[verh] nog geen titel

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

x_amber

[verh] nog geen titel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-06 20:54

Citaat:
‘Doe eens normaal!’ roep ik kwaad door de gang naar mijn broertje die aan de andere kant van de gang staat. ‘Ik doe normaal, jij doet niet normaal!’ wordt er van de andere kant geroepen. Boos kijk ik hem aan, o soms heb ik zo’n hekel aan mijn broertje. ‘Ik ga je slaan hoor!’ Gil ik weer. ‘Nou dan bel ik de kinderbescherming en dan moet je lekker in de cel, nana!’ schreeuwt me broertje triomfantelijk, alsof hij deze strijd gewonnen heeft. ‘De kinderbescherming? Voor jou moet een heel andere bescherming komen. Wat dacht je van de dierenbescherming er wordt een aap mishandeld!’ schreeuw ik. Ha, met deze zin heb ik de strijd vast gewonnen, jammer genoeg lijken me broertje en ik alle twee op mijn moeder en hij gaf dus ook niet op. ‘Dan kunnen ze jou meenemen met je biggenneus!’ Roept hij. Ik was geschokt, niet dat ik dat liet merken, maar ik was het wel. Niemand zei over mijn perfecte neus dat het van een big was. Ik grijp naar een schilderij van mijn broertje die naast me aan de muur hangt, zijn grootte trots. Waarom? Het bleek dat zijn schilderij 5 centimeter langer was dan die van mij en daarom 10 euro duurder gekost had, onzin als je het mij vraagt. Ik kijk naar het schilderij, wat heeft hij toch een lelijke rotkop. ‘He broertje! Kijk eens wat ik hier heb!’ schreeuw ik. Mijn broertje had het al gezien en kijkt me met een open mond aan. ‘Bied nu je excuses aan!’ schreeuw ik. ‘Sorry’ wordt er nu opeens veel zachter gefluisterd. Met mijn hand op mijn oor schreeuw ik,’Ik hoor je niet!’ ‘Sorry’ schreeuwt me broertje nu wat harder. ‘Wat heb ik niet?’ roep ik weer. ‘Je hebt geen biggenneus’ antwoord mijn broertje verslagen. Trots op mijn macht ga ik verder;’ En wat ben jij ook alweer?’ Glimlach ik met mij liefste glimlach. ‘Een aap’ antwoord hij. ‘Wat ben je toch een brave aap’ zeg ik terwijl ik het schilderij weer ophang. Haha, ik had gewonnen, zoals gewoonlijk.

Het is iets later en ik verveel me. Het is trouwens al een tijd geleden dat ik op Saillante gereden had. Zoekend naar mijn mobiel graai ik in mijn broekzak. Hebbes, ik toets de 5 in en wacht tot er opgenomen wordt. ‘Eliza wat kan ik voor je doen?’ Hoor ik aan de andere kant van de lijn. Het is Robert een van mijn favoriete bediendes. Waarom? Hij gehoorzaamt altijd zo goed, hij is namelijk bang ontslagen te worden als hij een dingetje fout doet. Zo grappig is dat. ‘Hoi Robert, kun je ervoor zorgen dat Saillante over een halfuurtje klaar staat?’ vraag ik. ‘Natuurlijk Eliza, was dat het?’ vraagt hij. ‘Zou je er ook voor kunnen zorgen dat er een groot koud glas cola staat?’ vraag ik. ‘Ja, natuurlijk Eliza’ zegt Robert weer. ‘Dank je Robert’ zeg ik en verbreek de verbinding.

Dankbaar pak ik de cola van Robert aan en drink het in een teug leeg. ‘Staat Saillante al klaar?’ Vraag ik aan Robert. Robert knikt en loopt naar de poetsplaatsen, ‘Ze staat al klaar in de achterste Eliza, is er nog iets wat ik kan doen?’ ‘Nee dank je Robert.’ Zeg ik en loop naar de achterste poetsplaats, daar staat mijn geweldige merrie: Saillante. Echt ik ben gek op dat beest, in mijn leven heb ik al veel paarden gehad maar van geen een ben ik zo van gaan houden als ik van Saillante doe. Ze is een prachtige spierwitte schimmel, gewoon een perfect paard. ‘Ik hou van je’ fluister ik in haar oor. Saillante zet haar mond tegen me wang en briest. ‘Bah Saillante’ lach ik terwijl ik haar spuug van me wang af veeg. ‘Zullen we maar gaan lieverd?’ vraag ik en maak Saillante los.

‘Eliza?’ vraagt Anouska. Slaperig veeg ik het slaap uit me ogen en rek me uit in mijn roze met witte hemelbed. ‘Huh? Wat is er?’ vraag ik nog steeds slaperig. ‘U moet vandaag weer naar school het is 7 uur.’ Antwoord ze. ‘Oja dat was ook zo. Zou je de douche alvast aan kunnen zetten en die kleren in mijn badkamer neerleggen?’ vraag ik terwijl ik naar het stapeltje kleren wijs wat ik gister al klaargezet had. ‘Natuurlijk Eliza, wat wilt u als ontbijt?’ Vraagt Anouska. ‘Ehm… een omeletje.’ Antwoord ik en draai me nog eventjes om.

