=D Bedankt voor de fijne reacties. Ik ga het houtskool toch maar uit de mottenballen laten.
Oneilltje79: er zijn inderdaad niet zoveel mensen die overweg kunnen met houtskool omdat het zo makkelijk verstoft, erg veel rotzooi geeft en heel erg vlekt... tenminste, als je er geen raad mee weet. Mijn broer gruwelt ook van het materiaal, terwijl ik vanaf het allereerste moment dat ik het uitprobeerde heel fijn vond. Ik denk dat dat ook te maken heeft met de techniek waarin ik werk. Als kind werkte ik al heel donker en ruw, en daar past dat materiaal gewoon goed bij omdat ik niet bang hoef te zijn voor een vingervlekje hier of een vlekje daar. Waarom? Ik teken meer dan dat ik veeg. Ik houd vooraf rekening met hoe ik het wil hebben: hier heel donker, hier wat minder donker, en daar houd ik rekening mee met hoe hard ik het houtskool aanleg. Dan ga ik daarna gewoon vegen over de hele tekening, op sommige plekken met meer kracht dan elders. Dan heb ik gewoon een enorme vlek. Tenslotte zet ik op de donkere plekken extra accenten, blaas het residu weg en gum de highlights weer wat harder terug in de tekening. Dat is het eigenlijk zo'n beetje. Ik werd dus eigenlijk in twee lagen. En omdat ik met zo'n hard zwart werk hoef ik geen wit open te laten, is het geen ramp dat daar stof op komt en het grijs wordt en lijkt het lichter doordat het tegenover zo'n sterk donker staat. Het gaat dus eigenlijk om het contrast waardoor de tekening geen grijze massa is. Ik maak er dus juist opzettelijk een stoffige vlek van en blaas het residu weg. Dat is alles. Ik werk dus gewoon anders.
Om te scannen fixeer ik mijn houtskooltekeningen. Omdat ze niet wit zijn om te beginnen 'vervuilen' ze dus niet door de spray. Dan kan ik ze dus zonder problemen scannen. Pasteltekeningen fixeer ik echter niet en ook daar zit vaak flink wat zwart in. Deze scan ik gewoon heel voorzichtig in delen (meestal zijn ze namelijk groter dan A4) zonder de klap er tegenaan te drukken. Ik heb een speciale scanner die een uitklapbare klep heeft in de zin dat hij er los op kan en er zelfs dikke boeken onder kunnen MET de klep dicht. Voor doeken kan ik hem zelfs rechtop zetten en zo scannen. Als de tekening niet verschuift, krijg ik eigenlijk geen rommel. Dit ook omdat ik de echt losse deeltjes er altijd afschud, want die worden anders achter glas alleen maar statisch en ook dat is niet goed voor je tekening.
Lang verhaal, hoop dat het een beetje duidelijk is. X) Blijkbaar hoor ik mezelf graag praten/schrijven ofzo.