[tek] zwart paard

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

JoSav

[tek] zwart paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-07 19:33

Hij is een tikje realistischer uit de verf (lees: houtskool) gekomen dan ik vooraf van plan was, maar ik kan er wel mee leven. Geen referenties gebruikt (dus niet nagetekend of iets dergelijks) en hier en daar botst het wat tussen realisme en niet-realisme dus ik weet niet of ik geslaagd ben in het neerzetten van een mooie uitstraling, maar zoals ik al zei, ik kan er wel mee leven. Ik vind hem niet zo slecht en hij heeft toch iets vredigs. Het is vooral een oefening geweest met houtskool omdat ik daar al heel lang niet meer mee gewerkt had.

Ik was het materiaal echt spuugzat, en tja, ik zie wel of ik ze uit de mottenballen laat of niet... Vork
Oei... ben ik het verleerd? =O
Het hoofd lijkt hier en daar wat smaller dan de bedoeling is, maar ik heb het vermoeden dat dit door de scan komt...

Afbeelding
Formaat ergens tussen A4 en A3.
Tijd: naar schatting tussen 1 en 2 uur inclusief schetsen en afwerking.

Eefske

Re: [tek] zwart paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 20:01

Wauw Bloos!. Ik vind hem echt heel mooi. Die uitstraling. Hij straalt rust uit. Toch nog even een puntje van kritiek. Z'n rechteroor (voor de kijker links) valt een beetje weg. Hij is een beetje.. raar Lachen Maar verder, fantastisch. Ja

Knoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 20:12

Ik vind hem geweldig!
Jij tekent zoals ik dat zou willen kunnen Knipoog
Wat een expressie, wat een kracht.
Ik vind het ook leuk dat je de achtergrond ook gedaan hebt,
ik vind dat altijd moeilijk met houtskool, bang om het te krasserig en vlekkerig te maken.
Het is erg goed gelukt!

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 20:55

Ik vind hem geweldig! Hij straalt zowel rust als power uit, heel apart! Het oortje is idd wat raar, volgens mij net te puntig en te klein. Maar goed, dat is echt muggenziften hoor, want ik vind hem prachtig!

Milou90

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 21:22

Echt heel erg mooi! Superknap gedaan.
Dat oortje zit naar mijn idee in een beetje rare hoek (*krrrak Tong uitsteken *) maar ach, wat geeft het.
Echt prachtig!

Escha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 21:23

Afgod Wow! Waauww... Heerlijk gedaan, zo realistisch en zo gedetaieerd Lovers Super!
Wederom mijn complimenten, super jouw werken!!

mickey1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 09:17

Wat een uitstraling Kwijl
Ik zou hem zo uit het papier willen plukken, prachtig Ja

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 09:34

Boh hij knalt echt van 't papier... Wordt er jaloers van haha. Knipoog

janique

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 09:43

Wat nou verleerd! Wát een expressief portret.. Het oortje klopt naar mijn idee ook niet 100% in verhouding met stand van het hoofd, maar persoonlijk vind ik het niet storen. Het is inderdaad echt een balans tussen heel realistisch maar toch idd toch ook een tikje niet realistisch. En dát vind ik echt knap, het totaal plaatje klopt, en dreigt zo uit het papier te komen. Mijn complimenten!

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 11:05

Wauw Jorieke!
Van mij mag je ze uit de mottenballen laten hoor, wát een portret weer!
Oortje inderdaad, maar dat valt weg bij de rest van het portret. Wat een kracht straalt hij uit zeg! Echt helemaal geweldig.

Orange_peach

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 11:23

Wat gezegd word over het oortje vind ik zeker waar, maar op het eerste zicht valt het gewoon niet eens op ... Het is echt een prachtig portret, en ik eens wat meer topics opzoeken van jouw in UK ...
proficiat Ja

OP

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 14:11

Zeer mooi, sprekend portret Ja Zo donker en toch zit er licht/leven in, erg knap.
Ik vind dit persoonlijk mooier dan jouw andere, niet realistische stijl Bloos Maar dat is puur mijn mening/smaak Knipoog

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 14:20

Wow, wat een gave tekening!!! Er straalt idd erg veel kracht vanuit en die ogen....echt heel erg goed.

MlieZ88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 16:15

Super mooi gedaan je bent het ZEKER niet verleerd!
misschien een aantal tips om hem naar mijn idee 'wat levendiger' te maken zoals je zelf zei :
* zijn oog iets groter zodat hij wat liever en tegelijkertijd knapper word
* zijn neusgaten net iets groter zodat hij wat wilder word...

maar ik weet natuurlijk niet wat de bedoeling was Lachen
heel mooi iig

SilverStorm

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 19:59

vind dat je weer een prachtig karakteristiek werk hebt neergezet en dt met houtskool, respect! wat zijn de afmetingen?

Amigo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 21:06

Hij is echt heel mooi..

HIj lijtk heel veel op de Friese hengst van Onze stal..
Tipje: Als oog iets groter was geweest, was die nog mooier Knipoog

Fnanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 21:18

Laat ze maar uit de mottenballen *LOL*
Mooie, snelle tekening.
Gewoon lekker om naar te kijken, straalt kracht en enthousiasme uit!

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-07 12:46

bedankt voor alle commentaren. Het oortje heeft inderdaad een beetje een te scherpe vorm en een rare hoek, maar het heeft - vind ik - ook weer wat speels. Ik wilde hem juist niet zo standaard 'barok paard met sterk gebogen hals, grote ogen en gesperde neusgaten' maken zoals je vaak tegenkomt bij paardenkunstenaars maar hem dus net wat anders maken, alsof hij dat zo wel gaat doen, maar nu vooral nog wat lievigs/vredigs over zich heeft voordat hij zich laat gaan zeg maar. Niet het moment supreme maar de aanloop ernaartoe.

