[sch] Iberian

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

JoSav

[sch] Iberian

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-07 20:11

Ik ben echt een chaoot. Ben met honderdduizend dingen tegelijk bezig en daardoor is niks af en vergeet ik vanalles. Ben nog steeds niet uit mijn dip, en alles komt jammerlijk gewoon zoals het komt. Dit schilderij begon als een goede schets. Toen ik begon te schilderen leek het in eerste instantie allemaal prima te gaan, maar ineens leek het gewoon nergens meer naar. Na hem bijna volledig te hebben overgeschilderd was ik nog niet tevreden. Het was de bedoeling dat het een Iberisch paard zou worden, en ik had gekozen voor een zwarte. Waarom? Vraag dat maar niet, want er was geen waarom. Ik stelde mezelf dus die vraag en kwam tot de conclusie dat ik juist NIET moest kiezen voor een zwarte. Dus toen ging ik met meer kleur aan de slag, en dit is het uiteindelijk geworden. Ben er nog niet over uit of ik hem af vind of niet, maar ik laat hem zo even. Daarom is commentaar van harte welkom, ook rastypisch commentaar.

Ik heb hem namelijk uit mijn hoofd geschilderd, met in mijn achterhoofd Whistlejacket van George Stubbs (al steigert die de andere kant op, tja... slecht geheugen? Nee, geheel opzettelijk).

Op een of andere manier kon ik niet beslissen welke kleur de hoeven moesten hebben, dus heb ik voor twee verschillende gekozen, jawel. Ik heb deze overigens wel digitaal geschilderd maar ik heb nooit meer dan twee lagen tegelijk gebruikt, meestal alles gewoon op een laag over elkaar geschilderd, zoals dat met klassiek schilderen ook het geval is (met gesso twee lagen, anders alles 1 laag, je kent het wel). Dit, omdat ik vaak te horen heb gekregen dat digitaal schilderen een soort valsspelen zou zijn, met foto's overtrekken en kleine aanpassingen per laag kunnen maken om het beter uit te laten komen en je zou meer fouten kunnen maken, et cetera. Nou, mooi niet dus. Vandaar ook dat ik heb gekozen voor een misschien ietwat moeilijkere pose (zo moeilijk ook weer niet hoor) volledig uit het hoofd. Helaas ben ik dan wel niet 100% tevreden over de bespiering, maar ik vind het niet zo storen omdat het toch nog bijna helemaal correct is, als je het mij vraagt. God, ik blèr weer. Sorry.

Commentaar, zoals gezegd, welkom. Dan kan ik hem aanpassen voor hij naar de drukker gaat.
Genoeg uitgelegd. Het schilderij:

Afbeelding

Lusitana

Re: [sch] Iberian

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 20:35

Voor een iberisch paard is hij niet diep genoeg van lijf. Daar kan nog een hele rand bij. De voorbenen zijn niet even lang als de achterbenen en ik zou een Iberiër veel dikkere manen en staart (staart ook niet in een pluim, maar rechter van onder) en een ramsneus geven. Dan is hij pas echt als Iberiër te herkennen.
De keelinsnijding is wat apart. De linkerachterhoef lijkt naar binnengedraaid, terwijl de achterhoeven juist bij steigeren vaak naar buiten worden gedraaid.

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-07 20:42

@Lusitana: bedankt voor je commentaar, hier kan ik wat mee! Ik zie de hoef zelf niet naar binnen gedraaid, maar ik ga daar nog eens goed naar kijken. Ik ga hier zeker wat mee doen, al ben ik er nog niet helemaal over uit dit uit te voeren. Bedankt!

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-07 22:10

Ik heb er toch meer moeite mee dan ik dacht! Ik heb hem ditmaal veel zwaarder gemaakt, maar nu komt hij me wat overbouwd over. Het blijft moeilijk, dus laat die commentaren maar komen. Nu laat ik hem even zo, want mijn fijne computer begint ervan vast te lopen. Tips? Is hij nu te zwaar? Zijn zijn benen nu te fijn? Is hij té overdreven?

