[Verhaal] Een Topzomer

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Careano

[Verhaal] Een Topzomer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-06 13:41

Toen ik wakker werd, dacht ik aan wat voor dag het vandaag zou worden. Ik zou vandaag naar de springstal toegaan waar ik de hele zomer zou blijven om te werken. Pieter, de eigenaar, is een vriend van mijn moeder, en hij had het voorgesteld. Ik vond het wel leuk, aangezien ik mijn eigen paard daar ook mee naar toe kon nemen, en ik wel wat ervaring op wilde doen. Vandaag was het dan zo ver, ik ging er naar toe!

Toen we eenmaal in de auto zaten onderweg, bepakt en bezakt, met paard en al, voelde ik me een beetje raar. Ik zou mijn moeder voor 9 weken niet zien, en al m’n vriendinnen ook niet. Toch had ik er zin in. Ik was zelfs zo vrolijk dat ik begon mee te zingen met een liedje wat ik normaal haat.
“Heb je er zin in?” Het was alsof mijn moeder gedachten kon lezen.
“Jep, absoluut!” antwoordde ik vrolijk.

We kwamen eindelijk aan in Limburg, na een 3 uur durende auto-rit met files. Er kwam gelijk een hond luid blaffend op ons afrennen. Ondanks zijn geblaf zag hij er lief uit. We stapten uit op zoek naar Pieter. Al snel vonden we hem, hij was aan het lesgeven. Toen hij ons zag kwam hij gelijk op ons af lopen.

“Hai, ik ben Pieter! Welkom hier, ik hoop dat je het naar je zin zult hebben!”
“Hoi, ik ben Julia..” antwoordde ik voorzichtig. Hij leek me heel aardig. Volgens mij kreeg ik hier een topzomer!
”Ik zal je even rondleiden hier..” hij liet me voorgaan door een deur die ons tot een enorme stal leidde. “Dit hier is de stal, al had je dat vast wel gezien” zei hij lachend. Ik glimlachte en hij ging verder met zijn verhaal. “Hier links staan de paarden. Hun namen leer je vanzelf wel, die staan op het bord in de gang. Elke box heeft een nummer, op het bord kun je zien in welke box welk paard staat.” We liepen verder door een lange gang, en stopten bij een kamertje. “Dit is de zadelkamer. Meer uitleg is daarbij niet nodig denk ik. Hier rechts is de bak. Voor je eruit gaat even de hoeven krabben in dit gangetje, dan ligt niet al het zand door de hele stal heen.” Ah, het is een geordend mannetje zo te horen. “Hier verderop zijn de poetsplaatsen. De eerste twee hebben koud water en de laatste twee warm. Daarachter is het solarium, maar die gebruiken we niet zo vaak in de zomer. Links liggen alle poetsspullen, en benodigdheden zoals peeskappen, bandages etcetera. Buiten zijn de paddocks en de wei, en in het midden ligt de buitenbak. Hier om het hoekje is de stapmolen.” We liepen nog een stukje door en kwamen nu in een ruimer gedeelte. De boxen waren veel groter, waarom dat wist ik niet. “Dit zijn de veulenboxen. De merries die moeten veulenen komen in deze boxen, en als de veulens afgespeend zijn komen ze in deze boxen.” Ah, daarom waren ze zo groot. “Nou, ik geloof dat ik je het hele bedrijf heb laten zien! Zullen we binnen even een kopje koffie drinken?”
“Nou.. uhm.. Mag ik misschien eerst Trix uitladen?”
”Oh ja natuurlijk! Dat was ik even vergeten. Je kunt hem in box 24 zettten, die is geloof ik vrij.”

Mijn moeder ging alvast naar binnen om wat te drinken. Ik liep door de stal terug naar de trailer. Onderweg kwam ik een meisje met opvallend rood haar tegen. Ze had enorm veel sproetjes en zag er vriendelijk uit.
”Hee, ik ben Jill! Ik werk hier ook de hele zomer, jij ook toch? Gezellig!” Wat zijn ze hier allemaal aardig zeg, dacht ik..
”Hee, ik ben Julia, maar zeg maar Juul. Ik werk hier inderdaad de hele zomer, zal wel even wennen zijn zeg!”
“Ach, dat had ik ook in het begin, ben er nu een week maar al helemaal gewend. Ik help je wel hoor.”
“Dankje.. Maar eh, ik moet even m’n paard halen, die staat nog in de trailer.”
”Oh! Zal ik je even helpen?” Ik zei dat ik dat graag wilde en ze liep mee naar Trix. Hij hinnikte toen ik aan kwam lopen. We haalden hem uit de trailer en ik bracht hem naar box 24, deed zijn transportbeschermers en halster af en liep terug naar de trailer. Ik vroeg aan Jill waar ik al mijn spullen kon laten en ze verwees me naar de zadelkamer. Ik bracht al mijn spullen daarheen, en toen dat klaar was wilde ik wat gaan drinken. Mijn moeder echter, die was alweer van plan om naar huis te gaan. We zeiden gedag en weg was ze. Nu kwam het op mij neer..

