[VER] (verhaal met tekeningen) Avontuur met Tarq

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tarqsgirl

[VER] (verhaal met tekeningen) Avontuur met Tarq

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-07 01:09

Mijn paard de Tarq is een garantie dat het leven nooit saai wordt.
maar het kan ook te ver gaan.
Vanmorgen zouden we een leuk rondje maken: langs het kanaal, en dan over de zandpaden terug. Gewoon rondje.
We waren wel alleen, maar dat moet toch kunnen. Nou, de Tarq voelde zich wel wat belaagt, bewegende grassprieten, betonnen-putdeksels, het leven is vòl met gevaren!
Maar daar kan ik wel tegen...
Totdat Tarq een hele gevaarlijke bloem zag:
Afbeelding

En alsof dat niet genoeg was, besloot hij ook maar heel snel om te draaien en naar huis te vluchten. Die centrifugaal-krachten, terwijl ik al uit balans ben, doen mij altijd de das om.
Afbeelding

Ik ging dus tegen de vlakte, maar de Tarq ook, hij rolde over mij heen, kan niet helemaal over mij heen zijn, want dan had ik nu gebroken botten
Afbeelding

Dit is je ergste nachtmerrie die waarheid wordt: De Tarq rolde op zijn rug, gleed langs het talud naar beneden, en viel het kanaal in! Op zijn rug!
Afbeelding

Hij ging kopje onder, en dook weer op, en ging weer kopje onder, hij had alleen zijn hoofd boven water, en zwom naar de overkant. Ik riep hem: hij keerde terug, en probeerde even de kant op te komen. Maar het was hopeloos: het kanaal is bijna twee meter diep, ook aan de kant, en de kant is afgewerkt met een ijzeren rand.
Alleen zijn neus en een oog zaten nog boven water, het oog was rood en hij bleef mij aankijken: ''Doe er wat aan!''
Afbeelding

Ik was bang dat hij zou verdrinken. hoe kon hij er weer uit komen? Hij laag heel diep in het water. Ik zag ook dat zijn zadel scheef op zijn rug zat. Hij bleef maar heen en weer zwemmen. Hij haalde heel zwaar adem met veel snot. Ik greep de teugel en probeerde hem stil te houden terwijl ik de cincha los probeerde te maken: het zadel hing aan de zijkant van zijn buik. Ik was vreselijk bang dat het ònder zijn buik zou komen: dan zouden zijn benen vast komen te zitten, en zou hij zeker verdrinken!
Maar als hij niet kon doorzwemmen zakte hij naar beneden. Ik was helemaal in paniek aan de tie-strap aan het trekken; Tarq zwom een stuk door, ik pakte de teugel weer en trok met al mijn kracht aan de tiestrap, gillend geloof ik. Tarq zakte dieper weg, eindelijk kreeg ik de tie-strap los!
Ik had het zadel zo laten zinken, Tarq was veel belangerijker, maar ik kon het nu van hem af trekken. Ik had het zadel vast aan de tie-strap en gooide het op de wal.
Afbeelding

Tarq kon nu veel beter zwemmen en zwom een stuk door naar rechts, ik volgde op de wal.
Afbeelding

Even verderop leek het alsof hij een stuk uit het water kwam. Er groeide een bosje en er hingen veel takken over het kanaal. Ik dacht dat daar misschien iets van de kant was weggeslagen, maar ik kon er niet bij. Ik sprong dus ook maar in het kanaal, en zwom naar de Tarq toe.
Afbeelding

Tarq kon daar kennelijk toch niet blijven, en, in plaats van dat er een stuk wal was weggeslagen, was er wel een versterking: twéé ijzeren borstweringen!
Dus alhoewel ik de Tarq vasthield besloot hij toch door te zwemmen. Ik volgde, maar hij ging nu als een speedboot! Ik kon hem niet bijhouden, en ik kon zelf ook niet aan de kant komen.
Afbeelding

Ik raakte in paniek, mijn hart klopte als een bezetene, en het zwemmen ging niet goed en Tarq ging steeds verder weg! Ik klampte me aan de zijkant vast. Een boot had ons gezien en voer in mijn richting, in de achteruit.
Ik zwom ernaar toe, en ze trokken mij aan boord. Een vriendelijke mevrouw stond al klaar met een geweldige zachte lichtroze badhanddoek. Onzinnig voor iemand die helemal doorweekt is met kleren vol vies kanaalwater. Ik vroeg of ze me aan de kant wilden zetten; geen probleem. Ik sprong aan wal. Tarq was een heel eind verderop!
Terwijl ik erheen eilde, zag ik tot mijn grote opluchting dat hij nu kennelijk vaste grond onder de voeten had.
Even later stond hij bij de sluis, tussen de dukdalven. Het water was daar maar een meter hoog. Een man met hond probeerde de teugels te pakken. Maar Tarq draaide net op tijd steeds zijn hoofd weg. (typisch Tarq) Hij keek mij strak aan totdat ik bij hem was.
Afbeelding