Afbeelding

Wat heb ik veranderd?
Ik heb hem dieper gemaakt, breder, zijn hals heb ik verbreed, zijn hoofd iets meer aangezet, zijn benen gelijker gemaakt en iets verbreed, en heel erg overdreven manen en staart. Vork
Zijn de hoeven niet te fijn? Ja, dat krijg je als je de hele tijd paarden met kleine hoeven schildert. Koe

Uh... ajuda/ayuda?
Ik ga me ontspannen. Ik zie het even niet. Ha, hoe professioneel. Clown

reentje91

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 22:15

Vind hem al een stuk mooier geworden!(vond hem de eerste keer ook al prachtig)het enige commentaar wat blijft en wat dat betreft ga ik met lusitana mee: ik vind de linkerhoef ook wat naar binnen gedraaid lijken. Verder vind ik de staart wat onnatuurlijk. Te slierterig zeg maar Tong uitsteken en imo is de staartwortel veel te dun.

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 22:16

Ik vind nog dat hij veel meer schouderpartij mag hebben en langere voorbenen. Die lijken nu nog wat iel. Lachen

Is het nou een schilderij of photoshop? Heb je ook snel aangepast. Nagelbijten / Gniffelen

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 22:22

De eerste tekening vind ik ook iel, paard is idd niet als een Iberisch ras herkenbaar. Tenminste welke voorstelling ik me van het ras maak.
Bij de tweede tekening vind ik het lijf al meer rastypisch overkomen, alleen lijken de benen nu te dun in verhouding met het lijf.
Ik denk dat met name de bovenbenen wel meer bestspiering kunnen gebruiken.

De linkerachterkoot lijkt op beide tekeningen behoorlijk week.

Volgens mij is de linkerachtervoet op de tweede foto bewerkt, maar ik kan het frusterend genoeg niet benoemen.

Enne JoSav, voor een chaoot, kun je je chaos heel goed en levendig omschrijven. Je hebt het op een hele leuke en leesbare manier omschreven.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 09:06

Gaaf werk weer Jorieke!
Paar puntjes, ik vind de voorbenen ook wat te ielig in verhouding met de rest van het lijf. Ook lijkt de staartaanzet miniscuul in verhouding tot de rest van de (overvloedige Knipoog ) staart. Ook ik vind het achterbeen wat naar binnen gedraaid staan.
Qua kleuren vind ik hem gewéldig qua kleur, heel erg gaaf.
Sterkte met je dip Ach gut helpt het schitterende weer al wat?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 10:15

De hoeven van iberiërs zijn klein maar vaak wel extreem steil vergeleken andere rassen.
De benen mogen gewoon fijn zijn. Anders krijg je een trekpaard of cob idee en dat zijn Iberiërs niet. Dat zijn edele paarden.
Die "weke" koot is logisch waar gewicht op staat.

(Hier zie je de fijne benen in verhouding tot het lichaam)
http://www.mijnalbum.nl/Foto=PGCYLS8F

Ik denk dat je het "gedraaide" hoef probleem kunt oplossen door het rond te laten lopen, ipv puntig van voren.

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-07 10:48

Bedankt voor de vele tips! Ik ga verder met schilderen als ik terug ben van de universiteit. Ik voel me nu toch wel aangemoedigd om er meer van te maken.

Ik ga de voorhoeven een tikje aanpassen, want die storen me een heel klein beetje. Het bovengedeelte van de voorbenen maak ik ook wat breder, en ik ga de achterhoef wat meer naar buiten proberen te krijgen. Ook zal ik, naar aanleiding van wat Berdien zei (en ze heeft gelijk) de staartaanzet wat verbeteren. Dan zal ik heb afwerken en ik ga eens kijken of ik een achtergrond ga schilderen. Ik wilde dat eerst niet doen, omdat ik de aandacht volledig op het paard wou vestigen (vandaar ook die uitbundige kleur) maar ik ben aan het denken aan iets straks met kunstmatige vormen (een zuilengalerij met of zonder kasteeltuin, zoiets). Iemand leuke kiekjes uit Spanje of Portugal? Knipoog Ik ga proberen het beeld met fijne benen zo te houden, het geheel moet elegant blijven natuurlijk. Eens zien wat het wordt. =)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 22:17

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 22:57

Even een heel erg korte reactie, ivm de tijd en morgen tentamens... Knipoog :p

De kleuren vind ik écht te gek! Ja Koper/paars/rood. Ik vind dat dit werken in minder lagen dichter bij de stijl komt die je met niet-computerwerken hebt. Lachen En da's positief Knipoog