Jill liet me ook nog even de verblijven zien waar de medewerkers sliepen. Ze liet me mijn kamer zien, en ik plantte mijn spullen daar meteen op de grond neer. Eerst maar eens dit inrichten. Toen ik klaar was liep ik naar beneden. Er was een gezellig klein keukentje, waar een soort van huiskamer aan vast zat. Jill zat aan de tafel wat te eten en bood me wat te drinken aan. Ik had ontzettende dorst dus nam het aan. Zo zaten we daar. Ik keek in een van de ontelbare paardenboekjes die in enorme stapels op de grond opgestapeld stonden. Deze was van juni 2006, nieuw dus. Ik sloeg hem open en begon te lezen. Ik was zo verdiept in mijn boekje dat ik de tijd alweer vergeten was. Het was al half 6! Jill was ondertussen weggegaan en had gevraagd of ik ook kwam, waar ik ja op had geantwoord met een vaag knikje. Dit was inmiddels al weer een uur geleden en ik schrok ervan. Snel stond ik op en liep in de richting van de stal. Daar was Jill bezig met een mooie grote merrie op te zadelen. Ik vroeg of ik nog wat moest doen, maar ze zei dat het niet hoefde voor vandaag, ik mocht Trix gaan doen.

“Trixiee!” riep ik. Al snel hoorde ik het o-zo-bekende gehinnik van m’n schimmelruin. Ik liep naar zijn stal en haalde hem eruit. Ik bracht hem naar de poetsplaats, zadelde hem op en ging rijden in de binnenbak. Pieter kwam nog even kijken, en hij gaf me wat aanwijzingen. Ik heb zelfs nog even een sprongetje gemaakt, tot Pieter zei dat het genoeg was.

Toen ik eindelijk ’s avonds in mijn bed lag besefte ik dat dit een heel leuke zomer zal gaan worden. Ik viel met een tevreden gevoel in slaap.

Hoofdstuk 2

Ik opende mijn ogen en besefte dat het best koud was. Ik trok de deken nog even extra over me heen en viel weer in slaap. De wekker ging, wat betekende dat het 7 uur was. Gauw stond ik op en kleedde me aan. Ik had een raar gevoel van binnen. Het zal wel komen omdat ik hier pas ben, dacht ik bij mezelf. Ik liep naar beneden en ging ontbijten.
“Goedemorgen Juul!” zei Jill opgewekt, terwijl ze net een broodje in haar mond deed. Lachend antwoordde ik: “Môge!” en ik vroeg waar de ontbijtspullen stonden. Ze zei dat ik deze keer wel even van haar mocht lenen, maar gewoonlijk zorgt iedereen zelf voor zijn eten. Ik besloot vanmiddag even langs de C1000 te gaan om wat in te slaan.

Nadat ik ontbeten had liep ik naar de stal. Pieter was al bezig met uitmesten, en reek me een hooivork aan. Hij wees naar de overstaande rij stallen en ik begon uit te mesten. Ik begon bij een kleine vosruin, met een enorme bles, die eigenlijk voor het mooie te groot was voor zijn hoofd. Hij had een grappige blik in zijn ogen en er verscheen een glimlach op mijn gezicht. Ik aaide hem over zijn neus en keek de stal rond. Dit paard was schoon, dacht ik bij mezelf. Helaas bleek het tegenovergestelde, want toen ik eenmaal bezig was, kwam er enorm veel stront uit zijn stal.

Toen de stallen uitgemest waren, hoefden we alleen nog de gang te vegen. Ik stond te vegen, terwijl er iemand naar me toe kwam lopen. Hij reikte zijn hand naar me uit en zei; “Hee, ik ben Ruud, ik kom hier ook werken deze zomer.” Ruud was lang en had blond haar. Hij praatte een beetje met een accent, ik gokte dat hij uit Brabant kwam. Ik schudde zijn hand. “Hai, ik ben Julia, maar je mag me Juul noemen.” zei ik verlegen. Ik keek recht in zijn ogen en voelde mijn hart harder kloppen. “Eh, ik ga even verder met vegen..” zei ik tenslotte, want ik voelde dat ik bloosde. “Oke, ik zal je niet verder storen!” hij liep rustig verder. Ik ging verder met vegen, zo goed dat er geen strootje meer te zien was.