Toen ik tegenover hem stond probeerde hij de wal op te springen, maar het lukt niet. Hij stak zijn hoofd uit naar mij toe, en ik pakte de teugels. ''Probeer het nòg eens'' ''Je kàn het!'' nee, hij probeerde het nog een keer, maar stootte zijn kniën tegen de ijzeren zijkant.
De man vertelde mij dat hij de brandweer gebelt had, en dat er al veel meer mensen gebelt hadden en dat ze eraan kwamen.
Afbeelding

Ik bedankte hem, en zei dat de Tarq dit eigenlijk makkelijk zou moeten kunnen springen, en dat hij waarschijnlijk gewoon moe was. Hij had bijna een kilometer gezwommen! Hij moest gewoon even uitrusten. Tarq stond er ook kalmpjes bij. En begon aan een paar grasprieten te knabbelen. Tarq kent zijn prioriteiten.
Afbeelding

De brandweer kwam, allemaal stoere kerels. Begonnen wel direkt over een slang achter zijn kont. Dat vond ik weer geen goed idee. Dan raakt de Tarq gelijk overstuur.
Ik ging opzij en vroeg Tarq het nòg eens te proberen. Nu nam hij een grote sprong en krabbelde aan de kant.
Hij was helemaal niet overstuur!
Afbeelding

De brandweer vroeg mij nog of ik wel OK was. Had ik nog helemaal niet over nagedacht, eigenlijk deed mij het één en ander zeer. Maar wie geeft daarom? Ik had mijn paard weer terug.
Het was nog een hele tippel terug naar huis. De man met hond moest in dezelfde richting. Hij raadde mij aan toen we langs mijn zadel kwamen dat in de bosjes te verstoppen. Dat is natuurlijk een goed idee. Hij zou Tarq vasthouden, maar Tarq sleepte hem direkt mee: Tarq wilde vlak bij mij blijven.
Tarq deed nog even een grote plas, werdt beloont, en wij liepen verder naar huis. Tarq's nieuwe anti-daas-middel was er wel afgespoelt na de grote zwempartij en we werden beláágt door dazen!
Op stal werd de Tarq verzorgt, hij had twee kleine schaafwonden, en één knie leek een beetje dik te worden. Een meisje van de stal vroeg me: ''Ben je niet bang dat je paard nu een trauma heeft?''
Toen ik de hoek omliep zag ik Tarq behaaglijk strekken en gapen. Nee ìk heb een trauma. Zijn knieën nog een keer gekoelt en lekker de wei in.
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Mireille op 02-07-07 13:33, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: tag

Ods
Forumcoördinator

Re: (verhaal met tekeningen) Avontuur met Tarq

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 06:46

Wat een avontuur!! Prachtig die illustraties erbij, dat maakt het beeldend.

Ik hoop dat het met Tarq allemaal goed gaan vandaag!

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 07:17

Nou Aafke zo wordt een rustig zondagje ineens een hele heftige dag!! Gelukkig is het allemaal goed afgelopen, maar ik kan me je paniek heel goed voorstellen.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 07:46

Aafke wat zul jij in paniek geweest zijn.
En wat een geweldig paard is Tarq toch!
Gelukkig goed afgelopen, en prachtig getekend.

JoyRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 07:57

Meid, wat een ellende Huilen maar wat heb je een stoer paard Ach gut Gelukkig is het goed afgelopen en lijkt de Tarq onaangedaan ..

Amon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 07:59

Jee heb ademloos zitten lezen, is dit jullie echt gebeurd? Je ergste nachtmerrie. Door de tekeningen komt het over als een heel spannend verhaal. Echt ontzettend goed uitgebeeld.
Vindt de tekeningen ontzettend goed gemaakt, ze vertellen alles ondanks dat deels vervaagd zijn.
Je kan dit zo bundelen, met het verhaal erbij. Echt top gedaan.

woldhoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 08:03

Jeetje Aafke dat was wel even schrikken zeg! Gelukkig is alles nog goed gekomen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 08:04

Sjees wat een schrik zeg!!!

Hoe is het vandaag met Tarq? Wat goed dat hij een laag stuk gevonden heeft en eruit is gekomen!

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 08:36

Bloos! Ik heb bijna ademloos je verhaal gelezen... wat een avontuur van je maffe Tarq! Ik ben blij dat het zo goed is afgelopen!!! Hopelijk houden jij & de Tarq er niks aan over (zoiets zou genoeg zijn om mij een kanalentrauma te bezorgen!! Ziek )

Je illustraties zijn super; ik voelde mij als lezer van je verhaal letterlijk een toeschouwer/deelnemer in het verhaal door het vogelvluchtperspectief in veel van je tekeningen. OK dan!

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 09:01

Wat een RAMP! Jeetje meis wat zúl je geschrokken zijn!!! Die arme Tarq! Wat een KANJER van een paard dat ie ook nog rustig genoeg gebleven is kennelijk!!