Ik heb er nu al een tijdje naar zitten staren. Ik denk nu eigenlijk dat de schoft teveel richting hals zit, te ver naar voren, waardoor de rug zo lang lijkt. De achterknie is in een rechte koek, daar mis ik het sprongewricht. Mooier zou ik ook vinden om in plaats van de scherpe 'hoek die nu van kaak naar hals loopt gewoon af te ronden. Lachen

Lontje

Woonplaats: pak de kaart van NL, hou hem voor je en kijk recht vooruit... daar woon ik!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 00:00

Mijn eerste reaktie: Wow! wat een fijn plaatje om naar te kijken!
De kleurencombi vind ik geweldig mooi. De tweede versie van het paard is wel meer 'in balans' dan de eerste echter de schoft lijkt wat te ver naar voren te zitten. Het ras ken ik verder niet dus veel zinnigs kan ik daar niet over zeggen. Heel mooi en ben benieuwd hoe de uiteindelijke versie eruit komt te zien!

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-07 16:36

Bedankt voor de reacties! Pfft, ik weet het echt niet hoor. Ik blijf pielen met de houding, zo zie je maar dat het een stuk makkelijker is als je OF een foto hebt OF het ras feilloos kent (of allebei). Maar, ik leer er wel heel veel van. Ik heb naar aanleiding van de links van lusitana gekozen voor het paleis van Queluz (als ik me niet vergis). Dit omdat Spaans dan weer veel te voor de handliggend is en ik eens wat anders wilde dan dat wat voor de hand ligt. Koe

Ik ben er nog niet over uit of ik hem mooi of lelijk, goed of slecht vind. Veel tijd zit er in elk geval in, maar ik heb ervan geleerd en daarom vind ik het geen tijdverspilling geweest. Misschien werk ik hem nog wat af, al vind ik de hier en daar grovere lijnen eigenlijk wel wat hebben. Tips zijn nog altijd van harte welkom. Ik heb me voor de achtergrond gebaseerd op enkele foto's maar stiekem toch wat dingen anders neergezet omdat ik dat beter in het geheel vond passen.

Moeilijk om bij een paard met zulke kleuren een achtergrond te schilderen die hem recht doet. Ik ben er zelf niet over uit... vind ik het wat, of vind ik het niets. Ik heb gekozen voor een avondzon/zonsondergang, maar dan subtieler. Handgeschilderd op een digitaal tablet.

Andere achtergrond-suggesties zijn ook welkom. Ik heb een slechte week, waarin ik alles wat ik maak niks vind. Vervelend is dat. Huilen
De kleur van het paard vind ik evenwel WEL mooi. Dat wel.
Hier en daar moet ik hem misschien TOCH wat bijwerken, dan oogt ie weer iets té grof.

Afbeelding

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 16:43

Gaaf!! Mijn eerste reactie was al wow! Ik ben er niet uit of ik de eerste of tweede mooier vind... Wel vond ik die fantasie-achtergrond juist heel mooi, leuker eigenlijk dan deze.

Maar ik weet helaas niks af van het ras, dus kan je daar geen tips over geven...

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 17:58

De achtergrond vind ik er erg mooi bij, weer eens wat anders! Ja

Wat ik wel leuk zou vinden is als je de schaduw van het paard de andere kant op zou laten vallen. Je kunt hem dan heel langgerekt maken, omdat de zon zo laag staat. Ook heb je dan meteen een beetje opvulling van de enorme lege 'zandvlakte' die er nu achter hem ligt. Lachen

janique

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 18:31

Zo knap staaltje werk Josav! Had al even meegekeken, en het paard is veel beter zo, geen aanmerkingen meer over.
Wel vind ik de fantasie achtergrond persoonlijk veel mooier, vind het paard ook beter uitkomen met het ietwat donkere/misterieuse sfeertje.. Persoonlijk vind ik het paard nu een beetje losstaan van de achtergrond, naar mijn mening is het zo niet spannend genoeg.. maar jou stijl bewonder ik enorm Ja

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 19:36

Mooi die metallicuitstraling van die kleuren!
Op de 2e tekening oogt hij al veel beter! daar vind ik hem ook veel beter uitkomen ten opzichte van de donkere achtergrond die je daar hebt. Ook omdat daar het glanzende lijf tegenover die doffere achtergrond nog eens extra benadrukt wordt.