‘Eliza! Eliza!’ word er naast me geroepen. ‘Wacht even hoor’ zeg ik tegen me mobieltje, ‘WAT?’ Vraag ik aan de docent Frans die me naam aan het schreeuwen was. ‘Ik vroeg een vraag maar je belt gewoon tijdens de les’ schreeuwt ze, het speeksel vliegt over me tafel op mijn boek. ‘Getver mevrouw spuug niet zo’ Zei ik terwijl ik haar met een vies gezicht aankeek. ‘Doe niet zo brutaal! Als je nu niet meteen ophangt ben je je mobieltje voor een week kwijt!’ schreeuwt ze weer, het spuug vloog om me oren. ‘Ja, ja. Robbie? Ik moet ophangen voordat ik nog meer ondergekwat wordt hier doei hou van je.’ Zeg ik en druk mijn mobieltje uit. ‘Was dat je vriendje?’ Vraagt dat wijf. ‘Dat gaat u helemaal geen snars aan.’ Zeg ik en kijk in me boek. ‘Heb je een nieuw vriendje?’ vraagt Linda naast me, ‘nee’ antwoord ik kortaf en sla me agenda open, huiswerk, huiswerk en nog eens huiswerk daar gaat mijn weekend. Of toch niet… misschien is Justin me redding, hij is DE nerd in onze klas. Vroeger was mijn moeder bevriend met zijn moeder. Wat bleek dus dat zijn moeder allemaal foto’s van kleine ‘’schattige’’ justin had gegeven, ook eentje in een balarina pakje. ‘JUSTIN!’ Roep ik door de klas. De sukkel keek verbaasd op, ik praat namelijk nooit met nerds, stuuds, niet populaire of semi-populaire mensen alleen met de populaire dus. ‘KOMEN!’ Roep ik weer. Traag staat Justin op en loopt op me af. Snel kijk ik om me heen niemand te zien en trek hem in een lokaal. ‘Justin kijk jij wel eens in je eigen fotoboek?’ Vraag ik maar laat hem geen antwoord geven. ‘Vast wel, heb je ook die foto van jou als balarina gezien? Ja? Nou die heb ik dus thuis en ik heb heel veel huiswerk jij maakt mijn huiswerk ik verbrand de foto. Deal?’ Voordat Justin antwoord geeft pak ik mijn stapel boeken en geef het aan hem. ‘Ik wil ze maandag kwart over 8 in dit lokaal weer terug hebben.’ Zeg ik en loop het lokaal uit. Ha, dat ging geslaagd, kan ik dus lekker in het weekend gaan shoppen. O wat ben ik toch goed, zeg ik tegen mezelf en loop de school uit waar de hummer al staat te wachten.

Ik rek me uit en kijk door me kamer. Door de hoge ramen schijnt het licht naar binnen. Het ziet er naar uit dat het een mooie dag gaat worden, mooi dan kan ik dus lekker shoppen. Ik grijp naar mijn mobieltje die op mijn nachtkastje ligt en typ het nummer van Linda in. ‘Eliza?’ Hoor ik een slaperige stem aan de andere kant van de lijn vragen. ‘Ja wie anders? Sliep je nog?’ Vraag ik. ‘Ja’ antwoord Linda. ‘Sorry, zullen we vandaag shoppen?’ Vraag ik weer. Ik hoor wat gestommel aan de andere kant en hoor Linda naar haar moeder roepen;’Mam is het goed als ik met Eliza naar de stad ga?’ Blijkbaar zei haar moeder ja want Linda vraagt hoe laat ik haar kom ophalen. ‘Eh,… 11 uur sta ik voor je huis.’ Zeg ik. ‘Tot zo, hou van je’ zegt Linda, ‘Hou ook van jou’ zeg ik en verbreek de verbinding. Ik druk de 5 in op me mobieltje en Robert neemt op. ‘Robert kan je ervoor zorgen dat over een halfuurtje me ontbijt in de eetkamer klaarstaat en dat om kwart voor 11 de hummer bij het hek klaar staat?’ vraag ik. ‘Ja, natuurlijk Eliza, anders nog wat?’ vraagt Robert. ‘Nee dankje’ zeg ik en hang weer op.

Voor de tweede keer die dag bel ik Linda. ‘Opschieten Lin we staan al voor de deur!’ Zeg ik en hang weer op. 5 minuutjes later komt Linda naar buiten gerend. ‘Nieuwe tas?’ vraag ik en Linda knikt. We stoppen voor ons winkelcentrum, nou ja ons… zo noemen we het altijd, het is het winkelcentrum waar wij altijd shoppen. ‘Gucci of Chanel?’ vraag ik. Linda haalt haar schouders op. Ik pak een twee euro muntje uit mijn tas,’Gucci kop of munt?’ Vraag ik. ‘Kop’ antwoord Linda en ik gooi het muntje in de lucht, ‘munt, we gaan naar Chanel.’ Zeg ik en we lopen naar de winkel. ‘Wat moet je allemaal hebben?’ vraag Linda ‘Alleen een nieuwe jurk voor het schoolfeest, jij?’ ‘Ook’ antwoord ze en we lopen door de winkel voor een leuke jurk. Na een kwartiertje heeft Linda al beet. Ze komt uit het pashokje met een prachtige witte jurk. ‘Wauw, die moet je nemen Lin’ zeg ik en bewonder haar jurk terwijl ze er rondjes in draait. Linda knikt blij en loopt weer terug het hokje in, ik kijk weer rond. Waarom heeft Linda altijd meteen de meest prachtige jurken en doe ik er een halfuur over? Wat is het leven toch oneerlijk. ‘Al wat gevonden?’ vraag Linda. Ik schud met hoofd en kijk rond. ‘Wacht, volgens mij zag ik net wat’ zeg Linda en ze holt weg. Ik heb het haar al vaak gezegd niet rennen in winkels dat ziet er belachelijk uit, maar ja zij is altijd wel degene die de leukste dingetjes uit de rekken trekt dus ik laat haar maar haar gang gaan. Even later komt Linda teruglopen met een jurk, hij is wit met wat roze voor zo ver ik kan zien. ‘Lin ik weet niet of…’ zeg ik. Maar Linda dwingt me de jurk te passen dus ik loop mokkend de kleedkamer in. Snel trek ik me kleuren uit en trek de jurk aan. Wauw, Linda is echt goed zeg. De jurk is fantastisch. Hij komt tot net over mijn knieën en heeft een perfecte V-hals niet te hoog niet te laag, gewoon een perfecte jurk. Ik loop de kleedkamer in en show mij en de jurk aan Linda, ze steekt haar duim omhoog als teken dat de jurk goedgekeurd is.

