[sch] Hoe kun je zelf naambordjes voor je paard maken??

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Fico_91

[sch] Hoe kun je zelf naambordjes voor je paard maken??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-06 17:25

Hey,

Ik heb een vraag, een vriendin van mij gaat binnenkort verhuizen en ik wou graag als cadeau naambordjes maken voor op de staldeuren bij de paarden.
Maar hoe kan ik dat het beste doen? Gewoon een houten plankje en schilderen of zijn er betere/makkelijkere manieren?
Iemand nog tips?

En als je de naam er mooi sierlijk op wil 'schilderen'... zijn er dan nog speciale technieken waardoor het mooi 'recht' en zonder al te veel geknoei erop kan komen??
En als je een foto op het bordje erbij op wil maken hoe kun je dat het beste doen zodat het ook nog tegen water kan (niet dat de inkt dan uitlekt)?? Laagje lak eroverheen??

Alvast bedankt!!

_Suus_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 17:27

Volgens mij heb ik in groningen zoiets gezien.. Van ijzer. En achter grond. Mijn zus heeft ook zoon ding alleen die komt uirt een ander land .. Ik weet niet presies hoe dat winkeltje heet even opzoeken

CaPrIoLe`79

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 17:28

Misschien op calligrafie googlen? Ik heb op bokt ook eens mooie voorbeelden gezien, ik weet alleen niet meer waar.

_Suus_

Re: [sch] Hoe kun je zelf naambordjes voor je paard maken??

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 17:34

Laatst bijgewerkt door _Suus_ op 08-06-06 17:42, in het totaal 1 keer bewerkt

8Eveline

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 17:35

Als je de letters erg mooi vindt kun je misschien een mal kopen? Zag er zelfs een laast bij de wibra maar je hebt ze ook bij de hobbyzaken en volgends mij ook de bouwmarkten.
Komen de letters iedergeval erg netjes erop te staan

SaskiaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 17:49

Je kan elk gewenst lettertype van dafont ofzo halen uitprinten uitknippen en overtrekken, of alleen overtrekken.

Goed schuren en aflakken

Fico_91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-06 18:26

Bedankt!! Hmm ik moet nog even kijken hoe ik het ga doen..

Maar als je een foto van het paard erbij op wil krijgen hoe kun je dat het beste doen? gewoon uitprinten en dan 'oplijmen??' en dan lak erover... maar met lijmen gaat niet goed denk ik??

8Eveline

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 18:30

kiralover schreef:
Bedankt!! Hmm ik moet nog even kijken hoe ik het ga doen..

Maar als je een foto van het paard erbij op wil krijgen hoe kun je dat het beste doen? gewoon uitprinten en dan 'oplijmen??' en dan lak erover... maar met lijmen gaat niet goed denk ik??

Mmh daar heb ik geen ervaring mee eigelijk, maar ik denk dat je het gewoon moet uitprinten idd en vast lijmen en dan vervolgends een juiste lak gaan zoeken. Die dus en voor buiten is en voor hout
Misschien een paar laagjes over het hele plankje en lijkt het me wel goed.

Vladeli

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 19:41

Ik denk dat dat niet water bestendig is hoor...aleen een laagje lak

JKiya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 19:46

Lak is wel waterbestendig hoor! Daar dient het juist voor! Maar als je je bordje gaat lakken kun je geen verf op waterbasis gebruiken want die lost dan op door de lak. Je moet dan al watervaste verf gebruiken. Je kunt ook gelijik met buitenverf de achtergrond en de letters maken, dat scheelt dan weer lakken. Die verf kun je bij hema ook in kleine potjes kopen en daar is het niet zo duur. Ze hebben er ook leuke kleurtjes van. Succes ermee! Ik heb zelf ook een naambordje gemaakt, moet hem nog wel ophangen, maar die is niet gelakt omdat die binnen hangt op mijn box.

Fico_91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-06 16:33

We hebben vandaag van zolder maar eens mooie plaat gehaald en dus in 6 stukjes van 20 bij 45 cm gezaagd...

Ik heb verf gehaald en lak... de bordjes zitten nu in een laag witte verf...
Iemand misschien nog leuke ideën wat leuk is om erbij op te schilderen?? Of weet iemand hoe je leuk met verf kunt knoeien zodat je hele aparte leuke achtergrond krijgt??
Ik doe namelijk vaak met sponsjes en dan bijv roze en rood klein beetje mengen (dat je nog wel 2 kleuren ziet) en dan met sponsje beetje deppen op de ondergrond dan krijg je heel leuk gezicht... maar iemand nog meer truckjes??

CaPrIoLe`79

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 16:36

Met tandenborstel over een zeefje spatten?
stempelen?
mozaiek?

JKiya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 14:34

Goed verdunnen en dan een druppel laten vallen op de ondergrond en die dan met een rietje alle kanten opblazen, dan krijg je een soort spinnenwebben en hoe verder je blaast hoe dunner de lijntjes worden.

Fico_91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-06 16:58

Jalenka_Kiya, hè jouw manier las ik net te laat, ik heb de achtergronden af (was wel leuk idee)!