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-07 08:00

Bedankt! Ik ben er zelf nog niet uit wat ik mooier vind. Het fijne van digitaal is dat ik gewoon twee (of meer) versies kan maken en naar de drukker kan sturen. Wat moeten de klassieke schilders het 300 jaar terug moeilijk hebben gehad!

@elanor: ik heb gedacht de schaduw de andere kant op te sturen maar als je kijkt naar de schaduwen op het paleis en de bomen, dan komt de zon toch echt uit de andere richting... keuzes zijn zo vervelend... als ik dat dus aan ga passen (wat ik misschien stiekem toch wel wil) dan moet ik ALLES gaan aanpassen. Oh help... D=

Ik ga eens een tweede versie in elkaar sleutelen deze week, met donkere achtergrond zoals in eerste instantie ook de bedoeling was. Eens zien hoe dat eruit komt. =)

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 19:29

Kun je de achtergrond die je nu hebt niet maken alsof het nacht is? Met wat sterretjes in de lucht? Dan heb je zowel het donkere als de mooie achtergrond! Haha!

SilverStorm

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 07:43

ah, ik heb geen verstand van het ras, maar ik vind deze als paardenafbeelding echt supermooi! die kleuren! die glans! het metaaleffect dat je hebt verkregen! geef het vleugeltjes en je hebt een prachtig elfenpaardje! mooi werk!

Naomi21

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 20:43

Mijn eerste reactie: wauwie Bloos! Wow! !
wat glanst dat paard práchtig en wat een geweldige houding!
Dat metaaleffect vind ik zó mooi...

Ik vind de achtergrond van de eerste twee versies het mooiste. Dat laat het paard het meest in zijn waarde en leidt niet zoveel af als de achtergrond van de derde versie. Mmh die derde versie vind ik dat wat te "standaards" hebben, het spreekt mij niet aan.
Zoals het totaalplaatje op versie nr2 is, vind ik gewoonweg schitterend. Kan er niets zinnigers over zeggen Lachen .

Yabloko

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 23:41

Ja, ik zoek voor een iberisch paard ook veeeeel meer butt, zwaarte en ronding! Ook whistlejacket, die staat hier op mijn bureau, is enorm opgericht en verzameld in zijn steigeren, zonder moeite en compleet evenwichtig. Whistle heet dan wel weer een zeer fijn hoofdje op die enorm massieve nek. Ik denk dat hij vooral iberischer wordt door de rug te korten en hem te laten verzamelen. Je kan toch wel weer zien dat je hart echt bij de akhals ligt Lachen
Hier: http://www.imperialandalusian.com/images/DSC_0027.JPG

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-07 11:25

Pfoeh! Ik geef het voorlopig even op. De achtergrond heb ik weer als de eerste gemaakt, al moest ik wel even doorbijten aangezien ik bij de laatste vele uren heb geschilderd en het resultaat niet het gewenste was.

Afbeelding

Ik heb nog wat kleine aanpassingen gedaan, maar een volledig verzameld steigerende Lusitano is het niet geworden. Het was in eerste instantie ook niet zozeer mijn bedoeling, want een steigerend paard wil ook weer neerkomen natuurlijk en staat niet continue in balans. Maar ja. Dit meer omdat ik dan het gehele schilderij over moest schilderen. Wat heb ik dus geleerd? Een gewoon paard kan ik prima zonder referentie schilderen. Een Akhal Teke ook. Maar een rastypisch paard van een ras waar ik niet zo bekend mee ben zonder referentiemateriaal neerzetten is niet zo'n goed idee. Dan krijg je geheid commentaar over het type. Commentaar op het type mag natuurlijk nog steeds, want daar leer ik juist ontzettend veel van.

Hij moet binnenkort naar de drukker, dus ik hoor het graag of hij zo 'werkt' of niet. Over de kleur ben ik overigens wel tevreden, dus ik hoop dat het opdrachtgevers van Iberische rassen niet zal afschrikken. Oei, wat is het leven van een starving artist toch zwaar. Vork

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 11:34

Mooi zo dat resultaat!
Ik denk dat al dat rastypische commentaar hier heel nuttig is voor alle paardentekenaars en dit topic daarom ook heel leerzaam.