Een uurtje later loop ik door de voordeur weer ons huid binnen. ‘Eliza!’ ik kijk om naar degene die mijn naam riep, het is Anouska. ‘Ja?’ vraag ik. ‘Je moeder wenste dat je direct naar haar kamer kwam.’ Zegt Anouska snel. ‘Wat is er dan?’ vraag ik verbaasd niet wetend wat er aan de hand is. ‘Dat weet ik niet maar ze klonk erg dringend’ ik haal mijn schouders op, het zal vast wel niets zijn. De vorige keer dat ik direct naar haar kamer moest komen was het omdat een van haar pinpasjes geblokkeerd was omdat ze te vaak de code fout ingetypt had. Zuchtend loop ik de trap op naar mijn moeders kamer. Als ik de kamer binnenkom zie ik dat het iets erger is dan een geblokkeerde pinpas. Om mijn moeder heen zitten mensen in nette pakken, die snel weglopen als ik binnenkom en me moeder heeft roodbehuilde ogen.

moet ik verder schrijven?

Horsy_Lover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 21:01

Spannend Amber! Je moet echt wel door gaan. *wacht op een nieuw stuk*

x_amber

Re: [verh] nog geen titel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-06 21:10

dankje horsy_lover

Mich_elle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 21:54

Ja Door Schrijven Ik Vindt Het Een Heel Leuk Verhaal ..
Ik Wacht Op Een Nieuw Stukje

XX MiiCh;;

Felinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 09:52

heej,

ook dit verhaal ga ik weer volgen hoor!! Echt doorschrijven. Ben zeer benieuwd naar het volgende stuk.

x_amber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-06 16:08

dank jullie wel ik zit vol met inspiratie dus ik hoop dat het volgende stuk er voor maandag op staat

_Buddha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 16:15

Ik wacht op het volgende stuk

x_amber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-06 17:27

dank je ik ben bijijijnaaa klaar (het ging toch iets sneller dan ik had verwacht het staat er vanavond waarschijnlijk op)

welmoedz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 17:30

leuk verhaal schrijf snel door

x_amber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-06 17:32

dank je ik moet nog even de laatste dingejtes goed maken (de puntjes op de I ) en dan komt het volgende deel erop

gerlienke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 17:34

ik ben ook benieuwd naar het volgende stuk.

_Laris_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 18:15

Heel erg leuk verhaal
Hopelijk staat het nieuwe deel er snel op, wat ik heb gelezen wel

x_amber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-06 18:27

alletwee bedankt ik zat een beetje erg in mijn verhaal dus hij is nu +- 2200 woorden lang maarja no big deal