Wat vinden jullie ervan? Moet ik doorgaan?

marcellaZH

Re: [Verhaal] Een Topzomer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 13:48

He wanneer komt het vervolg ? Ik wacht nu zeker al 4 minuten Knipoog

Myrtje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 14:18

Leuk Haha! je mag zeker weten doorgaan..!!

bliksempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 15:01

je mag zeker doorgaan! het is leuk!!

Careano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-06 17:38

Ik ga er nu mee aan de slag Lachen
Fijn dat jullie het leuk vinden!

marthine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 17:49

leuk Haha! kben erg nieuwschierig naar het volgende stukje Haha!

nujaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 18:24

Heej
leuk verhaal Ja
tot nu toe Haha!
Ik vind dat je ermee door moet gaan, maar schrijf het dan ook wel helemaal tot aan het eind Knipoog het is zo vervelend als mensen middenin stoppen Knipoog

Careano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-06 18:27

Bedoel je dat ik het niet in delen moet plaatsen? Ik ga zeker door tot het einde Haha! Maar ik vind het zo'n gedoe om alles in één keer te schrijven Knipoog

Myrtje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 18:29

Ze bedoelt dat je niet opeens met het verhaal moet stoppen en het niet meer afmaakt Knipoog Maar gelukkig doe je dat niet.. Haha!

nujaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 19:01

abigaillover schreef:
Bedoel je dat ik het niet in delen moet plaatsen? Ik ga zeker door tot het einde Haha! Maar ik vind het zo'n gedoe om alles in één keer te schrijven Knipoog

nee tuurlijk hoef je het niet in 1 keer te schrijven, ik bedoel dat je het verhaal schrijft tot aan het eind Knipoog in stukken dan Vork

Careano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-06 19:05

Okee, ja dat ben ik wel van plan Haha!
Sorry, ik ben blond Schijnheilig

nujaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 19:10

maak niet uit ik ook Tong uitsteken

Careano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-06 20:08

Hier een nieuw stuk Lachen
Ik hoop dat jullie het leuk vinden!

Even later zaten Ruud, Jill en ik aan de keukentafel wat te drinken. Dat je het van uitmesten warm kreeg, bleek maar weer! Ik dronk zo snel dat ik me verslikte en moest hoesten. Ruud en Jill lachten naar me, ik bloosde. Toen mijn drankje op was gingen we terug naar de stal om te kijken of we nog wat moesten doen. Pieter was een hoofdstel in elkaar aan het zetten en we liepen er heen. “Hee! Fijn dat jullie er zijn, ik wilde net op zoek gaan naar jullie. Willen jullie misschien de veulens in de wei zetten? De bruine wil nog wel eens vervelend doen, misschien moet jij die maar nemen, Ruud. De rest is allemaal zo mak als een lammetje.” We antwoordden dat het goed was, en liepen richting de veulenstal. “Hebben jullie al veel ervaring?” vroeg ik voorzichtig aan Ruud en Jill. “Ja, mijn vader heeft een handelstal, daar help ik hem ook zo veel mogelijk mee.” begon Ruud. “Nee, ik eigenlijk niet. Ik werk doordeweeks op een manege, maar dat is ook nog niet zo lang. En jij?” zei Jill.
“Ik heb eigenlijk nog bijna helemaal geen ervaring. Ik help 2 keer per week wel op de pensionstal waar Trix staat, maar dat is alles. Ik ben hier juist om ervaring op te doen.” “Wie is Trix?” vroeg Ruud. “Da’s mijn paard.” antwoordde ik. “Hee, leuk! Ik wist niet dat je een eigen paard had! Heb je hem meegenomen?” “Jep,” zei ik. “hij staat in box 24, voor als je hem wil zien.” Intussen waren we bij de veulens aangekomen en we probeerden ze het halster om te krijgen. Toen het gelukt was opende ik de deur en liep voorop naar de wei. Het veulen wat ik vast had, was een vosmerrietje. Ze zag er ondeugend uit, wat ook bleek toen we wandelden. Ze trok hard aan het touw en wilde niet meer vooruit. Ik vroeg of Jill even een duwtje op haar kont kon geven, maar dat hielp niet. Ik liet Jill voorgaan met het veulen wat zij vast had, en gelukkig ging het nu wel. Toen de veulens eenmaal in de wei stonden, begonnen ze gelijk te rennen.
“Pfoe, wat een klus zeg!” zei ik. “Ach, dit is nog niks hoor” zei Ruud lachend. Ik vroeg me af wat er dan nog meer zou gebeuren.