Ik hoop dat het vandaag goed gaat met hem? Dikke knuffel aan jullie beide! Ja

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 09:16

Allemachtig zeg, dit is toch wel de grootste nachtmerrie van iedere paardenliefhebber: je paard in de plomp! Ik krijg het er gewoon benauwd van als ik het lees. Wat een geluk dat Tarq zo rustig is gebleven en zo stoer naar een oplossing zocht. Hoe is het vandaag? Geen van 2-en er een longontsteking of zoiets engs aan over gehouden?

Heel mooi verwoord en werkelijk PRACHTIG geillustreerd!

silvester

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 09:24

Wat een verhaal zeg.
Ik voelde me door de tekeningen ook net een toeschouwer die aan de walkant stond te kijken.
Maar zoiets wil je zelfs in je ergste dromen eigenlijk helemaal niet meemaken.
Wel heel goed van de Tarq dat hij niet in paniek is geraakt; en jij trouwens ook niet.
Hoe is het nu met hem, vallen de verwondingen mee?
En hoe is het nou met jou zelf? Daar hebben we nog niets over gehoord.

Sharon_Jims

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 09:25

Jeetje wat zullen jullie geschrokken zijn!!! Ben wel blij dat jullie (bijna) zonder kleerscheuren er vanaf zijn gekomen hoor!!!

Selket

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 09:31

phoe wat een verhaal.. gelukkig is alles goedgekomen!
Erg mooie tekeningen heb je erbij gemaakt!

flashyjac

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 10:25

Wat een verschrikkelijke ervaring, Aafke, echt je ergste nachtmerrie. Gelukkig is het relatief goed afgelopen, maar ik was zelf compleet in paniek geraakt. Uit je verhaal wordt jouw sterke band met Tarq erg duidelijk, en ik weet zeker dat hij zo hard heeft gevochten omdat hij zag hoe hard jij je best aan het doen was om hem te redden. Je illustraties zijn super,... ik snap dat je het verhaal op deze manier van je af kon schrijven en dat je met het tekenen van alle beelden die nog door je hoofd spookten misschien wat beter je nachtrust kon vinden. Wat een verhaal....

hobbelheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 10:28

jeetje aafke wat vreselijk
de tranen liepen over mijn wangen van schrik....
wel prachtig geïllustreerd kan me voorstellen dat dat voor jou een manier is om dingen te verwerken maar jeetje zorg je even dat je nu ook aan jezelf denkt...
hoopt dat het vandaag gaat met jullie beiden Ach gut

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 10:31

Djees Aafke_ Scheve mond

Gelukkig is ie er nog Ja

CowgirlStore

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 10:50

Jeetje Aafke wat een schrik zeg! Verdrietig
Wat heb je het mooi getekend als beeldverhaal, veel sterkte gewenst voor jou en de Tarq Ach gut

lisjuh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 10:58

Waauw wat een vreselijke ervaring Nagelbijten / Gniffelen
maar ondanks de ervaring heb je wel mooie plaatjes weten te creëren Lachen

jeanette

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 10:58

Jeetje Aafke wat zul jij geschrokken zijn. Gelukkig was de Tarq niet zo onder de indruk van het hele gebeuren. Hoe is het nu met jullie?

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 11:09

Mijn God Aafke!!
Wat een verhaal zeg! Ik kreeg er helemaal een brok van in mijn keel, ongelofelijk hoe slim Tarq is en dat jij ook de tegenwoordigheid van geest had om het zadel er af te halen....pppfffff.... wat een avontuur!!

Marieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 11:15

Poeh hee... djeeeez wat een verhaal Scheve mond
Wat moet jouw hart in je keel hebben gezeten! Je hebt het wel prachtig opgeschreven en je tekenigen zijn echt super!
Hoe gaat het vandaag met jullie?

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 11:23

Aafke wat een verhaal. Hele dikke knuf en maar hopen dat hij er niets aan over houd.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 11:42

OMG Aafke!! Wat een verhaal zeg... gaat het weer een beetje nu? Zo te horen vond de Tarq 't een lekker zwemuitje maar kan me zo voorstellen dat jij nu nóg zit te shaken... Vind dat je wel mega koelbloedig bent gebleven zeg, ik weet niet wat ik gedaan had in zo'n situatie...
Hoop dat de Tarq z'n been mee valt en hij verder ook niks over houdt aan't avontuur en dat zelfde geld natuurlijk voor jou ook, hoewel de schrik er nog wel even in zal zitten. Ik zou dus never nooit meer langs een kanaal durven (van jou verhaal zou ik er al angst van krijgen, gelukkig hebben we die hier niet op de Veluwe...).

Wel idd erg mooi getekend... mooie uitlaatklep.

ArabianRanch

Re: [VER] (verhaal met tekeningen) Avontuur met Tarq

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 13:36

Jee Aafke, wat een trauma zeg.
Je kunt wel ontzettend goed tekenen zeg Bloos!
Fijn dat alles goed is afgelopen !!!