[Foto] Valeria en ik in het bos..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Klaasje

[Foto] Valeria en ik in het bos..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-06 13:19

Vandaag zijn Valeria @ Bokt en ik er even op uit getrokken met de camera om even wat foto's te maken. Helaas wil m'n camera (Fuji Finepix S5600) niet echt meewerken bij wat donkere plaatsen, maar er zaten wel leuke tussen. Eigenlijk fotograveer ik niet zoveel mensen, dus vond het ook wel even leuk om te doen. Tips en opbouwende kritiek is van harte welkom.

[1]
Afbeelding

[2]
Afbeelding

[3]
Afbeelding

[4]
Afbeelding

[5]
Afbeelding

[6]
Afbeelding

[7]
Afbeelding

[8]
Afbeelding

[9]
Afbeelding

Ze zijn niet echt bijzonder ofzo, maar ben wel benieuwd wat ik de volgende keer beter kan doen, en dan met name de instellingen. Dus meer fuji eigenaren? *LOL*
Gr. Klaas
Laatst bijgewerkt door Klaasje op 30-12-06 13:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Pluttersput

Re: [Foto] Valeria en ik in het bos..

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 13:21

Ik vind het op zich wel leuke foto;s, alleen zijn ze bijna allemaal onscherp. Dus dat is misschien een puntje om op te vereteren..
Groetejs, mij

Klaasje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-06 13:23

Pluttersput schreef:
Ik vind het op zich wel leuke foto;s, alleen zijn ze bijna allemaal onscherp. Dus dat is misschien een puntje om op te vereteren..
Groetejs, mij

Bedankt, maar dat gaf ik zelf ook al aan. Dat is ook 1 van de redenen waarom ik ze hier plaats, misschien dat mensen tips hebben wat instellingen betreft Knipoog

Hinata

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 13:24

De foto's zelf (compositie enzo.) vind ik wel leuk, maar ze zijn allemaal onscherp.. Verder vind ik ze wel leuk Lachen

Valeria

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 13:26

Heey lief, foto's zijn leuk geworden!! jij staat ook cute op de foto;) hahah vond het heel gezellig!!
moeten we snel weer keertje doen!!? kus valeria

Klaasje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-06 13:27

liekieJ schreef:
De foto's zelf (compositie enzo.) vind ik wel leuk, maar ze zijn allemaal onscherp.. Verder vind ik ze wel leuk Lachen

Je wilt me toch niet gaan vertellen dat deze : http://www.mijnalbum.nl/Foto=CNAWNB3X onscherp is?

Dat sommigen niet scherp zijn weet ik, maar zie mijn reactie hierboven. iig bedankt.

tanya89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 13:31

klaasjuhhh schreef:
liekieJ schreef:

Je wilt me toch niet gaan vertellen dat deze : http://www.mijnalbum.nl/Foto=CNAWNB3X onscherp is?

Dat sommigen niet scherp zijn weet ik, maar zie mijn reactie hierboven. iig bedankt.

Die vind ik er ook onscherp uitzien,, misschien door het uploaden?
Ik heb dezelfde camera, mijnes vind het ook lastig als het een beetje donker is Ach gut
Dus, ik blijf dit even volgen Lachen

Edit:
Oh en fotomodel nr 1 mag wel wat vlotter op de foto's staan Haha! (die handen in de zak vind ik toch maar zo mannelijk overkomen Bloos) en wellicht een beetje meer lachen zoals fotomodel nr 2 *LOL*
Laatst bijgewerkt door tanya89 op 30-12-06 13:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Suzanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 13:32

klaasjuhhh schreef:
liekieJ schreef:

ik vind ze ook niet heel scherp, zelfs die ene die je in je link zet is niet super scherp.

Suzanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 13:33

verder vind ik het wel hele leuke foto's!!

Klaasje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-06 13:35

Lieve, lievere, liefste Bokkers,
Ik vroeg om tips, dat sommigen niet scherp zijn heb ik ook vermeld, dat is ook de reden dat ik deze foto's hier plaats. Ik kan hier wel altijd goede foto's plaatsen, maar wat leert men daarvan?

Dank u Afgod Schijnheilig

tanya89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 13:37

klaasjuhhh schreef:
Lieve, lievere, liefste Bokkers,
Ik vroeg om tips, dat sommigen niet scherp zijn heb ik ook vermeld, dat is ook de reden dat ik deze foto's hier plaats. Ik kan hier wel altijd goede foto's plaatsen, maar wat leert men daarvan?

Dank u Afgod Schijnheilig

Het was ook als tip bedoeld dat ze wat meer mag lachen Clown *LOL*

MarloesRixt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 13:39

ik vind ze leuk hoor! Knipoog
je geeft het zelf al aan dat je toestal het op donkere plaatsen minder doet dus ik vind ze alsnog goed gelukt Ja

Klaasje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-06 13:39

Tanya89: Haha ja, maakt niet uit, maar ik was al aan het typen voordat jij je post wijzigde. Bedankt.