ik hoop dat jullie dit stuk ook weer leuk vinden

Citaat:
‘Ga zitten lieverd’ zegt me moeder. Haar stem klinkt raar. Ik ga naast haar op de bank zitten en leg me arm op haar schouder. ‘Wat is er nou mam?’ Vraag ik terwijl ik mijn moeder vragend aankijk. Mijn moeder blijft voor zich uit staren. ‘Mam?’ mijn moeder reageert weer niet. ‘Mam wie waren die mensen?’ vraag ik, mijn moeder antwoord weer niet. ‘Waren het advocaten?’ Vraag ik en eindelijk knikt me moeder. ‘Wat deden die advocaten in ons huis?’ ik weet niet wat ik verkeerd zei maar het bleek goed verkeerd te zijn want me moeder barst in huilen uit. ‘Dat is het nou juist Eliza!’ Zegt me moeder en verstopt haar gezicht in haar handen. ‘Mam vertel het dan vertel dan wat er is!’ Smeek ik. Me moeder veegt haar tranen weg en kijkt me aan. ‘Het is ons huis niet meer, je vader heeft al ons geld en het huis vergokt’ Zegt me moeder en begint weer te huilen. Ik sta op en loop naar het raam ik kijk over de grote tuin, de stal van Saillante en van Bijou mijn moeders paard, naar het zwembad waar ik op heette dagen altijd met vriendinnen in zwom, naar het speelhuisje waar ik vroeger altijd in speelde en waar me broertje nog wel eens in speelt, de trampoline waar ik nog wel eens op spring of op lig te zonnen, de mini-midgetgolfbaan waar mijn broertje en ik altijd midgetgolftoernooien hielden, de tennis baan waar ik heel vaak met Linda op speelde. Dat alles, ik heb er zoveel herinneringen bij, maar nu… nu is het niet meer van mij. Er rolt een traan over mijn wang. ‘Die klootzak’ Fluister ik, hoe kon mijn vader dit alles vergokken? ‘Wat zei je Eliza?’ vraagt me moeder, ‘DIE KLOOTZAK!’ Schreeuw ik en ren naar benenden. Weg uit dit huis wat niet meer van ons is. Weg bij al die herinneringen weg bij mijn moeder, mijn broertje en weg bij de bediendes. In paniek ren ik naar de stal van Saillante, geen tijd om op te zadelen ik moet hier weg. Snel maak ik van haar leren halster met ingezette diamantjes een hoofdstel en spring op haar rug. ‘Galop Saillante’ roep ik en druk mijn kuiten in haar buik. Saillante springt in galop aan en rent weg. Ik weet niet waarom maar ik ben naar het weilandje gereden. Het weilandje waar Linda en ik altijd stiekem ons gekochte snoep op aten. Ik glij van Saillante haar rug af en aai haar over haar hoofd voordat ik me op het gras laat neerploffen. Saillante komt bij mijn staan en eet het gras rond mijn hoofd op. ‘Saillante, mijn geweldige merrie’ zeg ik vol trots, maar dan bedenk ik me. Als mijn vader ons huis en al onze meubels en zo vergokt heeft, heeft hij Saillante dan ook vergokt? Ik bel een van onze advocaten met mijn mobieltje op. ‘Met Chris’ hoor ik Chris aan de andere kant van de lijn zeggen. ‘Chris, je kent de situatie toch al?’ vraag ik. ‘Ja’ gelukkig iemand aan wie ik al mijn vragen kon stellen. ‘Chris heeft mijn vader de paarden ook vergokt?’ vraag ik. ‘Een momentje Eliza’ ik hoor dat de telefoon neergelegd word en er wordt wat gerommeld op de achtergrond. Eventjes later pakt Chris de telefoon weer;’Ik denk dat ik slecht nieuws heb Eliza, de paarden zijn ook door uw vader vergokt.’ Ik schrik snel druk ik de telefoon uit en laat me huilend in het gras vallen, niet Saillante. Ze mogen al mijn merkkleding innemen alles wat ik heb maar niet Saillante, zij is alles voor me.

Het begint buiten te schemeren en ik kijk op mijn mobieltje hoe laat het is. Het is al half 8. Ik veeg de laatste tranen van mijn wangen af en sta op. ‘Kom Saillante we gaan maar weer eens naar huis.’ Ik moet slikken bij het woordje huis, het is ons huis niet meer. Ik haal diep adem om de volgende huilbui tegen te houden en stap weer op Saillante, samen galopperen we naar mijn oude huis, misschien wel voor de laatste keer.

Eenmaal thuis ben ik nier meer verdrietig maar kwaad, woedend eigenlijk. Ik zoek in mijn mobiele adressenboek naar het nummer van mijn vader. Rustig gaat mijn mobieltje over, alsof er niks aan de hand is. ‘Met Gerard’ hoor ik de vertrouwelijke stem van mijn vader zeggen. Even bedenk ik me, is het geen grap van mijn moeder zoiets zou mijn vader toch nooit doen? Nee, dat zou mijn moeder nooit doen. ‘HUFTER!’ roep ik door de telefoon. ‘HOE KON JE? ONS HUIS! SAILLANTE!’ schreeuw ik woedend door de telefoon. ‘Eliza, luister eens naar me.’ Zegt de rustige stem van mijn vader die toch wel een beetje geschrokken klinkt. Ik blijf stil luistereren naar wat mijn vader te zeggen heeft, even hoop ik er toch op dat het een flauwe en gemene grap is. ‘Eliza luister naar me, in het begin ging het goed ik had al een miljoen gewonnen, ik zette die hele miljoen in en verloor. Ik kon er niet tegen dat ik verloor dus ging verder. Het was op voor dat ik het wist Eliza ik zweer het!’ Zegt hij alsof het niks is. Volgens mij loop ik rood aan van kwaadheid. ‘DUS OMDAT JIJ ZO KINDERACHTIG BENT DAT JE NIET TEGEN JE VERLIES KAN RAAK IK SAILLANTE KWIJT?!?!’ schreeuw ik. Mijn vader schrikt. ‘Eliza lieverd…’ probeert hij. ‘NEE, IK BEN JE LIEVERD NIET!’ schreeuw ik kwaad omdat hij me nog lieverd durfde te noemen terwijl ik een hekel aan hem heb. ‘Eliza vertrouw me’ zegt hij weer. Vertrouwen? Ik vertrouwde hem maar nu niet meer. Ik haat hem. ‘IK HAAT JE!’ schreeuw ik door de telefoon en druk die uit en laat me huilend op mijn bed vallen.

