[SCH] paard, acryl op doek

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Ashkerlon

[SCH] paard, acryl op doek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-06 13:56

Ik heb een tijdlang al mijn tekenmateriaal in het donkerste hoekje van mijn kast gegooid, onder het motto: "De kunstwereld is rot en daar wil ik geen deel meer van zijn"
Ik ben namelijk een paar keer serieus zwaar de grond in geboord door een leerkracht die ongefundeerde kritiek achter mijn hoofd smeet. Je weet wel; "Je kan niet schilderen, je werk trekt op niets, je onderwerpen zijn verschrikkelijk, je kan het materiaal niet aan..." (heeft me zelf 3x laten herbeginnen met mijn eindwerk omdat ze vond dat het op niks trok)

In ieder geval, deze vakantie begon het weer te kriebelen (na 2 jaar stug volhouden Clown )
Ik heb een doek gekocht, men verf boven gehaald en ben er aan begonnen.

dus hou er aub rekening mee, I'm a bit rusty

in ieder geval:
het doek is iets van 40 op 50 cm
het is met acryl verf gedaan
alle comentaar en kritiek is welkom, zolang hij maar onderbouwd is.
(dus als iets op niets trekt, zeg het gerust, maar probeer ook te zeggen waarom het op niets trekt en wat ik kan doen om het te verbeteren Knipoog )

de originele foto:
http://i3.photobucket.com/albums/y79/As ... kao_37.jpg

mijn werk:
(in stapjes)
Afbeelding
eerst in potlood op het doek gezet. En ja, ik heb wat vals gespeeld en heb een raster gebruikt Bloos

Afbeelding
bezig met schilderen. Ik werk op een nogal vreemde manier... ik begin rechts en werk stuk per stuk in detail af voor ik met het volgende begin. (met als gevolg dat ik mijn hand ook niet meer op mijn doek kan leggen of ik zit in de natte verf Haha! )

Afbeelding
het paard is volledig af. De staart vind ik wel nog iets te massief, maar dat ga ik bijwerken zodra ik de achtergrond heb. En de witte puntjes zijn lichtweerkaatsingen op de nog natte verf. (in het echt is het paard iets lichter)

nu het volgende... welke achtergrond kan ik hier het beste bij zetten? ik dacht er aan om het een beetje abstract te houden en een dieprode of donkerpaarse achtergrond te nemen die geleidelijk aan over gaat op zwart...

dus: nu je hier toch bent, laat me eens horen wat je er van vind Haha!

Sisco4life

Re: [SCH] paard, acryl op doek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 14:05

Ten eerste: Dit is vele malen beter dan dat ik kan tekenen, en ik word nooit gewezen op dat soort tekenfoutjes, dus moet je na gaan! Die docent van jou heeft je misschien wel uit jalousie dingen steeds opnieuw laten tekenen of jullie waren niet zo goed bevriend ofzo ? Iig Ik vind het heel mooi!

Ben zelf niet zo van het tekenen en al helemaal niet van paarden ( die komen er meer uit als een ezel )

Wat mij wel opvalt is dat je zijn witte voetjes bent vergeten te schilderen. En misschien ietsjes behang boven de hoef ?

Ik zou hem juist in een weiland zetten, wel een 'rustig' weiland dus niet al te drukke kleuren enz.

Hoop dat je er wat aan heb, want ik heb er geen verstand van Knipoog

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-06 15:11

jah, die voetjes heb ik inderdaad zwart gelaten, ik wilde een volledig zwart beestje Lachen

die tip van het rustige weiland hou ik in het hoofd, dank je

Fnanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 15:23

Hamer wat voor docent was dat???

Ik vind het jammer dat de foto wat donkertjes is, had graag meer gezien Haha!
Ziet er goed uit, ben benieuwd wat je met de achtergrond gaat doen,
je ideeen klinken wel goed, hoewel zo'n rustig weiland ook wat is... Dilemma Knipoog

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 16:05

Ik snap niet hoe je docent het in z'n hoofd haalt. Vind het namellijk heel erg mooi Haha! Ik zal voor een abstracte achtergrond gaan, maar niet met te donkere kleuren. Maar dat is je eigen keus Lachen
Nog veel succes ermee
x

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-06 16:42

Ik heb nogmaals geprobeerd een foto te nemen van hoe mijn werk er nu bijstaat. Zo is het wat beter zichtbaar.

