigen.

De tweede foto valt me de schouder op, dat oogt een beetje druk en minder natuurlijk.

Maar eerlijk gezegd vielen bovenstaande dingen me pas echt op toen ik even naar de foto´s bleef staren, verbaasd dat je dit zelf helemaal hebt opgebouwd Knipoog

Hardstikke mooi! Als je tijdens je werkzaamheden foto´s hebt gemaakt van de opbowu ben ik daar ook wel erg nieuwsgierig naar.

hoefijzer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-07 15:34

bedankt voor de complimentjes meiden Bloos en uiteraard heel erg bedankt voor de tips! De benen kan ik me goed in vinden ja, vooral voor die knieen zijn veel te fors, en de kogels inderdaad ook.
Dat oogwit is een klein beetje modelpaard-ig, oogwit maakt modellen sprekender. Al hoewel ik moet toegeven dat we er een beetje in zijn doorgeslagen. (sinds de meeste amerikanen nog stug oogwit op hun rustige friezen zetten, terwijl de meeste paarden en vooral friezen dan noooit oogwit tonen Clown ) maargoed bij arabische modellen vind ik het altijd mooi omdat het een dramatische look geeft, en daar hou ik wel van.

Ik heb even wat foto's opgezocht, ik kan alleen de oudste nergens vinden (ik *probeer* mijn paar duizend modelpaarden foto's geordend te houden maar daar slaag ik niet altijd in Bloos )
Ik kan wel even een stukje uitleggen: je begint er natuurlijk als eerst mee om een goed idee te hebben en vervolgens ga je daar zo veel mogelijk foto materiaal van zoeken. Als je genoeg hebt om mee te werken ga je je paard van ijzerdraad buigen, daar al moet je zorgen dat de buigpunten zoals knieen en kogels perfect op de goede plaats zitten. Vervolgens moet je *iets* zoeken waar je dat ding op kan laten rusten onder de buik. In amerika hebben ze hele handige systeempjes zodat je hem als hij af is gewoon er af kan draaien, maar die heb ik in nederland nog niet gevonden.
vervolgens begin je met opbouwen van het lichaam, benen en hoofd doe ik dan nog niet. Als het een beetje vorm 'paard' begint te krijgen (dus met borst, heupen, kont, hals en buik) begin ik met de benen. Ik heb die in in een keer gemaakt. Dat was een van de moeilijkste opgaves want Apoxie is best slap. Op het moment dat ik een groef maakte aan de ene kant, duwde ik aan de andere kant een bobbel in het been. Als de benen een beetje geslaagd zijn kan je beginnen met opvullen en wat meet details en spieren (en vorm van het hoofd)
De oudste foto die ik kon vinden is deze:
Afbeelding
Nagelbijten / Gniffelen hij was een beetje kort toen. En die dikke benen en kogels... hier was dus mijn basis, met spieren en benen en hoofd.
Dat hoofd heb ik stuk voor stuk gebouwd. eerst de kaak, laten dorgen, dan ogen er op, laten drogen en vervolgens de neus. Overgens was die neus toen nog veel te breed.
Ik had hier nog niks geschuurd ofzo. Hij was heel mager, (kijk maar bij de buik in overgang naar de borst en achterhand)
Afbeelding
iets je verder, hij heeft al iets wat op hoeven lijkt en de borst is al iets breder. Voor de rest is het hobbel de bobbel.
Afbeelding
naar heeeeeel veel uren schuren werd hij al wat gladder. Ik heb hier ook heel wat aan die neus gedaan. Daarnaast is hij wat dikker geworden.
Afbeelding
naar veel werk was ze iets langer (een massief paard zo hard als beton doorzagen met een figuurzaagje viel niet mee) aan elkaar geplakt en glad geschuurd, maar toch nog te kort.

vervolgens ging ik haar dus weer doormidde zagen en langer maken en toen was ze té lang. Dus vervolgens weer doorzagen en korter maken (ik was toen niet erg blij kan ik je wel vertellen Haha! )
het resultaat was dit:
Afbeelding
dit is dus een beetje zoals ze nu is.
Afbeelding
vlak voordat ik haar ging verven! eindelijk met oren. Ik heb die eerder er niet aangemaakt omdat ik ze anders zeker weten kapot zou stoten bij het werken. De oren waren hier nog heel onafgewerkt, en ook het achterste voetje stond toen anders. Ik vond hier hier te gestrekt, terwijl haar lijf helemaal niet zo veel strekt. Daarom heb ik het voetje later toch weer rechter gezet.

Dat was het dus wel zo'n beetje Vork als ik de foto's van eerder nog tegen kom zal ik ze zeker plaatsen!

@nimmedor: helaas, als ik al die portret tekeningen zie dan val ik daar weer stijl van achterover. Al moet ik zeggen dat ik ook nooit met dat soort materiaal heb gewerkt, toch teken ik zo ook niet met gewoon podlood. Ik kijk zelf meer in 3d, ik zie niet 'schaduw hier, lichtere plek daar', ik zie het meer als 'bobbel hier, holte daar' Knipoog

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 15:39

Hoelang ben je hier mee bezig geweest? Ik vind het echt prachtig! Maar weet zeker dat ik hier niet genoeg geduld voor heb haha

hoefijzer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-07 18:12

Ik weet het niet exact. Ik ben de afgelopen 3 weken met de afwerking bezig geweest en daarvoor had ik al een beetje in de vorm van een paard af, maar soms werkte ik maar een uur per dag en andere dagen meer dan 10 uur, hing er een beetje van af of de klei moest drogen enzo. Ik vind het moeilijk een schatting te geven, maar ik kan in iedergeval wel zeggen dat het me minder tijd heeft gekost dan het maken van dat rode arabische costuum wat hij draagt op een van de foto's (je zal het misschien niet zeggen op het eerste oog). Die koste me meer dan honderd uur. Dat betekend dat deze dus zoiezo minder dan 100 was, maar ik schat toch wel meer dan 70 uur.

Beccaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 18:19

Ik vind het heel erg goed gelukt. Voor mijn gevoel mankeert er niks aan het totaal beeld. Echt top gedaan Haha!.

KiekKiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 18:54

Wat knap zeg!!
Echt heel mooi!
Wat een hoop tijd!!