Blijkbaar heb ik mezelf in slaap gehuild want als ik wakker word is het pikkedonker buiten. Zou me broertje het al weten? Vast wel. Ik trek mijn kamerjas aan (als die nog van mij is) en sluip naar de kamer van mijn broertje. ‘Willem?’ vraag ik zachtjes. Ik hoor wat gestommel bij zijn bed en er gaat een nachtlampje bij zijn bed branden. Het ziet er naar uit dat hij ook heeft gehuild want zijn wangen zijn nog nat en zijn ogen zijn ook al rood. Bij het zien van mijn broertje die ook huilt begin ik weer te snikken. ‘Heeft ze je het al verteld?’ snik ik. Over mijn broertjes wangen beginnen de tranen weer te rollen en hij knikt ook. Voorzichtig schuifel ik naar zijn bed en samen beginnen we hard te huilen. Even later zegt mijn broertje; ‘Laten we naar mama gaan’ ik knik en samen lopen we naar mijn moeders kamer. Er brand nog licht dus ze zal wel wakker zijn. Zachtjes lopen we de kamer in en zien onze moeder, ‘mam’ snik ik meer kan ik niet uitbrengen. ‘Eliza…Willem’ stottert mijn moeder en gebaart naar haar bed. Mijn broertje en ik gaan ieder aan een kant van mijn moeder liggen. Naast haar voelt het veilig. Lekker warm en knus. Ik stop met huilen en mijn broertje ook. Mijn moeder drukt het licht uit en slaat haar armen om ons heen. Wij kruipen nog wat dichter tegen haar aan en met zijn drieën vallen we in slaap.

Als ik die volgende ochtend wakker word zijn mijn broertje en mijn moeder al weg. Ik rek me uit en trek mijn kamerjas die ik gister aangelaten had recht. Zachtjes loop ik de trap af naar de eetkamer. Daar zit mijn broertje al aan zijn stapel pannenkoeken. ‘Waar is mam?’ Vraag ik. ‘Weg’ is zijn antwoord. Ik knik en ga tegenover hem zitten. Ik zit net tien minuten als Anouska komt aangelopen. Ze kijkt me met een blik vol medeleven aan maar begint geen vervelende vragen te stellen, Anouska is echt perfect ze voelt het precies aan waneer ze wat moet doen net zoals nu, niets dus. Ik wil alleen zijn en dat voelt ze. Mijn maag knort. ‘Anouska? Zou ik ook wat pannenkoeken mogen?’ Vraag ik. Anouska knikt en loopt weg richting de keuken.

De hele dag breng ik met Saillante door. Ik huil meerdere keren per dag. S’avonds is mam nog steeds niet thuis. Al om half 9 kruip ik in mijn bed. Morgen moet ik weer naar school maar ik wil echt niet, ik laat mam morgen de school wel bellen dat ik ziek ben of zo.

Ik word wakker van gestommel wat ik beneden hoor. De waakhonden hadden niet geblaft dus het kan geen inbreker zijn. Ik trek mijn kamerjas aan en loop naar beneden. Ik zie net dat Anouska mijn moeder binnenlaat. Snel loop ik naar mijn moeders kamer om haar daar op te wachten. 10 minuten later komt mijn moeder de kamer binnenlopen. Ze ziet er raar uit. ‘Mam?’ vraag ik. Me moeder kijkt me aan met een wazige blik in haar ogen. ‘Mam? Waar kom je vandaan?’ vraag ik. Me moeder kijkt me aan. ‘Gewoon wat gedronken’ is haar antwoord. Nou waarschijnlijk is het wel wat meer dan wat want de lucht van wijn en bier kun je van 5 meter afstand al ruiken en ze ziet er slecht uit. Net als ik weer wat wil zeggen begint mijn moeder over te geven. ‘Getver!’ zeg ik en loop de kamer uit naar beneden. ‘Anouska?’ roep ik zachtjes terwijl ik Anouska zoek. ‘Eliza? Wat doe je nog op zo laat.’ Vraag Anouska met een ongeruste blik in haar ogen. ‘Het is mijn moeder Anouska, ze heeft te veel gedronken en net begon ze over te geven. ‘Ga jij maar naar bed Eliza, ik ga wel naar je moeder.’ Zegt Anouska terwijl ze me alvast voor gaat naar mijn kamer. ‘Welterusten Eliza’ zegt ze. ‘Welterusten Anouska’ zeg ik en kruip me bedje in.

De weken daarna herhaalt die dag zich steeds. Ik en mijn broertje gaan niet naar school en hangen de hele dag wat duf rond in ons huis. De meeste tijd breng ik door met Saillante. Mijn moeder is er elke dag niet en vaak hoor ik haar pas na middennacht binnenkomen, dronken. Volgens mij drinkt mijn moeder veel te veel maar ik zeg er maar niks van. Eerst deed ze ook nog normaal, nu herkent ze ons zelfs niet eens als ze stomdronken thuis komt. Gelukkig brengt Robert haar altijd weer naar huis dat ze niet daar de hele nacht blijft rondhangen.

