Ze probeert haar vader te ontwijken en ze denkt hét perfecte idee te hebben.
Als er leuke reacties zijn ga ik verder
*Sorry als er spelfouten inzitten, heb de meeste eruit gehaald!!
Deel I
Op een erg vroege ochtend, klokslag 06.00 uur hoort Liz haar telefoon overgaan. Ze schrikt zich rot want welke gek belt haar nou om 6 uur ’s ochtends? Ze neemt nog half in haar slaap op. ‘’Hallo?’’ Aan de andere kant hoort ze haar vriendin Anne. Liz hoort dat ze vrolijk probeert te doen maar trapt er niet in en zegt: ‘’Wat is er?’’ Ze slaapt nog half dus klinkt niet erg geinteresseerd. Anne vertelt het hele verhaal, liz kan het niet volgen en zegt dat ze maar langs moet komen, maar vooral niet aan moet bellen! Na 5 minuten hoort ze getik van steentjes op haar raam, Liz denkt bij zichzelf, ze heeft wel haast zeg.. Als zij samen naar haar huis gaan doen ze er minstend een kwartier over. Zachtjes loopt Liz naar beneden en doet de deur open, wat ze dan ziet is niet te beschrijven!
Ze schrikt zich helemaal kapot en valt bijna flauw, haar beste vriendin die er altijd mooi uitzag en veel aan haar uiterlijk deed zat hélemaal onder de blauwe plekken. Ze had een dikke druppel bloed op haar lip zitten en haar haar zat alle kanten op behalve de goede . Liz is meteen wakker en sleept haar vriendin mee naar de badkamer en doet hem op slot. Anne zegt meteen dat ze het uit kan leggen.
Ze begint te vertellen. ‘’Weet je nog, die ene keer dat ik je vertelde dat ik zo’n last van mijn arm had?’’ Ja, dat wist Liz nog wel, de hele dag liep ze kreunend op school van de pijn, en pas na een dag aandringen van haar ging ze langs de dokter en die zei meteen dat hij gebroken was. Liz antwoord: ‘’Ja, dat weet ik nog als de dag van gisteren.’’ Anne vertelt verder en uit haar verhaal blijkt dat ze het helemaal niet goed heeft thuis. Het verbaast Liz eigenlijk helemaal niet, ze wilde er nooit graag naar binnen want die vader kreeg vaak driftbuien. Liz’s gedachten dwalen helemaal af, hoe moet dit nu? Ze kan haar vriendin niet terug sturen, maar als ze haar hier houdt komt de politie echt wel zoeken na 2 dagen. En aangezien haar vader óók nog eens bij de politie werkt.. Anne is vast besloten níet naar huis te gaan, ze durft écht niet meer. Omdat het ondertussen al aardig laat is geworden gaat Liz zich eerst maar eens aankleden, ze pakt een spijkerbroek en een makkelijk shirt.
Gelukkig hebben ze een weekje meivakantie en kan Liz haar vriendin goed helpen. Liz denkt dat het allemaal wel meevalt, maar als ze vraagt of Anne een schoon shirt van haar aan wil ontzekt ze een grote wond op haar rug.
Ze schrikt zich helemaal rot en wordt helemaal paniekerig, ze heeft het echt onderschat. Anne kijkt op en draait zich snel om zodat ze haar rug niet ziet.. In zich zelf denkt ze; zie je nou wel.
Liz is nu vastbesloten haar vriendin te helpen, ze begint meteen aan een plan en praat honderd uit. ‘’Oke, Anne dit gaat te ver. We verstoppen je in mijn kast en daar zal ik elke dag de helft van mijn eten in stoppen, er ligt trouwens ook nog een hele berg snoep in. We hebben alleen één probleem; je vader. Waarschijnlijk zal hij hier het eerst gaan zoeken, dus daar moeten we iets op zoeken, we hebben van mijn broertje nog wel een tuinhuisje in de tuin staan waar je misschien wel in kan als de politie komt.’’ Anne wordt er toch wel zenuwachtig van maar ze weet dat ze niet terug kan. Ze spreken af dat ze dit sowieso 3 dagen volhouden, en als het dan goed gaat bedenken ze een ander plannetje.
Liz loopt zoals elke ochtend in een rustig tempo naar beneden, pakt eten uit de koelkast en loopt weer naar boven. Op de trap komt ze haar broertje tegen. ‘’Zo, Liz jij hebt honger!! Eet jij ’s ochtends altijd 4 boterhammen!!’’ Liz wordt rood en moet iets verzinnen. ‘’Waar bemoei je je mee? Ik eet tenminste normaal en wordt groot, kan ik van jou niet zeggen.’’ Ze vindt het rot om zo tegen haar broertje te doen maar ze kan niet anders. Haar broertje loopt verdrietig naar beneden, hij bedoelde het toch niet zo? Liz roept dan nog even snel boven aan de trap; ‘’ Sorry Lars, heb een ochtendhumeur!!’’