Bluem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 13:40

Onscherp en ze komen ook wat geforceerd over vind ik, probeer wat "spontanere" foto's te nemen in de toekomst.
Met instellingen kan ik je niet helpen, heb een Canon. Lachen

Anneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 13:54

Ik heb die camera ook, zoals je mss wel weet. (Heb je ook op msn, daarom. Vork )
Maar over de eerste 4 foto's zit echt een hele gekke waas.
Kan ook door mijnalbum.nl komen hoor. Maar, zulke foto's die ik maak met mijn camera,
zijn toch echt veel scherper.
Had je ze op auto, of handmatig?
En wel of geen flits? Ze zijn ook een beetje overbelicht.
En wat grauwe kleuren.
Ik vind de foto's 5 tm 7 heel leuk, lekker spontaan,
en mooie poses!
8 & 9 vind ik wel leuk, maar niet bijzonder.
Overbelichte lucht..
Ik vind de foto's opzich best aardig,
alleen volgens mij zit je met het scherpstellen wat in de knoei ofzo.
Noujaa, oefening baart kunst! Lachen

Oamaru

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 14:01

Heyhey. Nou, mn allerliefste broer is hier, en die keek even mee. En die kwam op het idee om je ISO waarde misschien een beetje te veranderen. Hij zegt dat dat veel kan schelen. Weet niet of dat met je camera kan. (met die van mij niet iig.)

Als je met ImageShack upload, dat scheelt heel veel kwaliteit. Maar ik gok zo dat je dat zelf ook wel weet Lachen

Klaasje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-06 14:07

Bedankt! Om zulke reacties vroeg ik ! Top!

Anneke_: Eerst had ik de ISO op 400, maar dat werd niet veel beter, dus heb ik hem op Auto gezet.
Flits stond bij deze foto's uit. Ik zit inderdaad helemaal in de knoei met die instellingen, hoewel ik het ISO wat begin te snappen.

Ijslanderfan: Ja, dat kan met mijn camera.

Bedankt allemaal!

Genee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 14:14

klaasjuhhh schreef:
liekieJ schreef:

Nee, je ziet de pixels. Maar onscherp is het niet.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 17:20

Ik heb zelf zo'n Fuji, en wat mij inderdaad niet zo bevalt aan deze camera, is dat hij het gewoon erg moeilijk heeft om goed scherp te stellen bij slechte lichtomstandigheden. ISO doet daar verder niks mee, hooguit krijg je op ISO 400 meer ruis, maar of je camera beter focust heeft niks met ISO te maken. Wél kan je bij hogere ISO korter belichten, zodat je geen bewegingsonscherpte krijgt. Jij hebt schter geen last van beweginsonscherpte, maar van een verkeerde focus.
Handmatig scherpstellen met de Fuji is mij echter ook nog nooit gelukt, omdat het ding geen optische zoeker heeft. Op z'n electronische zoeker of het LCD scherm scherpstellen is onbegonnen werk.

Ik denk dus dat je domweg tegen de grenzen van de camera bent opgelopen.

Algemene tips voor portretfotografie qua instelling:
Kies een zo neutraal en egaal mogelijke achtergrond, die niet te sterk contrasteert. Tegen een egaal grijze lucht krijg je bv al gauw onderbelichting van je onderwerp. Tegen een te donkere achtergrond krijg je overbelichting (zoals bij de foto's van jezelf in deze serie)

Kies een groot diafragma, zodat je een kleine scherptediepte hebt. Zet het toestel dus op Av (aperture-keuze) en kies bv diafragma 4 of 5,6. Het toestel berekent dan vanzelf wel of de sluitertijd 1/250 of whatever moet zijn.

Wordt je sluitertijd bij groot diafragma alsnog lang (langer dan 1/125), verhoog dan je ISO.

De Fuji kent ook spotmeting - gebruik die om je onderwerp goed te belichten.

Het verband tussen ISO, sluitertijd en diafragma nog even:
ISO is lichtgevoeligheid: hoe hoger je ISO, met hoe minder licht je camera toe kan (binnen grenzen natuurlijk)
Diafragma bepaalt de lensopening, en dus de hoeveelheid licht die op je sensor valt.
Sluitertijd is de tijd dat je diafragma daadwerkelijk opengezet wordt.

Je kunt dus de hoeveelheid licht die op je sensor valt op twee verschillende manieren regelen, en daarnaast de hoeveelheid licht die je sensor nodig heeft reguleren (dmv je ISO-instelling)

Diafragma doet daarnaast nog wat anders: een grote lensopening (groot diafragma, aangegeven door een laag getal) zorgt ervoor dat je foto niet van voor tot achter scherp is - kleine scherptediepte. Wanneer je iets 'los' van de achtergrond wilt krijgen, zorg je dat je scherptediepte klein is, dus je diafragma groot.

Wanneer je snelbewegende zaken wilt fotograferen, wil je korte sluitertijden - bv 1/500 seconden. Waterdruppels in een fontein bevriezen dan bv. of een galopperend paard is geheel scherp, ook de snelbewegende hoeven.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 19:44

Klaas ik vindt nummer 6 heel erg leuk.
Jammer dat je camera niet mee wilde werken anders waren de bovenste 2 ook heel mooi geworden.
Dat word nog wel even oeffenen Klaas op mensen Haha!

Pannenkoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 20:28

Hoi Klaas,

Technisch gezien sluit ik me bij Ibbel aan en bij deze nodig ik je uit om een keer Torento te fotograferen bij de A OK met jouw camera, dan help ik je bij het toepassen van de tips. kunnen we ook eens wat dingen proberen om de boel scherper te krijgen. Ik heb ook een mooi statief want daar lees ik niks over maar zoals je in Bunschoten hebt kunnen zien gebruik ik die steeds meer, zeker bij moeilijke lichtomstandigheden.

Om verschil te merken gebruik je mijn camera ook maar eens, altijd goed.

Rob

joel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 21:18

ik ben eigenlijk helemaal niet positief te spreken over de ze foto's.

foto1
goed dat ze serieus kijkt, maar dit is meer naar het lelijk kijken opaan, verder erg storend dat ze niet scherp is.

foto2
is al iets scherper, compositie is wel netjes gedaan, maar ook hierweer is hij niet scherp maar wel het domme takje dat je knie kruist, verkeerd mikpunt?

foto3
goede houding en gezichtsuitdrukking, al begint dat "handen in de zakken" een beetje saai te worden.
weeral vind ik hem ook niet scherp.

foto4
leuke foto, maar niet spontaan, en dat mis ik hierin enorm.
ook hier is het niet scherp zijn een storende factor.

foto5
in mijn ogen een te hard geposeerde glimlach.
verder is hij wel leuk voor een normale foto.

foto6
niet scherp, niet spontaan, en overbelicht effect.

foto7
zeer leuke foto, bijna scherp

over de 8 en 9 ga ik me niet uitspreken, deze zijn bij mij maar gewoon geprobeerd maar niet scherp., er had veel meer in kunnen zitten.

wat ik bedoel met niet scherp:
ofwel zijn ze op een verkeerd punt gericht, ofwel is de foto veel te vroeggemaakt, nog voor dat de camera zijn punt had scherp kunnen stellen.
: ik lees dat hij het moeilijk heeft bij iets donkerde plaatsen..zet je iso wat hoger dan.

erg zonde, zeker een aandachtspunt van de bovenste plank om volgende keer rekening mee te houden.

mijn eccuses voor het niet positief zijn.

Klaasje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-06 21:30

Ibbel: Hartstikke bedankt voor de uitgebreide uitleg! Zal ik zeker wat mee doen!

Pannenkoek: Ook bedankt, lijkt me gaaf!

Joel: Ook jij bedankt, alleen weet ik dat ze onscherp zijn, 1 van de redenen waarom ik ze hier plaats. Zou dus graag iets over instellingen willen horen. Qua positiestanden; Tsjah, daar heeft en blijft ieder zijn eigen mening over houden denk ik.
Foto 4 hadden we een beetje de slappe lach, deze was eigenlijk ook niet echt bedoeld als échte foto dus ook wat te vroeg, maar vond 'm wel grappig. Negatief maakt niet uit, leer ik alleen maar van, zolang er maar wat inhoud waar ik echt wat van kan leren in staat.

Normaal gesproken heb ik niet zoveel problemen, deze kom ik pas echt tegen als ik in schemerige/wat donkere plaatsen foto's maak.

Groetjes,
Klaas

joel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 23:20

dan moet je je met je instellingen prutsen, veel uitproberen, veel mislukken tot je een gelukte hebt.

http://img98.imageshack.us/img98/9597/d ... einnd4.jpg
deze foto heb ik genomen in een donkere hal, doordat ik mijn iso waarde hoger had ingesteld naast een paar andere zaken, had ik ondanks een korte sluitingstijd, geen wazige foto en geen donkere foto's.

normaal maak je indoor foto's met een langere sluitertijd waardoor de kans op wazige foto's groter is maar je licht wel goed is.

nu is me licht goed + korte sluitertijd, en dat enkel door de iso te verhogen.

Pannenkoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 11:22

Klaas,

Ik gebruik zelf nooit de automatische instelling. Dat is alleen makkelijk als er een voorval is waar je geen tijd hebt om na te denken wat de meest ideale instelling kan zijn. Van de laatste 30.000 foto's heb ik er niet 1 op automaat gemaakt. Veel lezen over mogelijke instellingen is prima maar veel proberen is veel beter. Kijk wel uit dat je niet zoveel info gaat krijgen dat je niet meer weet wat je nou moet gaan toepassen (zie zadel-topic's). 12 en 13 januari geeft Tom Calie priveles op de AOK en daar ga ik ook foto's maken en ga wat uitproberen met witbalans, je/jullie bent/zijn van harte welkom. Ik neem dan de laptop mee zodat we direct kunnen kijken wat het resultaat is van de testjes.

Rob

*edit* foto's die op deze manier van MIJNALBUM getoond worden zijn in ieder geval niet scherp, beter is het album toegankelijk te maken zodat we de originelen kunnen bekijken.
Laatst bijgewerkt door Pannenkoek op 31-12-06 11:26, in het totaal 1 keer bewerkt