Het is weer een van die dagen, mijn moeder kwam vannacht pas om 3 uur thuis en ligt nu chagrijnig met een kater in bed. Mijn broertje en ik spelen een potje monopoly in de serre als Anouska aan komt gelopen. ‘Willem en Eliza er is iemand voor jullie in de woonkamer. Ik kijk mijn broertje verbaasd aan die even verbaasd terugkijkt. Ik schuif mijn stoel maar na achter en loop naar de woonkamer. Bij de deur hou ik stil, mijn broertje botst tegen me op en kijkt over mijn schouder. In de woonkamer zit een deftige vrouw in een mantelpakje en een zwarte bril op haar neus. Ze bladert door wat papieren. Ze kijkt op en ziet ons. ‘Ha, jullie moeten zeker Willem-Jan en Elizabeth zijn. Wie is dit, waarom noemde ze ons bij onze officiële namen, hoe weet ze onze officiële namen eigenlijk? ‘Ga zitten’ zegt de vrouw en gebaart naar de stoelen naast haar. Langzaam lopen mijn broertje en ik naar de stoelen en gaan er op zitten. De vrouw kijkt ons vriendelijk aan. ‘Willem-Jan en Elizabeth ik wil het met jullie even over jullie moeder hebben.’ Mijn broertje en ik kijken elkaar weer verbaasd aan. ‘Er is niks mis met haar hoor!’ zegt mijn broertje. ‘Nee, ze moet het alleen even verwerken’ steun ik mijn broertje. ‘Dat is ook niet wat ik zei, maar ik…’ blijkbaar zocht de vrouw naar de juiste woorden want ze hield even stil. ‘Er is wel wat mis met jullie moeder Willem-Jan en Elizabeth.’ Zegt de vrouw. Ik kijk de vrouw aan. Hoe durft een vreemde vrouw dat zomaar over onze moeder te zeggen, het was een zware schok voor mijn moeder om te horen dat haar man al haar geld vergokt heeft. Dan is het toch logisch dat ze ongeveer al 2 weken niet haar zelf is? Al twee weken. Jeetje… ‘Ik bedoel ook niet dat er iets heel ergs mis is met jullie moeder’ gaat de vrouw verder ‘jullie moeder heeft alleen tijd nodig om dit te verwerken en dat gaat niet zo goed in haar eentje.’ Zegt de vrouw. ‘Maar ze heeft ons en Anouska.’ Zegt mijn broertje. ‘Ja natuurlijk zegt de vrouw, maar het is gewoon een heel grote schok voor jullie moeder.’ Zegt de vrouw. Ik begon me langzaam aan ons te irriteren, hoe durft ze zo over onze moeder te praten, en dan ook nog zo kinderachtig, alsof wij 4 zijn of zo. Maar de vrouw ging ongestoord door. ‘Jullie moeder begon met drinken en stopt daar niet meer mee uit zichzelf, wij denken dat ze depressief is.’ Zegt de vrouw. WIJ? Wij? Wie zitten hier nog meer achter? De vrouw gaat weer verder;’We denken het eigenlijk niet we weten het dus ze moet opgenomen worden, ze wordt nu al door Robert dacht ik gebracht. ‘En wij dan?’ vraag mijn broertje. Ik knik. Ja, wat moet het dan eigenlijk met ons? ‘We hebben natuurlijk ook over jullie nagedacht. Omdat jullie vader het huis vergokt heeft kunnen jullie hier niet blijven daarom hebben wij voor een tijdelijk pleeggezin voor jullie gevonden.’

hopelijk was het weer een leuk stuk....

_Laris_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 18:48

Het was een harstikke leuk stuk Echt gaaf !!

x_amber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-06 18:59

dank je lariss

Zeebries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 19:08

ECht superleuk! (net zoals je ander verhaal)
Echt leuk, en khoop dat het paardje blijft!

NieneWiep

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 19:09

waauww je kan echt goed schrijven misschien kan je er wel een boek van laten maken als je het af hebt

Felinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 19:10

erg leuk hoor !!!

x_amber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-06 19:28

dank jullie wel ben al weer bezig met mijn nieuwe stuk heb al 702 woorden

Poiuytrewq

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 19:55

Leuk verhaal hoor ik begin net met lezen. .
Aahw ik vind het zielig voor die kindjes. Hoe oud zijn die eigenlijk, 16 ? 12 ? ag wat doet dat ertoe

x_amber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-06 20:59

ik heb niet echt leeftijden voor ze het meisje is rond de 14 het jongejte rodn de 8 ofzo je mag het zlf een beetje verzinnen

x_amber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-06 21:02

ik weet niet wat het is hoor maar volgens mij heb ik een beete teveel inspiratie dit is het twee stuk wat ik erop zet binnen 3 uur ofzo sorry als het dus te snel gaat

Citaat:
‘EEN WAT?!’ Vraag ik verbaasd. ‘Een pleeggezin’ herhaald de vrouw alsof het niks is. ‘Dat hoorde ik wel’ zeg ik geïrriteerd. Ik kijk mijn broertje aan, hij kijkt ook al geschokt. ‘Dus als jullie al jullie spullen behalve meubels vandaag inpakken kom ik jullie morgen om 11 uur ophalen en breng ik jullie naar jullie tijdelijke pleeggezin. De vrouw neemt afscheid van ons en loopt weg. Me broertje kijkt me vragend aan; ‘Eliza? Moeten wij nu het huis uit?’ vraagt mijn broertje. ‘Ik denk het wel Willem.’ Ik sta op en loop naar Anouska. ‘Dus jij hoort niet meer bij ons?’ vraag ik. Anouska schud haar hoofd, ‘iedereen is al ontslagen ik ben door jullie moeder gevraagd om hier te blijven tot morgen ochtend, daarna komt er een schoonmaakploeg en dan staat jullie huis te koop.’ Ik zucht diep en sla mijn armen om Anouska heen, ‘Anouska kom je ons nog eens opzoeken?’ Anouska knikt.