“Is het gelukt met de veulens?” vroeg Pieter toen we weer binnenkwamen. “Ja, het vosje was lastiger als de bruine!” zei ik lachend. “Ach, die veulens veranderen elke dag, morgen zal het wel de andere zijn die vervelend is, haha.” zei Pieter. “Wil je nu Trix gaan rijden? Of wil je eerst eten?” Ik antwoordde dat ik nu graag wilde rijden, ik had wel even wat ontspanning nodig.

Ik deed Trix’ boxdeur open en hij gaf me een duwtje. “He joh, gekkie, hoe is het?” begon ik tegen hem. Ik nam hem mee de box uit, zadelde op en ging rijden. Toen ik erop zat, kwam Ruud kijken. “Zo, dat is nog een aardig paard!” zei hij. Ja, dat was zo. Trix is 1.85m, en ik ben niet zo groot, dus dat valt extra op. Ik vond het leuk dat hij wat over Trix zei. Ik lachte. “Ja, echt wel. Het is elke keer weer een klus om erop te klimmen!” “Dat geloof ik graag,” zei hij. Ik reed verder en draafde aan. Trix liep heerlijk ontspannen. Na een kwartiertje zo gereden te hebben kwam Pieter binnen. Hij vroeg of ik wel eens sprong. “Ja, dat doen we regelmatig, ik heb elke woensdag springles.” “Oké, laat maar eens wat zien dan.” Ik sprong aan in galop en reed op een lage hindernis af. Toen ik erover heen was, voelde ik me blij. Trix voelde heerlijk aan, en ik bofte maar dat ik zo’n paard had. “Dat was netjes, probeer je paard actief te houden. Rijd anders eerst wat overgangen.” Ik deed wat me gevraagd werd en voor ik het wist was ik al weer klaar. Ik stapte met een tevreden gevoel af. Ik krabte zijn hoeven uit in het gangetje en zadelde hem verder af op de poetsplaats. Jill kwam naar me toe: “Trix ziet er heel fijn uit! Heb je hem al lang?” “Ik heb hem nu 2 jaar.” antwoordde ik. “Okidoki, ik ga even mijne halen!” zei ze terwijl ze wegliep.

Ik zocht naar Ruud, maar kon hem nergens vinden. Ik liep even naar de veulenstallen, en daar stond hij, met het mooiste paard wat ik ooit gezien had. Het was een gitzwarte hengst met een kolletje. “Hai,” begon ik. “Hee, ik hoorde je helemaal niet aankomen!” zei hij. “Is dit paard van jou?” vroeg ik. “Ja, dit is Beausias Sir van der Neijdergasteweide.” “Kun je dat even opschrijven?” zei ik lachend. “Je kunt gewoon Bo zeggen!” zei hij met een grijns. Wat kijkt hij toch lief, dacht ik bij mezelf. “Maare, waar ik voor kwam, weet jij waar de C1000 is? Ik moet nog eten inslaan, maar heb geen idee welke kant ik opmoet.” “Oh, ik moet ook nog eten kopen, ik rijd wel even met je mee. Ik ben hier wel vaker geweest.” Ik was van binnen blij, hij ging mee! “Wil je een lift? Ik heb m’n auto mee!” Dat wilde ik heel graag. “Nou, als het kan.. Maar anders ga ik wel fietsen.” “Nee joh, ben je gek! Rij gezellig mee!” Zo gezegd zo gedaan.

Ik zocht naar eten wat een beetje makkelijk te koken was, ik ben niet zo’n held in de keuken. Ruud kon blijkbaar mijn gedachten lezen, want hij liep naar het schap met kant-en-klare dingen. Ik pakte wat broodjes met gehaktstaven en een pak pannenkoeken. Ook kocht ik wat brood. Ruud deed bijna hetzelfde. We zaten weer op weg in de auto toen hij vroeg hoe oud ik eigenlijk was. Betekende dat wat? “15, volgende week word ik 16.” antwoordde ik. “Oh, ik had je eigenlijk wel wat ouder geschat!” zei hij. Was dat positief? “En jij?” vroeg ik. “Ik ben nu 18, word in Augustus 19.” De verdere rit zwegen we.

Hoofdstuk 3

Alweer een nieuwe dag. Ik had gisteren met Pieter afgesproken dat ik Trix ’s ochtends zou doen, want ’s middags had hij me nodig met het klaarmaken van de paarden voor het concours van morgen. Toen ik klaar was met ontbijten liep ik naar zijn stal. Die was al helemaal uitgemest, alles was al schoon. Blijkbaar ging het sneller met Ruud erbij, want het was nu pas kwart over 7, terwijl we gisteren minstens tot kwart over 8 doorwerkten. Ik zocht even naar Pieter, om te vragen of het plan nog hetzelfde was als gister. Ik vond hem al snel, hij was de paarden aan het voeren. “Zal ik nu Trix doen?” “Ja, schiet op. We hebben nog heel wat te doen vandaag!” “Okee, ik begin gelijk.” antwoordde ik.