Als Liz boven komt haalt ze opgelucht adem. Anne heeft alles gevolgt en kijkt toch nog wat verschrikt. ‘’Het komt heus wel goed hoor Anne, lars komt echt niet zomaar mijn kamer in en ik kan de kamer op slot doen, ik zal ook een extra sleutel laten maken zodat jij er ook in kan.’’ Samen eten ze de broodjes op want ondertussen hebben ze al wel honger gekregen. Terwijl ze aan het eten zijn komen er veel leuke verhalen naar boven, die ene keer dat Anne’s moeder stond te zingen in het dorp!! Ja, daar hebben ze héél hard om gelachen. ‘’Of weet je nog die ene keer? Dat ik Lars zag lopen met jullie hondje en hij hem een ijsje gaf!! Daar had hij al zijn zakgeld aan uitgegeven!!’’ Zo gaat het nog wel een uurtje of 2 door.
Totdat om 11.30 uur de deur opeens open gaat. Ze kijken elkaar verschrikt aan. Liz’s moeder roept meteen naar boven; ‘’Liz, vergeet je paardrijles niet!! Om 2 uur moet je er uiterlijk zijn weet je nog?!’’ ‘’Ja, mam’’ roept Liz terug. Anne kijkt haar aan en vraagt meteen waar zij dan moet blijven. Daar zou Liz wel wat op verzinnen, naja nu moest ze gewoon in haar kamer blijven en als er iemand in huis is in de kledingkast.
Anne pakt één van de vele fotoboeken van Liz. Ze bladert het door en met veel bewondering kijkt ze naar de foto’s. ‘’Jeetje, Liz, jij moet later écht fotograaf worden, echt mooie foto’s zijn dit joh!!’’ Liz kleurt wat rood en zegt zachtjes bedankt. Liz pakt een ander fotoboek van toen ze nog klein was, allemaal leuke foto’s zitten erin en samen moeten ze erg toch wel erg hard om lachen!! Maar dat duurt niet lang, ze horen voetstappen op de trap en Anne vlucht meteen de kast in. De deur gaat open en voor de deur staat Ingrid, de moeder van Liz. Ze vraagt of er nog iemand binnen is want ze hoorde haar lachen. ‘’Nee mam, ik moest gewoon even lachen om een sms die ik kreeg van Joost. En ik keek ook naar mijn babyfoto’s’’ zegt ze snel als ze het fotoboek nog ziet liggen. Haar moeder lacht tevreden en gaat verder met de was doen. Liz fluistert zachtjes dat de kust veilig is. ‘’We moeten echt zachter praten Anne, mijn moeder merkt snel als er iets vreemds aan de hand is!!’’
Als het op een gegeven moment half 2 is moet Liz echt naar de manege gaan, ze kan het niet maken Twister te laten staan, ze heeft Sonja namelijk écht belooft Twister te rijden. Anne glipt de kast in en ontdekt de snoepvoorraad. ‘’Daar kom ik wel een paar uurtjes mee door.’’
Als Liz is aangekomen op de manege hoort ze Twister al hinniken, die knol heeft ook áltijd aandacht nodig en ze moet er wel om lachen! Ze loopt meteen door naar de kast van Twister en pakt een brokje en zijn poetskist. Ze komt de stal in en begroet hem vriendelijk. ‘’Zin in een ritje lieverd?’’ Waarop ze een warme snuit in haar jas krijg geduwt. Wat een gekke pony is het toch! Als ze Twister heeft gepoetst loopt ze opnieuw naar zijn kast en pakt het zadel en haar nieuwe hoofdstel. Ze doet het zadel op en kijkt tevreden naar de nieuwe Ankypad die eronder ligt. Ze doet het hoofdstel om en ziet dat het prima past.
Na een uurtje lekker gereden te hebben loopt ze weer terug naar de stallen. Ze geeft hem zijn voer en zadelt hem af. Als beloning zet ze Twister samen met zijn vriendje Sem de wei op. Ze komt over een paar uur wel weer om hem in de stal te doen. Maar dat hoeft al niet meer, Marloes biedt aan dat zij ze naar binnen doet en dat vind Liz prima.
Steeds moet ze denken aan Anne die nu thuis in haar kledingkast zit. Ze voelt zich toch wel schuldig dat zij heerlijk heeft gereden en dat Anne opgefrommelt in haar kast zit. Snel naar huis dus maar!!
Thuis aangekomen ziet ze dat haar moeder en broertje naar zwemles zijn. Oftewel, eten meenemen!! Van het rijden heeft ze toch wel honger gekregen.
Ze loopt naar boven met 2 borden patat en 2 frikandellen. Anne springt op als ze Liz ziet en valt meteen aan. ‘’Heerlijk, patat!!’’ roept Anne als ze de 2 borden ziet.
Nèt als ze het eten op hebben gaat de telefoon over. Liz heeft geen zin om op te nemen maarja, wie weet gaat het wel over Twister. Ze neemt de telefoon op en zegt netjes haar naam. Aan de andere kant hoort ze een man en ze wordt vuurrood..
Wordt vervolgd!!
Heb vandaag 2 verhalen neer gezet