Verdrietig pak ik al mijn spullen in, al mijn merkkleding mag ik houden, ik verkoop ze liever voor Saillante. Zij word ook morgen om half 11 opgehaald door haar nieuwe baasje, de dochter van de man waar mijn vader al ons geld aan verloren heeft. Langzaam vouw ik al mijn kleren op en stop ze in mijn koffer. Ik haal al mijn lades leeg en kieper het weer in mijn tassen. De dag gaat veel te langzaam voorbij om 7 uur ben ik klaar met computeren en ga even op msn. Er zijn veel mensen online ik blok ze allemaal behalve Linda. Ik vertel Linda alles en om half 9 sluit ik alles weer af om in mijn bed te kruipen. De volgende ochtend sta ik vroeg op, voor de laatste keer ga ik naar Saillante en blijf daar tot de nieuwe baasjes van haar komen. Het meisje heeft veel verstand van de paarden dat zie je zo, toch valt het afscheid zwaar. Het meisje Klari loopt met Saillante de trailer in. ‘Mag ik nog even naar haar toe?’ vraag ik snikkend. Klari knikt en ik loop de trailer in. Saillante kijkt me verbaasd aan. ‘Saillante ik hou van je en ik zal je missen lieverd’ fluister ik en druk een kus op haar hoofd. Saillante zet haar mond tegen me wang en briest. Ik sla mijn armen om haar hals en samen staan we nog wel zeker 10 minuten zo. ‘Ooit zal ik je weer zien Saillante en druk nog een kus op haar hals en loop huilend naar buiten. ‘Zorg goed voor haar’ snik ik. Klari knikt en sluit de trailer. Langzaam rijden ze weg. De tranen rollen over mijn wangen als ik de trailer met Saillante de hoek om zie rijden. Ik laat me door mijn benen zakken en zit op de grond te huilen.

Even later komt Anouska naar me toe lopen. Ze slaat een arm om me heen en geeft me een zakdoek. ‘Eliza, het is kwart voor 11 kom mee naar binnen knap je op en dan komt Mevrouw Pronker jou en Willem ophalen.’ Zegt Anouska. Ik knik en kijk nog een keer naar de plek waar Saillante uit mijn zich was verdwenen.

Ik gooi een plens water in mijn gezicht en doe me maké-up weer goed. Samen met mij broertje loop ik naar de voordeur. Anouska staat bij ons en samen wachten we op Mevrouw Pronker. Even later komt er een zwarte auto het erf oprijden. Samen met Anouska laden mijn broertje en ik onze koffers in. Anouska zwaait ons uit en samen met die vrouw rijden we weg uit onze straat, bij een rijtjeshuis houden we stil ‘Hier is het’ zegt Mevrouw Pronker. Ik slik, een rijtjeshuis, iel. Met een vies gezicht stap ik de auto uit. Mijn broertje kijkt me verbaasd aan. ‘Zo klein?’ vraagt hij. Ik knik. Er komt een vrouw naar buiten gelopen. ‘Haai! Jullie moeten zeker Eliza en Willem zijn welkom’ zegt de vrouw en steekt haar hand naar ons uit. Met een vies gezicht schud ik haar hand en kijk naar het huis. Ik moet er niet aan denken daar een tijd in te moeten zitten.

‘Eliza van Drenkolbosch’ zegt het meisje wat de dochter van de vrouw blijkt te zijn. ‘Hoe ken jij mij?’ Vraag ik verbaasd aan het meisje. ‘Wie kent jou nou niet? De perfecte Eliza. Een van de populairste meisjes op school. Ik was eerst fan van je, wist je dat? Jij was mijn grote voorbeeld. Tot op die dag. Je was jarig en ik had een taart voor je gekocht. Jij negeerde me. Jij en jou vriendinnen liepen me voorbij alsof ik niks was. Nu probeer ik er alles aan om je zwart te maken, maarja de perfecte Eliza is natuurlijk niet klein te krijgen.’ Zegt het meisje. Nu ze het zo verteld kan ik me wel herinneren dat er een raar kind was dat me op mijn verjaardag en taart wou geven. ‘Ik moest aan de lijn denken’ zeg ik en loop de trap op naar mijn tijdelijke kamer. Als ik mijn tas uit pak zie ik een klein roze cadeautje liggen. Het is van Anouska. Snel maak ik het cadeautje open. Een dagboek… O, ik sla de eerste bladzijde open: Tips voor het opleuken van je dagboek. O my god! Nou ja dat heeft Anouska natuurlijk niet zelf bedacht bedenk ik en lees de tips even snel door. Wat zeg je tegen een vreemde? Wat zeg je tegen een vreemde als die tegen jou begint te praten? O my god, nou ja als dat een dagboek echt leuker maakt dan moet het maar hè? Ik pak een fotootje van mij en plak die op de bladzijde.

Wat zeg ik tegen vreemde?:
Tegen een cool iemand: Hoi.
Tegen een niet cool iemand: Niets.

Wat zeg ik tegen iemand als die tegen mij begint te praten?
Tegen een cool iemand: Wat is je msn en je 06?
Tegen een niet cool iemand: Praat niet tegen me.

Schrijf hier nog wat leuks wat bij je past:

I’m sexy
I’m hot
I’m everything you’re not

You’re ugly
You’re fat
And you smell very bad

O wat vind ik dat toch leuk om te schrijven of zeggen bedenk ik en begon maar eens aan het echte schrijven van een dagboek in plaats van al die antwoorden te beantwoorden.

10 augustus

Lief dagboek,
Waarom schrijf iedereen eigenlijk Lief dagboek tegen een boekje? Maar ja pech. Dit word dus mijn boek waar ik al mijn ‘’gevoelens’’ in schrijf. Ik vind het maar een raar idee hoor van mensen om in een boekje te schrijven wat je die dag meegemaakt hebt. Maar ja Anne Frank is er beroemd door geworden dus misschien word ik ook wel beroemd, daarom noem ik dit dagboek Kitty omdat Anne dat ook deed.