Mozaïk vertrouwde ik mezlef niet toe dus ik heb met met sponsjes gedaan en dan zo gemengd...
Het ligt nu te drogen, ik ga morgen naar vriendin toe om foto's van de paarden te maken en die snij ik dan uit en die doe ik op de bordjes!!

Ik ga met de namen eerst leuk lettertype op internet zoeken en dat uitprinten... en dan overteken met potlood op de bordjes en dan met verf...

Uiteindleijk een laag lak erover heen!

Hopelijk komt er wat moois uit

Ik heb watervaste verf gebruikt, dus moet goed gaan met de lak...
Maar ik zat te denken als je de foto uitprint vh paard en je plakt het op het bordje, en je doet er vervolgens lak overheen... lekt de inkt dan niet uit vd foto? aangezien die nat wordt van de lak?!

esther_sonja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 17:02

hout, in krassen wel netjes , is speciaal houd voor

aerdenhout1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 17:04

Omdat hier (gelukkig niet vaak, maar toch ) wel eens van pensionpaarden wordt gewisseld, en ik in de loop der jaren al ik weet niet hoe vaak nieuwe bordjes heb moeten maken, of dat ze verwisselen van box, heb ik nu de idiale oplossing! Mooi hout kopen ,op maat zagen en schoolbordenverf erop! IDIAAL!!! Het omwisselen van de naam is een fluitje van een cent!

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 22:03

Het belangrijkste is dat je een goede houtsoort kies. bijv berkenhout. Dat kun je in verschillende diktes kopen.

Kies eeb acrylverf. Die kleuren blijven mooier. je kuntde achtergrond zo schilderen als je zelf wilt. De naam uitdraaien en indrukken op het bordje. En dan netjes verven. En dan een goede lak erover.

Ik maak zelf veel naambordjes. Je kunt bij mij ook eventueel alleen de houdetn ondergrond kopen zodat je zelf aan de slag kunt.
www.naambordjes.net is van mij.

Fico_91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-06 08:16

@Heike, ik heb de plankjes al en de achtergrond al geverfd...

Ik ga vanmiddag foto's maken van de paarden en daarna uitsnijden op de computer om zo op de naambordjes te plakken, maar als ik de foto's erop heb geplakt en ik wil er dus een laagje lak overheen doen...
Lekt de inkt dan niet uit?? want dat plaatje wordt dan nat van de lak en in mijn ogen gaat de inkt dan uitlekken ?? Of is dat niet zo bij lak??

8Eveline

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 11:27

kiralover schreef:
@Heike, ik heb de plankjes al en de achtergrond al geverfd...

Ik ga vanmiddag foto's maken van de paarden en daarna uitsnijden op de computer om zo op de naambordjes te plakken, maar als ik de foto's erop heb geplakt en ik wil er dus een laagje lak overheen doen...
Lekt de inkt dan niet uit?? want dat plaatje wordt dan nat van de lak en in mijn ogen gaat de inkt dan uitlekken ?? Of is dat niet zo bij lak??

Tja probeer het eerst even uit op een gewone foto die je niet gaat gebruiken

Fico_91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-06 18:28

Iwan_Fjord schreef:
Tja probeer het eerst even uit op een gewone foto die je niet gaat gebruiken

Ik heb gisteravond de foto's uitgeprint en er aan beide kanten plastic opgeplakt (van dat doorzichtige plastic dat aan één kant plakt) dus ze zijn nu waterdicht, ik heb ze zonet allemaal uitgeknipt..

De lettertype heb ik, en ik heb ze allemaal uitgeprint... omdat ik het er netjes op wil hebben ben ik nu de letters er aan het uitknippen zodat ik vel overhoud met 'gaten' in die vorm van de letters...

Pff veel werk maar als de letters er eenmaal uitgeknipt zijn is het niet zo heel veel werk meer

Als ik het over 2 dagen ofzo ongeveer af heb zal ik hier de foto's neerzetten

Vliendertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 18:36

Ini Doet het idd zo.. ( dikke lettertype, letters uitknippen, erop plakken, overtrekken + inkleuren.. blaadje eraf, en je hebt mooie rechte letters, al is dat niet iets speciaals. )

succes nog..

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 19:07

UK --> CB.

amour

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 14:11

ben erg benieuwd naar het resultaat! suc6

Fico_91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-06 09:49

Ze zijn bijna klaar..

bij 3 bordjes heb ik nu de naam erop geverfd... en de foto's zijn van alle bordjes al klaar en uitgeknipt...
Ik moet vanavond de namen op de andere 3 bordjes nog verven.. en dan kan ik morgen foto's erop plakken en de 1e laag lak eroverheen doen...

Overmorgen zal ik foto's maken van het resultaat !!

Fico_91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-06 15:59

ah ik loop beetje achter op mijn planning.. ik had niet echt tijd deze week...

Maar kep zonet alle namen erop weten te schilderen...
en als het vanavond droog is plak ik de foto's erop en doe ik de lak eroverheen!

Zal vanavond de foto's maken