Afbeelding
wat me net opvalt is dat ik de schaduw onder de manen vergeten ben... moet ik dus nog wat gaan bijwerken.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 18:51

Je halfaf-stappen geven een vreemd effect, maar nu het paard in zijn geheel in de verf staat wordt hij leuk. ik ben benieuwd naar de achtergrond.

MlieZ88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 13:21

heel mooi gedaan
de 8ergrond zal ik wel abstract doen, maar neti met donkere kleuren, dan valt je paardje in het neits.. maar misschien met geel, oranje en roodtinten? misschien in de hoek met rood beginnen en het in geel laten uitlopen.. zoiets.. ik zie wel iets voor me , maar kan het moeilijk omschrijven haha

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-06 23:43

ik denk dat ik er eens mijn fotobewerkings programma op zal zetten en een paar achtergronden ga achter kleven... zal toch wel het beste beeld geven denk ik...

dus, ik had:
rustige weide
http://i3.photobucket.com/albums/y79/As ... ardwei.jpg

dieprood
http://i3.photobucket.com/albums/y79/As ... rdrood.jpg
http://i3.photobucket.com/albums/y79/As ... dovaal.jpg

donkerpaars
http://i3.photobucket.com/albums/y79/As ... dpaars.jpg

geel/oranje/rood
http://i3.photobucket.com/albums/y79/As ... rdgeel.jpg

Bedankt voor de tips

edit: heb de links toegevoegd

8Eveline

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 11:02

Ja dieprood ! Staat het mooiste vindt ik

Moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 11:10

donkerpaars Kwijl
helemaal geweldig

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-06 11:14

Mijn voorkeur gaat ook uit naar het dieprode... denk ik... ik kan ook nog altijd iets tussen rood en paars nemen Clown

Faelivrin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 14:40

Dieprood. Ja

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 15:11

weide.. toch wat natuurlijker dan een paar kleuren Knipoog

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 16:24

Dieprood vind ik het beste in combinatie met dat zwart.

Flowerpull

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 17:42

ik vind dieprood het mooiste!! succes!

chicolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 17:45

als je de weide neemt en dan super echt naschilderd, is dat wel mooie, omdat het paard ook zo super echt is!

Blackpearls

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 17:55

Hamer hmm, dat was dan vrij ernstige baggerleraar! Kan zelf ook wel tekenen (niet erg goed maja), maar gebruik vaak water verf omdat ik meestal in vlakken werk, schaduw enzo zie je er bij mij niet erg veel in.

Ik zou zelf gaan voor dieprood Kwijl ovaal he!

sorry moest er ff uit Lachen

Maaaikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 18:15

Ik zou een lichtere kleur nemen als achtergrond, meer omdat het paard ook al zwart is en door een donkere achtergrond komt zijn paard niet tot zijn recht. Maar dat is mijn persoonlijke mening (aan licht dan denk ik aan blauw/turqiuose, groen zou ook heel mooi staan!)
Ik vind het paard nu al helemaal mega! Op de derde foto leek het net een gephotoshopte foto. En dat na twee jaar niet schilderen, echt knap Haha!

Yabloko

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 23:45

Ik vraag me af wat de leerkracht in kwestie deed, middelbaar onderwijs geven? En wat voor uitgangspunten hij/zij voor het kritiek had, want het klinkt namelijk alsof er nogal op een inadequate manier werd gelest. Een goed schilderij staat niet op een "mooie schilderwijze" maar op het feit dat het doek wordt gebruikt om iets uit te drukken, en dat op een succesvolle manier. Een goed schilderij ontstaat -nooit- na een aantal dagen secuur werken. Het ontspringt aan een onderzoekproces, wellicht veel schetsen als je realistisch aan de slag gaat, om noodzakelijke beeldaspecten meester te worden die het schilderij doen werken (wat is huid-over spieren waaronder bot zich bevindt en hoe druk je dat uit? Welke pezen duwen de huid omhoog, welke hoeken (kaken, wangen, welvingen) heeft het paard in zijn hoofd? En welke beweging maakt het paard als hij steigert?)

Het is nogal belangrijk, zo niet een grondreden om je bewust te zijn van wat je doet en wil bereiken met een schilderij.