Ik zal maar eens wat boeiends opschrijven; mijn moeder is een depressieve alcoholist, Willem en Ik zitten in een pleeggezin waar een stom kind denkt dat ze me kent, en dat komt allemaal door mijn vader. O wat ben ik kwaad op hem. Hij heeft alles vergokt. Ons huis, zelfs Saillante.

Bij het schrijven over Saillante valt er een traan op mijn dagboek. Waar is mijn mooie merrie nu en zal ik haar ooit terugzien?

Nou dagboek/Kitty ik stop maar weer
X Eliza.

O, wat is in een dagboek schrijven toch tijdverspilling maar ik moet wat doen in dit huis. Ik ga maar naar beneden. Langzaam loop ik de trap af. Daar staat dat stomme kind. Ik ben er al achtergekomen dat ze Lotte heet. Ze is een beetje dik maar ze heeft zo’n blik in der ogen van hallo ik ben Lotte en ik ben beter dan jij bent. Nou dat is ze dus niet. Ik loop met een grote boog langs haar heen net zo als op school en ga naar de tuin. Daar staat mijn broertje met Lotte haar broertje: Pim. Ze spelen samen op een soort wagentje op wielen. ‘Willem wat is dat?’ vraag ik. ‘Een skelter’ roept mijn broertje, nou er is tenminste nog iemand in dit huis die gelukkig is. Ik loop door de poort naar buiten. Ik heb hier dus echt geen zin meer in. Met mijn handen in mijn zakken loop ik langs alle huizen, het zijn allemaal rijtjeshuizen en ik kan me niet voorstellen dat mensen daar echt in kunnen leven. Om de tijd de doden beslis ik morgen maar weer naar school te gaan. Na een halfuurtje rondgelopen te hebben loop ik weer naar mijn tijdelijke huis. Ik loop weer met een grote boog om Lotte heen en loop naar mijn tijdelijke kamertje en haal me dagboek maar weer onder mijn kussen vandaan.

10 augustus (alweer)

Hallo Kitty, ik schrijf je maar weer omdat ik me verveel. In dit huis is helemaal niks te doen. Mijn broertje speelt met Lotte haar broertje op een een of ander ding dat skelter heet. Lotte zelf denkt dat ze alles is en ze hebben hier geen eens een schoonmaakster. Die moeder is huisvrouw ofzoiets. Daar moet je toch niet aan denken? Zelf de wc schrobben waar je net op heb zitten poepen? Nou dat lijkt mij dus echt afschuwelijk. Ze hebben hier ook de regel dat iedereen maar een uurtje per dag tv mag kijken. Ze hebben ook geen eigen tv’s op hun kamer en ook geen eigen computers, badkamers, inloopkasten of hemelbed. Nee, ze moeten het doen met een klein rot tv’tje en een slome computer in de huiskamer. Ik weet niet hoe ik dit ga overleven, ik kreeg eerst alles wat ik wou. En nu bijna niks. Maar ik moet stoppen er word van beneden geroepen dat we moeten eten.

Xxx Eliza.

Ik sla mijn dagboekje dicht en prop hem weer in mijn kussensloop. Langzaam sjok ik de trap af naar de huiskamer waar ook de eettafel staat. Er staat een grote schaal lasagne in het midden van de tafel. Normaal hou ik van lasagne alleen deze stinkt en ziet er vies uit. Met tegenzin ga ik aan tafel zitten. Petra de vrouw, Lotte, Pim mijn broertje en de man die Thomas heet zitten al klaar. ‘Eerst wensen we elkaar smakelijk eten’ zegt Petra en iedereen pakt elkaars hand, jammer genoeg moet ik er ook aan geloven en ik pak mijn broertjes hand en bij Lotte pak ik alleen haar vinger. Als iedereen elkaars hand vast heeft beginnen ze plotseling een soort zin op te zingen: ‘Eet smakelijk allemaal’ en schudden met elkaars handen. Ik kijk verbaasd rond de tafel. Wat is dit voor onzin. Niemand merkt mijn verbaasdheid op en Petra begint voor iedereen de Lasagne op te scheppen. Voorzichtig neem ik een hap van de lasagne. Het liefst kwat ik het meteen weer uit want het is niet te vreten. De groente is nog keihard, er zit geen kaas over en er zit een rare soort sausje over. ‘Vinden jullie het lekker?’ vraagt Petra ze laat ons niet uitpraten want ze begint meteen zelf weer te praten; ‘Nou wen er maar niet aan jullie krijgen alleen met speciale gelegenheden zo’n heerlijke feestmaaltijd.’

Tam_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 22:02

Leuk stukje!!

Citaat:
‘Vinden jullie het lekker?’ vraagt Petra ze laat ons niet uitpraten want ze begint meteen zelf weer te praten; ‘Nou wen er maar niet aan jullie krijgen alleen met speciale gelegenheden zo’n heerlijke feestmaaltijd.’

dat vindt ik een leuk stukje!!

x_amber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-06 22:06

haha dank je

Poiuytrewq

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 22:29

Hahaha wat een feestelijke maaltijd zeg .
Lasagne is juist lekker verwent nest, ahhhhh die Lotte mag ik nu al niet