Toen ik naar Trix’ box liep kwam ik Jill en Ruud tegen. Ze hadden de grootste lol, en lagen helemaal dubbel van het lachen. Diep vanbinnen voelde ik me raar, jaloers denk ik. Maar waarom? Waarom was ik jaloers? Ik had niks met Ruud. Ik besloot het van me af te zetten en me te concentreren op Trix.

Ik was aan het rijden, toen ik twee jongens binnen zag komen. Ik had ze niet eerder gezien. Het zijn vast lesklanten, dacht ik. Ze riepen iets in de trant van ‘He meisje!’ en ik reed naar ze toe. Het waren twee precies dezelfde jongens, alleen de een had blond haar en de andere bruin. “Weet jij misschien waar Pieter is? We willen hem graag spreken.” Ik wist het. Pieter was de veulens buiten zetten, had hij zelf net tegen me gezegd. “Nee, ik weet het niet.” antwoordde ik. Waarom zei ik dat? Ik wilde niet liegen. “Ik denk dat hij buiten is.” zei ik. “Okee bedankt!” zeiden ze opgewekt. Verward door wat ik had gedaan reed ik verder. Trix liep weer fijn. Dat gaf me een goed gevoel, dus ik was m’n akkefietje al weer vergeten toen ik afstapte. Terwijl ik Trix’ hoeven afzadelde kwamen de jongens weer langslopen. Ik zette Trix op stal.

Ze kwamen naar me toe. “Hai,” zei ik. “hebben jullie Pieter gevonden?”
“Ja,” zeiden ze. “hij zei dat we even naar ene Julia moesten gaan, die kon ons wel even helpen, hij had het druk. Weet jij wie Julia is?”
“Ja, dat ben ik. Wie zijn jullie?”
“Ik ben Luuk.” zei de blonde jongen. Hij bloosde. “En ik ben Mick.” zei de bruine jongen. Hij was even lang als ik, zijn broer was iets groter. “We zijn een tweeling, zoals je vast al ziet.” zei Mick lachend.
“Jep, dat had ik al gemerkt. Kan ik jullie helpen?”
“We komen hier twee weken voor training. Over twee weken is er een groot concours in de buurt, en we wilden graag dat Pieter ons trainde. Onze paarden staan in de trailer, in welke box kunnen ze?” vroeg Luuk.
Ik liep even langs het bord om te kijken welke boxen vrij waren.
“Box 22 en 23 zijn vrij, naast mijn paard. Moet ik helpen met uitladen?”
“Nee, het lukt wel denk ik. Kun je me straks wel even wijzen welke boxen het zijn?”

Trouwens, als jullie spelfouten o.i.d. vinden, even melden a.u.b. Haha!

nujaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 20:26

Heej
weer een leuk stukje Ja
heb nu al zin in het volgende stukje Ja

Mich_elle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 20:59

Heee
Ik vind het een super leuk verhaal ik ben echt benieuwd hoe het verdergaat.. Het spreekt me echt heel erg aan!
Ik kan zo snel ook geen fouten vinden..
En ik blijf het lekker volgen!

Myrtje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 21:03

Leuk dat er weer een nieuw stuk is. Was weer een leuk stuk, ga zo door Haha!

marthine

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 08:31

leuk stuk Haha!

sandra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 13:38

Leuk hoor!

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 14:16

Vind hem leuk, ga lekker door Knipoog!

marthine

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 18:45

waneer komt het nieuwe stukje Tong uitsteken ???
ik ben egt beetje verhalen verslaaft maja Clown

Paradise

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 23:47

Ik ben benieuwd naar het volgende stuk.

Careano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-06 09:01

Ik ben er mee bezig Lachen

nujaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 09:03

jeuh Go jij! Go jij!

Valentinow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 09:25

In hoofdstuk 3 staat: Terwijl ik Trix’ hoeven afzadelde ...
Ik wist niet dat je hoeven kon afzadelen Nagelbijten / Gniffelen Knipoog

nujaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 09:26

Valentinow schreef:
In hoofdstuk 3 staat: Terwijl ik Trix’ hoeven afzadelde ...
Ik wist niet dat je hoeven kon afzadelen Nagelbijten / Gniffelen Knipoog

coowl dat wil ik nog wel een keertje leren Tong uitsteken