De kunstwereld die ik ken laat ruimte om te ontwikkelen maar stelt constant overal vraagtekens bij. Werkwijze, denkstappen en het uiteindelijke gebruik van beeldaspecten, die altijd noodzakelijk dienen te zijn. Ik vind de beweging van schouder naar kont mooi. Succes Haha!

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-06 00:07

haha, het was inderdaad middelbaar onderwijs. Ik heb mijn 5e en 6e jaar middelbaar voltijds kunstonderwijs gedaan (daarvoor had ik al 8 jaar tekenacademie er op zitten, 1 avond per week)

Ik heb toen ook nog mijn ingangsexamen gedaan voor beeldhouwen in de universiteit van Antwerpen. Ik was er door, maar heb toch maar bedankt. Zoals ik al zei, ik had genoeg van heel de kunstwereld en wilde er geen deel meer van zijn. Dat toelatingsexamen had ik slechts gedaan om er zeker van te zijn dat die leerkracht met mijn voeten aan het spelen was.
Haar grootste motivering om mij af te breken was: "Je bent te braaf". Mevrouw had kennelijk niet door dat ik werkte vanuit mijn hart, met liefde voor het onderwerp, met liefde voor het materiaal. Een braaf, jong en naïef kind kun je nu eenmaal niet dwingen om de verf in klodders vanop een meter afstand op het doek te smijten. Ik had 8 jaar zitten werken aan een eigen stijl, om mezelf te vinden, en als het resultaat dan meestal wat cartoon-achtig was... tja, dat was mijn stijl. De werken die zij produceerde vond ik persoonlijk ook op niets trekken, maar ik liet haar in haar waarde, want die stijl was de hare...

Ik ergerde mij het meeste aan het feit dat ze me niet vrij liet. Ik had meer het gevoel dat ze identieke copiën van zichzelf wilde maken. De 'favorieten' in de klas waren dan ook degene die het meest op 'haar' manier werkten. Ze wilde ons ook liever niet op doek zien werken... *zucht* nee, we moesten op van die goedkope houtvezelplaten uit de doe-het-zelf-winkel werken... één likje verf en die planken trokken zo krom als een banaan, zelf met een goeie grondlaag op voor en achterkant Haha! oh, wat heb ik mij geêrgerd aan dat mens... ze had het bijna zover dat het brave, naïeve kind niet met verf smeet, maar met houten planken in de richting van de leerkracht gna gna gna...

In ieder geval: ik ben bezig met de achtergrond... en het is donker rood geworden. En al zeg ik het zelf... Vingers aflikken njum

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 12:17

Mooi mooi! Jij kan WEL tekenen hoor, wees gerust Lachen
Ik heb ook de de kunstwereld achter me gelaten en doe gewoon me eigen ding. Das het beste. Na mijn jaar in Gent besloot ik ook dat al die rotleerkrachten het niet waard zijn,...
Ik zou ook voor dieprood gaan, die vind ik de mooiste.
Alleen de manen en start mogen zoals je zei iets 'pluiziger' maar voor de rest zijn de spieren ed. heel mooi geschilderd. Mooie overgangen,...

Ben benieuwd!

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-06 12:52

dank je Lachen

Ik hou het nu ook gewoon als hobby... geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om dit op "proffesioneel" vlak te gaan doen. Ik ging de kunst in omdat ik dacht dat het me vrijheid zou geven, bleek het gewoon even zeer een gevangenis te zijn als de rest van de wereld, alleen met een beetje meer kleur in Vork

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 13:00

This da, da heb ik ook ervaren. Nie normaal wat die kunst-leerkrachten durven zeggen soms...
Alhoewel, ik heb in Brugge middelbaar gedaan, op de kunstacademie, en das de enige kunstschool in vlaanderen waar je niet beoordeeld wordt op hoe je eruitziet, en men je echt een kans geeft... Als ik ooit kinderen heb, mogen ze gerust daar naar toe!

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-06 13:08

Ik heb ook in Brugge men middelbaar gedaan... in het TIHF (de Maricolen) Op zich wel een goede school, ik heb niets aan te merken op de school zelf, maar ze mogen best wel eens gaan bekijken wie ze voor de klas zetten... en dat dwaze uniform mogen ze ook wel gaan afschaffen *LOL*

oh ja, als ik wil krijg ik men werken toch wel aan de man... en geen kat die er aan denkt om er meer voor te geven omdat ik er toevallig een universitair diploma voor heb.