Misschien ben ik te vaag. XD
Ik voel me in elk geval erg gevleid dat hij in de smaak valt, want ik was het medium echt zo en zo zat (al een jaar of nog langer niks meer in getekend).

=D Een zien of ik de smaak weer te pakken krijg deze (veels te korte) zomer.

De precieze dimensies weet ik niet, maar zoals ik in de beginpost al zei zit hij ergens tussen A4 en A3 in en is hij vooral een cm of tien langer dan A4 (en misschien ook wat breder).

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 18:40

Gaaf dat je toch nog steeds echte tekeningen maakt tussen je digitale werken door. Vraagje: Hoe scan je een houtskooltekening zonder hel je scanner zwart te hebben Verward
De ogen breed uit elkaar, halsje erop, vurige ogen en krullende manen, het is al duidelijk: Jij hebt geen referentiefoto meer nodig om een echte fries neer te zetten, dat heb je al erg veel vaker gedaan!
Ik schets graag met houtskool, maar het blijft bij mij in mn kist, want met het poeder, stof en de vlekken kan ik niet overweg en dat wordt hier in de huiskamer een te smerige zooi.

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 20:05

*Zo'n prachtig iets vraagt om een online-er*

Wat is hij móói zeg! Het lijkt inderdaad of hij zo uit het papier komt! Ik wou dat ik zo kon teken, zo realistich en hij straalt echt dingen uit.. Hij is ook anders als een normaal hoofd, hij heeft iets speciaals.

Echt prachtig gemaakt!

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 20:06

Wauw prachtig !

Hij straalt rust EN power uit en dat is heel moeilijk !

Super gedaan OK dan!

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-07 13:24

=D Bedankt voor de fijne reacties. Ik ga het houtskool toch maar uit de mottenballen laten. Pling

Oneilltje79: er zijn inderdaad niet zoveel mensen die overweg kunnen met houtskool omdat het zo makkelijk verstoft, erg veel rotzooi geeft en heel erg vlekt... tenminste, als je er geen raad mee weet. Mijn broer gruwelt ook van het materiaal, terwijl ik vanaf het allereerste moment dat ik het uitprobeerde heel fijn vond. Ik denk dat dat ook te maken heeft met de techniek waarin ik werk. Als kind werkte ik al heel donker en ruw, en daar past dat materiaal gewoon goed bij omdat ik niet bang hoef te zijn voor een vingervlekje hier of een vlekje daar. Waarom? Ik teken meer dan dat ik veeg. Ik houd vooraf rekening met hoe ik het wil hebben: hier heel donker, hier wat minder donker, en daar houd ik rekening mee met hoe hard ik het houtskool aanleg. Dan ga ik daarna gewoon vegen over de hele tekening, op sommige plekken met meer kracht dan elders. Dan heb ik gewoon een enorme vlek. Tenslotte zet ik op de donkere plekken extra accenten, blaas het residu weg en gum de highlights weer wat harder terug in de tekening. Dat is het eigenlijk zo'n beetje. Ik werd dus eigenlijk in twee lagen. En omdat ik met zo'n hard zwart werk hoef ik geen wit open te laten, is het geen ramp dat daar stof op komt en het grijs wordt en lijkt het lichter doordat het tegenover zo'n sterk donker staat. Het gaat dus eigenlijk om het contrast waardoor de tekening geen grijze massa is. Ik maak er dus juist opzettelijk een stoffige vlek van en blaas het residu weg. Dat is alles. Ik werk dus gewoon anders.

Om te scannen fixeer ik mijn houtskooltekeningen. Omdat ze niet wit zijn om te beginnen 'vervuilen' ze dus niet door de spray. Dan kan ik ze dus zonder problemen scannen. Pasteltekeningen fixeer ik echter niet en ook daar zit vaak flink wat zwart in. Deze scan ik gewoon heel voorzichtig in delen (meestal zijn ze namelijk groter dan A4) zonder de klap er tegenaan te drukken. Ik heb een speciale scanner die een uitklapbare klep heeft in de zin dat hij er los op kan en er zelfs dikke boeken onder kunnen MET de klep dicht. Voor doeken kan ik hem zelfs rechtop zetten en zo scannen. Als de tekening niet verschuift, krijg ik eigenlijk geen rommel. Dit ook omdat ik de echt losse deeltjes er altijd afschud, want die worden anders achter glas alleen maar statisch en ook dat is niet goed voor je tekening.

Lang verhaal, hoop dat het een beetje duidelijk is. X) Blijkbaar hoor ik mezelf graag praten/schrijven ofzo. Clown

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 16:12

't is echt een plaatje! Prachtig neergezet! Absoluut geen commentaar van deze kant. Nagelbijten / Gniffelen
Heb je hier een voorbeeldfoto bij gebruikt? Zoja.. waar haal jij die coole foto's vandaan?? Whoosh!

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-07 16:58

@smeetjoew: dankjewel! Enne, ik heb geen voorbeeld gebruikt, dus helaas kan ik je niet zo gauw helpen aan coole foto's... heb ze zelf namelijk ook niet. XD

Woest

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 08:45

Ik zou willen dat ik je ook tips kon geven, maar dat kan ik echt niet, vind al je werk gewoon prachtig Clown